Miksi kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa ei saa enää mennä töihin?
Saahan sellainenkin työntekijä mennä, jolle on kirjoitettu sairaslomaa, mutta joka itse kokee kuitenkin olevansa työkykyinen. Ja koska raskaus ei ole sairaus niin tämä tuntuu vielä hullummalta tämä kielto.
Itselle kävi siis näin, että olin hyväkuntoinen ja olisin hyvin jaksanut käydä töissä, mutta työnantaja sanoi, etten enää saa tulla töihin. Olin tuntisopimuksella silloin, jos sillä on mitään merkitystä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mennä, olin töissä perjantaina ja lauantaina synnytin. Riippuen toki mitä on työnantajan kanssa sovittu.
Oliko laskettuun aikaan se kaksi viikkoa ja tuli ennakkoon? Mun on vaikea uskoa, että joku ois noin työhullu.
En ole tuo lainaamasi, mutta mulla oli sama. Lopetin työt tiistaiaamuna klo. 05 ja poikani syntyi kuusi tuntia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Se on tasan 1 ok ennen vauvan syntymää ! Siks, et silloin alkaa tulevan äidin äitiysloma, joka kestää syntymän jälkeen tasan 9 kk. Sitten sen jälkeen lapsi päiväkotiin (pakollinen) ja äiti töihin, jos niitä on.
Kyllä, äitiysvapaa alkaa kulua 30 arkipäivää ennen LA pidit sitä tai et. Minulla joulunpyhien vuoksi se alkoi pyöriä jo marraskuun loppupuolella, vaikka LA oli 9.1.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity nyt laittamaan koti kuntoon uudelle tulokkaalle ja lepäile ihan oman jaksamisen takia.
Laittaa koti kuntoon? Mitä ihmettä. :D
Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo oli ostettu aikoja sitten. Mitä vielä pitää "laittaa kuntoon"?
Ehkä tarkoitti että kannattaa tehdä ruokia pakastimeen kun sitä on yllättävän väsynyt ja kiireinen vauvan kanssa ensimmäisinä viikkoina..? Mutta voithan ottaa duunin vaikka lehdenjakana kun energiaa näyttää olevan.
Eli lehdenjakajana voi jatkaa laskettuunaikaan saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti mikä homma sinulla on Kelan ja työpaikan palkanlaskijan kanssa setviä asioita kun joudut palauttamaan vanhempainetuuksia koska saat äippäloman ajalta myös palkkaa.
Näin mä tein koska sain työpäivästä 100€ ja menettämäni raskausraha oli sellanen 16€ työpäivältä.
Lisään vielä, että kyllä siinä oli painetta ja haluakin tehdä mahdollisimman pitkään töitä ja palata mahdollisimman nopeasti töihin, kun tosiaan tipuin minimirahalle silloin.
Syystä että tuloni olivat epäsäännölliset (viimeistelin opintoja), mutta keskimäärin 1500€/kk 6kk ajanjaksolla ennen LA.
Epäsäännöllisyyden vuoksi Kela ei kuitenkaan huomioinut tuloja, niin yrittäkääpä itse elää 16€ päivässä. Joo oli säästöjä kyllä, mutta en halunnut niitä kaikkia kuluttaakaan.
Tykkäsin tosin työstäni siinä määrin, että senkin takia oli kivempi käydä tienaamassa se satanen, kuin homehtua yksin kotona 16 eurolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sääntö on tehty työntekijän eduksi, ei työnteon estämiseksi vaan sen estämiseksi, ettei töitä ole enää tuossa vaiheessa pakko tehdä.
Itteä vaan jotenkin nakertaa tää suhtautuminen, niinkuin raskaus olis joku sairaus. Ja sitte työnantajat ennakoi, että jos nuori nainen hakee töitä niin "tuo jää ainakin hyvissä ajoin ennen synnytystä pois ja sitten vielä sen jälkeenkin lorvii kotona"....
Siks en ymmärrä miksei malli voi olla sellainen, että joka kokee olevansa työkykyinen, saa tehdä vapaasti töitä, ja taas jos tulee raskauden aiheuttamia vaivoja niin niihin haetaan saikkua. Raskaus kun ei ole sairaus, mutta raskauden aiheuttamat haitat voivat aiheuttaa työkyvyttömyyden. Itelle näin ei onneksi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntö on tehty työntekijän eduksi, ei työnteon estämiseksi vaan sen estämiseksi, ettei töitä ole enää tuossa vaiheessa pakko tehdä.
Itteä vaan jotenkin nakertaa tää suhtautuminen, niinkuin raskaus olis joku sairaus. Ja sitte työnantajat ennakoi, että jos nuori nainen hakee töitä niin "tuo jää ainakin hyvissä ajoin ennen synnytystä pois ja sitten vielä sen jälkeenkin lorvii kotona"....
Siks en ymmärrä miksei malli voi olla sellainen, että joka kokee olevansa työkykyinen, saa tehdä vapaasti töitä, ja taas jos tulee raskauden aiheuttamia vaivoja niin niihin haetaan saikkua. Raskaus kun ei ole sairaus, mutta raskauden aiheuttamat haitat voivat aiheuttaa työkyvyttömyyden. Itelle näin ei onneksi käynyt.
Miettikääpä hetki: ihminen, joka jaksaa kokata sen pakastimen täyteen ruokaa, käydä kaupassa, moikkaamassa kavereita, hyvin monet jaksaa käydä vielä liikkumassakin, vaikkapa jumpassa tms. Mutta mihinkään työhön ei kuitenkaan kykene? Automaattisesti tuomio on siis tämä, jos vatsa on pyöreä. :D
Vierailija kirjoitti:
Häh? Ei tuollaista sääntöä ole missään. Työnantajasi on sekaisin.
Olet väärässä.
Työnantaja ja työntekijä voivat sopia raskausvapaan myöhentämisestä siten, että se alkaa viimeistään 14 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa.
https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/perhevapaat/raskaus-j…
En itse kyllä jaksanutkaan. Olin sairauslomalla nuo viime viikot. Loma alkoi sitten synnytyksestä.
Miksi pitäisi väkertää jotain ruokia valmiiksi pakastimeen? Ihan tiedoksenne, arvatkaapa mitä vauva tekee suurimman osan ajasta? Nukkuu. Siinä on reippaasti aikaa tehdä ruokaa, melkein liiaksikin. Itselleni äitiysloma oli tuskaa sen tylsyyden takia vaikka vauva tietenkin oli ihana. Palasin töihin reilusti etuajassa kun en jaksanut sitä kotona kökkimistä.
Vierailija kirjoitti:
En itse kyllä jaksanutkaan. Olin sairauslomalla nuo viime viikot. Loma alkoi sitten synnytyksestä.
Sairaslomalla taitaa saada sentään täyden palkan. Itellä oli tuo tilanne, että minimiraha (16e/päivä) ja kiellettiin tulemasta töihin, vaikka olisin omasta mielestä hyvin jaksanut.
Puun ja kuoren välissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi väkertää jotain ruokia valmiiksi pakastimeen? Ihan tiedoksenne, arvatkaapa mitä vauva tekee suurimman osan ajasta? Nukkuu. Siinä on reippaasti aikaa tehdä ruokaa, melkein liiaksikin. Itselleni äitiysloma oli tuskaa sen tylsyyden takia vaikka vauva tietenkin oli ihana. Palasin töihin reilusti etuajassa kun en jaksanut sitä kotona kökkimistä.
Tämä. Myöskään minä en viihtynyt toimettomana kotona, varsinkaan ennen vauvan syntymää. Siellä oli yksinäistä ja tylsää. Halusin töihin ja kävinkin siihen saakka, kunnes kiellettiin.
Ap
Terveisiä HRstä. Meillä myös pitää viimeistään 14 vrk ennen laskettua aikaa jäädä kotiin, koska ne joiden joskus annettiin jäädä vielä pitemmälle töihin, olivat sitten saikulla kumminkin.
Se on nyt meillä ehdoton takaraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma on keksitty, jos ei ole työkykyinen.
Raskauden kohdalla se työkykyisyyden määritelmä ei ole kovin eksakti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma on keksitty, jos ei ole työkykyinen.
Raskauden kohdalla se työkykyisyyden määritelmä ei ole kovin eksakti.
No jos työntekijä menee lääkärille ja sanoo ettei jaksa (tulee supistuksia, väsyttää, kolottaa) niin noin pitkällä raskautta ei luulis olevan vaikeuksia kirjoittaa sitten saikkua? Kai se raskaana oleva sen itse tietää, miltä se olo tuntuu! Ihme vähättelyä, niinkuin nainen ei itse parhaiten tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sen takia, kun kaikilla se vauva ei todellakaan nuku tunteja yhteen putkeen vastasyntyneenä. Kyllä itsellä aika meni ihan imetykseen, pumppaukseen, pullojen pesuun, vauva hoitoon jne. Läpi vuorokauden, ensimmäisinä viikkoina ei todellakaan olisi jaksanut vielä jotain ruokaa vääntämään.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä HRstä. Meillä myös pitää viimeistään 14 vrk ennen laskettua aikaa jäädä kotiin, koska ne joiden joskus annettiin jäädä vielä pitemmälle töihin, olivat sitten saikulla kumminkin.
Eli siitä on työnantajalle sitten haittaa, jos työntekijä onkin pidempään työkykyinen, kuin kaksi viikkoa ennen LA?
Yleensä syynä kieltoon tulla enää lasketun ajan lähellä on puhtaasti se että jos sovit jatkavasi työtä ja jäätkin sairauslomalle, kustannukset tulevat työnantajalle. Helpompi vaan ilmoittaa että raskausvapaa alkaa 4vko ennen laskettua aikaa.
-yrittäjä, 4:n äiti itsekkin
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa paikassa raskausvapaalle joutuu jäämään heti kuin mahdollista. Tuo 14 vrk on, milloin viimeistään raskausvapaa alkaa, ihan ymmärretävää, että silloin jäädään pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä syynä kieltoon tulla enää lasketun ajan lähellä on puhtaasti se että jos sovit jatkavasi työtä ja jäätkin sairauslomalle, kustannukset tulevat työnantajalle. Helpompi vaan ilmoittaa että raskausvapaa alkaa 4vko ennen laskettua aikaa.
-yrittäjä, 4:n äiti itsekkin
Okei kiitos kommentista.
Ite vaan siksi jäänyt pohtimaan tätä, kun kielto tulla töihin tosiaan tarkoitti itselle sitä tippumista 16 euron päivärahalle, vaikka olisin omasta mielestä jaksanut vielä käydä tienaamassa. Olin vielä viimeisenä iltana ennen synnytystä kuntosalillakin, että miten muka työkyvytön...
Ap
Mulla oli. Vauva syntyi viikon etuajassa, joten lopulta olin siis vielä viikkoa ennen synnytystä töissä. Kotona olis ollu yksinäistä ja taloudellisestikin tuli tosi pahasti takkiin jos jäi kotiin.
Ap