Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä se tässä keski-ikäisenä usein mietityttää että mitä lisäarvoa kumppanin kanssa asuminen tuo

Vierailija
14.09.2025 |

Kertokaa omia näkökantojanne! Miksi kannattaa asua yhdessä? 

Kommentit (362)

Vierailija
181/362 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

160. Kuriin panemisella tarkoitin määrittelyvaltaa, jota yritit käyttää minua kohtaan melko psykedeelisessä viestissäsi. Sinulla on tarve käyttää valtaa ja verbaalista väkivaltaa muita naisia kohtaan - eli käyttäydyt muita naisia kohtaan samalla tavalla kuin väität miesten käyttäytyvän naisia kohtaan. 

Se on hyvin yleistä, että omat kielteiset piirteensä projisoi vihamieheen, tässä tapauksessa aivan kirjaimellisesti.

Vierailija
182/362 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso suku. Avioeroja on suvussa muutama. Pitkissä avioliitoissa tusina. Tämä koko ketju vaikuttaa minun silmiini ihan huuhaalta, ei millään pahalla! Sukujuhlissa näkee paljon toistensa kanssa viihtyviä pareja. Ihan normaalia elämää. Toki ihmisiä on erilaisia, mutta ehkä olen vain perinteisemmistä piireistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/362 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä asuen saa lisäarvoa. On laskettu, että molemma saavaat saman elintason noin 15% halvemmalla kuin yksin asuen.

Vaan pakkohan ei ole, jos ei mieluisaa kumppania löydy tai on muuten vain omaa rauhaa rakastava.

Olen ihan empiirisesti todennut, että pihinä ihmisenä minun on halvempaa asua yksin. En mistään ole löytänyt miestä, joka suostuisi yhtä niukkaan elämäntyyliin kuin minä. Poikkeuksetta homma menee niin, että mies päätyy rahoittamaan osan elämisestään minun rahoistani.

Köyhänä eläkeläisenä saan asumistukea ja voisin saada tulojen puolesta toimeentulotukea ja siksi lienee halvempaa asua yksin.

Vierailija
184/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen hoitaa ruuan, pyykit ja siivouksen.

Mies pihatyöt, auton ja remontit.

harva nainen tuntuu ymmärtävän miten kallista auton pitäminen on, polttoaine renkaat huollot katsastus pesut jne jne

Vierailija
185/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman totesin n. viisikymppisenä, yksin voi tehdä tai olla tekemättä mitään, ei tarvitse selitellä jos lähden kolmelta yöllä hakemaan salmiakkia yö huoltamolla, tai jos keskiviikkona töiden jälkeen huilailen sängyssä koko illan, lähden lauantaina baariin tai extempore viikoksi etelään. Rahasta ei ole väliä, sitä riittää ja mielellään maksan sen toisenkin puoliskon tästä mukavuudesta. Aikansa kutakin...

M59 

Vierailija
186/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakkaista sukupuolta olevan kumppanin kanssa asumisen hyvät puolet ovat kustannusten jako ja se, että saa vähällä vaivalla halutessaan seksiä.

Vierailija
187/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

harva nainen tuntuu ymmärtävän miten kallista auton pitäminen on, polttoaine renkaat huollot katsastus pesut jne jne

Minä autonomistajana ymmärrän sen kalleuden. Mutta todettakoon, että ajastani menee autoon vain murto-osa siitä, mitä menee kodin kunnossapitoon.

Vierailija
188/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalisuushan on todella laaja määrite ajatuksia ja tunteita, ei siis vain seksuaalista koskettamista ja halua - minulle on hyvin vieras tuo sinun romanttisuutesi käsite, joten katsoin miten määritellään romanttinen rakkaussuhde:

"Romanttinen rakkaussuhde tarkoittaa syvää, usein eroottista kiintymystä ja tunnesidettä toiseen ihmiseen, joka yhdistyy vahvaan henkiseen ja fyysiseen vetovoimaan. Se alkaa usein ihastumisesta ja rakastumisesta, ja sen katsotaan olevan eri asia kuin esimerkiksi vanhempien ja lasten välinen rakkaus tai ystävyys, sillä siinä on mukana eroottinen ja usein myös seksuaalinen elementti."

Tuossa määritelmässäkin seksuaalisuus, eroottisuus ja romanttisuus ovat päällekkäisiä. Itse en vain ole tottunut käyttämään sanaa romanttinen muussa kuin kultuuriin liittyvissä yhteyksissä. Romanttinen on jotain hempeää ja enemmän kuvitteellista kuin todellista elämää, joten hämmästyin ajatuksestasi.

Ajattelet romanttisella nyt jotain kynttiläillallisia, vaikka puhun romanttisista tunteista, tunteista, joita ei tunneta muita kohtaan kuin seurustelukumppania/puolisoa kohtaan. Ajattelet, että romanttiseen rakkauteen kuuluu aina seksuaalisia tuntemuksia, mutta minä väitin, että näin ei aina välttämättä ole. Alloseksuaalin voi olla vaikea erottaa näitä kahta toisistaan, mutta uskoisin, että sen voi ymmärtää, että joku tuntee jotain kohtaan vain seksuaalista vetoa, mutta ei sen enempää. Joku voi kuitenkin kokea vain romanttisia tuntemuksia jotain ihmistä kohtaan, eikä sen enempää. Parisuhteeseen ei välttämättä tarvita seksuaalisia tuntemuksia, mutta se voi silti olla hyvin erilainen suhde kuin ystävyyssuhde. Seksi ei ole ainoa asia, joka erottaa parisuhteen muista suhteista. Ihastumiseen, rakastumiseen, kumppanuuteen ja läheisyyteen ei tarvita seksiä tai seksuaalista vetovoimaa. 

Vierailija
189/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään mieltä ettei kotonaan saa olla rauhassa.

Vierailija
190/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman totesin n. viisikymppisenä, yksin voi tehdä tai olla tekemättä mitään, ei tarvitse selitellä jos lähden kolmelta yöllä hakemaan salmiakkia yö huoltamolla, tai jos keskiviikkona töiden jälkeen huilailen sängyssä koko illan, lähden lauantaina baariin tai extempore viikoksi etelään. Rahasta ei ole väliä, sitä riittää ja mielellään maksan sen toisenkin puoliskon tästä mukavuudesta. Aikansa kutakin...

M59 

Kaikkia noita on minusta kivempi tehdä kahdestaan edellyttäen, että se mies on oikea. (Kurjalta kuulostaa, jos et ole saanut huilata sängyssä koko iltaa selittelemättä.)

Vierailija
191/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä autonomistajana ymmärrän sen kalleuden. Mutta todettakoon, että ajastani menee autoon vain murto-osa siitä, mitä menee kodin kunnossapitoon.

Riippuu talosta. Mikään kerrostalo osake ei vie juuri mitään aikaa. Aivan max 30min päivä. 

Vierailija
192/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M59 

Kaikkia noita on minusta kivempi tehdä kahdestaan edellyttäen, että se mies on oikea. (Kurjalta kuulostaa, jos et ole saanut huilata sängyssä koko iltaa selittelemättä.)

Olen eri, mutta en minä saa levätä. Silloin keksitään vaikka mitä tekemistä.

Vierailija
193/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parisuhteeseen ei välttämättä tarvita seksuaalisia tuntemuksia, mutta se voi silti olla hyvin erilainen suhde kuin ystävyyssuhde. Seksi ei ole ainoa asia, joka erottaa parisuhteen muista suhteista. Ihastumiseen, rakastumiseen, kumppanuuteen ja läheisyyteen ei tarvita seksiä tai seksuaalista vetovoimaa. "

Noin voi tietyissä tapauksissa olla mutta onhan tuo kuitenkin aika harvinaista. Ihmisillä on kuitenkin keskimäärin seksuaalisia tarpeita ja jos on parisuhteessa niin ne yleensä halutaan tyydyttää sen oman kumppanin kanssa. Toki on olemassa aseksuaaleja yms. mutta ne ovat kuitenkin aika harvinaisia ja vaativat aina sen että se kumppanikin on jollain tavalla samalla "kartalla" asioista tai ongelmat ovat kyllä vääjäämättömiä.

Vierailija
194/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hassua, kun asetellaan vastakkain yhdessä ja yksin asuminen. Joku sopii yhdelle, toinen toiselle. Ei kai tämä ole mikään kilpailu? 

Vierailija
195/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa illalla nukahtaa viereen, ja herätä oman kullan kainalosta joka aamu. Seksiä useammin kuin erillään asuesssa. 

Juuri näin! Täällä kuuluu kovin kylmääviä kommentteja ihmisiltä!? Miksi tällainen alakulo? Toiset hallitsee parisuhdejutut, mutta tuntuu palstan kommenttien perusteella vastakkaisen sukupuolen olevan lähes vihollisen asemassa! Haloo!?

Vierailija
196/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

178 vielä jatkaa eli en ole milloinkaan tuntenut romanttista tunnetta ketään kohtaan siinä mielessä, ettei siihen olisi liittynyt seksuaalinen halu. En ole koskaan halunnut koskettaa ja olla lähellä muita kuin niitä ihmisiä, joihin olen kokenut seksuaalista vetoa pl. lapset ja muut läheiset, joihin ei myöskään tietenkään ole ollut mitään romanttista suhdetta.

Joten itselleni on epäselvää mikä tuollainen tunne oikein on, onko se aseksuaalin tapa kokea läheisyyttä, jokin polysuhdejuttu vai millainen? Itseäni hieman ällöttää kaikkien muiden lähellä oleminen fyysisesti paitsi sellaisen ihmisen, jota kohtaan tunnen seksuaalista halua. Siksi en voisi asua yhdessä kenenkään muun kuin rakastamani ihmisen kanssa: hänen fyysisyytensä alkaisi ällöttää, kun se tulee liian lähelle. 

Voi olla niinkin, että olen poikkeuksellisen epäromanttinen ihminen muutenkin. Minusta miehet ovat kauhistuttavan romanttisia, mutta heidänkin kohda

Puhe olikin romanttisesta suhteesta. Se on eri asia kuin ystävyyssuhteet. Enkä puhunut juuri sinusta. Se, että sinun seurustelu- ja parisuhteisiin on aina kuulunut romanttisia JA seksuaalisia tunteita ei tarkoita sitä, että joku (esim. aseksuaalinen ihminen) olisi kokenut parisuhteessaan vain toista. Etkö tunne kumppaniasi/puolisoasi kohtaan suurta rakkautta, läheisyyttä ja kumppanuutta ilman, että sitä sävyttää seksuaaliset tuntemukset? Onko seksuaalinen vetovoima ainoa asia, joka pitää suhdettanne yllä? Onko se oikeasti ainoa asia, mikä erottaa parisuhteesi muista suhteista?

Vierailija
197/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M59 

Olen eri, mutta en minä saa levätä. Silloin keksitään vaikka mitä tekemistä.

Väärä kumppani monellakin tavalla. Ensinnäkin siksi että ei ymmärrä sinun tarpeitasi ja toiseksi että hänelle on niin paljon sinun tarpeittesi kanssa ristiriidassa olevia tarpeita.

Vierailija
198/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu yleensä siitä että mies ei niitä naiselle kerro. Ja jos naisella ei ole omaa kokemusta asiasta niin mistä se nainen voisi ne kulut tietää.

Onneksi ainakin meillä mies kyllä kertoo minulle mitä auton huolto on tullut maksamaan tai mitä uudet kesärenkaat. Tiedän myös paljonko hän maksaa vakuutuksista, paljonko autolainan lyhennystä jne. Olisi aika hankala suunnitelle yhteistä taloutta jos mies panttaisi noita minulta.

Vierailija
199/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Parisuhteeseen ei välttämättä tarvita seksuaalisia tuntemuksia, mutta se voi silti olla hyvin erilainen suhde kuin ystävyyssuhde. Seksi ei ole ainoa asia, joka erottaa parisuhteen muista suhteista. Ihastumiseen, rakastumiseen, kumppanuuteen ja läheisyyteen ei tarvita seksiä tai seksuaalista vetovoimaa. "

Noin voi tietyissä tapauksissa olla mutta onhan tuo kuitenkin aika harvinaista. Ihmisillä on kuitenkin keskimäärin seksuaalisia tarpeita ja jos on parisuhteessa niin ne yleensä halutaan tyydyttää sen oman kumppanin kanssa. Toki on olemassa aseksuaaleja yms. mutta ne ovat kuitenkin aika harvinaisia ja vaativat aina sen että se kumppanikin on jollain tavalla samalla "kartalla" asioista tai ongelmat ovat kyllä vääjäämättömiä.

Näin kyllä on, että seksuaaliset tarpeet tyydytetään yleensä oman kumppanin kanssa. Toisaalta tapahtuu myös pettämistä ja avoimiakin suhteita on. 

Eikä aseksuaalisuus nyt niin harvinaista ole, jos noin joka sadas on aseksuaali. Ja kyllä aseksuaaleja on parisuhteissa myös allojen kanssa.

Vierailija
200/362 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajattelet, että romanttiseen rakkauteen kuuluu aina seksuaalisia tuntemuksia, mutta minä väitin, että näin ei aina välttämättä ole. Alloseksuaalin voi olla vaikea erottaa näitä kahta toisistaan, mutta uskoisin, että sen voi ymmärtää, että joku tuntee jotain kohtaan vain seksuaalista vetoa, mutta ei sen enempää. Joku voi kuitenkin kokea vain romanttisia tuntemuksia jotain ihmistä kohtaan, eikä sen enempää. Parisuhteeseen ei välttämättä tarvita seksuaalisia tuntemuksia, mutta se voi silti olla hyvin erilainen suhde kuin ystävyyssuhde. Seksi ei ole ainoa asia, joka erottaa parisuhteen muista suhteista. Ihastumiseen, rakastumiseen, kumppanuuteen ja läheisyyteen ei tarvita seksiä tai seksuaalista vetovoimaa. "

Kiitos selvennyksestä ja uuden sanan esittelemisestä (alloseksuaalisuus).

Tuo tosiaan on tutumpi ilmiö, että tuntee seksuaalista vetoa, mutta ei ole ihastunut, vaikka en ole sellaistakaan itse kokenut. Sellaisesta en ole tätä ennen koskaan kuullut kenenkään kertovan, että olisivat ihastuneita ja rakastuneita ilman seksuaalista vetovoimaa, vaikkeivat ole aseksuaaleja. Uusi asia minulle. Ja tosiaan hyvin outo sitä kautta, että koen muiden fyysisyyden hieman epämiellyttävänä, jos en ole heihin rakastunut. Aina muiden ajatuksia ei ole helppo ymmärtää oman kokemusmaailman kautta, jolloin tarvitaan lisäselvennystä.

Voisiko tämänkaltainen ajatus olla taustalla niissä avioliitoissa, joissa toinen on haluton? Joskus olen täältä lukenut sellaista, että läheisyys voi kyllä olla ok, mutta henkilö ei halua seksuaalista kohtaamista? Olen ajatellut, että tuollaisen taustalla voi olla sellaista, että luottamus on mennyt, henkilö ei alun alkaenkaan ole juuri välittänyt seksistä, joten on mennyt sellaisen kanssa naimisiin, joka on "ihan kiva", jolloin seksi alkaa ajan mittaan tympiä. (Joku mies kirjoitti edellä, että jos nainen ei tunne miestä kohtaan seksuaalista halua, nousee parisuhteessa seinä vastaan ennemmin tai myöhemmin - tuonkaltainen tilanne.) En ole siis koskaan ajatellut, että joku voisi jaotella alun alkaenkin kuten sinä, romanttisuuden ja seksuaalisuuden toisistaan erillisinä.

Oletko ajatellut aina näin vai oivaltanut tämän vasta vanhempana? Entä sitten ne ihmiset, joita kohtaan tunnet sekä seksuaalisia että romanttisia tunteita vai onko heitä? Eroavatko he mielessäsi miten toisistaan?