Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien aika jo ohi...?

Vierailija
14.09.2025 |

Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.

(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)

Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.

Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorien aika olisi pitänyt jäädä jo jonnekin 1930-luvulle pula-aikaan.

Voi olla taas huonot ajat tulossa. Paljon on työttömyyttä ja rahattomuutta jo näkyvissä. Ruoka ja vaatteet, joista ensiksi tingitään. 

Vierailija
102/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpputorien aika olisi pitänyt jäädä jo jonnekin 1930-luvulle pula-aikaan.

Kansa ei oikein voi sille mitään, että hallitus luo sen pula-ajan aina uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että 90 %:a kirpparitavarasta on naisten vaatteita. Ne vähät miesten vaatteet ovat jotain XXXXXL-kokoa, joten tällaiselle urheilulliselle nelikymmpiselle ei ole oikein mitään. Samoin muista tavaroista on yleensä laatu kaukana. Kirjatkin ovat lähinnä sotaa tai bulkkikamaa, kuten Remeksiä. Ei mitään oikeasti kiinnostavaa STEM-alojen kirjallisuutta. 

Vierailija
104/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmällä kirppiksellä maksaa pöytä 55 euroa/7 päivää. Pikkuinen pöytä ja pikkuinen rekki, pieni kirppis ja ahdas. Tuohon hintaan saa myydä melkoisesti tavaraa, jotta kannattaisi.

Jokin arvo on omalla ajalla, joten roskiin menee nykyisin kaikki mitä en enää itse tarvitse. Ihan turha tulla sanomaan, että vie kierrätyskeskukseen tms, siinäkin olisi oma vaivansa. Lähin roskis on omalla tontilla, joten helppo heittää sinne.

Vierailija
105/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla aika huonot markkinat nykyään myydä kirpputoreilla,  kun kaupungit ovat täynnä kierrätyskeskuksia ja nettimyynti on lisääntynyt. Hyviä, uudenveroisia vaatteita ja kenkiä voi yrittää myydä paremmissa secondhand liikkeissä, mutta ne syynäävät joka sauman niin, ettei aina edes käyttämättömät kelpaa ja maksavat alle 50% myyntihinnasta. Tili voi  näissä jäädä aika laihaksi. 

Hyviä kirppareita kaipaan, kun ihan kaikkea parempaa tavaraa ei raaskisi suoraan kierrätykseenkään viedä, mutta tuntuu, ettei kukaan halua enää maksaa oikein mitään hyvästäkään tavarasta.   Nykyään suurin osa on näitä itsepalvelukirppareita, mieluiten tykkäisin myydä itse. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla enimmäkseen vain kesäisin joitakin jäljellä. 

Vierailija
106/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin kirppareihin siksi, että huomasin lopulta käyttäväni liikaa aikaa ja rahaa puoliksi sopivien kamppeiden ostoon. Kirpparilta saatoin ostaa vaikka 3-4 ihan ok-mekkoa, kun samalla rahalla ja pienemmällä vaivalla voin ostaa kaupasta yhden.

Vierailija
107/107 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut aina tosi hyvin tavarat kaupaksi kirpparilla, johtuu varmaan siitä että pienellä paikkakunnalla tuo vuokrakirppis on ainoa hyvä kirppis, ja muutenkin ostosmahdollisuuksia ja tarjontaa esimerkiksi vaatteissa on vähän. 

Asiakkaana harmittaa, kun kirppareilla on paljon nuhjuista tai ylihintaista tavaraa, mutta myyjänä siitä oikeastaan hyötyy, kun se oma paikka erottuu edukseen (vien vain siistiä ja pidän hinnat edullisina).

Hinnoittelen niin, ettei ole kallista, mutta jotain pitää jäädä vaivanpalkaksi. Ostan kirppismyynnin tuotoilla esimerkiksi lapsille isompia vaatteita ja urheilukamoja usein sieltä samalta kirpparilta. Jos vain haluaisi päästä eroon, lahjoittaisin kaiken ilmaiseksi, enkä lähtisi siihen hinnoittelu- ja pöydän täyttämis- ja siivousrumbaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi