Asiantuntija: Biojätettä menee luokattoman paljon sekajätteeseen.
Kuinka kompostitarkastuslaki onnistui omasta mielestäsi?
Kommentit (244)
Kerrostalossa lajittelu on helppoa, kaikki astiat pihassa ja roskia voi viedä vaikka kerran päivässä. Omakotitalossa ymmärrän, että on hankalampaa. Paras olisi, jos kunta jakaisi kotiin pusseja biojätettä varten, ei tarvitsisi itse pähkäillään millainen pussi kelpaa (ja tiedän, se maksaa, mutta niin maksavat ne itse ostetut pussitkin).
Jospa Suomi lopettaisi roskien hakemisen Italiasta, niin ehkä mielenkiinto asiaa kohtaan voisi palautua.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.
Ei mahdu minunkaan, mutta kierrätän silti. Laitan paperit, kartongit, muovit, metallit ja lasit yhteen keittiön lattialla seisovaan jäteastiaan ja lajittelen ne vasta roskakatoksella. Vain sekajätteelle ja biolle on omat astiansa.
Et taida olla kovin hyvä ongelmanratkaisija?
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa lajittelu on helppoa, kaikki astiat pihassa ja roskia voi viedä vaikka kerran päivässä. Omakotitalossa ymmärrän, että on hankalampaa. Paras olisi, jos kunta jakaisi kotiin pusseja biojätettä varten, ei tarvitsisi itse pähkäillään millainen pussi kelpaa (ja tiedän, se maksaa, mutta niin maksavat ne itse ostetut pussitkin).
Minä taas ok-talossa kierrätän oikein mielelläni koska sillä saa venytettyä sekajätteen tyhjennysvälin maksimiin eli tulee halvemmaksi. Uusi tilava ok-talo joten pahvit, metallit ja muovit saa jemmattua hyvin ja ne on helppo viedä keräykseen esim töihin mennessä.
Biojätettä en halua kompostoida vaikka tontti on iso (1,5 hehtaaria). Biojäteroskis on erikseen ja se on kätevä kun saa puutarhajätteetkin sitä kautta palveluna pois omalta pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että jos koko Suomessa saisi laittaa biojätteet muovipussiin, sen lajittelu lisääntyisi huomattavasti. Täällä pitäisi laittaa nimenomaan paperipussiin ja tuohon se sitten monella kosahtaa.
Olen samaa mieltä. Inhottaa, kun täällä Keski-Suomessa ei saa käyttää muovipusseja vaan pitää ostaa erikseen biojätepusseja. Joka tapauksessa ne pussit poistetaan jätteen seasta ennen kompostointia ja viedän polttolaitokselle niin en näe mikä järki siinä on että pitää käyttää ällöttäviä ja hajoilevia biojätepusseja... Olen kateellinen niille jotka saa käyttää muovipusseja.
Vinkki: käytä paperipusseja.
Paperipussit nyt on vielä huonompia kuin muoviset biojötepussit.
Vierailija kirjoitti:
Jospa Suomi lopettaisi roskien hakemisen Italiasta, niin ehkä mielenkiinto asiaa kohtaan voisi palautua.
Tämä on kyllä nerokasta toimintaa ja ihanaa vihervassarointia.
Mutta dokumenttien mukaan Italia on kierrättämisen mallimaa. Yleisiä kaatopaikkoja löytyy teiden varsilta ja siltojen alta ja sitä raahataan myös suomalaisten suureksi iloksi tänne.
Mutta saatiinpahan taas muutama uusi virkamies palkattua yhteiskunnan varoin (kompostitarkastaja) meillä kun tuo julkinen sektori ei muutenkaan noita erilaisia turhia virkamiehiä pullistele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen me saatiin niillä miljardeilla joita italiaan lykättiin elpymisrahaston kautta, mutta toisaalta marinihan lupasi, että toimeliaisuus italian kautta lisääntyy, kun antaa rahaa niille
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja :D Ei tarvitse jatkuvasti pähkäillä, kun tarkistaa asian oman jäteyhtiönsä nettisivuilta. Täällä jaetaan jopa paperiset lajitteluohjeet ajoittain postissa. Suomen kaikkien paikkakuntien lajitteluohjeita ei tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun pieneen keittiöön mahdu sen seitsemän sortin jätepyttyä. Talo 50-luvulta ja allaskaappi on pieni, siihen mahtuu vain yksi roskis. Uusissa taloissa keittiöissä on jätevaunut lokeroineen, helppoahan se silloin on.
Ei mahdu minunkaan, mutta kierrätän silti. Laitan paperit, kartongit, muovit, metallit ja lasit yhteen keittiön lattialla seisovaan jäteastiaan ja lajittelen ne vasta roskakatoksella. Vain sekajätteelle ja biolle on omat astiansa.
Oletko nyt ylpeä itsestäsi
Osaat laittaa roskia roskikseen ihan itte
Minulta onnistuu pääsääntöisesti muu lajittelu, mutta muovijätteeseen vien vain valmiiksi puhtaita muoveja - likaiset tungen sekajätteiden joukkoon. En tosiaan ala tiskata jogurttipurkkeja yms.
Vierailija kirjoitti:
No meillä talo 60-luvulta ja roskille tilaa liikaakin. Keittiöön tarvitaan kolme astiaa, bio, muovi ja sekaroskis. Metallille riittää pieni purkki johon kerätään foliot eikä sitäkään jos käyttää säilykepurkki ruokaa ,sitä voi käyttää astiana. Patterit, pahvit ym tuleekin harvemmin. On varmaan ihan järjestely ja asenne kysymys tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ylpeä itsestäsi
Osaat laittaa roskia roskikseen ihan itte
Olen. Näyttää nimittäin olevan ylivoimaisen vaikeaa toimintaa monelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen noin kiusallani: vihvassu ja zuu wakki voivat haistaa pitkän paskan!
Meillä taloyhtiössä tulee lisämaksu yhtiölle jos ei kierrätä suunnilleen oikein. Roskis henkilö tsekkaa laatikot ja jos on paljon roskia laitettu väärin niin lisälaskua tulee. Eli kaikki osakkaat maksaa kun joku/jotkut ei viitsi setviä roskiaan. Myös vuokrat nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Minulta onnistuu pääsääntöisesti muu lajittelu, mutta muovijätteeseen vien vain valmiiksi puhtaita muoveja - likaiset tungen sekajätteiden joukkoon. En tosiaan ala tiskata jogurttipurkkeja yms.
Muovijätettä ei tarvitse enää pestä tai edes huuhdella, saa viedä likaisia. Muutos tuli tänä vuonna. Ennenkin se pesu ja huuhtelu oli suositus eikä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kompostilain takia rottaongelmat ovat räjähtäneet käsiin.
Niimpä. Rotalta ei montaa minuuttia mene kun jyrsii jonkun muovikompostorin seinämän.puhki niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minullakin. Kierrätån, kun hommaan tulee järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen me saatiin niillä miljardeilla joita italiaan lykättiin elpymisrahaston kautta, mutta toisaalta marinihan lupasi, että toimeliaisuus italian kautta lisääntyy, kun antaa rahaa niille
Tulee sieltä nykysin laivalasteittain haisevaa jätettä tänne poltettavaksi.
Kaippa ne meille myy kalliilla päästöoikeuksia kun aiheutetaan jätteenpoltolla päästöjä.
Ollaan me vaan viisas kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni biojäteastia sopii nätisti vaikka tiskipöydälle. Ei haise kun säilöö ilmavassa astiassa. Myös pahveja, muoveja, lasia ja peltiä voi säilyttää missä tahansa huoneessa - ei tarvitse olla keittiössä. Vaikka eteisen kaapissa.
En halua sisustaa kotiani jäteastioilla.
Eteisen kaapillekin on muuta käyttöä, esim. kengät, saappaat ja ulkoiluvaatteet.
Syitä löytyy aina niille jotka niitä haluaa löytää. Yksi nätti pieni bioastia tiskipöydällä tai jossakin kaapissa piilossa ei ole jäteastioilla sisustamista Tilanpuute voi tietysti olla ongelma mutta eiköhän luovuudella joka kodista jokin toimiva ratkaisu löydy.
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas-ja-lajitteluohjeet/laj…
Ei kiitos
Tavalliset muovipussit. Ne kuuluvat muovipakkausten keräykseen.