Muistellaan korona-aikaa đ
Mulla tuli mieleen se kun ravintolat ja baarit meni kiinni niin ihmiset tapas toisiaan kadulla laittaen sinne pöytÀryhmÀt ja juomia. NiitÀ sitten siinÀ nautittiin kavereiden kanssa.
Kommentit (555)
Jotkut hörhöt ajo yksin autolla maski naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttiko se sun elÀmÀÀsi jotenkin?
Moni lihoi ja repsahti sulkuaikojen aikana kotona lojuessaan. Oli laittamattomia pehko hiuksia ja hirvee tyvikasvu niillÀkin jotka oli ennen koronaa aina tosi tuulikkÀinÀ.
TöissÀ, noin 100 henkilön toimistolla, huomasin hyvin miten turvonnutta ja lössÀhtÀneen nÀöstÀ porukka oli ku 1,5v pÀÀstÀ alettiin kampeutua takas etÀilystÀ toimistolle. Oli osalle porukkaa vinkku maistunut vÀhÀ enemmÀnkin vissiin. Itse lihoin 2v aikana reilut 15 kg. Asuin Espoossa jossa oli pitkÀt sulut ja kaikki paikat kiinni, kroppa oli aivan jumissa monta v sen jÀlkeenkin, elimistö meni ihan sekasin ku en liikkunu juuri yhtÀÀn, kotona aamulla lÀppÀri auki ja hirvee stressi kokoajan, illalla suljit sen joskus 18-19 maissa, harvoin jakso arkena kÀydÀ ees kÀvelemÀssÀ. Vitutukseen meni karkkia, suklaata ja muuta naposteltavaa Ihan hirveitÀ mÀÀriÀ. Jollain piti lohduttaa itseÀÀn kun asuinkin yksin. hirveetÀ oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti, siten ettÀ se nÀytti ihan ÀlyttömÀltÀ ja just hörhöltÀ. No, mut se ei ollu yllÀttÀvÀÀ et jotkut on vaan vÀhÀn hassuja.
Olin tuolloin 3-vuorotöissÀ. Oli jotenkin epÀuskottavan tuntuista ajaa PitÀjÀnmÀestÀ JÀrvenpÀÀhÀn aikaisin aamulla yövuoron jÀlkeen. LiikennettÀ Helsinkiin pÀin oli muutamia autoja, pohjoiseen pÀin ei sitÀkÀÀn vÀhÀÀ. Jossain kohtaa tuli pÀÀsteltyÀ vÀhÀn reilumpaa vauhtia, koska edessÀ ja takana ei ollut ketÀÀn.
Se hyvÀ puoli pks alueen suluista ja kaikkien telkeÀmisedtÀ kotiin oli ettÀ liikenteessÀ oli todella vÀhÀn autoja. Töihin pÀÀsi ihan sujuvasti ilman ruuhkia. Se oli kivaa.
Myös ilmanlaatu pysyi parempana kun ei ollut liikennettÀ.
Mun mies oli korona hysteerikko. En voinut autossa puhua hÀneen pÀin. PelkÀsi ettÀ saa koronan. Piti ruokapakkaukset desinfioida. Kerran joku nainen yski kaupassa hÀnen lÀhellÀÀn niin mies suuttui ja kosti tÀlle. Meni suurieleisesti yskimÀÀn tÀn naisen taakse. MÀ en kyllÀ todistanut tÀtÀ.
Se alku oli oikeasti pelottavaa, kun ei tiedetty mitÀÀn ja meillÀ koko perhe (poislukien mieheni) ja lÀhisuku olivat riskiryhmÀÀ. Oltiin juuri ostettu uusi asunto, mutta mies jÀi työttömÀksi ja minulla oli vielÀ opintoja jÀljellÀ ilman tukikuukausia. Onneksi oli sÀÀstöjÀ, kun mies sai ensimmÀiset työttömyystuet syyskuussa. Lapsi meillÀ oli onneksi eskarilainen, niin etÀeskari oli aika kevyttÀ verrattuna etÀkouluun, joka koettiin myöhemmin. Mutta edelleen harmittaa, ettÀ lapsen ensimmÀisenÀ koulupÀivÀnÀ ei pÀÀsty luokkaan sisÀlle, en edes tavannut ensimmÀistÀ opettajaa kertaakaan livenÀ ennen kuin jÀi pois jouluna. EnsimmÀisellÀ luokalla ei ollut joulu- eikÀ kevÀtjuhlia.
EtÀtyöt taas oli ja on hyvÀ juttu. Olen edelleen 100% etÀtöissÀ. Ajatuskin hÀlyiseen avokonttoriin palaamisesta kuulostaan kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille tÀÀ on hupaisaa, joillekin sitten vÀhemmÀn hupaisaa. Itse muistan alkuajoilta sen ahdistuksen, minkÀ vallassa ajoin yövuoroon töihin sairaalaan, jossa ei ollut varmuutta siitÀ onko riittÀvÀsti suojavaatteita työvuoron ajaksi. Ei paljon ne muistelot naurata.
Turhaa hysteeristÀ pelkoa ja sitkun hoitajatkaan ei osannut ajatella omilla aivoillaan.
ja hoitajat pakotettiin ottamaan vaarallisia koronarokotteita tai työpaikka lÀhti alta, se oli diktatuuria ja totalitarismia
Yksi tuttu hoitaja sai pahan allergisen reaktion rokotuksesta. Ei silti saanut olla ottamatta toista annosta. Esimies oli vain varannut tÀlle osastopaikan rokotuspÀivÀlle. Ihan jÀrkyttÀvÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies oli korona hysteerikko. En voinut autossa puhua hÀneen pÀin. PelkÀsi ettÀ saa koronan. Piti ruokapakkaukset desinfioida. Kerran joku nainen yski kaupassa hÀnen lÀhellÀÀn niin mies suuttui ja kosti tÀlle. Meni suurieleisesti yskimÀÀn tÀn naisen taakse. MÀ en kyllÀ todistanut tÀtÀ.
Korona-aikana ihmisiltÀ unohtui tavalliset hyvÀt kÀytöstavat. Myös isÀni riehui kaupassa, kun joku tuli "liian lÀhelle", vaikka tÀllÀ tyypillÀ oli kyllÀ maski. Poikaani taas uhkaili toinen asiakas hakkaamisella, kun hÀn kÀvi lÀhikaupassa ilman maskia. Sen seuraus oli vain se, ettÀ poika pÀÀtti olla jatkossakin kÀyttÀmÀttÀ maskia ollenkaan. SitÀ ennen oli kÀyttÀnyt, mutta sillÀ nopealla asioinnilla se oli unohtunut.
Paljon pahaa nuo hysteerikot saivat aikaan. Ja samat ihmiset on edelleen keskuudessamme odottamassa, ettÀ tulisi joku syy taas ankeuttaa muiden elÀmÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
MikÀ hullu tÀnne av:lle on pesiytynyt spÀmmÀÀmÀÀn, luulisi jo bannattavan kun pilaa kaikki ketjut.
TÀmÀ mielisairas kusipÀÀ on tÀÀllÀ ollut jo vuosia. On oikea korona-ajan tyyppiesimerkki, kuinka ihmiset sairastuivat henkisesti. MeidÀnkin työpaikalla joutui 4 ihmistÀ pitkÀlle sairaslomalle henkisten ongelmien takia korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ hullu tÀnne av:lle on pesiytynyt spÀmmÀÀmÀÀn, luulisi jo bannattavan kun pilaa kaikki ketjut.
TÀmÀ mielisairas kusipÀÀ on tÀÀllÀ ollut jo vuosia. On oikea korona-ajan tyyppiesimerkki, kuinka ihmiset sairastuivat henkisesti. MeidÀnkin työpaikalla joutui 4 ihmistÀ pitkÀlle sairaslomalle henkisten ongelmien takia korona-aikana.
Luulen, ettÀ se on botti, joka kÀynnistyy tietyistÀ avainsanoista. Ei kai kukaan jaksaisi spÀmmÀtÀ samoja helkkarin viestejÀ tuntitolkulla vuodesta toiseen, paitsi tietysti jos spÀmmÀÀjiÀ on useampi ja ne saavat siitÀ palkkaa.
Mutta herÀÀ kysymys MIKSI nÀmÀ ketjut pitÀÀ edelleen sabotoida. Tuon ainoa tarkoitushan on estÀÀ keskustelu tukkimalla aiheeseen liittyvÀt ketjut tÀyteen tuota sontaa. Sama ilmiö kaikissa sotaan liittyvissÀ ketjuissa (osittain samat viestitkin).
Kiinnostaisi tietÀÀ, mikÀ taho tÀmÀn spÀmmin taustalla on.
Viestini poistuu varmaan 1-2-3 nyt, joten lainatkaa nopeasti.
Justiinsa noi rokottamattomien vainot jopa lÀhipiirissÀ, syytettiin siitÀ ettÀ ihmisiÀ makaa teholla meidÀn takia kun emme suostuneet koekaniineiksi nopeasti kyhÀtylle valmisteelle, naurettavaa oli myös se ettÀ me pidetÀÀn panttivankeina koko Suomea! Ainoa plussa koko hysteriassa oli se ettei kaupassa kukaan tullut selkÀÀn kiinni, nykyÀÀn taas ihmiset tulee niskaan hengittÀmÀÀn vaikka yrittÀÀ pitÀÀ vÀliÀ.
Mökkipaikkakunnilla vakiasukkaat kyttÀsivÀt ja pelkÀsivÀt muualta mökeilleen tulevia ihmisiÀ.
KÀvin paikallisessa alkossa ja siellÀ oli yksi mummo joka huusi hyllyjen vÀlissÀ kÀytÀvillÀ kun kulki siellÀ rollaattorilla, ettÀ vÀistÀkÀÀ, turvavÀli. Ainoa ongelma vain se, ettÀ mamma ei itse vÀistÀnyt ketÀÀn vaan tuli yksinoikeudella noille kÀytÀvillÀ ja odotti, ettÀ muut katoavat sieltÀ edestÀ. Myös metsÀpolulla tuli vastaavanlainen tapaus (ei ollut tosin rollaattoria eikÀ mitÀÀn) vastaan, oletti, ettÀ muut hyppivÀt pusikoihin pois hÀnen tieltÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutti, siten ettÀ se nÀytti ihan ÀlyttömÀltÀ ja just hörhöltÀ. No, mut se ei ollu yllÀttÀvÀÀ et jotkut on vaan vÀhÀn hassuja.
No itse ainakin joskus ajoin maski naamalla, ja siksi, ettÀ oli tulossa kaupasta ja olin menossa toiseen kauppaan, joten en rutannut sitÀ maskia siksi aikaa taskuun ja kaivellut sieltÀ, kuten jotkut hörhöt tekivÀt.
Pakostakin tulee mieleen, ettÀ onko tÀÀllÀ osa sitÀ mieltÀ, ettÀ ei olisi pitÀnyt olla yhtÀÀn mitÀÀn rajoituksia? Mahdettaisiinko tÀÀllÀ naureskella sille, ettÀ oltaisiin tukittu sairaalat yms. terveydenhuoltopaikat. Hassun hauskaa ehkÀ. Toki jotkut rajoitukset olivat nÀin jÀlkiviisaina ajateltaessa liiottelua, mutta eipÀ sitÀ olla ennen oltu tuollaisessa tilanteessa.
Mutta itse ainakin onnistuin saamaan koronan heti kun menin sellaiseen paikkaan, jossa oli paljon ihmisiÀ pienessÀ tilassa. Onneksi elettiin jo sitÀ aikaa, ettÀ koronavirus oli muuntunut lievemmÀksi ja rokotteitakin oli jaeltu. Aika helposti tarttui ainakin silloin, vain seisoskelimme ystÀvÀn kanssa yhdessÀ tapahtumateltassa kuuntelemassa musiikkia, mutta oli sellainen ensimmÀinen isompi massatapahtuma jonne menimme korona-rajoituksien jÀlkeen ja naps, heti tarttui.
Mielikuva ihmisistÀ muuttui ja ihmiset muuttui ihan kahjoiksi , siis osa . Paniikki sai vallan ja kÀytös sen mukaista . Itsekin pelkÀsin ettÀ ulos tulessa se viheliÀinen korona hyppÀÀ niskaan ja se on sitten menoa . Vaikea pÀÀstÀ pelon tunteesta vielÀkin .
Miksi pitÀisi muistella, ei korona ole mihinkÀÀn hÀvinnyt, kuukausi sitten sairastin sen (ensimmÀisen kerran).