Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.
Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun pitää olla se biojätepussi niille orgaanisille, joskus laitan kuivempia paperisessa, mutta yleensä kaikki menee pakastuspussissa sekajätteeseen, ostamaan en ala biojätteille. Kun ensin ratkaisevat tämän ongelman niin voin harkita.
Et sitten ole huomannut että biojätteet voi laittaa mihin vaan pussiin, tyhjennät sen sinne bio astiaan ja tyhjä pussi muoviin tai sekajätteeseen. Meillä ainakin astiat samassa katoksessa. Pussit tulee marketin hedelmä puolelta.
Meillä ei saa kaataa jätettä sellaisenaan biojäteastiaan vaan kaikki pitää olla pussitettuina. Jokaisessa kunnassa on eri ohjeistus.
Laitan edelleen ruuantähteet sekajätteeseen. Kyllä ne banaaninkuoret siellä lämpölaitoksella palaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa.
Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.
Vinkki: käytä paperipusseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun pitää olla se biojätepussi niille orgaanisille, joskus laitan kuivempia paperisessa, mutta yleensä kaikki menee pakastuspussissa sekajätteeseen, ostamaan en ala biojätteille. Kun ensin ratkaisevat tämän ongelman niin voin harkita.
Et sitten ole huomannut että biojätteet voi laittaa mihin vaan pussiin, tyhjennät sen sinne bio astiaan ja tyhjä pussi muoviin tai sekajätteeseen. Meillä ainakin astiat samassa katoksessa. Pussit tulee marketin hedelmä puolelta.
Meillä ei saa kaataa jätettä sellaisenaan biojäteastiaan vaan kaikki pitää olla pussitettuina. Jokaisessa kunnassa on eri ohjeistus.
Tuo on kyllä huono ohjeistus jossa olisi paljon petrattavaa. Meillä taloyhtiön biojäteastiassa on biopussi joten välillä kippaan kaiken sellaisenaan sinne. Se myös pestään aika ajoin kun kärpäsen toukkia ilmestyy kesällä vaikka kaikki jätteet olisivatkin biopusseissa.
Minä teen noin kiusallani: vihvassu ja zuu wakki voivat haistaa pitkän paskan!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on ongelma? Biojäte palaa muiden roskien mukana ja palamisen lämpö käytetään energiaksi.
Riippuu paljonko sitä siinä seassa on kuinka hyvin ne palaa eikä esim. jogurtilla ole hyvä lämpöarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.
Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.
Ihan rehellisesti sanottuna ei kiinnosta tasan hevon v vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on ongelma? Biojäte palaa muiden roskien mukana ja palamisen lämpö käytetään energiaksi.
Riippuu paljonko sitä siinä seassa on kuinka hyvin ne palaa eikä esim. jogurtilla ole hyvä lämpöarvo.
Minä silti pidän ekologisempana sitä, että minun jugurttini palaa lämpölaitoksessa. Vaihtoehtona on se, että Saksasta toimitetaan sekäjätettä Italiaan, ja Italiasta roudataan Suomeen poltettavaksi. Koska meille ei enää tule riittävästi sekajätettä. Onko tämä jotenkin ekologisempaa kuin minun jugurttini? Eri
Vierailija kirjoitti:
Laitan edelleen ruuantähteet sekajätteeseen. Kyllä ne banaaninkuoret siellä lämpölaitoksella palaa!
Jep. Meilläkin aika paljon näin. Yritän välillä sujauttaa kompostiin. Meillä ei ole kunnollista biojäteroskista. Roskiksen pitäisi olla umpinainen ja kätevä. Biojätteet alkavat vuotaa nestettä nopeasti ja niitä kertty vähemmän kuin muuta roskaa. Keittiön jätevaunulajittelu ei ole toimiva, ellei joka päivä halua tyhjentää roskista kompostiin.
Sanon ihan suoraan, että meillä on muutenkin jaksamishaastetta arjessa ja miljoona asiaa jonossa tehtävänä. En oikeasti jaksa ja en halua käyttää rahaa uusiin roskiksiin.
Kierrätän pahvin, paperin ja muovin ja lasin, mutta heikosti biojätettä. Mulla on ollut pitkäaikaissairaana yhna ihan tarpeeksi kaikkea huolta koko ajan ilman jotain biojätesyyllistystäkin. En vaan ole jaksanut mitään ylimääräistä, varsinkaan jos siitä tulee siivottavaa tai lisäkustannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meilläkin aika paljon näin. Yritän välillä sujauttaa kompostiin. Meillä ei ole kunnollista biojäteroskista. Roskiksen pitäisi olla umpinainen ja kätevä. Biojätteet alkavat vuotaa nestettä nopeasti ja niitä kertty vähemmän kuin muuta roskaa. Keittiön jätevaunulajittelu ei ole toimiva, ellei joka päivä halua tyhjentää roskista kompostiin.
Sanon ihan suoraan, että meillä on muutenkin jaksamishaastetta arjessa ja miljoona asiaa jonossa tehtävänä. En oikeasti jaksa ja en halua käyttää rahaa uusiin roskiksiin.
Tämähän se. Kierrättäminen vaatii hieman ylimääräistä energiaa. Ihmisen pitää kuitenkin asettaa oma jaksamisensa etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Näin olen ajatellut itsekin. Paljon enemmän tulee kuluja ja hiilijalanjälkeä siitä että noita jätteitä kärrätään ees taas. Ei siinä mitään luontoa oikeasti säästetä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.
Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.
Oletko hullu? Kuka täysjärkinen tekisi kodistaan jätteenlajittelukeskuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, ei kiinnosta! Olen tuon kompostivaiheen ohittanut.
Toisekseen, eteisessä ei ole kaappia, se on vain pieni tuulikoppero!
En halua vaate-eteiseen mitään kuonakeräyksiä.
Vien samantein ulos, jos huvittaa, samaan pyttyyn vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä silti pidän ekologisempana sitä, että minun jugurttini palaa lämpölaitoksessa. Vaihtoehtona on se, että Saksasta toimitetaan sekäjätettä Italiaan, ja Italiasta roudataan Suomeen poltettavaksi. Koska meille ei enää tule riittävästi sekajätettä. Onko tämä jotenkin ekologisempaa kuin minun jugurttini? Eri
Tämä just. Ihan sairasta! Jätteiden siirtely maasta toiseen pitäisi kieltää. Järkyttävää saastuttamista ihan turhaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vanhat keittiöt ei ole tehty lajittelukeskuksiksi. Mun sisustukseen ei kuulu muovipussit ovenkahvoissa. Biot kierrätän, kartongin ja metallin, mutta muut menee sekajätteisiin. Ärsyttää että suomessa syyllistetään kierrätyksen puutteesta, kun joissain maissa kaikki roskat heitetään kadulle.
Sitten ne muualla Euroopassa kadulle viskatut roskat rahdataan laivalla Suomeen. Meidän jätteenpolttolaitokset kun eivät saa tarpeeksi kotimaista sekajätettä poltettavaksi, on tuotatettava roskia maailmalta. Maapallo kiittää erittäin ekologisesta toiminnasta.
Luokattoman paljon? Mitä se tarkoittaa?
Itse laitan kaiken paitsi palautuspullot sekajätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua sisustaa kotiani jäteastioilla.
Eteisen kaapillekin on muuta käyttöä, esim. kengät, saappaat ja ulkoiluvaatteet.