Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herätys, Suomi: Lähes koko maa tyhjenee vuoteen 2050 mennessä, ja karu muutos on pysyvä

Vierailija
16.09.2025 |

Yli 84-vuotias väestö kasvaa joka kunnassa, kun taas kouluikäisten määrä vähenee. Se tarkoittaa, että kuntien ja hyvinvointialueiden palvelurakennetta on korjattava kiireellä vastaamaan palveluntarvetta.

Eniten hyvin iäkkäiden osuus kasvaa siellä, missä väestö kasvaa muutenkin, eli suurilla kaupunkiseuduilla ja niiden hyvinvointialueilla.

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.kuolee sukupuuttoon. Onhan tää kansa niin punikkien kyllästämä lammaslauma ettei mitään ole tehtävissä.

Miksi te oikeistolaiset ette sitten lisäänny oikein urakalla? Ei löydy öyhöttäjille sitten kuitenkaan synnytysikäisiä naisia? Vai mikä on ongelma. Nyt olisi teille kunnon rod...un jalos...tuksen kulta-aika. Pelkkiä pikkupersuja kylät ja kaupungit täyteen. 

No, miksi helvetissä pitäisi lisääntyä? Maassa on yli 300 000 elätettävää nuorta työtöntä työkykyistä ja työikäistä. Mihin sitä lisä-väkeä siis tarvitaan? Pyörittämään ilmeisesti ikuisesti julkista sektoria velkarahalla. 

Miksi muuten tulijamäärän lisääntyessä myös velka on kasvanut? Meidänhän piti tienata tällä 

Vierailija
182/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toista maata,  johon kun vain tulee sisään keinolla jos toisella,  ja sanoo Kela ja rasismi.  Mitään muuta ei tarvitse tehdä.   Ei ole! 

Pääsee lehteen valittamaan rasismista, kun kela ei kuulemma enää palvele yhtä tehokkasti kuin ennen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ja puolisoni suvussa tämän näkee ihan käytännössä, vaikka etelässä asutaankin. 50-luvun perheissä oli lapsia 4-10, 80-90-luvun perheissä 2-4, ja nyt sitten ehkä puolet kolme-nelikymppisistä serkuksista lapsettomia, ja lapsia jos on, niin max 2. 

Ei tällä ole mitään tekemistä 80-luvun Suomen tilanteen kanssa, jossa ikärakenne oli aivan eri. 

Itse olen jokaisesta lapseni kaverista iloinen oli tausta tai kielitaito mikä hyvänsä! Minusta syntyvyyden pudotus hyvin lyhyessä ajassa on ollut järkyttävän suuri. 

Vierailija
184/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uusi olkiukko jota huudetaan joka välissä 

Kaikkeen paskaan keksitään kyllä selitys kun sellainen tarvitaan. Moni siihen myös lähtee mukaan ja uskoo kaiken mitä söpötetään 

Vierailija
185/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kaupungit kuin pullonkauloja. Pitäisikö pienemmissä olla myös jotain.

Vierailija
186/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen väkiluku on nyt korkeampi kuin ikinä, kyllä tästä on varaa tulla vähän alaspäinkin. Toimeentulotuki pois ei-kansalaisilta, niin tänne jäävät vain ne, joilla on edellytyksiä elättää itsensä. Järjestetään julkiset palvelut keskitetysti valtion tasolla siten, että kunnille jää vain paikallinen koordinointi. Kun talous ja terveydenhuolto ovat kunnossa, niin ihmisillä on paremmat mahdollisuudet toteuttaa lapsihaaveitakin. Niin ja valtion pitää tehdä tuottavaa bisnestä, että saadaan rahaa (kaivosteollisuus ym.). 

Vierailija
187/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2050 minä olisin 85-vuotias, mutta en kyllä elä niin kauan. Joten mulle on yks ja lysti, mitä silloin Suomessa on tai ei ole. En voisi vähempää välittää. 

Sittenhän olet pelkkää painolastia nyt jo. Normaali ihminen välittää edes luonnosta.

Vierailija
188/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset saavat itse päättää haluaako hankkia lapsia vai ei.

Näistä kauhisteluista syntyy käsitys että jotkut eivät hyväksy ihmisen valinnanvapautta.

Koittakaa jo päättää kumpaa kannattaa.

Vierailija
189/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa on puhunut.

Vierailija
190/214 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa ja puolisoni suvussa tämän näkee ihan käytännössä, vaikka etelässä asutaankin. 50-luvun perheissä oli lapsia 4-10, 80-90-luvun perheissä 2-4, ja nyt sitten ehkä puolet kolme-nelikymppisistä serkuksista lapsettomia, ja lapsia jos on, niin max 2. 

Ei tällä ole mitään tekemistä 80-luvun Suomen tilanteen kanssa, jossa ikärakenne oli aivan eri. 

Itse olen jokaisesta lapseni kaverista iloinen oli tausta tai kielitaito mikä hyvänsä! Minusta syntyvyyden pudotus hyvin lyhyessä ajassa on ollut järkyttävän suuri. 

Isälläni oli viisi pikkulapsivaiheesta selvinnyttä sisarusta. Minulla kaksi. Ja lapsiani on neljä. Kaikki hyvin.

Isälläni oli 20! serkkua jo pelkästään oman isänsä puolelta. Minulla on isäni puolelta kuusi serkkua. Lapsillani on yhteensä äidin ja isän puolelta kolme serkkua. Muutos näkyy tässä suorastaan äärimmäisenä.

Mutta on oikeastaan vaikea sanoa onko kyseessä sittenkin vain paluu normaaliin. Tuntuu aika epärealistiselta ja sosiaalisesti mahdottomalta, että serkkuja olisi normatiivisesti 30-40. 

Vierailija
191/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä s 1929 kolme sisarusta, isän siskoilla 2 kullakin = 6, kaikilla lapsia

Äiti s 1931 viisi sisarusta, kahdella ei lapsia, yhdellä 3, toisella 2 ja viimeisellä myös 2, = 7, kaikilla lapsia

Meitä oli kolme lasta, vain yhdellä lapsia (4 kpl)

Näistä kahdella ei lapsia, muilla kahdella kaksi.

Ihan normaalia, eiköhän Suomi pysy pystyssä kun kaikki käyvät töissä ja maksavat veroja.

Vierailija
192/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eikö se siitä tasoitu, kun ne iäkkäät, suuret ikäluokat kuolevat?

Jos lapsia syntyy aina vain vähemmän, niin ei silloin tietenkään tasoitu.

No eiköhän tuo ole jo keksitty miten Suomen väkiluku kasvaa.  Avaa silmäsi ja katsele ympärillesi. Näät vierasmaalaisia miehiä ja naisia helvetin paksuissa kultakoruissa ja pennuilla kaikki vimosen päälle. Meidän kakrut ajavat sisartensa vanhoilla polkupyörillä mutta uusasukkailla on sähköskuutit kaikki ostettu ihan Suomalaisella rahalla. Päiväkodissa /koulussa on luistelu-hiihto päivät niin harrastevälineet vedetään suoraan paketista suksetkin tuliterät eikä tiedetä kuin päin niillä hiihdetään.   Olkaa huoletta kyllä tässä maassa populaa riittää kun valkkareista aika loppuu.

Vierailija
193/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2050 minä olisin 85-vuotias, mutta en kyllä elä niin kauan. Joten mulle on yks ja lysti, mitä silloin Suomessa on tai ei ole. En voisi vähempää välittää. 

Sittenhän olet pelkkää painolastia nyt jo. Normaali ihminen välittää edes luonnosta.

Luonto ja kaikki siihen viittaava kuuluu kohta ulkomaalaisille ja joppareille silloin Suomi vetäsee viimeisen henkosen kun pohjavedet on myyty.

Vierailija
194/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

Isällä oli 2 veljeä. Kolmellä veljeksellä (syntyneet 1920 luvulla) 10 lasta (minä yksi heistä). Kymmenellä lapsella 8 lasta (minulla 1), kolmella ei lapsia. Kahdeksalla lapsella 6 lasta.

Vierailija
195/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hätä. Onneksi lasten määrä pienenee samalla kun vanhusten määrä kasvaa. Näin hoidettavien määrä on vakio, resursseja pitää vain siirtää lastenhoidosta vanhustenhoitoon. 

Kannattaa nyös huomata että suurin osa vanhuksista ei tarvitse elämän loppupuolellla minkäänlaista hoivaa, vaan kaatuu lopulta kotonaan saappaat jalassa.

Luulen, ja uskon niin myös käyvän, että vuonna 2050 ei kyse ole siitä, ettenkö esimerkiksi minä itse, silloin 90vuotias, tarvitse minkäänlaista hoivaa, vaan, ettei minkäänlaista hoivaa edes saa. Voi olla, että jos kotona kaatuu, siihen jää, oli saappaat tahi ei. Tämän enempää tälle en nyt suo ajatusta. Tulee, mikä tulee, silloin, kun tulee. 

Vierailija
196/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historiasta näkee, että kun joku kansa on päättänyt kuolla pois ja lopettaa lasten teon, tilalle tulee nopeasti joku viriilimpi kansa, jolle lastenteko on ilo. 

Tuli jo. 

Ma mujen syntyvyys on kolminkertainen. Se viimeistelee Suomen teimme me enää mitä hyvänsä.

Et voi taistella vastaan kolminkertaista syntyvyyttä.

Parasta että et tee mitään. 

Suomalaistaustaisten naisten kokonaishedelmällisyysluku oli 1,23 ja ulkomaalaistaustaisten naisten 1,42.

Ruotsinkielisten syntyvyys oli korkeampi, 1,46 lasta naista kohden, kuin suomenkielisillä, 1,23 lasta naista kohden.

Vierailija
197/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en näe sitä ongelmana että jatkossa valtaosa Suomesta on metsää ja vähäisempi asukasmäärä on keskittynyt pääosin etelään. Asuttuna pidettäisiin sellainen alue, joka mahdollistaa ruoantuotannoon kansalle. 

Uskon, että tulevaisuudessa liikkuminen muuttuu, niin että jos joku haluaa esim. pitää kesämökkiä Kainuussa, sinne ei tarvita tietä vaan sinne mennään jollain muulla kuluneuvolla.  

Maaseudun nykyisistä n. 40 000 maatilasta voidaan 30 000 lopettaa. Muuta sata matkailutilaa riittää. Muuta asutusta maaseudulla (asemakaava-alueen ulkopuolella) ei tarvita. 

Vierailija
198/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.kuolee sukupuuttoon. Onhan tää kansa niin punikkien kyllästämä lammaslauma ettei mitään ole tehtävissä.

Miksi te oikeistolaiset ette sitten lisäänny oikein urakalla? Ei löydy öyhöttäjille sitten kuitenkaan synnytysikäisiä naisia? Vai mikä on ongelma. Nyt olisi teille kunnon rod...un jalos...tuksen kulta-aika. Pelkkiä pikkupersuja kylät ja kaupungit täyteen. 

No, miksi helvetissä pitäisi lisääntyä? Maassa on yli 300 000 elätettävää nuorta työtöntä työkykyistä ja työikäistä. Mihin sitä lisä-väkeä siis tarvitaan? Pyörittämään ilmeisesti ikuisesti julkista sektoria velkarahalla. 

Miksi muuten tulijamäärän lisääntyessä myös velka on kasvanut? Meidänhän piti tienata tällä 

Niin. Meidän piti tienata tällä! Odotellassa tässä kirjoittelen ja oleskelen että Kataisen lupaus tuo minulle olemassaoloni kunniaksi kunnon tilin.

Ja kyllä. Se oli Katainen Vanhasen hallituksen valtionvarainministerinä:

https://yle.fi/a/3-5561723

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001719358.html

Vierailija
199/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomi melko tyhjäksi menee, jos tuilla elävät lähtevät lihaisempien patojen äärelle. Nettomaksajille ihannetila.

Vierailija
200/214 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on kaikki yrittäneet hokea kes-kusta -laisille, ettei sitä maaseutua ja syrjäkyliä kannata elvyttaa, kun siellä ei vaan ole asukkaita ja hetken päästä vielä vähemmän, mutta ei mene jakeluun. 

Aina ku jyväjemmarit ovat vallassa niin muun maan kustannuksella syydetään miljardeja tähän kankkulan kaivoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme