Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien aika jo ohi...?

Vierailija
14.09.2025 |

Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.

(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)

Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.

Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirpputoreilta ja muista käytettyjen tuotteiden kivijalkaliikkeistä lähinnä vinyylejä ja elokuvia. Jos satun löytämään edullisia merkkivaatteita niin nekin lähtee kyllä mukaan. Harmi vain, että moni pääkaupunkiseudun kirppis on ahneiden myyjien paratiisi. Mökimme lähellä olevalta kirppikseltä saa elokuvia ja sarjoja 0,5e kpl, mutta pääkaupunkiseudulla naureskelin erään myyjän 15 euron hintapyynnöille. Mikään ei selitä moista hintaa yli 30 vuotta vanhoille leffoille. Eihän se toki ole tyhmä joka pyytää vaan..

Vierailija
122/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä enää jaksa millään liputtaa ja laputtaa 0,5-2 euron tavaroita. Niitä saa myydä aika paljon, että saa edes pöytävuokran katettua. Live-kirppiksellä jengi narisee liian kalliista hinnoista, esimerkiksi ominaisuuksilla varustetut uutena 70 euron ulkoiluhousut 10-15 euroa. 

Tai sitten ne maahanmuuttjakitisijät minä maksa yksi euro, vaikka olisi mikä tavara kyseessä. Täällä Etelä-Suomessa kävi niin, että kun itäraja on kiinni, kaikkosi ostajat. Venäläiset eivät juuri tinkineet. Vetelivät rekistä vaatteet, kilpailua käytiin ja maksoivat kiltisti sen, mitä pyysin. Suomalaiset sen sijaan paiskovat tavarat lattialle, kun hinta ei miellytä. Kyllähän tinkiä saa, muttei törkeäksi kannattaisi heittäytyä. Useamman tavaran ostaja kun lähtee yleensä tyytyväisenä pois, kun hinta on sorvattu kohdilleen.

Nytkin olisi lasten merkkileluja, lps-hahmoja, ties mitä kaikkea myytävänä, mutta loppuu älli tälli, kun ei ole enää kunnollisia myyntipaikkoja. Tori ei taas tällä hetkellä vedä yhtään, ja muutaman euron tavaroita on tosi turhauttavaa postitella ja odottaa rahoja viikko. Tällä hetkellä ei siis kauppa käy yhtään, aivan kuollutta. Kippaan roskiin tavarat ihan tuota pikaa.

Kun alottelin kirppismyyjänä, ovat tuotot olleet live-kirppiksillä 200-250 euroa muutamassa tunnissa, ja itsepalvelukirppareilla 500 euroa viikolta. Torissakin ennen muinoin tein suht hyvää tiliä. Ihan peruslaadukasta tavaraa ollut myynnissä iänkaiken, mutta hirmu usein jotkut merkkivaatteet ovat jääneet myymättä. Olen ollut aivan äimänkäkenä, ettei kelpaa. Päältä sen sijaan on haluttu ostaa Tommy Hillfigerin pitkä huppari 🤣

Mutta niin vain ajat muuttuu. Lienee vähennettävä kulutusta kaikin puolin, ja jätettävä tavara kauppaan, jollei ole ehdotonta tarvetta. Roskiin kipattu uudenveroinen tavara sattuu sieluun. Olkoon se sitten niin.

Kellään kokemusta piha-kirppiksestä? Kannattaako sellaista järjestää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus aloituksesta:

"Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl"

Ihan sama mikä hintasi tavaroillesi on, ainakin minulle nuo mainitsemasi tuotteet ovat täysin turhia ja tarpeettomia joten ostamatta jää.

Vierailija
124/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdesti olen myynyt kirpputorilla tavaraa ja koen työlääksi sen, että pöytää täytyy käydä järjestelemässä päivittäin. Olen jo monta vuotta myynyt tavaraa Huutonetissä sekä Torissa. Torissa saan myytyä paljon enemmän kuin Huutonetissä. Se on helppoa kun ei tarvitse pöytää järjestellä eikä maksaa pöytävuokria kun voi kotoa käsin pyörittää omaa kirpputoria.

Käytätkö toridiiliä kun saat enemmän myytyä torissa? Minä en käytä ja kauppoja ei tule juuri ollenkaan. Huutonetissä on muutama vakiostaja jotka vähän vielä ostavat, uusia ostajia tulee harvakseltaan. Kovan työn takana saada edes 50€/kk rahaa. Elän minimituella.

Vierailija
125/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan kirpputoreilta ja muista käytettyjen tuotteiden kivijalkaliikkeistä lähinnä vinyylejä ja elokuvia. Jos satun löytämään edullisia merkkivaatteita niin nekin lähtee kyllä mukaan. Harmi vain, että moni pääkaupunkiseudun kirppis on ahneiden myyjien paratiisi. Mökimme lähellä olevalta kirppikseltä saa elokuvia ja sarjoja 0,5e kpl, mutta pääkaupunkiseudulla naureskelin erään myyjän 15 euron hintapyynnöille. Mikään ei selitä moista hintaa yli 30 vuotta vanhoille leffoille. Eihän se toki ole tyhmä joka pyytää vaan..

Facebookin elokuvaryhmissäkin taitaa useimmat pyytää uuden hintaa vanhoista. Itse myyn samoja 1-2€/kpl jonka miellän kirppishinnaksi mutta eipä kovin nopeasti käy kauppa noillakaan hinnoilla kun postimaksu tulee päälle. Nytkin huutonetissä syyskuun tarjous Postin paketeista (4,30€ muistaakseni S koko) eikä yhtään kauppaa vielä tehty.

Vierailija
126/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkkireleet myydään nykyisin netissä.

Leluista, urheiluvehkeistä, peltipurkeista ja palapeleistä. Tuli satanen käteen, pöytävuokran jälkeen. Vaatteita oli tyyliin 1 euron hinnalla.

Kirjat jäivät myymättä. 5 kassia vein. 1 toin takaisin.

Tätäkin ihmettelen. Yritin myydä kassillisen lastenkirjoja parilla eurolla eikä mennyt kaupaksi. Eikö ihmiset enää lue lapsilleen kirjoja?

Vierailija
127/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorimyyntiäkin vähentää samat syyt kuin muutakin myyntiä, ihmisillä ei ole rahaa tai säästävät vimmatusti. Huomaan sen itsestänikin. Myös kirpputorilla tulee mietittyä kahteen kertaan, että "Tarvitsenko tätä oikeasti" ja usein vastaus on "En".

Yleensä on kyllä ollut niin että lama-aikana käytetty vaate ja tavarat myy, samoin halpakaupat (mm Tokmanni) menestyy. Taisi 2000-luvun alkupuolella tulla muutos tähän kun halpakaupat muuttui yhtä kalliiksi kuin muut kaupat ja asiakkaat katosi kirppiksille. Nyt kun nekin on kalliita, kukaan ei vaan osta mitään tarpeetonta. Vintedin kaltaiset ehkä poimii sinnikkäimmät edullisilla lähetyskuluilla. Yllätys ollut että ilmaiset omenatkaan eivät kelpaa kenellekään. Jotain muutakin olen tarjonnut ilmaiseksi mutta yhtään kyselijää ei ole ilmaantunut.

Vierailija
128/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leluista, urheiluvehkeistä, peltipurkeista ja palapeleistä. Tuli satanen käteen, pöytävuokran jälkeen. Vaatteita oli tyyliin 1 euron hinnalla.

Tätäkin ihmettelen. Yritin myydä kassillisen lastenkirjoja parilla eurolla eikä mennyt kaupaksi. Eikö ihmiset enää lue lapsilleen kirjoja?

Kyllä lukee mutta kirjastosta saa ilmaiseksi. Lisäksi monet lahjoittaa kirjoja ilmaiseksi tai antaa lahjaksi.

Vierailija
129/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerropa esimerkkejä ja hintoja niistä tuotteista jotka eivät menneet kaupaksi

Vierailija
130/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastosta voi lainata kirjoja

Vierailija
131/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhutte. Minulla on ollut jo vuosien ajan joskus vuoden ympärikin kirpparipöytä, jonne vien laajennetun perheen kirppis"kamaa" ja usein myös lahjaksi saamiamme (anteeksi lahjojen antajat!) designia jne.

Vielä alkuvuodesta tuntui, että tavara kuin tavara menee kaupaksi ja välillä möin 50 %:n alennuksella, jotta sain taas uutta myyntiin.

Nyt ei ole mennyt yli kuukauden kuin nimeksi kaupaksi. Vaikka pudotin nyt loppuviikoiksi lopputavaroiden hinnan 1 euroon per tuote, niin eipä ole kirpparilla näkynyt liikettä. Tänään olin siellä toista tuntia eikä koko aikana näkynyt ketään muuta kuin kirpparimyyjiä. Eli ostajat ovat kaikonneet.

Maksan pöydän aina kuukaudeksi etukäteen ja ensimmäistä kertaa vuosiin on käynyt nyt niin, että maksan enemmän kuin mitä saan myydyistä tavaroista.

Ja ensimmäistä kertaa mietin, että en nyt niiiiiin hirveästi halua pelastaa maailmaa, että käytän suuren osan vapaa-ajastani käymällä lasten luona keräämässä tavarat, huoltamassa vaatteet ja entisöiden ja puleeraten tavaroita, kuljetan kirpparille, asettelen kun ensiksi olen hinnoitellut, siivoan ja maksan ja lopuksi teen vielä samat rundit jakaen perheen tuotot kunhan ensiksi olen erotellut, mikä tavara on tullut mistäkin.

Vierailija
132/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

"Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl"

Ihan sama mikä hintasi tavaroillesi on, ainakin minulle nuo mainitsemasi tuotteet ovat täysin turhia ja tarpeettomia joten ostamatta jää.

Miksi sinä kuvittelet olevasi se henkilö, joka määrittelee, mikä tavara kelpaa? Olet harvinaisen yksinkertainen tai sitten vaan ilkeä ja ruma.

Vierailija
133/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

Miksi sinä kuvittelet olevasi se henkilö, joka määrittelee, mikä tavara kelpaa? Olet harvinaisen yksinkertainen tai sitten vaan ilkeä ja ruma.

Niinkö? Minulle ap:n tuotteet ovat tarpeettomia koska en käytä Ralph Laurenia tai Vansia, kirjani ovat vitriineissä ja mukeja on omasta takaa ihan riittävästi, lisäksi Unikko-kuosi tökkää aina oli se sitten missä tahansa, en tykkää. Olenko siis ilkeä ja ruma kun en osta tavaraa jota en a) tarvitse ja b) joka ei miellytä silmääni?

Vierailija
134/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa kiertää yksittäisten myyjien sekalaisia pöytiä, koska on ihan sattuman kauppaa mistä pöydästä löytyisi esim. sopivan koon vaatteita, tai itselleni tyyliin sopivia. 

Käyn mieluummin esim. Kontissa ja Kidiassa, jossa on tuotteet koon tai tyypin mukaan lajiteltuna. Silloin voin heti mennä sinne osastolle, josta etsin jotain, tai joka on sopivaa kokoa.

Vierailija
135/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle: Minulle kävi samoin. Vein eräälle kirppikselle vuosia sitten erään kuolinpesän tavaraa, en mitään harvinaista tai kallista eikä vaatteita ollenkaan.

Sain todella hyvän tilin, olin ihan yllättynyt.

Siitä muutaman vuoden päästä vein toiselle kirpparille tavaraa, en vaatteita, mm. Oiva Toikan  "Pinottava pullo" sarjan pullon. . Viisikymmenluvulta olevan puuvilla-satiinisen erittäin korkealuokkaisen ja napakan  sukkanauha liivi-korsetin..  käyttämättömän (No se oli vaatetavaraa)  ja lisäksi harvinaisia sarjiksia 70-luvulta.   

Hopeaa oleva kakkulapio (siis se otin oli hopeaa) 

Mitään ei mennyt kaupaksi paitsi kuparilangasta itse tekemäni komea rannekoru.

Eikä sekään mennyt kaupaksi, vaan se varastettiin.  Toivottavasti tuo rosvo tulee vastaan, tunnistan kyllä oman käsityöni.

Mutta ei ne tasokkaatkaan tavarat aina mene kaupaksi.

Vielä olis jotain myytävää kyllä mutta en tiedä mihin niitä veisi kun mitään ei kelpaa, edes halvalla.

Vierailija
136/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerropa esimerkkejä ja hintoja niistä tuotteista jotka eivät menneet kaupaksi

Aloituksessahan oli muutama esimerkki

Vierailija
137/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus aloituksesta:

Niinkö? Minulle ap:n tuotteet ovat tarpeettomia koska en käytä Ralph Laurenia tai Vansia, kirjani ovat vitriineissä ja mukeja on omasta takaa ihan riittävästi, lisäksi Unikko-kuosi tökkää aina oli se sitten missä tahansa, en tykkää. Olenko siis ilkeä ja ruma kun en osta tavaraa jota en a) tarvitse ja b) joka ei miellytä silmääni?

Onko joku sitten vaatinut juuri sinua ostamaan ap:n tuotteita...? Tehtiinkö tämä ketju juuri sinusta? En ymmärrä.

Vierailija
138/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet jobbarit on pilanneet kirpparit jo aikaa sitten. Ei kiinnosta ylihintaiset, huonolaatuiset tuotteet.

Vierailija
139/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle: Minulle kävi samoin. Vein eräälle kirppikselle vuosia sitten erään kuolinpesän tavaraa, en mitään harvinaista tai kallista eikä vaatteita ollenkaan.

Sain todella hyvän tilin, olin ihan yllättynyt.

Siitä muutaman vuoden päästä vein toiselle kirpparille tavaraa, en vaatteita, mm. Oiva Toikan  "Pinottava pullo" sarjan pullon. . Viisikymmenluvulta olevan puuvilla-satiinisen erittäin korkealuokkaisen ja napakan  sukkanauha liivi-korsetin..  käyttämättömän (No se oli vaatetavaraa)  ja lisäksi harvinaisia sarjiksia 70-luvulta.   

Hopeaa oleva kakkulapio (siis se otin oli hopeaa) 

Mitään ei mennyt kaupaksi paitsi kuparilangasta itse tekemäni komea rannekoru.

Eikä sekään mennyt kaupaksi, vaan se varastettiin.  Toivottavasti tuo rosvo tulee vastaan, tunnistan kyllä oman käsityöni.

Mutta ei ne tasokkaatkaan tavarat aina mene kaupaks

No Toikka, korsetti ja sarjikset ovat sellaista tavaraa että niille ei ole ostajia pilvin pimein eikä joka puun oksalla, voisin ajatella niiden olevan jollain tapaa keräilyartikkeleita eli joita vain harvat himoitsevat ja haluavat. Useimmissa talouksissa luultavasti on jo hopeinen kakkulapio, minullakin löytyy kolme lahjaksi saatua, onneksi ovat samaa sarjaa. Harvoin niille yhtäaikaa käyttöä on ollut.

Vierailija
140/192 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Lidlissä ja kiinnitin huomiota siihen, että ainakin siinä kaupassa oli vielä paljon myymättömiä erätuotteita: sekä käyttötavaraa että viime aikojen ruotsalaisia, saksalaisia ja espanjalaisia elintarvikkeita. Aikaisemmin vaihtuvat erikoistuotteet menivät hetkessä. Ihmisillä ei taida olla enää haluja käyttää rahaa samaan tapaan kuin ennen. Tai ehkä haluja olisi mutta ei uskallusta tai ei sitä rahaa. Kiitos, Orpo-Purra, kun syöksitte meidät taantumaan. Onko nyt hyvä mieli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi