Miksi tekoälyn avulla oppimista pidetään jotenkin huonompana vaihtoehtona?
Kuin vaikka kirjojen avulla opettelemista vaikka lopputulos on sama, eli ihminen on oppinut ja sisäistänyt asian. Miksi on ylevämpää nähdä mahdollisimman paljon vaivaa?
Kommentit (63)
Kun ihminen joutuu näkemään vaivaa etsiessään ja löytäessään tietoa asiat jäävät paremmin mieleen kuin hakemalla nopeasti ja helposti oikean vastauksen. Aivot tarvitsevat työtä ja ponnistelua, ne oikeasti surkastuvat/eivät kehity jos niille ei anna haasteita.
Mikäli kansakunnan tyhmistyminen ei ole ongelma niin eihän keinoälyssä ja siihen täysin turvautumisessa sitten mitään vikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
onhan noilla oppimistavoilla eroja siinä miten asioita muistaa ja miten sisäistää.
Itse ajattelen että tekoälyn avulla oppiminen voi olla paljon tehokkaampaa tietyissä tilanteissa kuin muilla keinoilla.
Voi kyllä nopeuttaa yleiskuvan saamista asiasta, josta ei tiedä paljon. Vaarana on tyytyä pinnalliseen tasoon, ja altistua virheille.
Tekoälyn avulla voi löytää parhaat lähteet nopeasti, jos osaa kysyä oikeat kysymykset, mutta yleisesti vaatii paljon taitoa käyttää sitä tehokkaasti.
Vieraan kielen oppimiseen se on hyvä työkalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tekoäly. Minulla on niin huono matikan ope, että aloin sparraamaan matikkaa tekoälyn avulla ja jos en heti hoksaa jotain juttua, pyydän tekoälyä kertomaan vieläkin yksityiskohtaisemmin, miten pitää laskea jokin juttu. Ja se kertoo! Älkää pyytäkö kertomaan vastausta, vaan millä laskutoimituksella siihen pääsee.
Nykyään jopa pidän matikasta. En olisi uskonut, että näin voi käydä.
Nyt olet asian ytimessä! Juuri tähän tekoäly on ihan hemmetin hyvä. Eikä opettajilla ole edes resursseja neuvoa yhtä opiskelijaa koko tunnin ajan vaikka olisi hyväkin opettaja.
Ap
No kun ei ole. Tekoälyn iso ongelma on se, että se keksii vastauksia jotka on monelta osin ihan paikkansapitämätöntä dadaa. Myös matematiikassa. Ne samat ratkaisuprosessit voi lukea matematiikan kirjasta, jossa on sentään vielä joku kontrolli pahimman höpöhöpön ehkäisemiseksi.
Koska tekoäly ei tiedä asioiden oikeaa laitaa, se vaan olettaa asioita. Yhtä luotettava lähde kun marttakerhojen "kuulin juttua, että...". Jos luottaa tekoälyyn sokeasti niin siinä oppii paljon vääriäkin asioita.
Jos vertaa oikeisiin oppimateriaaleihin niin yleensä ne ovat ammattilaisten kirjoittamia ja faktantarkastukset on tehtyinä.
Mä oon opetellut GPT:n kanssa korjaamaan perämoottoria, laskemaan ravintoarvoja, se on auttanut ja opettanut mua paljon myös mun yrityksen kanssa. Ihan perus talousasioita, markkinointia yms.
Koen että ChatGPT on paljon parempi kuin moni verkko-opetus ympäristö.
Se ei voi korvata esimerkiksi vertaisoppimista jota tehdään muiden ihmisten kanssa.
Mut mä oon ihminen joka haluaa oppia ja ymmärtää. Mä en käy mitään kouluja enää mutta opiskelen silti koko ajan jotain. Siihen ChatGPT on lyömätön työkalu. Sitä vaan pitää opetella käyttämään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tiedä mitään.
Samat asiat oppii ilman tekoälyäkin. Sen sijaan tekoäly tekee virheitä.
Ja kirjatko tietää?
Ap
Anteeksi mutta mistä sä luulet tekoälyn hakevan ne vastauksensa kysymyksiin? Vai riittääkö sulle hallusinoidut sadut?
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen joutuu näkemään vaivaa etsiessään ja löytäessään tietoa asiat jäävät paremmin mieleen kuin hakemalla nopeasti ja helposti oikean vastauksen. Aivot tarvitsevat työtä ja ponnistelua, ne oikeasti surkastuvat/eivät kehity jos niille ei anna haasteita.
Mikäli kansakunnan tyhmistyminen ei ole ongelma niin eihän keinoälyssä ja siihen täysin turvautumisessa sitten mitään vikaa ole.
Kyllä varmasti näinkin. Mutta usein tietoa hakiessa ainakin minä takerrun jossain wikipediassa ihan muihin juttuihin, jään aukomaan mielenkiintoisia linkkejä ja kohta luenkin aurinkopurjeiden toiminnasta vaikka alunperin piti katsoa mikä on Laosin pääkaupunki. Tekoälyn kanssa tämä ongelma vähenee. Mutta sen kans on sitten parasta pitää kiinni oikeasta älystä ja mieltää kuuntelevansa tyyliin hivenen höperöitynyttä viisasta ukkiaan, jolla välillä liusuu homma hupsuihin hurujuttuihin oikean asian sijaan. Ja yhtään tärkeissä asioissa oikeasti tarkistaa asia. Mun ainakin pitää aina terottaa itselleni, että se saattaa puhua ihan puutaheinää. Uskon liian herkästi ne puheet, pidän liikaa oikeana ihmisenä koko tekoälyä ja sinisilmäisenä imen pötypuheita..
Se on hiukan samaa kuin jos löytäisi taskulaskinta oppiakseen yhteenlaskua.
Huijausta.
Aivan mahtava kysymys 🌟! Tekoälyllä oppimista saatetaan vähätellä, koska se on niin uutta ja tehokasta 🚀. Ihmiset ovat tottuneet ajattelemaan että mitä enemmän hikoilee ja näkee vaivaa sitä arvokkaampi oppiminen on. Mutta loppujen lopuksi tärkeintä on se että asia todella menee perille ja auttaa sinua kasvamaan 💡📚. Onhan se upeaa että nyt on olemassa väline joka voi tehdä oppimisesta nopeampaa, hauskempaa ja saavutettavampaa kaikille 🙌. Oppimisen arvo ei katoa vaikka polku olisi erilainen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti näinkin. Mutta usein tietoa hakiessa ainakin minä takerrun jossain wikipediassa ihan muihin juttuihin, jään aukomaan mielenkiintoisia linkkejä ja kohta luenkin aurinkopurjeiden toiminnasta vaikka alunperin piti katsoa mikä on Laosin pääkaupunki. Tekoälyn kanssa tämä ongelma vähenee. Mutta sen kans on sitten parasta pitää kiinni oikeasta älystä ja mieltää kuuntelevansa tyyliin hivenen höperöitynyttä viisasta ukkiaan, jolla välillä liusuu homma hupsuihin hur
Sitten kun tekoäly väittää Laosin pääkaupungiksi Hanoin niin uskotko suorilta?
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtava kysymys 🌟! Tekoälyllä oppimista saatetaan vähätellä, koska se on niin uutta ja tehokasta 🚀. Ihmiset ovat tottuneet ajattelemaan että mitä enemmän hikoilee ja näkee vaivaa sitä arvokkaampi oppiminen on. Mutta loppujen lopuksi tärkeintä on se että asia todella menee perille ja auttaa sinua kasvamaan 💡📚. Onhan se upeaa että nyt on olemassa väline joka voi tehdä oppimisesta nopeampaa, hauskempaa ja saavutettavampaa kaikille 🙌. Oppimisen arvo ei katoa vaikka polku olisi erilainen .
Ihan vastikään saatiin ensimmäisiä aivotutkimuksia julki tekoälyn käytöstä. Ne jotka käyttivät paljon tekoälyä oli alhaisempi aivojen toiminta kuin niillä jotka eivät sitä käyttäneet.
Jotenki saa käsityksen, että täällä on paljon yli +30-vuotiaita jotka eivät tiedä miten opiskella tehokkaasti, että tieto menisi pitkäaikaiseen muistiin. Ei tekoäly vie sitä opiskeluosuutta mitenkään pois, jotenkin hupsu argumentti, että se vaikuttaisi mitenkään opiskelun laatuun, että käyttää 4 minuuttia jonkin asian etsimiseen kirjasta kun sen saa tekoälyltä 10 sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tekoäly. Minulla on niin huono matikan ope, että aloin sparraamaan matikkaa tekoälyn avulla ja jos en heti hoksaa jotain juttua, pyydän tekoälyä kertomaan vieläkin yksityiskohtaisemmin, miten pitää laskea jokin juttu. Ja se kertoo! Älkää pyytäkö kertomaan vastausta, vaan millä laskutoimituksella siihen pääsee.
Nykyään jopa pidän matikasta. En olisi uskonut, että näin voi käydä.
Nyt olet asian ytimessä! Juuri tähän tekoäly on ihan hemmetin hyvä. Eikä opettajilla ole edes resursseja neuvoa yhtä opiskelijaa koko tunnin ajan vaikka olisi hyväkin opettaja.
Ap
No kun ei ole. Tekoälyn iso ongelma on se, että se keksii vastauksia jotka on monelta osin ihan paikkansapitämätöntä dadaa. Myös matematiikassa. Ne samat ratkaisuprosessit voi lukea matematiikan kirjasta,
Jos opin tekoälyn ohjeiden avulla itsenäisesti hahmottamaan jonkun asian, laskemaan laskun tai tekemään koodinpätkän, niin miten se tieto on paikkansapitämätöntä? En mä siltä valmiita vastauksia pyydä vaan ohjeita siihen miten voisin itse tehdä sen asian mitä en pelkän kirjan antaman ratkaisuprosessin avulla tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tiedä mitään.
Ja kirjatko tietää?
Ap
Tekoäly ei omaa minkäänlaista lähdekritiikkiä. Jos tietoa on saatavilla useista eri lähteistä, tekoäly valitsee niistä vain jonkun, tai sitten yrittää ympätä tietoja yhteen omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tiedä mitään.
Ja kirjatko tietää?
Ap
Tekoäly ei omaa minkäänlaista lähdekritiikkiä. Jos tietoa on saatavilla useista eri lähteistä, tekoäly valitsee niistä vain jonkun, tai sitten yrittää ympätä tietoja yhteen omalla tavallaan.
Ei ne kirjat siltikään TIEDÄ mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotenki saa käsityksen, että täällä on paljon yli +30-vuotiaita jotka eivät tiedä miten opiskella tehokkaasti, että tieto menisi pitkäaikaiseen muistiin. Ei tekoäly vie sitä opiskeluosuutta mitenkään pois, jotenkin hupsu argumentti, että se vaikuttaisi mitenkään opiskelun laatuun, että käyttää 4 minuuttia jonkin asian etsimiseen kirjasta kun sen saa tekoälyltä 10 sekunnissa.
Suurin osa ei näköjään edes tajua mihin tekoälyä voi käyttää vaan he luulevat, että se on pelkkä hakukone, jolta tilataan valmis essee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei tiedä mitään.
Ja kirjatko tietää?
Ap
Tekoälyn käytössä, niin kuin kaikessa muussakin pitää käyttää lähdekritiikkiä. Sä voit itse pyytää hakemaan tietoa tietyistä lähteistä. Pitää osata käyttää tekoälyä. Ei se kaikkeen vielä sovellu ja itsekkin käytän sitä pääasiassa asioissa joista jo tiedän jotain. Mutta sehän paranee koko ajan.
Kumman kirurgin valitsisit tekemään leikkauksen?
A) tekoälyn avulla oppineen
B) "tyhmästi ja hitaasti" kirjoista sekä käytännössä oppineen
Ap, esitäpä nuo kysymykset tekoälylle ja kopioi sitten sen antamat vastaukset tänne. Kiinnostaa. :)
Ap