Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.
Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovit, pahvit, lasin ja metallin lajittelen. Biojätettä tulee niin vähän, että menee sekajätteeseen.
Mulle tulee biojätettä varmaan eniten kaikista. Tulisi todella ikävä olo itselleni siitä, jos dumppaisin sen kaiken sekajätteeseen.
Meneekö sulla paljonkin ruokaa haaskuuseen? Mulla tulee aika harvoin, perusbiopussi ei täyty edes viikossa.
Eivät muovit ja lasit ole biojätettä!
Miten hyväosaisuus liittyy jätteiden lajitteluun?
asun kerrostalokaksiossa, tavallinen tiskialtaan levyinen jätekaappi, jossa pahvi-, muovi-, bio-, lasi-, metalli- ja sekajäteastiat. Lehtikeräykseen menevät eteiskaapin hyllyllä, patterirasia lipaston laatikossa. Ei ole vaikeeta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovit, pahvit, lasin ja metallin lajittelen. Biojätettä tulee niin vähän, että menee sekajätteeseen.
Mulle tulee biojätettä varmaan eniten kaikista. Tulisi todella ikävä olo itselleni siitä, jos dumppaisin sen kaiken sekajätteeseen.
Meneekö sulla paljonkin ruokaa haaskuuseen? Mulla tulee aika harvoin, perusbiopussi ei täyty edes viikossa.
Sama täällä, biojätettä vain hedelmien, perunoiden ja kananmunien KUORET. Ei juuri muuta. Mutta muovin määrä aivan kamala!
Vierailija kirjoitti:
Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.
Minulla on yksi kannellinen pieni marjaämpäri biojäteastiana. Haluaisin kyllä bokashin, mutta rahatilanne ei anna nyt myöten sellaisen hankkimista. Minä vien biojätteet joka päivä ulos samalla kun menen roskisten ohi. En koe, että se pieni marjaämpäri häiritsisi silmää niin paljon, että se pilaisi keittiön sisustuksen kun se on näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä lipsahtaa osa sekajätteeseen jos sattuu biojätepussit loppumaan. Tuskin se nyt niin katastrofi on.
Miksi et taittele sanomalehdestä pussia biojäteastiaan? Hukkaat arvokasta materiaalia laittamalla biojätettä sekajätteeseen.
Seurusteli naisten kanssa 20 vuotta ja ennen kierrätin kaiken. Tapasin usean vihreiden äänestäjän, jotka laittoivat kaikki sekajätteeseen ja lensivät kaukomaille useasti vuodessa. Mietin että miksi minä näkisin vaivaa, kun on helpompi vain puhua kuin tehdä. Nykyään heitän kaiken sekajätteeseen, ja maatuvat roskat luontoon. Ei kiinnosta paskaakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä lipsahtaa osa sekajätteeseen jos sattuu biojätepussit loppumaan. Tuskin se nyt niin katastrofi on.
Miksi et taittele sanomalehdestä pussia biojäteastiaan? Hukkaat arvokasta materiaalia laittamalla biojätettä sekajätteeseen.
Pitäisikö sen takia alkaa tilaan sanomalehtiä?
-eri
Biojätepussit eivät sovellu biojätekäyttöön, mutta silti niitä myydään jotta niissä voidaan kierrättää.
Suomitouhua parhaimmillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Mistä sanomalehdestä? Tuleeko minun tilata sanomalehti jotta voin kierrättää? Sehän se pelastaakin maailman.
Minä en lajittele mitään jätteitä, kaikki yhteen pussiin ja roskiin. Heitän myös roskia luontoon.
Teen näin koska lentomatkustelua ei paheksuta ja meiltä vaativat ihmiset itse saastuttavat ilmastoa paljon enemmän kuin minä.
Biojäte menee itselläkin sekajätteen sekaan, ei ala haista yhtä nopeasti ja mahdolliset nesteet imeytyvät sinne muuhun jätteeseen. Roska-astiaa ei joudu siivoamaan, eikä tarvitse viedä niin usein kuin yksistään pitäisi. En tiedä mikä saisi asian muuttumaan? Lajittelu ei ole ongelma vaan tuo kaikki muu asiaan liittyvä. Ehkä pitäisi olla joku vaivasta palkitseva järjestelmä?
Helpointa olisi kun kaikki palava vain poltettaisiin
Ei tarvitsisi tuoda Italiasta jätteitä tänne poltettavaksi.
Ajatelkaa. Hallitus pohtii asiaa:
Suomalaiset kierrättävät ja oma jäte ei riitä polttouuneihin. Miten tämä ratkaistaan?
Hei mutta nyt mä älysin. Italialaiset eivät kierrätä, niin mehän voidaan ostaa niiltä jäte ja polttaa se täällä. Hieno idea!
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.
Tuo on jo ympäristörikos ja vastuutonta luonnon turmelimesta. Asun maalla ja meillä kaikki kierrätän, sekajätettä ei juuri tule ja kiikutan muovit, pahvit, patterit jne. 12 km päähän, kun teen viikon kauppa ostokset.
Ihan kateeksi käy kaupunkien taloyhtiön roskikset, niin hyvin ne on suunniteltu ja tehty helpoksi, mutta silti sinne jäteastiaan kertyy jätettä, joka on taloyhtiössä suuri kuluerä ja näkyy hoitovastikkeissaja vuokrissa.
Niin pitkään kuin Italiasta tuodaan jätettä tänne poltettavaksi on turha vedota ilmastonmuutokseen.
Vihervassareiden ideologiaa ei saa kannatusta edes pakottamalla. Pitäiskö vihervassareiden vihdoin tehdä johtopäätöksiä kun suomen kansa ei halua elää niin kuin ne haluaisi kansan elävän?
Vierailija kirjoitti:
Miten hyväosaisuus liittyy jätteiden lajitteluun?
asun kerrostalokaksiossa, tavallinen tiskialtaan levyinen jätekaappi, jossa pahvi-, muovi-, bio-, lasi-, metalli- ja sekajäteastiat. Lehtikeräykseen menevät eteiskaapin hyllyllä, patterirasia lipaston laatikossa. Ei ole vaikeeta!!
Niillä on aikaa ja energiaa valittaa ja nalkuttaa mitättömistä ja turhista asioista. Ei työläisellä riitä aika eikä energia tuommoiseen ideologiseen pelleilyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo, yksi roskis sisällä ja pihalla. Kaikki, joka ikinen asia pattereista hajonneeseen imuriin, siihen yhteen roskikseen. Auto hakee pois ja näin ollut monia vuosikymmeniä.
Tuo on jo ympäristörikos ja vastuutonta luonnon turmelimesta. Asun maalla ja meillä kaikki kierrätän, sekajätettä ei juuri tule ja kiikutan muovit, pahvit, patterit jne. 12 km päähän, kun teen viikon kauppa ostokset.
Ihan kateeksi käy kaupunkien taloyhtiön roskikset, niin hyvin ne on suunniteltu ja tehty helpoksi, mutta silti sinne jäteastiaan kertyy jätettä, joka on taloyhtiössä suuri kuluerä ja näkyy hoitovastikkeissaja vuokrissa.
Olen siis ilmeisesti rikollinen kun en elä ja toimi niin kuin ideologiset ja ilmastokiimaiset pellet vaatii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et taittele sanomalehdestä pussia biojäteastiaan? Hukkaat arvokasta materiaalia laittamalla biojätettä sekajätteeseen.Eri. Mistä sanomalehdestä? Tuleeko minun tilata sanomalehti jotta voin kierrättää? Sehän se pelastaakin maailman.
Jos sinulle ei tule ilmaislehteä, niin ota seuraavalla käynnillä yksi jätekatoksen lehtiroskiksesta. Siitä riittää moneen biopussiin.
Parempi tuloisten hommia joilla ei ole elämässä muita huolia kuin ne kamalasti ostetut roskat.
Me muut joudutaan ihan miettimään tarkkaan monia asioita ja roskat menee yhteen samaan koriin. Mun vanhemmat lajittelee roskat ja ne on hyvätuloisia ja normaalit työpäivät taukoineen ja ylitöistä maksetaan ylityölisät. Molemat pääsee töiden puolesta hammashoitoonkin. kyllä kelpaa.
Ovat jo lenkillä viiden aikaan. Minä ajattelisin normaalissa maailmassa että pääsen parin tunnin päästä kotiin töistä, mutta ei. tän viimeisen tauon jälkeen päivä venyy tahtomattaan seiskaan. Ja mitä mä sillä tienaan, en kauheesti. Menetän illasta elämän parilla kympillä. En todellakaan lajittele yhtään mitään roskia.