Onko kirpputorien aika jo ohi...?
Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.
(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)
Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.
Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.
Kommentit (105)
Mun kotikaupungissa on muutama kirppis. Mulla oli uusimmalla niistä pöytä kesällä useamman viikon. Hyvin meni tavara kaupaksi. Myyn vain siistiä tavaraa, jollaista voisin itsekin ostaa. Hinnan pitää olla edullinen, mutta aitoja merkkituotteita ei kannata parilla eurolla myydä, ei kukaan usko että ne on aitoja eikä ne siksi mene kaupaksi.
Nyt otin taas syksyksi pöydän ja joka viikko tulee useita kymppejä voittoa. Pöydän hinta on 38e/vko.
Meillä on nyt ollut varmaan reilu puol vuotta tavaraa myynnissä, kaveri hoitaa pöydät, ylläpitää ja hinnoittelee. Siellä on kaikkea mahdollista pitsinenäliinasta valurautapataan, ja kuulemma rahaa on tullut noin 1800, tilitetään jossain vaiheessa. Tää kaveri on "kirppariammattilainen" ja tietää miten laittaa esille, millaista tavaraa milloinkin menee ja mihin hintaan jne. Ihmisethän ostaa kummallisia kapistuksia mitä ei itse edes älyäisi yrittää myydä. Asutaan mökkipaikkakunnalla, ihmiset ostaa paljon kaikenlaista mökeilleen sopivaa tavaraa alkukesästä esim. Nyt syksyä kohden hiljenee, mutta ollaan alettu nyt kaivaa kaapeista talvivaatetta ja muuta ajankohtaista sälää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut 200-700 e/viikko. Yleensä minulla on yksi tavara n. 30-50 euroa ja muut alle 20 e kpl. Myyn vain hyväkuntoista tavaraa. Hyvin käy kauppa.
Saanko ihan uteliaisuudesta kysyä joitain esimerkkejä, millaisia tavaroita olet myynyt tuollaisilla hinnoilla?
En edes muista, milloin olisin yrittänyt myydä jotain noin kallista kirpputorilla. Viimeksi taisi olla se, kun vein 30 eurolla Longchampin laukun myyntiin. Se varastettiin, hälyttimestä huolimatta :D
Itse päätin, että en vie kirpputorille mitään, mikä pitäisi hinnoitella 0,50-1 euron hintaan. Ihan turhaa vaivannäköä. Mutta toisaalta eipä edes 2-5 euron hinnoilla mikään tunnu menevän kaupaksi.
Laukkuja, muumimukeja, koruja ja mariskooleja yms. olen myynyt kalliimmalla hinnalla. Kaikki on mennyt ja säilytys on ollut vitriinissä. Lelut olen myynyt 0.5-5 e/kpl. Vaatteet yleensä 1-6 e/kpl. Meillä on paljon Nikeä, Levistä, Adidasta, Vansia yms. nuorten suosimaa merkkiä. Kirjat, dvd.t yms. 0.5-1 e/kpl. Astiat yms. 1-5 e/kpl. Takit, hajuvedet, kalliimpia lasitavara ja jokunen lelu on ollut n. 15-20 e/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpa myyjät tajuasi että ei voi pyytää käytetystä tavarasta uuden hintaa vaikka sitä ei juurikaan ole käytetty. Käytetty on käytetty ja kaupan hinta ei ole sen tuotteen todellinen arvo kun kauppa lyö siihen hintaan aina katteen
Kuulostaa usein siltä, että teille joillekin on tärkeitä just se, että saatte uusia tuotteita pilkkahintaan. Syyttelette myyjää ahneeksi, vaikka itse olette. Tuossa yllä joku valittaa, että on neljä euroa on liikaa tuotteesta, jonka alkuperäinen hinta on useita kymppejä.
Se alkuperäinen hinta jostain käytetystä vapaa-ajan vaatteesta ei liity sen kirppishintaan usein mitenkään. Se huppari on alennuksessa uutena saattanut maksaa parhaimmillaan 70% vähemmän ja se on käytetty vaate. Ei mikään kansallispuku tai smokki, vaan puuvillainen (toivottavasti) paljon käytetty ja pesty arkivaate. Se alkuperäinen hinta on vain sen myyjän mielestä joku kriteeri, jonka perusteella hän oikeuttaa hintapyyntönsä. Todellisuudessa se arvo mitataan sitten siinä, ostaako joku sen vai ei. eri
Oon hyvin, hyvin pitkään myynyt kirppiksillä, jatkuvasti.
Nytkin on ollut 1,5 v samassa paikassa pöytä ja pöytiä. Myytävä tulee muualta, esim naapurini asunto oli käytännössä täynnä. Alakerrassa 2 huinetta oli niin täynnä, ettei näkynyt lattiaa, eikä oikein seiniäkään.
Tällä hetkellä kollegani tyhjentää omakotitaloaan. Oon saanut sieltä ehkä n 10 autollista ja vieläkään ei olr valmista. Vien tavarat kirppikselle, jolla on oma asiakaskuntansa. Omistaja itse laittaa viestejä mitä on tullut myyntiin. Heillä on aina joku ilmainen harjoittelija ja näitä ei inttiin menijä.
Ennen pystyi saadaan 200 e banaanilaatikollisesta, nyt 20 e on hyvä hinta. Tavaran taso on kuitenkin pysynyt samana.
Kymmeniä huusholleja on tyhjennetty, pelkästään kuolinpesiä yli 10. Valtaosa näistäolisi mennyt kaatopaikalle, eli hyvää työtä on tehty. Kirppiksien kulut ovat niin suuret, ettei pöytävarauksia voi 20 e myydä. Minun myytäväni ovat paikoissa, joihin ei tullut maksavaa asiakasta, eli joskus ei ole yhtään pöytää, joskus jopa 8. Saldoa en saa rahana, vaan nimenomaan heille saldoa.
Tänäänkin vietiin 2 isoa laatikkoa täynnä Arabian astioita, arabialla oli -25% ale. Miesystäväni kuopus menee ensi kesänä naimisiin ja hän haluaa tiettyä astiasarjaa. Taidettiin viedä 60 kpl ja saatiin 8 lautasta. Ja tähän 60 astiaan tais mennä 3 autollista tavaraa.
Karsikaa ajoissa ja miettikää mitä ostatte. Olin viime kesänä Amerikassa ja kävimme mm miesystäväni työkaverin 10 v naimisissa -juhlissa. Olivat menneet aikoinaan naimisiin Vegasissa. Juhlien jälkeen laittoivat talon myyntiin. Pariskunta on varakkaampi ja taloja on pitkin maata ja naapurimaassakin. Vaimo ehdotti, kun autoin paikanpäällä, otan kiitokseksi hänen mekkojaan. Tarina siis lyhyesti näin ja sainkin n 30 mekkoa, kenkiä, boleroita jne, iso matkalaukullinen. En usko minun tarvii ostaa yhtään vaatekappaletta yli 10 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?
Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse.
Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallella. Huppari ei ollut minulla kaapissa kuin muutaman kuukauden, en ole siihen mitenkään kiintynyt (ja j
Ai anteeksi :) Sittenhän sinä olet oikeassa ja potentiaaliset ostajat väärässä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ymmärrä tätä kirpputori hypetystä. Olen joskus yrittänyt käydä Relovessa mutta joka kerta olen vaan katsonut että rekeissä käytetyn näköistä mitä en haluaisi. Viimeksi tällä viikolla ihmettelin. Siellä vaan huonetuoksua pihisi. Varmaan ihan syystä.
Pakko todeta, että olet kyllä väärässä. Relove on mun mielestä parhaiten brändättyjä kirppareita. Ja kokemusta 1999-luvulta asti eri kaupungeista, Seinäjoki, Lontoo, Göteborg, Pariisi, Tukholma.
Tuossa taisi oli enemmän kyse siitä, ettei kirppistely kiinnosta muutenkaan. Silloin ei brändäys auta, ja sehän on kieltämättä hyvin hoidettu Relovessa. Olen käynyt Helsingissä Stockan myymälässä, mutten koskaan ostanut mitään muuta kuin lounasta. Onko siellä koon mukaan lajiteltu vaatteet? Itselleni on kaikkien suurin harmituksen aihe, että joutuu selaamaan läpi vääränkokoista vaatetta. Muita esineitä helpompi ostaa käytettynäkin (joskaan mitään en enää tarvitse).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpa myyjät tajuasi että ei voi pyytää käytetystä tavarasta uuden hintaa vaikka sitä ei juurikaan ole käytetty. Käytetty on käytetty ja kaupan hinta ei ole sen tuotteen todellinen arvo kun kauppa lyö siihen hintaan aina katteen
Kuulostaa usein siltä, että teille joillekin on tärkeitä just se, että saatte uusia tuotteita pilkkahintaan. Syyttelette myyjää ahneeksi, vaikka itse olette. Tuossa yllä joku valittaa, että on neljä euroa on liikaa tuotteesta, jonka alkuperäinen hinta on useita kymppejä.
Se alkuperäinen hinta jostain käytetystä vapaa-ajan vaatteesta ei liity sen kirppishintaan usein mitenkään. Se huppari on alennuksessa uutena saattanut maksaa parhaimmillaan 70% vähemmän ja se on käytetty vaate. Ei mikään kansallispuku tai smokki, vaan puuvillainen (to
Okei, okei. Et ole silti edelleenkään sanonut, mikä olisi mielestäsi sopiva hinta käyttämättömälle Vans-hupparille, jos kerran 4 euroa on aivan liikaa. 10 senttiä kenties? Siinä vaiheessa kannattaa jo kysyä itseltään, kannattaako myyjän vielä kirpputorille yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.
Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse.
Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallella. Huppari ei ollut minulla kaapissa kuin muutaman
"Ai anteeksi :) Sittenhän sinä olet oikeassa ja potentiaaliset ostajat väärässä :)"
En tiedä kenelle vastaat, mutta ei tietenkään ostajat ole väärässä. Kenenkään ei ole pakko ostaa yhtään mitään, millään hinnalla. Mutta pohdin tässä lähinnä, onko kirppiksellä myyminen yleensäkään kannattavaa enää, vaan turhaa vaivannäköä josta ei jää käteen yhtään mitään.
Jos polkuhinnoillakaan ei tavarat mene, niin järkevämpäähän se sitten on laittaa turhat tavarat suoraan Uffin laatikkoon, eikä käydä kirppiksellä häviämässä rahaa pöytävuokriin. Eikä tämä ole ostajien syyllistämistä, vaan ihan selkeä tylsä realiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Oon hyvin, hyvin pitkään myynyt kirppiksillä, jatkuvasti.
Nytkin on ollut 1,5 v samassa paikassa pöytä ja pöytiä. Myytävä tulee muualta, esim naapurini asunto oli käytännössä täynnä. Alakerrassa 2 huinetta oli niin täynnä, ettei näkynyt lattiaa, eikä oikein seiniäkään.
Tällä hetkellä kollegani tyhjentää omakotitaloaan. Oon saanut sieltä ehkä n 10 autollista ja vieläkään ei olr valmista. Vien tavarat kirppikselle, jolla on oma asiakaskuntansa. Omistaja itse laittaa viestejä mitä on tullut myyntiin. Heillä on aina joku ilmainen harjoittelija ja näitä ei inttiin menijä.Ennen pystyi saadaan 200 e banaanilaatikollisesta, nyt 20 e on hyvä hinta. Tavaran taso on kuitenkin pysynyt samana.
Kymmeniä huusholleja on tyhjennetty, pelkästään kuolinpesiä yli 10. Valtaosa näistäolisi mennyt kaatopaikalle, eli hyvää työtä on tehty. Kirppiksien kulut ovat niin suuret, ettei pöytävarauksia voi 20 e myydä.
Tuo kuulostaa kyllä aika raskaalta, en itse jaksaisi tuollaista. Saatko siis tuttavilta ja naapureilta ilmaiseksi valtavasti tavaraa myyntiin?
Olin aiemmin käyttänyt yhtä espoolaista kirppistä, missä pitänyt pöytää noin kolmisen viikkoa. Yleensä pöytävuokrien jälkeen jäänyt käteen 600-800€, eli kauppa on käynyt. Keväällä pidin edellisen kerran ja lopputulos oli vuokrien jälkeen tyyliin satanen käteen. Tavara ja hinnoittelu kuitenkin pysynyt samana, enimmäkseen trendien mukaista sisustustavaraa ja naisten vaatteita joissa vielä hintalaput kiinni.
Okei, okei. Et ole silti edelleenkään sanonut, mikä olisi mielestäsi sopiva hinta käyttämättömälle Vans-hupparille, jos kerran 4 euroa on aivan liikaa. 10 senttiä kenties? Siinä vaiheessa kannattaa jo kysyä itseltään, kannattaako myyjän vielä kirpputorille yhtään mitään.
En osaa yhtään sanoa. Voi olla, että sulla on väärä paikka ja jossain toisessa paikassa menisi heti kaupaksi. Voi olla, että vuodenaika on väärä, ehkä teinit on ostaneet jo hupparinsa ennen koulun alkua. Saattaa olla, että se menisi kaupaksi kympillä vaikka torissa, vaikea sanoa. Mutta itsestä voin sanoa, että en käy ollenkaan noilla pöytäkirppareilla, ellei joku tuttava painosta kaveriksi. Jostain syystä niitä on tosi työläs kiertää, eikä mukaan tartu oikein mitään, ellei joku mummo ole kutonut sukkia tai lapasia johonkin pöytään. Niitä ostan usein.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Itkua parkua jatkuvaa, olet maamme armahin Suomenmaa...vähän niinku täällä palstalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallel
Ei ne pöytävuokrakirppikset kannatakaan. Ne pöytien hinnat nousee koko ajan. Harvalla ihmisellä on niin paljon niin haluttua tavaraa, että saa edes sen pöytävuokran katettua. Ne on myös asiakkaalle ärsyttäviä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
En osaa yhtään sanoa. Voi olla, että sulla on väärä paikka ja jossain toisessa paikassa menisi heti kaupaksi. Voi olla, että vuodenaika on väärä, ehkä teinit on ostaneet jo hupparinsa ennen koulun alkua. Saattaa olla, että se menisi kaupaksi kympillä vaikka torissa, vaikea sanoa. Mutta itsestä voin sanoa, että en käy ollenkaan noilla pöytäkirppareilla, ellei joku tuttava painosta kaveriksi. Jostain syystä niitä on tosi työläs kiertää, eikä mukaan tartu oikein mitään, ellei joku mummo ole kutonut sukkia tai lapasia johonkin pöytään. Niitä ostan usein.
Et osaa yhtään sanoa, vaikka jaksoit kommenttitolkulla jankuttaa, että 4 euroa on liikaa? :D (en ole tuo hupparin myyjä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.
Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.
Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.
En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden
Arvostan omaa aikaani enemmän että lähtisin kirppikselle raahaamaan tavaraa,maksamaan pöydästä mistä puolet varastetaan ja pelkästään sen takia jotta joku pihi pääsisi näihin käsiksi muutamalla lantilla tai ilmaiseksi.
Arvostan omaa aikaani enemmän että lähtisin kirppikselle raahaamaan tavaraa,maksamaan pöydästä mistä puolet varastetaan ja pelkästään sen takia jotta joku pihi pääsisi näihin käsiksi muutamalla lantilla tai ilmaiseksi.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut vuosikymmenet ihan henkeen ja vereen kirppistelijä, siis ostajana. Siirsin koronan myötä kirppistelyni nettiin ja sinne ne jäivät. Ajan ja vaivan säästö on se suurin syy - ja vaatteissa haku materiaalin perusteella. Hidasta ja sattumanvaraista olisi paikan päällä etsiä pelkkää puuvillaa ja viskoosia.
Jep. Nykyisin myytävät naisten vaatteet ovat 95 prosenttisesti keinokuituisia enkä itse halua sellaisia. Siis ihan kaupassakin, mutta tämä tietenkin heijastuu myös kirppareille. Siksi ostan mieluummin netistä, jossa materiaali selviää nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E
"Et osaa yhtään sanoa, vaikka jaksoit kommenttitolkulla jankuttaa, että 4 euroa on liikaa? :D (en ole tuo hupparin myyjä)"
En edes tiedä, oliko tuon kirjoittajan pointti, että 4 euroa on liikaa. Vaan tuntuu siltä, että tällä palstalla on paljon kirjoittajia, joiden mielestä kaikki kirpparille myyntiin tuotava tavara on lähtökohtaisesti kelpaamatonta. Tyyliin "Ei kukaan sun typerää hupparia halua, vaikka omasta mielestäsi se onkin tietty korvaamaton, lol."
Mistä pitäisi kai sitten päätellä, ettei kirppikselle kannata viedä mitään, kun se on jokaisen osapuolen ajan haaskausta? En tiedä.
*1990