Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.
Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?
Kommentit (244)
Lajittelu on jäte-asemien tehtävä en lajittele mitään.(kaikki samaan metallit pahvit lasit)maksan jo palvelusta joten en ala niitten töitä enää tekemään.ainut mihin olen alentunut niin patterit kierrätän ja nekin vain siksi koska ne helppo viedä duuni paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ok- talossa on kompostori biojätteille ja kehikko pihasta tuleville oksille ym
Kuistilla on pieni kannellinen ämpäri jossa munakennosilpulla vuorattu hedelmäpussi. Ehkä kerran parissa viikossa tyhjennän sen kompostoriin ja heitän hedelmäpussim sekajäteroskikseen.
Muille kierrätettäville löytyy talossa paikka josta ne viemme kierrätyspisteelle silloin tällöin. En koe asiaa vaikeana vaan ihan tavallisena.
Nuo kuistilla olevat jåtteet ne vasta rottia houkuttelevatkin.
Vanhempieni omakotitalossa on jo kauan ollut valurautainen biokeräysastia. Siihen loppui rotta - ja hiiriongelmat. Tiedoksi, että sekajätepussi, jossa on ruoantähteitä houkuttelee rottia aivan yhtä lailla kuin biojäte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, jos biojätettä ei saa laittaa muovipussiin.
Sen jälkeen kun täällä sallittiin muovipussit biojätteelle, loppui omassa taloudessa kaikki sen kierrätysongelmat.
Eli sen muovipussin saa siis laittaa biojätteeseen myös? Tokihan se pitää sieltä koneellisesti lajitella pois, mutta hyvä homma jos noin toimii. Ne biojätepussit ei oikein asiaansa ajaneet, kun eivät oikein maadukkaan tehokkaasti ja vaikeita silputa yms laitoksissa.
Mä tosiaan kippaan ne biojätteet "irtona" sinne keräykseen. Muovipussista.
Onko sallittua kipata ilman pussia/käärettä biojätteisiin????
Ei ainakaan meidän pöntössä ole kieltoa, jolloin se lienee sallittua? Toi ei ole tuulettuva, eli on umpisäiliö ja siinä on sellainen iso sisäpussi kuitenkin. Vähemmän sortattavaa vaan laitokselle.
Miksi ei voisi kipata suoraan sinne pönttöön?
Vierailija kirjoitti:
Lajittelu on jäte-asemien tehtävä en lajittele mitään.(kaikki samaan metallit pahvit lasit)maksan jo palvelusta joten en ala niitten töitä enää tekemään.ainut mihin olen alentunut niin patterit kierrätän ja nekin vain siksi koska ne helppo viedä duuni paikalle.
Ei ole aikuisen ihmisen toimintaa tällainen mielestäni.
Miksi kodeista yritetään tehdä minijätteenkäsittelylaitoksia? Kuka sellaisessa haluaa asua?
Itseä ainakin ketuttaisi katsella biojäteastiaa keittiöpöydällä, no sekajäte ja paristot vielä tiskialtaan alla menettelee, mutta sitten pitää varata paikka muoveille, lasille, pahville ja miljoonalle muulle asialle, kun yhden pakkauksen takia ei viitsi lähteä pinkomaan jäteastioille, eikä asuntokaan ole valtava.
Vierailija kirjoitti:
"Ennen vanhaan perunanvarret viskattiin vain kauemmas peltoon. Sinne ne maatuivat uudeksi pellonparannusaineeksi."
Niin varmaan ennen vanhaan, mutta nykyään sitä ei suositella ettei mahdolliset taudinaiheuttajat ja tuhoeläimet jää peltoon talven yli. Sama koskee porkkanannaatteja ym kasvisten jäänteitä. Tomaattien varretkin pitäisi kauden päätteeksi viedä pois omalta tontilta tuholaisten takia.
Enemmän niitä rottia nyt pyöriskelee pihapiireissä kuin siihen aikaan, kun naatit viskottiin peltoon. Nyt nämä pirulaiset ovat huomanneet, että kompostoreissa ja kuisteilla kompostorireissua odottelevissa pusseissa on paljon herkullisempaa ja helpommin saatavaa sapuskaa, eli miksi mennä pellolle asti. Keksipä nyt vielä joku muu viherpesutekosyy.
Aika paljon on kaikkea kierrätystä periaatteessa vastustavia jääriä. Minäkin olen jo ikämies, mutta meillä ei mene yhtään biojätettä sekajäteastiaan enää sen jälkeen kun pakotettiin hankkimaan sikakallis lämpökompostori. Tietysti minä käytän sitä kun kerran hankin. Keittiössä on kannellinen aktiivihiilellä varustettu 5 litran bioproffa, johon bio ensin kerätään ja käyn tyhjentämässä kompostoriin aina kun täyttyy. Ei haise eikä kerää kärpäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ennen vanhaan perunanvarret viskattiin vain kauemmas peltoon. Sinne ne maatuivat uudeksi pellonparannusaineeksi."
Niin varmaan ennen vanhaan, mutta nykyään sitä ei suositella ettei mahdolliset taudinaiheuttajat ja tuhoeläimet jää peltoon talven yli. Sama koskee porkkanannaatteja ym kasvisten jäänteitä. Tomaattien varretkin pitäisi kauden päätteeksi viedä pois omalta tontilta tuholaisten takia.
Ja maailman typerintä on laittaa noita sekajätteeseen. Komposti pitäisi olla kaikilla viljelijöillä. Sieltä saa myös multaa.
Se multa uusiutuu niistä naateistakin, torvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa.
Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.
Mä käytän teen lehdistä biojätepussit. Ilmaisjakelut hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija arvelee. Voi helvetti näitä nykyajan jonneja.
Meidän taloudessa tuohonkin asiaan koulutusta saanut RI on jo vuosikymmeniä sanonut, että paras mahdollinen ja järkevin jätteiden hävitysmuoto on polttaminen, varsinkin kun nykyisissä jätteenpolttolaitoksissa on paljon parempi polttotekniikka kuin joskus viime vuosituhannella.
Rakennusinsinööri tuskin on ekologisuuden asiantuntija.
Minä lopetin kierrätyksen kokonaan, koska siitä tehtiin liian vaikeaa. Laitan kaiken sekajätteeseen. N34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja maailman typerintä on laittaa noita sekajätteeseen. Komposti pitäisi olla kaikilla viljelijöillä. Sieltä saa myös multaa.
Laittamalla ne sekajätteeseen? Tuskin uusiutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa.
Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.
Mä käytän teen lehdistä biojätepussit. Ilmaisjakelut hyötykäyttöön.
Teenlehdistäkö? Tsekkaapa tuo lauseesi ja mieti mitä kirjoititkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusiutuu, jos heität ne sekajätteeseen, torvi?
Muovit, pahvit, lasin ja metallin lajittelen. Biojätettä tulee niin vähän, että menee sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostilain takia rottaongelmat ovat räjähtäneet käsiin.
Niimpä. Rotalta ei montaa minuuttia mene kun jyrsii jonkun muovikompostorin seinämän.puhki niin halutessaan.
Käsittääkseni noissa on pohjassa ritilät jonka kautta hajut pääsevät ulos ja rotta helpommin sisään.
Niiden pitää olla jyrsijäsuojattuja. Ja lämpöeristettyjä. Meilläkin on. Mutta ei ole vielä tuottanut multaa. Vissiin pitäisi olla ostamassa jotain kalliita kompostikemikaaleja, älytöntä touhua.
Ei lämpökompostoristakaan multaa tule, parhaimmillaan humusta. Lämpökompostorin aines pitää vielä jälkikompostoida. Minä kaadan ne vanhaan lasikuituiseen puutarhajätekompostoriin ja sieltä ne päätyvät aikanaan (vuoden tai kahden jälkeen) tontin rajoja kiertävien pensasaitojen juurelle tai maan parannukseen kun kaivelen jotakin puutarhassa.
Itse ainakin laitan kaikki samaan.
Mä kierrätän kaiken. Sekajätettä tulee vaan hyvin pieni määrä.
En ymmärrä kaiken dumppaamista samaan ollenkaan.
Tuo jätefirma taitaa muuten olla sama, joka on keksinyt viimeisimmälle asuntomessualeelle uuden hienon jätteenkeruujärjestelmän. Luukku ei aukea yhteiskäyttöastioilla kuin älyluurilla ja aukaisusta menee tieto jätefirmalle. Jätelasku tulee sitten myöhemmin aukaisukertojen ja eri jakeiden astioiden aukaisukertojen mukaan. Asukkaat kåytännössä joutuvat hilloamaan roskiaan kauemmin kotonaan ennen jätepussien viemistä. Mahtaapa sitten jonkin ajan päästä olla aromit okt-alueella.
Onhan siellä, ainakin Valkon sataman lähellä asuvat raportoivat mädän jätteen hajusta. Minkähän takia ne jätteet tuodaan nimenomaan Suomeen eikä esim. Ruotsiin, vaikka saman meren äärellä asutaan? Ovatko he kenties kieltäytyneet ottamaan niitä vastaan vai onko tässäkin taas joku bisneshomma takana?