Onko kirpputorien aika jo ohi...?
Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.
(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)
Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.
Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ymmärrä tätä kirpputori hypetystä. Olen joskus yrittänyt käydä Relovessa mutta joka kerta olen vaan katsonut että rekeissä käytetyn näköistä mitä en haluaisi. Viimeksi tällä viikolla ihmettelin. Siellä vaan huonetuoksua pihisi. Varmaan ihan syystä.
Pakko todeta, että olet kyllä väärässä. Relove on mun mielestä parhaiten brändättyjä kirppareita. Ja kokemusta 1999-luvulta asti eri kaupungeista, Seinäjoki, Lontoo, Göteborg, Pariisi, Tukholma.
Tuossa taisi oli enemmän kyse siitä, ettei kirppistely kiinnosta muutenkaan. Silloin ei brändäys auta, ja sehän on kieltämättä hyvin hoidettu Relovessa. Olen käynyt Helsingissä Stockan myymälässä, mutten koskaan ostanut mitään muuta kuin lounasta. Onko siellä koon mukaan lajiteltu vaatteet? Itselleni on kaikkien suurin harmituksen aihe,
Kirjoitin tuon kommentin Relovesta ja yleensäkin kirppiksistä ja tosiaan tällä viikolla pyörähdin lounastauolla tuolla Stockmannin Relovessa ja en siellä rekeissä nähnyt mitään kiinnostavaa ja ihmiset vaan söivät lounasta siellä mutta ei siellä kovinkaan shoppailtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.
Samaa havaittavissa Torilla! Myynnissä tuotteita jotka ovat kalliimpia ku kaupasta uusi...Esimerkki eiliseltä: Nokian kännykkä käytetty, hinta pyynti 100€, kaupassa uusi päivitetty vastaava 89€. Myyjä perusti että ko. Nokia 3210 on hänestä suunnattu keräilijälle? Voi hyvää päivää, noita on valmistettu miljoonia...ennen kuin noista tulee keräily tuotteita, ehtii Aura-joessa virrata aika monta kuutiota vettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon hyvin, hyvin pitkään myynyt kirppiksillä, jatkuvasti.
Nytkin on ollut 1,5 v samassa paikassa pöytä ja pöytiä. Myytävä tulee muualta, esim naapurini asunto oli käytännössä täynnä. Alakerrassa 2 huinetta oli niin täynnä, ettei näkynyt lattiaa, eikä oikein seiniäkään.
Tällä hetkellä kollegani tyhjentää omakotitaloaan. Oon saanut sieltä ehkä n 10 autollista ja vieläkään ei olr valmista. Vien tavarat kirppikselle, jolla on oma asiakaskuntansa. Omistaja itse laittaa viestejä mitä on tullut myyntiin. Heillä on aina joku ilmainen harjoittelija ja näitä ei inttiin menijä.Ennen pystyi saadaan 200 e banaanilaatikollisesta, nyt 20 e on hyvä hinta. Tavaran taso on kuitenkin pysynyt samana.
Kymmeniä huusholleja on tyhjennetty, pelkästään kuolinpesiä yli 10. Valtaosa näistäolisi mennyt kaatopaikalle, eli hyvää työtä on tehty. Kirppiksien kulut ovat n
Kyllä. Lähes koko viime vuosi 2 kolleegaa toi töihin tarpeetonta. Toinen tyhjensi omaa omakotitaloaan ja toi pussillisen lähes joka työpäivä. Jouluaattona tekivät muuttopäätöksen, muuttivat päittäin lapsenlapsen kanssa ja sieltä tuli lopuksi vielä pari pakettiautollista.
Toinen kollega tyhjensi lapsuudenkotiaan. Äiti sai hoivakotipaikan. Veljensä kanssa olivat vuoronperään joka 2 viikonloppu. Veljen lapset pakkasivat koko kodin ja työkaveri otti aina tullessa auton täyteen ja toi ne työpaikalleen. Minä toin ne sieltä kotiin, lajittelin jne ja vein kirppikselle.
