Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.

Vierailija
16.09.2025 |

Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?

https://yle.fi/a/74-20182392

Kommentit (244)

Vierailija
221/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideologinen ilmastokiima ja vihervasemmiston äänestäminen ei asiantuntijaksi tee vaikka te samaan kulttiin kuuluvat niin valehtelette

Vierailija
222/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biojätepussit eivät sovellu biojätekäyttöön, mutta silti niitä myydään jotta niissä voidaan kierrättää. 

Suomitouhua parhaimmillaan...

Kyllä ne meidän seutuvilla käy aivan hyvin. Ei kaikilla jåtelaitoksilla ole samat systeemit joka paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan kaikki sekajätteeseen ja roskaa minulta tulee kaupan muovipussillinen kolmen viikon välein niin en todellakaan ala kierrättämään vaan jatkossakin kaikki menee sekajätteeseen

Vierailija
224/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.

Kai sinä ymmärrät, että aiheutat toiminnallasi TULIPALOJA, joissa jätehuoltotyöntekijöiden terveys ja henki ovat vaarassa? Jokaisen pitäisi HALUTA lajitella edes patterit, koska on sairasta valita vahingoittaa työntekijöitä ja aiheuttaa turhia kustannuksia tulipaloilla.

Vierailija
225/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.

Tuo on jo ympäristörikos ja vastuutonta luonnon turmelimesta. Asun maalla ja meillä kaikki kierrätän, sekajätettä ei juuri tule ja kiikutan muovit, pahvit, patterit  jne. 12 km päähän, kun teen viikon kauppa ostokset.

Ihan kateeksi käy kaupunkien taloyhtiön roskikset, niin hyvin ne on suunniteltu ja tehty helpoksi, mutta silti sinne jäteastiaan kertyy jätettä, joka on taloyhtiössä suuri kuluerä ja näkyy hoitovastikkeissaja vuokrissa. 

Ei ne jåteautokeikat ole mitenkään vähentyneet vaan päinvastoin. Jåtefirma käyttää eri aliurakoitsijaa eri jakeiden hakemisessa ja ne ajavat täysin eri aikatauluilla toisistaan, jäteautoralli on siis vähintään yhtä suuri kuin aiemmin ja jos ei jopa tiheämpi. Tuolla perusteella ne vuokrat eivät laske sentin senttiä, aivan turhaa soopaa länkytät.

Vierailija
226/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy näitä, jotka ovat sepittäneet omalle kierrättämättömyydelleen sen syyn, ettei keittiöön mahdu. Juu, ei edes paria pientä roikkuvaa pussia, joihin saisi metallia ja lasia. Biojätettä voi kerätä pieneen astiaan, sen voi viedä vaikka joka toinen päivä. Älkää oikeasti jaksako valehdella itsellenne ja muille, että kierrättämättömyydellenne olisi jokin muu syy kuin laiskuus. 

Huvitti kyllä kun olin vanhalla kaverilla kylässä jolla oikein mukavan kokoinen kämppä ja keittiö, ja kysyin sitten että teillä ei varmaan ole kierrätystä? Johon vastasi että ei, kun ei oikein mahdu mihinkään. Joopa joo. Kyseinen kaveri ei vain ole kiinnostunut kierrättämään, siinä se syy. 

Ihmiset ovat todella laiskoja ja itsekkäitä, siinä se syy miksei kierrätetä.

Vierailija
227/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy näitä, jotka ovat sepittäneet omalle kierrättämättömyydelleen sen syyn, ettei keittiöön mahdu. Juu, ei edes paria pientä roikkuvaa pussia, joihin saisi metallia ja lasia. Biojätettä voi kerätä pieneen astiaan, sen voi viedä vaikka joka toinen päivä. Älkää oikeasti jaksako valehdella itsellenne ja muille, että kierrättämättömyydellenne olisi jokin muu syy kuin laiskuus. 

Huvitti kyllä kun olin vanhalla kaverilla kylässä jolla oikein mukavan kokoinen kämppä ja keittiö, ja kysyin sitten että teillä ei varmaan ole kierrätystä? Johon vastasi että ei, kun ei oikein mahdu mihinkään. Joopa joo. Kyseinen kaveri ei vain ole kiinnostunut kierrättämään, siinä se syy. 

Ihmiset ovat todella laiskoja ja itsekkäitä, siinä se syy miksei kierrätetä.

Nostan seuraavan kysymykseni jo kolmatta kertaa, josko sinä osaisit vastata siihen, kun kukaan muu ei osaa.

Syitä kierrättämättömyyteen on tässä ketjussa annettu lukuisia. Mutta kukaan ei ole pystynyt perustelemaan kunnolla sitä, miksi kierrätys kannattaa. Pystytkö sinä?

Ainoa perustelu on tähän mennessä ollut se, että biojäte palaa huonommin, mutta kukaan ei ole sanonut, mitä väliä sillä on. Varsinkaan, kun vaakakupin toisella puolella on Italian sekajätteen tuominen Suomeen, Saksan sekajötteen vieminen Italiaan, pienet keittiöt, vähäiset säilytystilat, oma jaksaminen ja elämän helppous.

Vierailija
228/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lajitellut jätteitä enkä lajittele. Maailmanparantajat saavat kiusata itseään jos haluavat, minä asetan oman elämänlaatuni etusijalle. 

Vierailija
229/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä lipsahtaa osa sekajätteeseen jos sattuu biojätepussit loppumaan. Tuskin se nyt niin katastrofi on.

Miksi et taittele sanomalehdestä pussia biojäteastiaan? Hukkaat arvokasta materiaalia laittamalla biojätettä sekajätteeseen.

Eri. Mistä sanomalehdestä? Tuleeko minun tilata sanomalehti jotta voin kierrättää? Sehän se pelastaakin maailman.

Jos sinulle ei tule ilmaislehteä, niin ota seuraavalla käynnillä yksi jätekatoksen lehtiroskiksesta. Siitä riittää moneen biopussiin.

Minä olen kieltänyt mainosjakelun, ei tule ilmaisjakelulehtiä. Typerintä mahdollista on ottaa vastaan mainokset ja sitten kantaa ne kaikki hyvälle paperille väripainetut mainokset suoraan paperinkeräykseen. Biojätteeseen niitä ei saa laittaa. Meillä paperinkeräys on syvä molok, ei sieltä mitään poimita. Mutta onneksi tällä alueella saa biojätteen laittaa muovipussiin, niin ei ole enää ongelmaa niiden paketoinnissa.

-eri

Vierailija
230/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en lajittele mitään paitsi pahvit ja lehdet kun naapurit näkee. Lajitelkoon ne ketkä tätä maapalloa tuhoo eli ne ketkä lentää kotimaassa tai ulkomaille, omistaa auton, lapsia tai lemmikkejä. Ei koske mua eikä viddu edes kiinnosta.

Vierailija
231/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni. Jos kaikkea ei jaksa lajittella, niin ainakin metalli ja sähköromu mukaan lukien paristot. Ne ovat kierrätettäviä ja niissä on arvokkaita alkuaineita, joiden kaivaminen maasta tuhoaa paljon luontoa. Sitten lasi, se ei pala. Seuraavaksi biojäte, koska se on huonosti palavaa. Kaikki muu on hyvää polttoainetta. Pahvi ja paperi pystytään uusiokäyttämään, mutta muovi menee enimmäkseen polttoon joka tapauksessa.

Vierailija
232/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan lajitellut jätteitä enkä lajittele. Maailmanparantajat saavat kiusata itseään jos haluavat, minä asetan oman elämänlaatuni etusijalle. 

"En ole koskaan juonut maitoa. Enkä juo!"

Vierailija
233/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kierrätän vain työttömänä kun on aikaa.  Noin muuten on pakko tehdä kylmä peli ja kaikki samaan. Menee tolkuttomasti aikaa lajitteluun. Ruuan valmistuksenkin aikana saa taipua joka suuntaan kun laittelee siinä samassa. Tulee helposti 15 min ylimääräistä touhua kokkailun lomassa. Se on liikaa.

Vierailija
234/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kierrätän mökillä ja joka kerta mietin, miksi ihmeessä sen teen?

Vierailija
235/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.

Kuka hilloaa biojätteitä päiväkausia mihinkään astiakaappiin? Minä vien päivittäin biojätteet pois. Kerään sanomalehdenpalalla vuorattuun kannelliseen pakastusrasiaan. Helppo kipata pois ja pestä rasia seuraavalle päivälle.

Vierailija
236/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunki laittaa taloyhtiölle laskun ja jättää roskikset tyhjentämättä jos huomaavat että on lajiteltu väärin. Ja ärsyttäähän se että lajitteluastiat on viimeisen päälle mutta jonkun laiskuudesta maksaa sitten kaikki.

Vierailija
237/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunki laittaa taloyhtiölle laskun ja jättää roskikset tyhjentämättä jos huomaavat että on lajiteltu väärin. Ja ärsyttäähän se että lajitteluastiat on viimeisen päälle mutta jonkun laiskuudesta maksaa sitten kaikki.

Tuo on vain tapa laskuttaa. Kaupunki ja kaikki tietävät, ettei ikinä ole mahdollista saada kaikkia toimimaan lajittelussa ohjeiden mukaan. Jos kaikki toimisivat, kaupunki keksisi vain uuden rahareiän kaupunkilaisten maksettavaksi.

Vierailija
238/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä lipsahtaa osa sekajätteeseen jos sattuu biojätepussit loppumaan. Tuskin se nyt niin katastrofi on.

Se on polttokelpoisen jäte ja palaahan pahvit ja biojätteetkin.

Vierailija
239/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen asiaa kun pulloista irtoaa taas korkit

Persukorkit ovat kieltämättä ärsyttäviä, mutta ei liity kompostointiin mitenkään, joten älkäämme haukkuko persuja tässä ketjussa. 

Vierailija
240/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet paskat kiusaavat ihmisiä ja yrittävät hyötyä meistä jätteen tuottajista. 

Mua ei kiinosta, jos hyötysuhde hoeman heikompi, kun poltatte niitä jätteitä.

Automatisoikaa linjanne kerämään biojätteet tai kehittäkää pikakuivain vaikka mikroaaloista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi