Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.

Vierailija
16.09.2025 |

Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?

https://yle.fi/a/74-20182392

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen noin kiusallani: vihvassu ja zuu wakki voivat haistaa pitkän paskan!

Meillä taloyhtiössä tulee lisämaksu yhtiölle jos ei kierrätä suunnilleen oikein. Roskis henkilö tsekkaa laatikot ja jos on paljon roskia laitettu väärin niin lisälaskua tulee. Eli kaikki osakkaat maksaa kun joku/jotkut ei viitsi setviä roskiaan. Myös vuokrat nousevat.

Tuossa on vain se hassu juttu, että jåteauto käy pihassa vähintään yhtä usein kuin ennen kierrätysrumbaa. Eri jåteastiat kåy eri auto eri aliurakoitsijalta. Lisäksi näillä eri jakeilla on erilaiset tyhjennysaikataulut, eli jäteautovierailuja saattaa välillä olla enemmän kuin ennen. Etkö muka ole älynnyt sitä, että jåteasiassakin on pitkälti myös bisnes mukana?

Vierailija
82/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi laittaa taas omat kansalaisensa a) maksamaan ja b) näkemään kaiken vaivan samalla, kun joku muu maa saa tukirahat. Kansa alkaa vähitellen reagoida tällaiseeen. Se näkyy juuri esim. kansalaistottelemattomuutena lajittelussa.

"kansalaistottelemattomuutena" Kissinviikset.

"Kansalaistottelemattomuus on rauhanomaisen poliittisen protestin muoto, jossa kieltäydytään noudattamasta lakia tai aktiivisesti rikotaan sitä tavoitteena korjata koettu epäoikeudenmukaisuus.[1][2][3] Kansalaistottelemattomuus on väkivallatonta suoraa toimintaa."

? No mikä osa ei täytä määritelmää? Nähdäkseni lajittelematta jättäminen on jätelain noudattamatta jättämistä ja suoraa toimintaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.

Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.

En halua sisustaa kotiani jäteastioilla.

Eteisen kaapillekin on muuta käyttöä, esim. kengät, saappaat ja ulkoiluvaatteet.

Syitä löytyy aina niille jotka niitä haluaa löytää. Yksi nätti pieni bioastia tiskipöydällä tai jossakin kaapissa piilossa ei ole jäteastioilla sisu

Voi kyynel, yksi pieni sievä biojäteastia koristamassa tiskipöytää. Kai olet siitä somasta astiasta onnellinen?

Vierailija
84/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biojätepussit ovat liian kalliita ja biojätteen keräys liian haisevaa. Moni haluaa samantien viedä kuorijätteet yms. ulos asunnosta, kun niitä syntyy. Jos niin usein ottaa uuden pussin, se maksaa aika paljon. En ihmettele, jos ei ole intoa kerätä.

Hommaa tarttisi vielä kehittää jotenkin.

Vierailija
85/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa kaikki kierrättäminen on tehty hyvin hankalaksi. Ei ole tarpeeksi keräyspaikkoja ja ne vähät on aina täys. Ei ihan hirveästi kiinnosta ajeluttaa viikkotolkulla roskia auton takakontissa jos vaikka nyt tällä kauppareissulla onnistuisin edes osan johonkin tyhjentämään. Biojäte on helpoin kun on oma kompostori. Säilön pahvilaatikot ja keräyspaperin liiteriin, koska niitä voi käyttää kasvimaalla rikkakasvien torjunnassa. Kananmunakartongit menee kompostikuivikkeeksi. Lasi, metalli ja muovi on ne isoimmat ongelmat. Muovinkeräys on aina täynnä, joten monesti muovi päätyykin kotimme sekaroskikseen.

Vierailija
86/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi sanoa 'luokattoman', kosla SEKAJÄTE ON JÄTELUOKKA 🙊

Vierailija
87/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekajäte on kalleinta jätettä noutokustannuksilta.

Biojäte sekajätteen joukossa heikentää jätteen palamista. Biojäte lisää kuukaudessa noin 10 kuorma-autollisen verran nestettä jätteeseen. Suomessa jäte ei mene kaatopaikalle vaan jätteenpolttolaitokseen. Polton tuotos, eli lämpö, käytetään esim. kaukolämpönä talojen lämmitykseen.

Etkö ole sisäistänyt sitä asiaa, että ne Italian jåtteet sisältävät myös biojätettä? Ne jätelaivat tulevat yleensä Valkon satamaan odottamaan tyhjentämistä ja lähellä olevan asuinalueen ihmiset valittavat laivojen hajusta lehtijuttuja myöten.

Vierailija
88/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten likaiset astiat sitten kannan jätekatokseen? Paljain sorminko? Lopuksi pyyhin sormeni työvaatteisiini? Mites hajun saan sormista pois?"

Vie siinä astiassa mihin ne muovit keräätkin ja kippaa jäteastiaan. Ei tarvitse koskea sormilla. 

Ja vien astian mukanani bussiin ja työpaikalle? 

Vien roskat vain ulos lähtiessäni. 

Tämä meidän keskustelu on idioottimainen, koska koko kuvio on idioottimainen. Meidät halutaan saada kierrättämään, mikä vähän lisää vaikeusastetta elämässä ja vähentää elämisen helppoutta - ilman osoitusta kierrättämisen hyödyistä. (Puhun siis Italian roskista). 

Ne muoviroskat voi pakata vaikka leipäpussiin tai wc-paperin kääremuoviin. Etkö koskaan käy kävelyllä?

Vierailija
89/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.

Ei mahdu minunkaan, mutta kierrätän silti. Laitan paperit, kartongit, muovit, metallit ja lasit yhteen keittiön lattialla seisovaan jäteastiaan ja lajittelen ne vasta roskakatoksella. Vain sekajätteelle ja biolle on omat astiansa. 

Et taida olla kovin hyvä ongelmanratkaisija?

Ai että siihen monen ihaileman avokeittiön lattialle roskenkeräysloota? Johan emävitsin murjaisit.

En tiedä mikä on loota, mutta mun jäteastia on puukantinen ja tyylikäs. 

Vierailija
90/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa. 

Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.

Ei oo kertaakaan hajonnut  biojätepussi, paitsi ehkä josku 15 vuotta sitten. Nykyiset kai kestää vähän turhankin hyvin, kun ne kai jossain ei hajoa tarpeeks nopeesti ja tukkivat laitteita

Vien biojätteet parisen kertaa viikossa, niin ei ne ehdi ruveta haisemaankaan

Vierailija
91/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten likaiset astiat sitten kannan jätekatokseen? Paljain sorminko? Lopuksi pyyhin sormeni työvaatteisiini? Mites hajun saan sormista pois?"

Vie siinä astiassa mihin ne muovit keräätkin ja kippaa jäteastiaan. Ei tarvitse koskea sormilla. 

Tämä meidän keskustelu on idioottimainen, koska koko kuvio on idioottimainen. Meidät halutaan saada kierrättämään, mikä vähän lisää vaikeusastetta elämässä ja vähentää elämisen helppoutta - ilman osoitusta kierrättämisen hyödyistä. (Puhun siis Italian roskista). 

Sun elämä kuulostaa todella surulliselta jos et poistu neljän seinän sisältä muuten kuin bussin kyytiin...

Äläs nyt viitsi vääristellä

Vierailija
92/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muoviroskat voi pakata vaikka leipäpussiin tai wc-paperin kääremuoviin. Etkö koskaan käy kävelyllä?

No, ajatellaan, että minulla tyhjenee juuri jugurttipurkki ja leipäpussi. Laitan purkin pussiin. Mitä sitten? Jätän tiskipöydälle, jotta se pilaa maiseman? Ei. Minä laitan sen muovipussiin tiskialtaan alle. Sinne mahtuu vain yksi roskis ja se on sekajäte. 

Vierailija
93/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suomalaiset säheltää, niin maailma pelastuu.

Not.

Vierailija
94/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tuo sitten haittaa, polttoonhan se menee. Keski-Euroopasta tuodaan laivalasteittain jätettä Suomeen koska oma ei riitä.

Vierailija
95/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa halutaan aidosti auttaa maapalloa, moraaliposeeraus on unohdettava ja on hyväksyttävä faktat.

Faktat: absoluuttisesti suurimmat saastuttajat, ei suhteellisesti.

Vierailija
96/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa. 

Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.

Ei oo kertaakaan hajonnut  biojätepussi, paitsi ehkä josku 15 vuotta sitten. Nykyiset kai kestää vähän turhankin hyvin, kun ne kai jossain ei hajoa tarpeeks nopeesti ja tukkivat laitteita

Vien biojätteet

Minä vien biojätteet päivittäin ja biojätepussit sekä paperipussit todellakin hajoaa matkalla roskikselle. Olen ostanut monista eri liikkeistä montaa eri merkkiä enkä ole löytänyt vielä toimivia. Laitan pussin pohjalle kuiviketta eikä astiassa keittiössä ole kantta, mutta silti jätteet muhii märkinä ja rikkoo pussit.

Vierailija
97/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muoviroskat voi pakata vaikka leipäpussiin tai wc-paperin kääremuoviin. Etkö koskaan

No, ajatellaan, että minulla tyhjenee juuri jugurttipurkki ja leipäpussi. Laitan purkin pussiin. Mitä sitten? Jätän tiskipöydälle, jotta se pilaa maiseman? Ei. Minä laitan sen muovipussiin tiskialtaan alle. Sinne mahtuu vain yksi roskis ja se on sekajäte. 

Mihin hävisi se astia, jota et halua ottaa mukaan bussiin?

Vierailija
98/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo kertaakaan hajonnut  biojätepussi, paitsi ehkä josku 15 vuotta sitten. Nykyiset kai kestää vähän turhankin hyvin, kun ne kai jossain ei hajoa tarpeeks nopee

Minä vien biojätteet päivittäin ja biojätepussit sekä paperipussit todellakin hajoaa matkalla roskikselle. Olen ostanut monista eri liikkeistä montaa eri merkkiä enkä ole löytänyt vielä toimivia. Laitan pussin pohjalle kuiviketta eikä astiassa keittiössä ole kantta, mutta silti jätteet muhii märkinä ja rikkoo pussit.

Ei varmasti hajoa biojätepussi päivässä. Älä valehtele.

Joskus itsellä on venähtänyt biojätteen vienti ja pussi on ihan täynnä ja ollut ehkä viikon. Sillon olen ottanut varmuuden vuoksi toisen pussin mukaan johon sujauttaa se matkalla jos alkaa hajota. Kertaakaan ei ole tarvinnut koska pussit on kestäneet aina

Käytän ylensä ihan niitä kaupan hevi-osastolta saatavia pusseja. Mutta myytäviä pusseja olen joskus käyttänyt myös ja ne on kestäneet aivan yhtä hyvin

Vierailija
99/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muoviroskat voi pakata vaikka leipä

Mihin hävisi se astia, jota et halua ottaa mukaan bussiin?

ylläoleva nosti esiin leipäpussin, ei astiaa, eli vastasin siihen. 

Minä haluaisin tietää teiltä kierrättäjiltä mielipiteen siihen, että Italiasta tuodaan laivalasteittain biojätteelle haisevaa sekajätettä Suomeen, jotta me saamme talomme lämpimiksi. Eikö teidän mielestänne meidän pitäisi auttaa talojemme lämmityskustannuksissa kaikin tavoin?

Vierailija
100/225 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joa halutaan aidosti auttaa maapalloa, moraaliposeeraus on unohdettava ja on hyväksyttävä faktat.

Faktat: absoluuttisesti suurimmat saastuttajat, ei suhteellisesti.

Mitä "moraaliposeerausta" lajittelussa nyt mukamas on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi