Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kirpputorien aika jo ohi...?

Vierailija
14.09.2025 |

Pitkästä aikaa vein tavaraa kaupungin isoimmalle ja vilkkaimmalle itsepalvelukirppikselle. Valitsin ainoastaan parhaat mahdolliset, näyttävimmät tavarat ja hinnoittelin ne alakanttiin verrattuna kirpputorin yleiseen hintatasoon. Mitään kulunutta, krääsää tai liian tylsää en vienyt, koska ajattelin, että ne laskevat myyntipaikan "profiilia", ja ihmiset kävelevät sellaisten paikkojen ohi.

(Koska oletus tulee tietysti olemaan, että myytävät tavarani ovat rämää ja ylihinnoiteltua, esimerkkejä: uudenveroinen Ralph Laurenin pusero, 3 e. Käyttämätön Vans huppari, 4 e. Lohikäärmeen muotoiset kirjatuet, 5 e. Marimekon Unikko-mukit 5 e/kpl sentään meni kaupaksi. No en nyt tässä rupea listaamaan kaikkea, mutta pointtini on, että myynnissä ei ollut mitään "kauhtunut henkkamaukan neuletakki kympillä, rikkinäinen muki ja pussillinen pullonkorkkeja" kuten kirpputoriketjuissa aina väitetään.)

Olipa noloa, kun viikossa paikkavuokran päälle jäi vain 8 euroa. En minä nyt mitään palstan legendaarisia "sain viikossa 400 euroa" odottanut, mutta muutaman kympin edes? Muutama vuosi sitten kirppikseltä jäi käteen aina alussa 100 e/viikossa. Ja tällä kertaa minulla oli paljon parempaa tavaraa, joten olin aika hämmentynyt.

Onko tämä vain minun huonoa tuuriani, vai onko kirppiksillä oikeasti tapahtunut jotain? Ihmisvilinää siellä kyllä on aina kun siellä käyn, ja kuten sanoin, muiden myyntipaikkojen hinnat ovat paljon korkeammalla.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.

Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?

Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse. 

Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallella. Huppari ei ollut minulla kaapissa kuin muutaman kuukauden, en ole siihen mitenkään kiintynyt (ja jos olisin, en olisi sitä myynyt).

Se oli vain yksi esimerkki monesta. Uutena maksaa jotain 60-70 euroa, joten miten 4 euroa on siitä liikaa? Mikä sitten olisi sopivampi hinta?

Vierailija
22/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on kirppuja luteita täitä. Seassa lapsia pellavapäitä.

Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.

Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.

En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myytyä euron tavaraa, jotta mitään jäisi käteen. Vaikea kuvitella, että esim. sata tuotetta menisi heti viikossa kaupaksi. En ole uskaltanut kokeilla vielä myymistä siellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat ovat usein yläkanttiin. En suostu maksamaan kirppispaidasta kuin maksimissaan muutaman euron, mieluummin vähemmän. Kirpputoriostajat eivät välttämättä ole merkkituotteiden perään ja ne ketä ovat, ovat usein jo hankkineet Marimekkonsa ja Vansinsa. 

Vierailija
24/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa myyjät tajuasi että ei voi pyytää käytetystä tavarasta uuden hintaa vaikka sitä ei juurikaan ole käytetty. Käytetty on käytetty ja kaupan hinta ei ole sen tuotteen todellinen arvo kun kauppa lyö siihen hintaan aina katteen

Vierailija
25/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pöytäkirpparit, jossa joka myyjällä on oma pöytä, on asiakkaan kannalta todella rasittavia. En käy niissä enää, koska niitä on niin raskas edes katsoa. Isommilla kirppareilla on sata pöytää ja kaikki näyttää samalta. Henkareissa jotain vaatteita, jotka ei just mulle sovi kuitenkaan, pöydällä muutama kippo ja kuppi sekä joku kirja ja vauvan sukkiksia yms., alahyllyllä jokunen kenkäpari ja rautapata. Tämä näky toistuu sitten sata kertaa. Ja joo, siellä joukossa on varmaan mun kokoisia vaatteita sekä jokunen tavara, josta olisin kiinnostunut, mutta en vain jaksa etsiä. Mieluummin käyn normikirppareilla, vaikka sekin on jäänyt, koska niissä on niin korkeat hinnat. Oikeasti kirpparitavara pitäisi myydä ihan todella halvalla, että tavara kiertäisi. Turha niitä loputtomia lasi- ja kahvikuppijonoja on siellä makuuttaa. Jos ei tunnu menevän kaupaksi, se on merkki siitä, että hintaa on liikaa.&nb

"Normikirpparilla" tarkoitan sellaista, jossa joku toimija (Emmaus, SPR, Pelastusarmeija, kuka tahansa) kerää myytävän tavaran jostain ja hinnoittelee ja järjestää itse sen sekä mahdollisesti antaa alennusta jne. Kaikki tavarat on sitten niin kuin tavallisessa kaupassa, vaatteet täällä, lelut tuolla jne. 

Vierailija
26/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Pitäisi myydä tuotteet halvemmalla. Ovat nykyään liian kalliita. Kaupasta saa yhtä halvalla uuden tuotteen.

Mistä saa esimerkiksi Vans-hupparin uutena alle 4 euron...?

Siitä Vans-hupparista on tullut sulle tosi tärkeä, koska olet sen ostanut ja omistanut. Sitten kuvittelet, että sen pitäisi merkitä muillekin jotain. Mutta se ei merkitse. 

Ei ole tästä kyse ollenkaan. Itselleni väärä väri, sain lahjaksi, siinä on laputkin vielä tallella. Huppari ei ollut minulla kaapissa kuin muutaman kuukauden, en ole siihen mitenkään kiintynyt (ja jos olisin, en olisi sitä myynyt).

Se oli vain yksi esimerkki monesta. Uutena maksaa jotain 60-70 euroa, joten miten 4 euroa on siitä liikaa? 

Ei ole minunkaan mielestä liikaa. Täällä huutelee osin ihmiset, jotka haluavat ostaa toisilta superhalvalla ja pääsevät itse myymään Vansin huppareita kympillä. 

Vierailija
27/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppisten aika meni ohi siinä vaiheessa kun siitä tuli bisnestä eikä niinkään tarpeettoman tavaran kierrätystä.

Eli milloin? 20 vuotta sitten äitini myi usein kirppiksellä, ja kyllä silloin hintataso oli sellainen, että sekä ostaja että myyjä hyötyivät kaupasta. Monen tavarakategorian hinnat ovat myös romahtaneet noista ajoista - ei 2000-luvun alussa kukaan olisi vielä olettanut saavansa esimerkiksi antiikkitavaroita 1-5 eurolla, mikä on nykyään ihan tavanomaista.

Vierailija
28/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten kaupungissamme oli kierrätyskeskus.  Esim vaatteista ei tarvinnut maksaa mitään. 

"Vuosikymmeniä sitten"

Vierailija
29/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vintedistä saa parempaa kamaa ja löytää sen mitä etsii. Kirppiksiltä tuskin löytää koskaan mitään

Vierailija
30/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ötököiden pelko ei kuitenkaan selitä sitä, miksi siellä kirppiksella pyörii valtavasti ihmisiä. Mitään asiakaskatoa ei tunnu olevan. Ehkä tavarasta on vain niin paljon ylitarjontaa, että kirppiksellä pyöritään ostamatta mitään? Tavaralle tulee vähän kuin sokeaksi.

Tai sitten ne hinnat vaan ovat liian korkeita. Kyllä muistan itsekin lähteneen tyhjin käsin, koska kiinnostavat tavarat ovat olleet sitä hintaluokkaa, että mieluummin olen sitten käynyt ostamassa uutena.

En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myytyä euron tavaraa, jotta mitään jäisi käteen. Vai

Plet tainnut ymmärtää kirpputorien idean väärin.  Siellä ei ole tarkoitus tehdä voittoa vaan myydä tavara halvalla että sen saa hävitettyä itseltä pieneen rahaan että saa vähän takaisin siittä mitä itse on maksanut ja tuote jatkaa elämää. Kirpputorit ei ole kauppa alustoja missä maksimoidaan omat tuotot mahdollisimman pienellä hinnalla

Vierailija
31/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta omalla lähikirpparilla pöytävuokra taisi olla 35 euroa ja taitavat ottaa osuuden myynnistäkin. Ihan hirveästi pitäisi saada myytyä euron tavaraa, jotta mitään jäisi käteen. Vai

Olen eri, mutta en usko että kannattaakaan kokeilla. Noissa pöytäkirppiksissä voittaa se joka niitä pöytiä vuokraa. Muut jää usein nuolemaan näppejään. Onko teillä päin näitä takakonttikirppiksiä? Meillä päin oli joskus, ne ei maksa mitään, auto pitää tosin olla :)

Vierailija
32/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpa myyjät tajuasi että ei voi pyytää käytetystä tavarasta uuden hintaa vaikka sitä ei juurikaan ole käytetty. Käytetty on käytetty ja kaupan hinta ei ole sen tuotteen todellinen arvo kun kauppa lyö siihen hintaan aina katteen

Niin, niin, tiedän että tämä on se automaattinen oletus, kun kirppiksistä puhutaan. AV-palstan mukaan kaikki, ihan kaikki, pyytävät aina "uuden hintaa".

Siksi luettelinkin muutaman esimerkin. Minun hintani olivat alakanttiin ja tavarat ovat uudenveroisia. Ei ole minkäänlaista Temu-krääsää myynnissä. Silti ne eivät vaan mene kaupaksi, minkäs teet.

Vierailija
33/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa usein siltä, että teille joillekin on tärkeitä just se, että saatte uusia tuotteita pilkkahintaan. Syyttelette myyjää ahneeksi, vaikka itse olette. Tuossa yllä joku valittaa, että on neljä euroa on liikaa tuotteesta, jonka alkuperäinen hinta on useita kymppejä. 

Vierailija
34/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelen kirppiksiä paljon. Käyn kaikki pöydät läpi, olipa niissä krääsää tai ei. Tietenkään en kolua esim. pöytiä, missä on vain lastenvaatteita, koska en sellaisia tarvitse. Kirppikset eivät ole mitään hienoston ostopaikkoja ja kiinnostusta herättää pöydät, joissa on paljon erilaista tavaraa. Itse ohittaisin luultavasti aloittajan pöydän, koska olettaisin tuotteiden olevan a) kalliita b) epäkiinnostavia. 

Vierailija
35/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ymmärrä tätä kirpputori hypetystä. Olen joskus yrittänyt käydä Relovessa mutta joka kerta olen vaan katsonut että rekeissä käytetyn näköistä mitä en haluaisi. Viimeksi tällä viikolla ihmettelin. Siellä vaan huonetuoksua pihisi. Varmaan ihan syystä.

Vierailija
36/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vintedistä saa parempaa kamaa ja löytää sen mitä etsii. Kirppiksiltä tuskin löytää koskaan mitään

Mutta Vintedissä tulee postikulut päälle, ja ostat sian säkissä.

Vierailija
37/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein vaatteita hyväntekeväisyyteen. Seuraavalla viikolla oli paikallisella kirpputorilla myynnissä.. Kyseessä pieni paikkakunta.

Vierailija
38/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontti pyörii täysin työkokeilijoilla ja harjottelijoilla. Ei siellä kukaan palkkaa saa. Myös esihenkilöt ovat harjottelijoita. 

Vierailija
39/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Plet tainnut ymmärtää kirpputorien idean väärin.  Siellä ei ole tarkoitus tehdä voittoa vaan myydä tavara halvalla että sen saa hävitettyä itseltä pieneen rahaan että saa vähän takaisin siittä mitä itse on maksanut ja tuote jatkaa elämää. Kirpputorit ei ole kauppa alustoja missä maksimoidaan omat tuotot mahdollisimman pienellä hinnalla"

Haluaisitko vääristellä kommenttiani vielä vähän räikeämmin? En ole puhunut mistään voiton maksimoimisesta, mutta miksi veisin kirpparille mitään (hinnoittelisin ja huoltaisin pöytää), jos saan vain pari euroa käteen? Taidat olla kirppiksen pitäjä, joka pelkää, että ihmiset tajuavat huijauksenne. Parempi myydä itse netissä tai vain antaa pois kuin nähdä kauhea vaiva ja maksaa siitä toiselle. 

Vierailija
40/88 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertelen kirppiksiä paljon. Käyn kaikki pöydät läpi, olipa niissä krääsää tai ei. Tietenkään en kolua esim. pöytiä, missä on vain lastenvaatteita, koska en sellaisia tarvitse. Kirppikset eivät ole mitään hienoston ostopaikkoja ja kiinnostusta herättää pöydät, joissa on paljon erilaista tavaraa. Itse ohittaisin luultavasti aloittajan pöydän, koska olettaisin tuotteiden olevan a) kalliita b) epäkiinnostavia. 

Tämä on mielenkiintoinen näkökulma, sillä yleensä tällä palstalla lukee ihan päinvastaista. Ihmiset kertovat ohittavansa "krääsäpaikat" ja sellaiset, missä on näkyvillä jotain vähänkin nuhjuista tai rikkinäistä.

Minulla ei siis ole mikään "hienostomyyntipaikka" millään tavalla, tavarat eivät ole mitään Chanelia vaan ihan tavallisia merkkejä. Osa tavaroista vähän erikoisia ja huomiotaherättäviä, kuten ne kivestä kaiverretut lohikäärmekirjatuet, joita onkin kovasti ihmetelty ja ihasteltu, vaikka ei kaupaksi ole mennytkään. Mutta suurin osa sellaista mitä kaupoista löytyy paljon kalliimmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi