Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.

Vierailija
16.09.2025 |

Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?

https://yle.fi/a/74-20182392

Kommentit (244)

Vierailija
1/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.

Vierailija
2/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.

Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ei mikään laki saa pakotettua ihmisiä kompostoimaan tai käymään koulua. Motivaatio pitäisi ensin olla eli ymmärrys, miksi asia tärkeää. Kompostointia en ymmärrä, koska ilmastonmuutos ei sillä pysähdy.

Vierailija
4/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä lipsahtaa osa sekajätteeseen jos sattuu biojätepussit loppumaan. Tuskin se nyt niin katastrofi on.

Vierailija
5/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.

Minä kompostoin mökillä. Juu, on kaunis bioastia, mutta prkl kun se kerää ötököitä eikä kahvinpuruja saa kunnolla pestyä pois. Puuvajaan on myös helppo kerätä kaikkea muuta.

En todellakaan kotona lähde kaatopaikalla elämään. En ala tiskaamaan metalleja ja muoveja, jotta ne eivät siellä eteisen kaapissa tartuttaisi hajua vaatteisiini. Roskien tiskaaminen menee liian pitkälle. 

Vierailija
6/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.

Vierailija
7/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun pitää olla se biojätepussi niille orgaanisille, joskus laitan kuivempia paperisessa, mutta yleensä kaikki menee pakastuspussissa sekajätteeseen, ostamaan en ala biojätteille. Kun ensin ratkaisevat tämän ongelman niin voin harkita. 

Vierailija
8/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa. 

Vierailija
9/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen asiaa kun pulloista irtoaa taas korkit

Vierailija
10/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostilain takia rottaongelmat ovat räjähtäneet käsiin. 

Vierailija
11/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.

Ooh, kapinallinen boomeri 😃 Omistatko myös jännän moottoripyörän jonka ostit ikäkriisissä 20 vuotta sitten?

Vierailija
12/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kompostoin mökillä. Juu, on kaunis bioastia, mutta prkl kun se kerää ötököitä eikä kahvinpuruja saa kunnolla pestyä pois. Puuvajaan on myös helppo kerätä kaikkea muuta.

En todellakaan kotona lähde kaatopaikalla elämään. En ala tiskaamaan metalleja ja muoveja, jotta ne eivät siellä eteisen kaapissa tartuttaisi hajua

Ehkä voisit kotona ajatella, että kierrätät puhtaat muovit ja metallit, ja loput laitat sekajätteeseen? Minulla ainakin 80% on tällaista puhdasta jätettä. Kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti ja kenenkään ei tarvitse yksin tehdä kaikkea. Tosi likaiset laitan hyvin mielin sekajäteastiaan. 

Vierailija
13/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas valittavat jos laittaa liikaa jätettä biojäteastiaan ja astia tulee liian painavaksi roskakuskeille. Ihan taatusti täytän biojäteastian niin täyteen kun vain suinkin saan koska jokainen tyhjennys maksaa. Laitan sinne huoletta lintujen nokkimat omenat puista samaten kun hyönteisten tuhoaman luumusadon. Jos tilaa jää, niin täytän haravointijätteellä. Tämä siis ok-talossa. Ja kyllä, meidän jätealueella biojätteeseen saa laittaa myös puutarhajätettä.

Vierailija
14/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi näin? Eikö edes patterit voisi kerätä lasipurkkiin ja palauttaa ruokakauppaan? Joka kaupasta löytyy tällainen käytettyjen paristojen pahvilaatikko. Ei ole suuri vaiva ja voi estää vaikka tulipalon käsittelylaitoksella.

Vierailija
15/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tyhmältä maksaa melkein tyhjien astioiden tyhjennyksestä. Ei meillä tule mitään jätettä niin paljoa että astiat täyttyisi koskaan. Eri asia olisi jos kaikki menisi samaan, silloin varmaan joskus olisikin ainakin lähellä täyttä.

Noutovälit pitäisi pystyä päättämään itse. Ainakaan meillä siihen ei ole kauheasti sanomista. 

Vierailija
16/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän biojätteen, sekajätteen, pahvit, lehdet ja lasin. Enempää en työtä asian eteen tee, on se saatana kumma kun vapaa-aika menee kaikkeen ylimääräiseen "yhteiskunnan" hyväksi josta itse ei millään tavalla nauti. 

Ollaan kuin muurahaiset konsanaan. 

Vierailija
17/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kun pitää olla se biojätepussi niille orgaanisille, joskus laitan kuivempia paperisessa, mutta yleensä kaikki menee pakastuspussissa sekajätteeseen, ostamaan en ala biojätteille. Kun ensin ratkaisevat tämän ongelman niin voin harkita. 

Et sitten ole huomannut että biojätteet voi laittaa mihin vaan pussiin, tyhjennät sen sinne bio astiaan ja tyhjä pussi muoviin tai sekajätteeseen.  Meillä ainakin astiat samassa katoksessa.  Pussit tulee marketin hedelmä puolelta.

Vierailija
18/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme laita biojäteastiaan mitään. Se houkuttelee rottia. 

Vierailija
19/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat keittiöt ei ole tehty lajittelukeskuksiksi. Mun sisustukseen ei kuulu muovipussit ovenkahvoissa. Biot kierrätän, kartongin ja metallin,  mutta muut menee sekajätteisiin. Ärsyttää että suomessa syyllistetään kierrätyksen puutteesta, kun joissain maissa kaikki roskat heitetään kadulle. 

Vierailija
20/244 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa. 

Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan