Miksi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ei saa enää mennä töihin?
Saahan sellainenkin työntekijä mennä, jolle on kirjoitettu sairaslomaa, mutta joka itse kokee kuitenkin olevansa työkykyinen. Ja koska raskaus ei ole sairaus niin tämä tuntuu vielä hullummalta tämä kielto.
Itselle kävi siis näin, että olin hyväkuntoinen ja olisin hyvin jaksanut käydä töissä, mutta työnantaja sanoi, etten enää saa tulla töihin. Olin tuntisopimuksella silloin, jos sillä on mitään merkitystä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei halua ryhtyä kätilöiksi, kun syöksysynnytät kesken palaverin.
Se lapsi voi tuossa vaiheessa raskautta syntyä koska tahansa.
Entäs jos on synnytyssairaalassa töissä?
Mitä sitten. Käytännössä 50% ihmisistä synnyttää ja on töissä. Se toinen 50% vinkuu pillua ja on enimmäkseen työttömänä. Sulle jo vastattiin, eka tai toka kommentoija kertoi miten asia on ja sä vain jatkat jankuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaikka bussikuski ja sitten kesken ajon tulee lapsivedet. Ajatko sitten kaikkien asiakkaiden kanssa synnärille. Tai missä työssä nyt satutkin olemaan.
Oma synnytys tosiaan alkoi lapsivesien menolla, eikä siinä todellakaan ollut mikään kiire synnärille. 😅
Useampi tunti meni, ennen kuin synnytyssupistukset alkoi.
Jostain elokuvista tämä mielikuva, että lapsivedet menee tai eka supistus niin kaahaten lähdetään sairaalaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei halua ryhtyä kätilöiksi, kun syöksysynnytät kesken palaverin.
Se lapsi voi tuossa vaiheessa raskautta syntyä koska tahansa.
Entäs jos on synnytyssairaalassa töissä?
Mitä sitten. Käytännössä 50% ihmisistä synnyttää ja on töissä. Se toinen 50% vinkuu pillua ja on enimmäkseen työttömänä. Sulle jo vastattiin, eka tai toka kommentoija kertoi miten asia on ja sä vain jatkat jankuttamista.
Kiinnosti vaan, että on ilmeisesti peräti lakiin kirjattu tällainen raskaussyrjintä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity nyt laittamaan koti kuntoon uudelle tulokkaalle ja lepäile ihan oman jaksamisen takia.
Laittaa koti kuntoon? Mitä ihmettä. :D
Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo oli ostettu aikoja sitten. Mitä vielä pitää "laittaa kuntoon"?
siivoot syysikkunat, teet isompia kotitöitä, ruokia pakastimeen, ja just noin pikkuiselle kaikkee valmiiksi mitä ikinä se onkin, vuoteesi kuntoon, jemmaat ruokia kotiin, lepäät ... kuuntelet klassista musaa ja luet ääneen matemaattisia kaavoja ääneen, luet ääneen kieliä jne.. vauva saa älyaineksiä ja noin ollut koko odotusajan. mee ulos ottaa happee,nauti syystuiverruksesta
Apua. Jos itse olisin tehnyt kaiken tuon ennen vauvan syntymää, olisin taatusti tullut hulluksi äitiyslomalla. Se aika oli niin sairaan tylsää, että todellakin siivosin kaikki kaapit, leivoin, ulkoilin jatkuvasti vaivan kanssa, kokkasin, pesin saunan, jumppasin YouTubesta zumbavideoita, sisustin, maalasin jne. Klassisesta musiikista en välitä enkä tasan lue matemaattisia kaavoja ääneen 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity nyt laittamaan koti kuntoon uudelle tulokkaalle ja lepäile ihan oman jaksamisen takia.
Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo oli ostettu aikoja sitten. Mitä vielä pitää "laittaa kuntoon"?
siivoot syysikkunat, teet isompia kotitöitä, ruokia pakastimeen, ja just noin pikkuiselle kaikkee valmiiksi mitä ikinä se onkin, vuoteesi kuntoon, jemmaat ruokia kotiin, lepäät ... kuuntelet klassista musaa ja luet ääneen matemaattisia kaavoja ääneen, luet ääneen kieliä jne.. vauva saa älyaineksiä ja noin ollut koko odotusajan. mee ulos ottaa happee,nauti syystuiverruksesta
Apua. Jos itse olisin tehnyt kaiken tuon ennen vauvan syntymää, olisin taatusti tullut hulluksi äitiyslomalla. Se a
Ihanaa kun on joku sielunsisko! 🤩
Mä oon luullu olevani ainut, joka tylsistyi ja suorastaan ahdistui siitä vauvalomalla lusimisesta. Liian virikkeetöntä minulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua. Jos itse olisin tehnyt kaiken tuon ennen vauvan syntymää,
Lisään vielä, että vauva oli tosi vaikea, eikä antanut hetkeäkään rauhaa huudoltaan. Kaipasin niin paljon töihin ja työkaverien seuraa. Mutta 24/7 piti vaan kuunnella sitä huutoa. 😅
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syynä kieltoon tulla enää lasketun ajan lähellä on puhtaasti se että jos sovit jatkavasi työtä ja jäätkin sairauslomalle, kustannukset tulevat työnantajalle. Helpompi vaan ilmoittaa että raskausvapaa alkaa 4vko ennen laskettua aikaa.
-yrittäjä, 4:n äiti itsekkin
Okei kiitos kommentista.
Ite vaan siksi jäänyt pohtimaan tätä, kun kielto tulla töihin tosiaan tarkoitti itselle sitä tippumista 16 euron päivärahalle, vaikka olisin omasta mielestä jaksanut vielä käydä tienaamassa. Olin vielä viimeisenä iltana ennen synnytystä kuntosalillakin, että miten muka työkyvytön...
Ap
Minimi äitiyspv. raha on n. 34€
Tuo on sinulle ikävä mutta ei ole sen työnantajan vika. Sinä nyt mietit vaan sitä omaa etuasi etkä välitä pätkääkään tappioista, jotka tulisi työnantajalle jos he laittaa työntekijöiden nimet listoihin ja maksavat sitten sairasloman omasta pussista. Se on iso raha pienyrityksille. Jos haluat jotakuta syyttää, niin sääntö-Suomen jäykkää lainsäädäntöä joka pakottaa laittamaan listat esille 2 vko etukäteen.
Meillä on miehen kanssa aina ollut omat rahat ja on edelleen. Siksi minimipäiväraha oli suoraan pois minun säästöistäni ja eläkkeistäni yms.
Ap
MIKSI IHMEESSÄ OLET SUOSTUNUT TUOLLAISEEN? Omat rahat ovat reiluja tasan niin kauan kun pariskunnalla ei ole jälkikasvua. 50/50 on äidille (=sinulle) tosi huono diili heti kun lapset astuu kuvioon koska sinä olet se joka joutuu olemaan poissa töistä ja jonka harteille kasaantuu suurin vastuu lapsen ollessa pieni. Äidit myös tutkitusti käyttää enemmän omaa rahaansa lasten tarvikkeisiin.
Sinut on ryöstetty sinun miehesi toimesta, ei työnantajan. Nyt sinun miehesi kasvattaa varallisuuttaan (tai on menettämättä sitä) sinun kustannuksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on miehen kanssa aina ollut omat rahat ja on edelleen. Siksi minimipäiväraha oli suoraan pois minun säästöistäni ja eläkkeistäni yms.
Ap
MIKSI IHMEESSÄ OLET SUOSTUNUT TUOLLAISEEN? Omat rahat ovat reiluja tasan niin kauan kun pariskunnalla ei ole jälkikasvua. 50/50 on äidille (=sinulle) tosi huono diili heti kun lapset astuu kuvioon koska sinä olet se joka joutuu olemaan poissa töistä ja jonka harteille kasaantuu suurin vastuu lapsen ollessa pieni. Äidit myös tutkitusti käyttää enemmän omaa rahaansa lasten tarvikkeisiin.
Sinut on ryöstetty sinun miehesi toimesta, ei työnantajan. Nyt sinun miehesi kasvattaa varallisuuttaan (tai on menettämättä sitä) sinun kustannuksellasi.
Ei toista väkisinkään voi maksamaan laittaa? Minkäs teet. Ainut mitä voi tehdä on pitää kiinni omasta toimeentulosta ja palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olin nuori ja ajattelin itsekin, että paökka kuuluu sille, joka töissä käy. :)
Ajattelin, että ei töitä --> ei palkkaa. Aika loogistakin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syynä kieltoon tulla enää lasketun ajan lähellä on puhtaasti se että jos sovit jatkavasi työtä ja jäätkin sairauslomalle, kustannukset tulevat työnantajalle. Helpompi vaan ilmoittaa että raskausvapaa alkaa 4vko ennen laskettua aikaa.
-yrittäjä, 4:n äiti itsekkin
Okei kiitos kommentista.
Ite vaan siksi jäänyt pohtimaan tätä, kun kielto tulla töihin tosiaan tarkoitti itselle sitä tippumista 16 euron päivärahalle, vaikka olisin omasta mielestä jaksanut vielä käydä tienaamassa. Olin vielä viimeisenä iltana ennen synnytystä kuntosalillakin, että miten muka työkyvytön...
Ap
Totta, en tullut ajatelleeksi, että yrityksen näkökulmasta maksua vapaista ei tule, jos äiti jääkin sairaslomalle.
Ite vaan yritän kaikintavoin vältellä sellaista "työn välttelyä" ettei työnantajat jättäis sitten palkkaamatta sen raskauden takia. Osoittanut, että olen ahkera ja työmotivoitunut. Ja sitten sääntöviidakko tuleekin siihen väliin. :o
Mutta joo en kannata laskua työnantajallekkaan, se kosahtais vaan olaan nilkkaan raskaussyrjintänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi väkertää jotain ruokia valmiiksi pakastimeen? Ihan tiedoksenne, arvatkaapa mitä vauva tekee suurimman osan ajasta? Nukkuu. Siinä on reippaasti aikaa tehdä ruokaa, melkein liiaksikin. Itselleni äitiysloma oli tuskaa sen tylsyyden takia vaikka vauva tietenkin oli ihana. Palasin töihin reilusti etuajassa kun en jaksanut sitä kotona kökkimistä.
Riippuu täysin vauvasta ja äidin omasta terveydestä, onko sulla aikaa vauvan kanssa vai ei. Mulla yksi vauva huusi 2 kk, toinen oli tyytyväinen ja nukkui paljon.
En ole tehnyt tuollaisia aloituksia? Ovat jonkun toisen jos sellaisia on.
Ap