Juuri ennen joulua tämä talo meni kaupaksi, koska ostivat paikkakunnalta 2 pientä kerrostaloasuntoa. Sisarukset ottivat kumpikin yhden, kalustivat kodin huonekaluilla. Asunnot ovat myynnissä, mutta ei siellä asunnot mene kaupaksi, ilman jonkinlaista kytkyä. Tässä oli ainakin 5 asunnon kytkös. Pääsivät eroon omakotitalosta. Myytävä loppui keväällä ja aattelin tässä tämä nyt oli. Keväällä sitten kolmas kollega sanoi hän aikoo myös käydä kodin läpi. Hänen poikansa pääsi ylioppilaaksi ja juhlista juhannukseen kävi töiden jälkeen kotia läpi. Juhannuksena alkoi kesäloma, jatkoi urakkaa hetken ja syksyllä aloitti uudestaan.
Iso omakotitalo ja paljon tavaraa. Pelkästään kesäkuu meni yhdessä makkarissa.
Heiltä ollaan haettu kotoa, on ns matkan varrella. Kyllä. Työhön nähden hyöty on hyvin minimaalinen, mutta olen tehnyt tätä jo vuosia. Tämä nykyinen karsija sanoi syyskuuhun mennessä on koti kunnossa, elokuussa sanoi jouluun mennessä. Nykyään sanoo keväällä. Tavaraa tulee autolastillinen per viikko.
Haettiin eilen kuorma. Kannoin tavarat sisälle, pakkasin jactänään vietiin kirppikselle. Samalla otettiin ne arabian astiat ja vietiin liikkeeseen, second hand palveluun. Kirppiksellä siis otetaan mulle sivuun heti, kun löytyy mitä kaipaan. Nytkin saldo on 14 euroa. Tämän pv myynti.
Moni kollega tuo minulle myytävää pari kassillista vuodessa. Ja jotkut ottaa isommat haasteet eteen. Tämäkin työkaveri, hänen kuopus on lukiossa ja aikoo hakea muualle opiskelemaan. Sanoi laittavat omakotitalon myyntiin viim 3 v sisällä ja karsiminen on hidasta hommaa. Tässä ei ole niitä suuria voittajia, mutta näillä second hand kaupoilla ollaan saatu jo 4 häälahjaa, yo lahjoja , tuliaisia kuitattua. Esim naapuri, hän ei edes ajatellut asuntonsa myymistä ilman karsintaa ja kun lapset näkivät miten prosessi eteni, ns eivät uskoneet silmiään. Asunto tosin on ollut myynnissä 1.5 v. Mutta periaatteessa voivat muuttaa hyvinkin nopeasti, kunhan joku ostaa asunnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut vuosikymmenet ihan henkeen ja vereen kirppistelijä, siis ostajana. Siirsin koronan myötä kirppistelyni nettiin ja sinne ne jäivät. Ajan ja vaivan säästö on se suurin syy - ja vaatteissa haku materiaalin perusteella. Hidasta ja sattumanvaraista olisi paikan päällä etsiä pelkkää puuvillaa ja viskoosia.
Jep. Nykyisin myytävät naisten vaatteet ovat 95 prosenttisesti keinokuituisia enkä itse halua sellaisia. Siis ihan kaupassakin, mutta tämä tietenkin heijastuu myös kirppareille. Siksi ostan mieluummin netistä, jossa materiaali selviää nopeammin.
Hmm, minä löydän kyllä luonnonkuituiset vaatteet helpommin kirppareilta. Ensinnäkin kirppiksiltä löytyy vähän vanhempaa ja laadukkaampaakin vaatetta - jokin 90-luvun neuletakki on todennäköisesti korkeampaa laatua ja parempikuntoinen kuin v
Ei, kyllä mä ainakin tarkoitan nimenomaan nettikirppiksiä. Sellpy on vaatettanut mut jo pitkään (olen 46), käytän pelkkiä vintage/bohovaatteita. Uutena mitään sopivaa on turha edes etsiä, mutta kirppiksellä on ollut viime vuosina kissanpäivät kukkaprinttejä, liehuvaa helmaa, värejä, luonnonkuituja. - eka lainattu
Meillä kirppismyynnissä on se ongelma, että minä ja mun aikuinen tytär, ollaan molemmat xs/ s- kokoisia. Siinä pitää osua just samankokoinen ja- tyylinen ihminen kohdalle. Alle kympillä myydään ihanbuusia tai pari kertaa käytettyä vaatetta. Edellisellä kerralla parivuotta sitten Turussa myynti oli joku 400, miinusn pöytävuokra ja provisio. Tänä kesänä jäi vain noin satku käteen.
Kun myon autenttista 90- luvun vaatetra, kauppa kävi hyvin. En muista saldoa. Mutta yleensä tuo pieni koko tuntuu olevan ongelma.
Kyllä se vähän tuntuu olevan. Lyhyesti, kaikilla on liikaa tavaraa ja liian vähän rahaa.
Joten ei enää pysty kauheasti lähteä heräteostoksille kirppiksille. Toinen on temutavarat, ei uskalla ostaa ihan niin kuin ennen, jos ei ole merkki tiedossa jne.
Sitten on ne ns paremmat kirpparit, jossa neuleen saa 80e jne. Niillä toki oma asiakaskuntansa, mutta harvoin on rahaa ostaa niistä saati viedä sinne kauteen sopivia merkkivaatteita.
Kirpputorimyyntiäkin vähentää samat syyt kuin muutakin myyntiä, ihmisillä ei ole rahaa tai säästävät vimmatusti. Huomaan sen itsestänikin. Myös kirpputorilla tulee mietittyä kahteen kertaan, että "Tarvitsenko tätä oikeasti" ja usein vastaus on "En".
Viimeksi kun kävin kirpparilla niin myytävänä oli likaisia, pesemättömiä riepuja, sekä aivan ylihinnoiteltuja tuotteita. Jotkut ei ymmärrä ettei käytetystä uuden hintaa maksa kukaan. Tämä vähän hillitsee halujani kierrellä kirppareita. Kädet oli tosi likaiset kirpparilla käynnin jälkeen. Ensimmäisessä vessassa hinkkasin kädet kunnolla saippualla.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun kävin kirpparilla niin myytävänä oli likaisia, pesemättömiä riepuja, sekä aivan ylihinnoiteltuja tuotteita. Jotkut ei ymmärrä ettei käytetystä uuden hintaa maksa kukaan. Tämä vähän hillitsee halujani kierrellä kirppareita. Kädet oli tosi likaiset kirpparilla käynnin jälkeen. Ensimmäisessä vessassa hinkkasin kädet kunnolla saippualla.
Jokaisessa myyntipaikassako...?
Olen käynyt kirpputoreilla jo pari vuosikymmentä, ja aina on myyntipaikkoja ja ihmiskohtaloita niiden takana ollut niin monenlaisia kuin vastaantulevia kaduntallaajiakin. Jotkut myyvät rahapulassa likaista ja rikkinäistä tavaraa. Seassa on jokunen päihde- tai mt-ongelmainen ja dementikko myymässä todella omituistakin tavaraa. Valtaosa näkemistäni myyntipaikoista on kuitenkin aina ollut asiallisia. Jostain syystä kuitenkin jotkut kävijät näkevät vain ne huonot myyntipaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pöytäkirpparit, jossa joka myyjällä on oma pöytä, on asiakkaan kannalta todella rasittavia. En käy niissä enää, koska niitä on niin raskas edes katsoa. Isommilla kirppareilla on sata pöytää ja kaikki näyttää samalta. Henkareissa jotain vaatteita, jotka ei just mulle sovi kuitenkaan, pöydällä muutama kippo ja kuppi sekä joku kirja ja vauvan sukkiksia yms., alahyllyllä jokunen kenkäpari ja rautapata. Tämä näky toistuu sitten sata kertaa. Ja joo, siellä joukossa on varmaan mun kokoisia vaatteita sekä jokunen tavara, josta olisin kiinnostunut, mutta en vain jaksa etsiä. Mieluummin käyn normikirppareilla, vaikka sekin on jäänyt, koska niissä on niin korkeat hinnat. Oikeasti kirpparitavara pitäisi myydä ihan todella halvalla, että tavara kiertäisi. Turha niitä loputtomia lasi- ja kahvikuppijonoja on siellä makuuttaa. Jos ei tunnu menevän kaupaksi, se on merkki siitä, että hintaa on liikaa.&nb
Palkat, heh, ilmaistyöläisiä...
Vierailija kirjoitti:
Katselin uunivuokaa kirpparilla hinta oli 8,9 € ja vastaava kivijalkamyymälässä 3,9 €.
Saman merkkiset?
Vierailija kirjoitti:
Kontti pyörii täysin työkokeilijoilla ja harjottelijoilla. Ei siellä kukaan palkkaa saa. Myös esihenkilöt ovat harjottelijoita.
Esihenkilöt saavat palkkaa kyllä. Muuten totta.
Itse katson ainoastaan ne pöydät, joissa on ihmisten omia vanhoja tavaroita, ei kiinakrääsää eikä trokaritavaraa. Olisin varmaan jättänyt sun pöydän penkomatta, koska kuullostaa vähän trokarimaiselta / temupöydältä
En ole käynyt enää pariin vuoteen ollenkaan kirpputoreilla, mutta sellaiset vanhojen tavaroiden kaupat kiinnostavat missä myydään jotain designesineitä, tunnettua merkkiä olevia käyttöesineitä ja hyvälaatuisia kunnostettuja huonekaluja. Kirpputorien käytetyt vanhat vaatteet eivät enää kiinnosta koska olen tehnyt todella halvalla hyviä löytöjä kivijalkamyymälöiden poistomyynneistä.
Itse jätin kerran ostamatta kaksi Adidaksen todella siistiä ja hyväkuntoista verkkatakkia, sillä niistä lähti sellainen märän ullakon haju. Ensin ilahduin, että kummankin teinin kokoa ja tosi siistit, mutta tuo haju sai jättämään siitä pöydästä kaiken.
Myös vahvat pesuaineet saa jättämään vaatteet ostamatta vaikka olisi kuinka halpa ja hyvä tavara.
Nyt kyllä en aikoihin ole kierrellyt kirppiksiä kun kotona on ihan tarpeeksi kaikkea. Lapsilla vaatetta tarpeeksi, joten ei tarvetta mennä koluamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olin aiemmin käyttänyt yhtä espoolaista kirppistä, missä pitänyt pöytää noin kolmisen viikkoa. Yleensä pöytävuokrien jälkeen jäänyt käteen 600-800€, eli kauppa on käynyt. Keväällä pidin edellisen kerran ja lopputulos oli vuokrien jälkeen tyyliin satanen käteen. Tavara ja hinnoittelu kuitenkin pysynyt samana, enimmäkseen trendien mukaista sisustustavaraa ja naisten vaatteita joissa vielä hintalaput kiinni.
Miten ihmeessä joiltain löytyy jatkuvasti paljon myytävää ja vielä näitä trendikamppeita, laput kiinni jne? Ehkä kannattaisi rajoittaa omaa shoppailua?
Kirpputorien aika olisi pitänyt jäädä jo jonnekin 1930-luvulle pula-aikaan.
Isojen paikkakuntien ja kaupunkien kirppismyynneistä ei ole mulla kokemusta. Olen vuokrannut pienellä paikkakunnalla jo kymmenen vuoden ajan joka vuosi itsepalvelupöytää. Kauppa on käynyt ihan hyvin. Aina olen jäänyt plussalle. Mulla on ollut sekalaista tavaraa vaatteista kirjoihin ja kippoihin.
Kirpparit tuntuvat myyjänä ja ostajana aika turhilta nykyään. Pöydät täynnä Kiinasta tilattua roskaa jolla kukaan ei tee oikeasti yhtään mitään. Jos vaatteita aikoo ostaa niin aika tuuria täytyy olla, että löytää jotain ehjää, järkevästi hinnoiteltua ja oikean kokoista. Myyjänä taas ei jää oikein mitään käteen kun pöytävuokrat ovat niin kovat ja kaikki vähänkään arvokkaampi varastetaan. Jotenkin kulurakenne alkaa Suomessa olemaan kaikessa niin vinossa, että mikään ei ole enää kannattavaa.
Hmm, minä löydän kyllä luonnonkuituiset vaatteet helpommin kirppareilta. Ensinnäkin kirppiksiltä löytyy vähän vanhempaa ja laadukkaampaakin vaatetta - jokin 90-luvun neuletakki on todennäköisesti korkeampaa laatua ja parempikuntoinen kuin viime vuonna valmistettu. Toisekseen tuntuu, ettei monikaan viitsi nettikirppareilla ilmoittaa, mitä materiaalia vaatteet ovat. Tosin voi olla, että tarkoitit netillä nettikauppoja eikä nettikirppiksiä.