Miksi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ei saa enää mennä töihin?
Saahan sellainenkin työntekijä mennä, jolle on kirjoitettu sairaslomaa, mutta joka itse kokee kuitenkin olevansa työkykyinen. Ja koska raskaus ei ole sairaus niin tämä tuntuu vielä hullummalta tämä kielto.
Itselle kävi siis näin, että olin hyväkuntoinen ja olisin hyvin jaksanut käydä töissä, mutta työnantaja sanoi, etten enää saa tulla töihin. Olin tuntisopimuksella silloin, jos sillä on mitään merkitystä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eri. Työelämässä on eri säännöt. Työnantaja on vastuussa sinusta ja vauvasta ja sinun tekemisistäsi. Kotona saat tehdä mitä haluat. Olet vastuussa itsestäsi ja vauvastasi."
Vaavi on ollut jo 8kk mukana ja nyt yhtäkkiä se onkin ongelma?
Kyllä. Lakien mukanaan tuomat velvollisuudet sekä vastuut ovat jännä asia.
Miksi vatsassa mukana kulkeva vauva muuttuu lain mukaan kiinnostavaksi vasta viimeisellä raskauskuukaudella?
koska se on valmis ihminen jo vrt kuin alkio tulee ulos tai pieni sikiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jankkaaminen. Vttu sämitään raskaana ole. Provoilet vaan, eiks ni?
En ole provo, näin minulle kävi aikanaan. Minimipäivärahalle putosin, vaikka töitä olis ollut tarjolla. Silloin ei keikkatuloja nääs laskettu vanhempainrahaan mukaan. :)
Nykyään vissiin parempi systeemi. Mutta ei se sillon hääviä ollut sillä 500€/kk sinnitellä.
Ap
Mikä aikoinaan? Ennen nimenomaan 6kk tai 3kk tulojen mukaan sai päivärahat, jos sitä ennen tulot 20% alhaisimmat.
Näin minäkin tosiaan luulin. :D
Epäsäännöllisiä tulojani eipäs vaan sittenkään laskettu, vaikka 6kk ajanjaksolla ennen synnytystä ne olivat heittämällä 20% edellisvuotta suuremmat. Vastaukseksi Kelalta sain, että "opiskelijan keikkatuloja ei lasketa vanhempainpäivärahan laskennassa". Riitautin kolmeen kertaan päätöksen, mutta sama päätös kaikilla kolmella kerralla. Maksoin sitten vielä useamman kuukauden opintotuet takaisin seuraavana vuonna, koska olin tienannut liikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eri. Työelämässä on eri säännöt. Työnantaja on vastuussa sinusta ja vauvasta ja sinun tekemisistäsi. Kotona saat tehdä mitä haluat. Olet vastuussa itsestäsi ja vauvastasi."
Vaavi on ollut jo 8kk mukana ja nyt yhtäkkiä se onkin ongelma?
Kyllä. Lakien mukanaan tuomat velvollisuudet sekä vastuut ovat jännä asia.
Miksi vatsassa mukana kulkeva vauva muuttuu lain mukaan kiinnostavaksi vasta viimeisellä raskauskuukaudella?
koska se on valmis ihminen jo vrt kuin alkio tulee ulos tai pieni sikiö.
Niin? Aiemmat viikot tosiaan ovat huomattavasti kriittisempiä nimenomaan lapsen keskeneräisyyden takia. :D
Vierailija kirjoitti:
Lasketun ajan lähestyessä ollaan ihan syystä tekemättä mitään kovinkaan rasittavaa ettei synnytys käynnisty. Ihan typerä idea mennä töihin vielä sitten kun äitiysloma on jo alkanut. Itse asiassa taitaa olla niin että suurin osa äideistä jää sairaslomalle jo aiemmin koska ei enää kykene työhönsä turvallisesti.
Jaaa no mä kävin kyllä kävelyllä ja salillakin kun vointi oli hyvä. 😅
Mitä se edes olis haitannut, jos synnytys olis käynnistynyt rv 38?
Ap
"ei siitä kyse ettetkö pystyis-jankkaat vaan samaa, sä et nyt tajuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu. stressi ei tee vaavin alulle hyvää.lopeta kun etbtajuu mihin perustuu 14 vrk"
Miten ihmeessä ihmiskunta on selvinnyt tänne asti, jos "ruoan hankinta" on ollut vauvalle liian stressaavaa?
Tarkotitko nyt henkistä stressiä vai fyysistä? Joillekin se paikallaan olo neljän seinän sisällä aiheuttaa stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity nyt laittamaan koti kuntoon uudelle tulokkaalle ja lepäile ihan oman jaksamisen takia.
Laittaa koti kuntoon? Mitä ihmettä. :D
Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo oli ostettu aikoja sitten. Mitä vielä pitää "laittaa kuntoon"?
Pää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotityöt ei lopu ikinä jos siisti ja joka ikisen kohdan pesee katosta lattiaan.ulko-oveen, pyykit, seurusteluakin vauvan kanssa,virikkeet, ruokaa aikuisille, mee pesee ne ikkunat nyt odotellessas. jahka baby valvottaa yöt läpeensä tai onki koliikki tms pätkäunta muutenkin,se väsyttää. no kohta näet. ja et tajuu koko 14 vrk ,niin mee pois
Ei näistä makseta palkkaa. Vai tekisitkö ite kaiken tuon 16 eurolla?
Täällä aletaan jo väsymään sinuun. Olet juuttunut nyt yhteen vääristyneeseen ajatusmalliin ja kierrät kehää. Et näemmä ymmärrä mistä kyse 14 vrk. ja kotitöistä ei aina makseta palkkaa jonka teet itsesi ja perheesi hyväksi,toki on sekin totta,että kotirouvalle tai kotiäidille muodostetaan tili ja sinne laitetaan kk varoja ja siitä voidaan maksaa eläkekertymää jos noin niinkuin hyvin hoidetaan asiat ja on varaa pitää toinen kotona. Rauhoitu nyt ja tee syyskotiduunia, valmistaudu,lepää kuten neuvotaan. Ikäänkuin olisit nyt jotenkin syvästi loukattu. Voit pyytää kirjallisena perustelut jos sittenkään ymmärrät. Aika jankkaaja,kuin levy jäänyt päälle. köyhyys vai ahneus.. olet lähdössä äitiyden matkalle, kuten sanotaan muullekin matkalle lähdöstä,se odotus on miltei yhtä kivaa kuin itse matka. Elämäsi muuttuu kohta . Onnittelut ja kärsivällisyyttä sekä pitkäpinnaisuutta äitiyden polulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jankkaaminen. Vttu sämitään raskaana ole. Provoilet vaan, eiks ni?
En ole provo, näin minulle kävi aikanaan. Minimipäivärahalle putosin, vaikka töitä olis ollut tarjolla. Silloin ei keikkatuloja nääs laskettu vanhempainrahaan mukaan. :)
Nykyään vissiin parempi systeemi. Mutta ei se sillon hääviä ollut sillä 500€/kk sinnitellä.
Ap
Mikä aikoinaan? Ennen nimenomaan 6kk tai 3kk tulojen mukaan sai päivärahat, jos sitä ennen tulot 20% alhaisimmat.
Näin minäkin tosiaan luulin. :D
Epäsäännöllisiä tulojani eipäs vaan sittenkään laskettu, vaikka 6kk ajanjaksolla ennen synnytystä ne olivat heittämällä 20% edellisvuotta suuremmat. Vastaukseksi Kelalta sain, että "opiskelijan keikka
tuo mitä nyt kirjailit-kertoo kuten tämän päivän dilemmasi,että sun kovaaan kalloon ei mene mikään. 3x riitaa,nyt tämä uusin. olet riitaa haastava jankkaaja joka ei tajuuu vaikka rautalangasta ovat täälläkin vääntäneet sulle miksi. juuttunut levy, onko raskausmyrkyt kihonneet jo aivoihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketun ajan lähestyessä ollaan ihan syystä tekemättä mitään kovinkaan rasittavaa ettei synnytys käynnisty. Ihan typerä idea mennä töihin vielä sitten kun äitiysloma on jo alkanut. Itse asiassa taitaa olla niin että suurin osa äideistä jää sairaslomalle jo aiemmin koska ei enää kykene työhönsä turvallisesti.
Ap
Et ole ollut raskaana. Lisäät tarinaa sen mukaan mitä täälä kommentoidaan. Keksi taas uusi aloitus. Tulin raskaaksi tietämättä jne. Jätin lapsen kotiin kun lähdin baanalle jne. Mitä näillä tavoitteet hupia tylsää päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kotityöt ei lopu ikinä jos siisti ja joka ikisen kohdan pesee katosta lattiaan.ulko-oveen, pyykit, seurusteluakin vauvan kanssa,virikkeet, ruokaa aikuisille, mee pesee ne ikkunat nyt odotellessas. jahka baby valvottaa yöt läpeensä tai onki koliikki tms pätkäunta muutenkin,se väsyttää. no kohta näet. ja et tajuu koko 14 vrk ,niin mee pois
Täällä aletaan jo väsymään sinuun. Olet juuttunut nyt yhteen vääristyneeseen ajatusmalliin ja kierrät kehää. Et näemmä ymmärrä mistä kyse 14 vrk. ja kotitöistä ei aina makseta palkkaa jonka teet itsesi ja perheesi hyväksi,toki on sekin totta,että kotirouvalle tai kotiäidille muodostetaan tili ja sinne laitetaan kk varoja ja siitä voidaan maksaa eläkekertymää jos noin niinkui
Kerroin jo aiemmin, että vaavi on jo iso. Aloin vaan jälkikäteen ihmetellä tuota, että onko mitään muuta tilannetta, jossa on laillista jättää työkykyinen työntekijä ilman työvuoroja (ja siten palkkaa), kuin raskauden viimeinen kolmannes. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä aletaan jo väsymään sinuun. Olet juuttunut nyt yhteen vääristyneeseen ajatusmalliin ja kierrät kehää. Et näemmä ymmärrä mistä kyse 14 vrk. ja kotitöistä ei aina makseta palkkaa jonka teet itsesi ja perheesi hyväksi,toki on sekin totta,että kotirouvalle tai kotiäidille muodostetaan tili ja sinne laitetaan kk varoja ja siitä voidaan maksaa eläkekertymää jos noin niinkui
Meillä on miehen kanssa aina ollut omat rahat ja on edelleen. Siksi minimipäiväraha oli suoraan pois minun säästöistäni ja eläkkeistäni yms.
Ap
"tuo mitä nyt kirjailit-kertoo kuten tämän päivän dilemmasi,että sun kovaaan kalloon ei mene mikään. 3x riitaa,nyt tämä uusin. olet riitaa haastava jankkaaja joka ei tajuuu vaikka rautalangasta ovat täälläkin vääntäneet sulle miksi. juuttunut levy, onko raskausmyrkyt kihonneet jo aivoihin asti."
Eli pitää vaan mukisematta tyytyä minimirahaan, vaikka on ennen synnytystä tehnyt niska limassa töitä nostaakseen päivärahaansa?
Ap
Et ole ollut raskaana. Lisäät tarinaa aina vastausten mukaan. AP aloitus tulin raskaaksi vahingossa/tietämättömiä/ uskomaton tilanne yms. Tylsiä päiviä joihin haet omaa viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et ole ollut raskaana. Lisäät tarinaa sen mukaan mitä täälä kommentoidaan. Keksi taas uusi aloitus. Tulin raskaaksi tietämättä jne. Jätin lapsen kotiin kun lähdin baanalle jne. Mitä näillä tavoitteet hupia tylsää päivään.
Olen ollut ja tosiaan minimirahalla oli pakko olla se 6kk kotona kunnes oli ihan pakko palata töihin. 😊
Onneksi mun äiti auttoi niin pystyin osittain palaamaan takaisin tienaamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ap, sä et tajuu,oot ihan xxxx
Tajuun että jos ei käy töissä, ei saa palkkaa. 🤔
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole ollut raskaana. Lisäät tarinaa aina vastausten mukaan. AP aloitus tulin raskaaksi vahingossa/tietämättömiä/ uskomaton tilanne yms. Tylsiä päiviä joihin haet omaa viihdettä.
Harmi kun tänne ei voi laittaa liitteitä todisteeksi, että aloitus on ihan todellinen. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity nyt laittamaan koti kuntoon uudelle tulokkaalle ja lepäile ihan oman jaksamisen takia.
Laittaa koti kuntoon? Mitä ihmettä. :D
Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo oli ostettu aikoja sitten. Mitä vielä pitää "laittaa kuntoon"?
Pää.
Onhan sitä toki aina pidetty mielisairautena, jos nainen on ollut työorientoitunut ja ahkera.
Olet vaikka bussikuski ja sitten kesken ajon tulee lapsivedet. Ajatko sitten kaikkien asiakkaiden kanssa synnärille. Tai missä työssä nyt satutkin olemaan.