Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien aika jo ohi...?

Vierailija
14.09.2025 |

Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.

(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)

Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.

Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorien aika olisi pitänyt jäädä jo jonnekin 1930-luvulle pula-aikaan.

Voi olla taas huonot ajat tulossa. Paljon on työttömyyttä ja rahattomuutta jo näkyvissä. Ruoka ja vaatteet, joista ensiksi tingitään. 

Vierailija
102/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorien aika olisi pitänyt jäädä jo jonnekin 1930-luvulle pula-aikaan.

Kansa ei oikein voi sille mitään, että hallitus luo sen pula-ajan aina uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että 90 %:a kirpparitavarasta on naisten vaatteita. Ne vähät miesten vaatteet ovat jotain XXXXXL-kokoa, joten tällaiselle urheilulliselle nelikymmpiselle ei ole oikein mitään. Samoin muista tavaroista on yleensä laatu kaukana. Kirjatkin ovat lähinnä sotaa tai bulkkikamaa, kuten Remeksiä. Ei mitään oikeasti kiinnostavaa STEM-alojen kirjallisuutta. 

Vierailija
104/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmällä kirppiksellä maksaa pöytä 55 euroa/7 päivää. Pikkuinen pöytä ja pikkuinen rekki, pieni kirppis ja ahdas. Tuohon hintaan saa myydä melkoisesti tavaraa, jotta kannattaisi.

Jokin arvo on omalla ajalla, joten roskiin menee nykyisin kaikki mitä en enää itse tarvitse. Ihan turha tulla sanomaan, että vie kierrätyskeskukseen tms, siinäkin olisi oma vaivansa. Lähin roskis on omalla tontilla, joten helppo heittää sinne.

Vierailija
105/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla aika huonot markkinat nykyään myydä kirpputoreilla,  kun kaupungit ovat täynnä kierrätyskeskuksia ja nettimyynti on lisääntynyt. Hyviä, uudenveroisia vaatteita ja kenkiä voi yrittää myydä paremmissa secondhand liikkeissä, mutta ne syynäävät joka sauman niin, ettei aina edes käyttämättömät kelpaa ja maksavat alle 50% myyntihinnasta. Tili voi  näissä jäädä aika laihaksi. 

Hyviä kirppareita kaipaan, kun ihan kaikkea parempaa tavaraa ei raaskisi suoraan kierrätykseenkään viedä, mutta tuntuu, ettei kukaan halua enää maksaa oikein mitään hyvästäkään tavarasta.   Nykyään suurin osa on näitä itsepalvelukirppareita, mieluiten tykkäisin myydä itse. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla enimmäkseen vain kesäisin joitakin jäljellä. 

Vierailija
106/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin kirppareihin siksi, että huomasin lopulta käyttäväni liikaa aikaa ja rahaa puoliksi sopivien kamppeiden ostoon. Kirpparilta saatoin ostaa vaikka 3-4 ihan ok-mekkoa, kun samalla rahalla ja pienemmällä vaivalla voin ostaa kaupasta yhden.

Vierailija
107/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut aina tosi hyvin tavarat kaupaksi kirpparilla, johtuu varmaan siitä että pienellä paikkakunnalla tuo vuokrakirppis on ainoa hyvä kirppis, ja muutenkin ostosmahdollisuuksia ja tarjontaa esimerkiksi vaatteissa on vähän. 

Asiakkaana harmittaa, kun kirppareilla on paljon nuhjuista tai ylihintaista tavaraa, mutta myyjänä siitä oikeastaan hyötyy, kun se oma paikka erottuu edukseen (vien vain siistiä ja pidän hinnat edullisina).

Hinnoittelen niin, ettei ole kallista, mutta jotain pitää jäädä vaivanpalkaksi. Ostan kirppismyynnin tuotoilla esimerkiksi lapsille isompia vaatteita ja urheilukamoja usein sieltä samalta kirpparilta. Jos vain haluaisi päästä eroon, lahjoittaisin kaiken ilmaiseksi, enkä lähtisi siihen hinnoittelu- ja pöydän täyttämis- ja siivousrumbaan.

Vierailija
108/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katson ainoastaan ne pöydät, joissa on ihmisten omia vanhoja tavaroita, ei kiinakrääsää eikä trokaritavaraa. Olisin varmaan jättänyt sun pöydän penkomatta, koska kuullostaa vähän trokarimaiselta / temupöydältä

Ihan uteliaisuudesta, mikä noista esimerkeistä kuulosti trokarimaiselta/temumaiselta? :D

Sikäli huvittava oletus, että minulla ei oikeasti ole kotonani yhtään Temusta tilattua tavaraa.

Vierailija
109/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trokarimaiselta ne merkkivaatteet ja temumaiselta ne kiviset lohikäärme -kirjatuet ja myös vaikutelmaa lisää se, ettei joukossa ole tavallista kirppistavaraa. 

Täällä päin kirppiksillä se menee ainakin just noin. Merkki- ja vintagetavaraa ilman sekalaista romua = trokari, turha sisustus- ja koristetavara = temusta

Vierailija
110/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trokarimaiselta ne merkkivaatteet ja temumaiselta ne kiviset lohikäärme -kirjatuet ja myös vaikutelmaa lisää se, ettei joukossa ole tavallista kirppistavaraa. 

Täällä päin kirppiksillä se menee ainakin just noin. Merkki- ja vintagetavaraa ilman sekalaista romua = trokari, turha sisustus- ja koristetavara = temusta

"Merkki- ja vintagetavaraa ilman sekalaista romua = trokari, turha sisustus- ja koristetavara = temusta"

No tuo kyllä selittää jo aika paljon, sillä minulla on myös joitain vähän erikoisia vanhoja tavaroita myynnissä. Kai jotkut sitten kiertävät myyntipaikkani ihan periaatteesta, jos ajattelevat kuten sinä.

Mutta miten ihmeessä luullaan trokariksi, jos hinnat ovat tosi halpoja? Sitä en tajua.

Vierailija
111/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ihan vaan ohitan ne trokaripöydiltä vaikuttavat, joten hinta jää katsomatta

Vierailija
112/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kouluan aina nimenomaan ne vintagetavarat ja erikoisemmat jutut, mitä ei saa kaupasta. Jos ensimmäisenä tutkitut tavarat osoittautuvat huonokuntoisiksi, likaisiksi, ylihintaisiksi tai temukrääsäksi, siirryn nopeasti seuraavaan paikkaan.

Sama vaatteissa, jos ekana katsomani vaatteet ovat nuhjuisia tai kalliita, en käytä aikaa kaiken läpi käymiseen vaan siirryn eteenpäin. Jos näen kivoja ja järkevän hintaisia vaatteita, jotka ei ole sopivaa kokoa, jään tutkimaan, olisiko myynnissä myös minun tai lasten kokoa. Fiksut myyjät laittavat paikan reunaan lapun jossa kerrotaan, mitä kokoja on myynnissä.

Vierailija
113/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että 90 %:a kirpparitavarasta on naisten vaatteita. Ne vähät miesten vaatteet ovat jotain XXXXXL-kokoa, joten tällaiselle urheilulliselle nelikymmpiselle ei ole oikein mitään. Samoin muista tavaroista on yleensä laatu kaukana. Kirjatkin ovat lähinnä sotaa tai bulkkikamaa, kuten Remeksiä. Ei mitään oikeasti kiinnostavaa STEM-alojen kirjallisuutta. 

Näitä valituksia näkee usein. Laitoin miehen trendikkäitä laatuvaateita toriin joku aika sitten, normikokoa ja kohtuuhinnalla ja kunto priimaa. Muutama katsoja ollut,ei yhtään yhteydenottoa.

Vierailija
114/198 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä valituksia näkee usein. Laitoin miehen trendikkäitä laatuvaateita toriin joku aika sitten, normikokoa ja kohtuuhinnalla ja kunto priimaa. Muutama katsoja ollut,ei yhtään yhteydenottoa.

Se on ihan vanha viisaus, että miesten vaatteet eivät mene kirpputorilla kaupaksi, eikä niitä kannata sinne viedä. Nykyään toki ei juuri mene naistenkaan, mutta miesten vaatteet ovat aina liikkuneet huonoiten. ("Aina" eli ysäriltä alkaen, sitä aiemmin en tiedä!) Sitten siitä tulee itseään toteuttava ennustus, kun ne harvatkaan miehet, jotka haluaisivat ostaa vaatetta kirpparilta, eivät löydä sieltä mitään.

Vierailija
115/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.

Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?

kuka siitä nyt enempää maksaakaan, mainostat ilmaiseksi sitten firmaa...joopajoo

Vierailija
116/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan juurikin pöytäkirppiksistä on aika ajanut ohi. Itse en ainakaan niillä enää edes käy, koska hyvin usein tavara on yläkanttiin hinnoiteltua (ap:n tapauksessa ei, mutta ap on poikkeus), monessa paikassa ainakin täällä päin kirpparin pitäjä ostaa parhaat tavarat itse ja laittaa ne omiin pöytiinsä moninkertaisella hinnalla. Vatteiden ostaminen pöytäkirppiksiltä on ihan toivotonta, varsinkin, jos etsii jotain tiettyä, vaikka syystakkia. Kierrät kymmeniä tai satoja loosseja, joista ehkä saattaa löytyä kiva ja sopivan kokoinen takki järkevällä hinnalla -yleensä ei löydy. Harvalla ihmisellä on aikaa juosta kirppareita ympäri jonkun tavaran x takia, ei minulla ainakaan ole. Jollei ole rahaa ostaa uutena edes alesta, olen mieluummin ilman kuin lähden kokeilemaan onneani kirppareille.

Vierailija
117/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan juurikin pöytäkirppiksistä on aika ajanut ohi. Itse en ainakaan niillä enää edes käy, koska hyvin usein tavara on yläkanttiin hinnoiteltua (ap:n tapauksessa ei, mutta ap on poikkeus), monessa paikassa ainakin täällä päin kirpparin pitäjä ostaa parhaat tavarat itse ja laittaa ne omiin pöytiinsä moninkertaisella hinnalla. Vatteiden ostaminen pöytäkirppiksiltä on ihan toivotonta, varsinkin, jos etsii jotain tiettyä, vaikka syystakkia. Kierrät kymmeniä tai satoja loosseja, joista ehkä saattaa löytyä kiva ja sopivan kokoinen takki järkevällä hinnalla -yleensä ei löydy. Harvalla ihmisellä on aikaa juosta kirppareita ympäri jonkun tavaran x takia, ei minulla ainakaan ole. Jollei ole rahaa ostaa uutena edes alesta, olen mieluummin ilman kuin lähden kokeilemaan onneani kirppareille.

Totta tuokin. Tosin edelleen tässä yhtälössä ihmetyttää se, että tuolla kirppiksellä on edelleen kauheasti ihmisvilinää, eli nämä ihmiset eivät ainakaan jätä käymättä kirppiksellä.

En ole ehtinyt vielä hakea tavaroitani pois, ja nyt meni onneksi vähän paremmin, kahdeksan euron sijaan tuli viitisen kymppiä viikossa. Ei silti läheskään niin hyvin kuin joskus 10 vuotta sitten. Mutta muistin taas, miksi kirpparilla myyminen oli ärsyttävää ja turhauttavaa. Kateissa on monta tavaraa, eikä lattialle pudonneita vaatteita ole kukaan vaivautunut nostamaan. "Parasta" oli, että silkkihuivissa on iso kurainen kengänjälki. Ja ylivoimaisesti omituisinta, että sterling-hopeinen ketju on nyt kolmatta kertaa heitetty alahyllyn perälle. Hintaa vain vitosen, eli tuskin sitä kukaan "varailee" ajatuksella, että ostan tuon sitten kun on palkkapäivä. Mutta jotakuta ilmeisesti v*tuttaa tuon ketjun olemassaolo niin, että se täytyy heittää aina pois näkyviltä.

Plääh.

Vierailija
118/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kirppiksellä porukkaa aina ruuhkaksi asti. Itse en ole myynyt vuosiin joten siitä en osaa sanoa.

Vierailija
119/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pitkästä aikaa (muutamaan vuoteen) kirpputorilla ja yllätyin. Ihmisiä oli todella paljon ja kauppa kävi, olen nyt käynyt useampaan kertaan. Muistikuvissani kirpputori oli paljon hiljaisempi paikka. Kai niiden suosio on noussut kun ihmisillä rahat tiukilla?

Vierailija
120/198 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi just että ötököitä toisin kamojen mukana kotiin. Ei kiitos. Kirpparielämä on kauas jäänyttä aikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi