Onko kirpputorien aika jo ohi...?
Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.
(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)
Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.
Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.
Kommentit (88)
Käyn paljon kirppiksillä, koska on taloudellisia haasteita ja lapsia ja itseä pitää vaatettaa. Menen sinne tekemään löytöjä. Ostan, jos hinta on halvempi kuin uutena alesta. Ostin juuri kierrätyskeskuksesta Marimekon tunikan 6e, kirppikseltä (anella ja nuttu) Lapselle uudet merkki-vk kengät 15 e, hyväkuntoisen peak-hupparin (Akseli kirppis) 5e. Nämä olivat mielestäni löytöjä esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.
En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myyty
Onko teillä päin näitä takakonttikirppiksiä? Meillä päin oli joskus, ne ei maksa mitään, auto pitää tosin olla :)
En ole nähnyt noita mainostettavan pitkään aikaan. Autoakaan ei ole, mutta joskus on kaverin kanssa mietitty kirppistelyä yhdessä. Silloin voisi konttikirppiskin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.
En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myyty
"Plet tainnut ymmärtää kirpputorien idean väärin. Siellä ei ole tarkoitus tehdä voittoa vaan myydä tavara halvalla että sen saa hävitettyä itseltä pieneen rahaan että saa vähän takaisin siittä mitä itse on maksanut ja tuote jatkaa elämää. Kirpputorit ei ole kauppa alustoja missä maksimoidaan omat tuotot mahdollisimman pienellä hinnalla"
Ei kirpputorilla kukaan tee "voittoa" paitsi jobbarit. Kaikilla muilla kysymys on, häviääkö tavaroissa enemmän vai vähemmän.
Tavarat saa laitettua kiertoon helpommallakin vaivalla. Kirpputorien idea oli nimenomaan se, että myyjällekin jää käteen jotain tarpeettomaksi jääneistä tavaroista. Nykyisenlaisen kirppistelyn suosiohan alkoi laman aikana.
Onko niin että vähävaraisetkin ostavat mieluummin uutta tavaraa esim. temusta halvemmalla? Jolloin ei ole tarvettakaan kierrellä kirpputoreja.
Uutisten mukaan kirpparit on suositumpia kuin koskaan. Noin pääsääntöisesti.
Mä olen saanut 200-700 e/viikko. Yleensä minulla on yksi tavara n. 30-50 euroa ja muut alle 20 e kpl. Myyn vain hyväkuntoista tavaraa. Hyvin käy kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?
mina otaa kalpea soumipoja paalta kun katso sopi koko espo on huva paika ku on huva vate siela poja paala
-ysuf hasan
Lopetin kirppiksillä kulkemisen, kun aina oli vaan kulunutta, likaista, kallista, rumaa ja turhaa tavaraa jokaisessa pöydässä. Varmasti sieltä löytyisi satunnaisesti hyviä ostoksia, mutta en jaksa nähdä vaivaa sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse.
Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallella. Huppari ei ollut minulla kaapissa kuin muutaman kuukauden, en ole siihen mitenkään kiintynyt (ja jos olisin, en olisi sitä myynyt).
Se oli
En tiedä puhunko tässä nyt seinälle ja luetko mitään, mitä kirjoitan, mutta tämä Vans-huppari, johon tässä on nyt fiksoiduttu, nimenomaan ei ole "pesty ja pidetty" eikä siihen ole "kiinnytty", vaan se on täysin käyttämättä jäänyt, hintalaputkin vielä paikallaan.
Perjantaina tein kierroksen muutamalla. 1/5 osa pöydistä tyhjiä, aiemmin kaikki täynnä. Osalla samat tavarat kun kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
vintedistä saa parempaa kamaa ja löytää sen mitä etsii. Kirppiksiltä tuskin löytää koskaan mitään
Jos yleensä saa mitään mutta raha lähtee.
Se Vansinkin huppari on vain college-kangasta, ommeltu jossain Kiinassa. Sitä on pesty ja pidetty, koska se on arkipäivän käyttövaate. Ei sillä välttämättä ole mitään kummallista Vans-arvoa muille.
Minä taas veikkaan, ettei sitä kukaan muu halua kuin Vans-fani. Muut eivät isologollisia vaatteita hanki. Neljän euron hinnan pitäisi hyvinkin miellyttää sellaista, joka Vansia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut 200-700 e/viikko. Yleensä minulla on yksi tavara n. 30-50 euroa ja muut alle 20 e kpl. Myyn vain hyväkuntoista tavaraa. Hyvin käy kauppa.
Saanko ihan uteliaisuudesta kysyä joitain esimerkkejä, millaisia tavaroita olet myynyt tuollaisilla hinnoilla?
En edes muista, milloin olisin yrittänyt myydä jotain noin kallista kirpputorilla. Viimeksi taisi olla se, kun vein 30 eurolla Longchampin laukun myyntiin. Se varastettiin, hälyttimestä huolimatta :D
Itse päätin, että en vie kirpputorille mitään, mikä pitäisi hinnoitella 0,50-1 euron hintaan. Ihan turhaa vaivannäköä. Mutta toisaalta eipä edes 2-5 euron hinnoilla mikään tunnu menevän kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ymmärrä tätä kirpputori hypetystä. Olen joskus yrittänyt käydä Relovessa mutta joka kerta olen vaan katsonut että rekeissä käytetyn näköistä mitä en haluaisi. Viimeksi tällä viikolla ihmettelin. Siellä vaan huonetuoksua pihisi. Varmaan ihan syystä.
Pakko todeta, että olet kyllä väärässä. Relove on mun mielestä parhaiten brändättyjä kirppareita. Ja kokemusta 1999-luvulta asti eri kaupungeista, Seinäjoki, Lontoo, Göteborg, Pariisi, Tukholma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt haluta untuvataki mina mene tyonantaja hake raha
kela huvatuonantava
Mä olen ollut vuosikymmenet ihan henkeen ja vereen kirppistelijä, siis ostajana. Siirsin koronan myötä kirppistelyni nettiin ja sinne ne jäivät. Ajan ja vaivan säästö on se suurin syy - ja vaatteissa haku materiaalin perusteella. Hidasta ja sattumanvaraista olisi paikan päällä etsiä pelkkää puuvillaa ja viskoosia.
Myös pöytävuokrat ovat todella kovia nykyään. Esim. Tampereella oleva iso kirppis nostaa pöytävuokran 42 € 6 PÄIVÄÄ. Se ei ole edes viikko. Ei ole myöskään sunnuntaisin auki joka on monessa paikassa toinen hyvä myynti päivä.
Vierailija kirjoitti:
Menee sitten suoraan kauppaan vaan.
Se Vansinkin huppari on vain college-kangasta, ommeltu jossain Kiinassa. Sitä on pesty ja pidetty, koska se on arkipäivän käyttövaate. Ei sillä välttämättä ole mitään kummallista Vans-arvoa muille. Se neljä euroa voi olla sopiva hinta, mutta sitten toisaalta taas nuoret ei ehkä enää halua Vans-huppareita. Ei kannata kiintyä niihin omiin rätteihinsä, vaikka itse onkin niitä aikanaan paljon maksanut.