Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupungistumisen ennustetaan jatkuvan vaikka digitalisaatio ja etätyö mahdollistavat mukavan asumisen maaseudulla?

Vierailija
14.09.2025 |

Päivän Hesarissa oli juttu jossa haastateltiin asiantuntijoita asuntomarkkinoiden tulevaisuudesta. Kaikki olivat sitä mieltä että kaupungistuminen jatkuu ja maaseudun talot ja asunnot jäävät arvottomina lahoamaan kun vanhat omistajat kuolevat.

Miksi näin? Eikö digitalisaatio ja etätyö tee maaseudulle muuttamisesta aiempaa houkuttelevampaa, varsinkin kun asuminen kaupungeissa vain kallistuu koko ajan?

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella muuttavani jossain vaiheessa takaisin maaseudulle, kun olen alunperin pienestä kylästä kotoisin. Tykkään kuitenkin kaupungissa siitä, että täällä hukun massaan eikä kukaan tiedä kuka olen eikä siten voi juoruillakaan mitään.

Minä taas en jaksa pätkän vertaa välittää, juoruileeko joku jossain jotain minusta. Ei mitään merkitystä 😄 Vissiin iän ja kokemuksen tuomaa välinpitämättömyyttä sen suhteen.

Minä välittäisin mitä minusta juorutaan koska miniulla on sellainen harrastus jota tavallisesti vain sukupuolivähemmistöt harrastavat.

Toisten miesten paneminen? Mitä sitten.

Vierailija
102/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat asua kaupungeissa. Pienemmät asunnot vaativat vähemmän siivoamista, palvelut kuten kaupat ja ravintolat ovat lähellä, eikä kaupungissa tarvitse viljellä maata, pitää kotieläimiä eikä hoitaa pihaa ja puutarhaa mikä säästä ja vapauttaa aikaa muuhun tekemiseen kuten harrastuksille ja kavereiden kanssa olemiseen.

outoa mutta en ole koskaan pitänyt oman kodin tai puutarhan ylläpitoa minään riippakivenä, eläintenhoidosta puhumattakaan. Kivaa puuhastelua ja aina on jotain tekemistä.

En jaksa uskoa että  pienessä asunnossa asuvat kaupunkilaiset viettävät kaikkea asunnon siivoamisesta säästyvät aikaansa virikkeellisten harrastusten parissa ja ystävien kanssa. Eiköhän aika moni käytä sen vapautuneen ajan lojumalla sohvalla puhelin kädessä.

Onko se sitä elämisen laatua että ei ole mitään mielekästä tekemistä?

Alle viiskymppisenä tuli kyllä käytyä harrastuksissa tiheään, ja älypuhelimia ei siihen aikaan ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella muuttavani jossain vaiheessa takaisin maaseudulle, kun olen alunperin pienestä kylästä kotoisin. Tykkään kuitenkin kaupungissa siitä, että täällä hukun massaan eikä kukaan tiedä kuka olen eikä siten voi juoruillakaan mitään.

Minä taas en jaksa pätkän vertaa välittää, juoruileeko joku jossain jotain minusta. Ei mitään merkitystä 😄 Vissiin iän ja kokemuksen tuomaa välinpitämättömyyttä sen suhteen.

Minä välittäisin mitä minusta juorutaan koska miniulla on sellainen harrastus jota tavallisesti vain sukupuolivähemmistöt harrastavat.

Toisten miesten paneminen? Mitä sitten.

Arvasit väärin. Olen hetero mutta mulla on sellainen harrastus joka kyllä näkyy. Siksi voin harrastaa sitä vain suurkaupungissa missä kukaan ei tunnista minua.

Vierailija
104/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä käsityksiä maalla asumisesta osalla...

Kyllä: on paikkakuntia mitkä n keskellä ei mitään, missä palvelut yksi kerrallaan kadonneet jne.

Mutta sitten on, usein isompien kaupunkien läheisyydessä, PALJON ns. vireitä pikkupaikkakuntia. On palvelut omalla 'kylällä' (koulu, kirjasto, apteekki, kauppoja, jne.) ja ihmisiä, usein juuri lapsiperheitä, muuttaa myös uusia, eli ei ole 'kuolevia kyliä'.

Noiden paikkojen edut on siinä, että on TOIMIVAT peruspalvelut (ei liian isot luokat jne.) ja harrastuksiin on edullisempi ja helpompi päästä vs. isoissa kaupungeissa. Usein esim. on hyvä kuntosali, mikä edullinen tai jopa ilmainen, lapset pääsevät soittotunneille, on jalkapalloa ja tanssikerhoa jne.

Toki ihan kaikkea ei ehkä pysty harrastamaan, mutta jos kelpaa 'tavalliset jutut' (ei pidä olla 'ilma-akrobatiaa vaan tavallinen pilates tai zumba kelpaa) niin noita on tarjolla, ja parasta on se, ettei hinnat ole pilvissä ja mahtuu hyvin (vs. isot täyteen tumpatutu salit)

Vierailija
105/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap jotenkin vajaa? Kaupungistuminen jatkuu, koska valtaosa ihmisistä haluaa asua kaupungeissa. Se on se suuri trendi, joka on vahvempi kuin tilastolliset poikkeamat (muutto kaupungeista maalle). Ihan sama mitä digitalisaatio mahdollistaa, kaupungissa asumisen edut ja mukavuudet ovat useimmille - kuten minulle - ylivertaiset. 

Vierailija
106/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pysty estämään. Sen takia kaikki verovaroin tuotetut palvelut lopetetaan yksi toisen jälkeen että ihmiset muuttaisi kaupunkeihin. Eihän suomessa ole muutenkaan verovaroista panostettu enää vuosiin muihin kuin suurimpiin kaupunkeihin. Jännä vaan kuinka veron kiskonnassa ei näy mitenkään että kaikki verovaroin tuotetut on lakkautettu niin sehän vain tarkoittaa sitä että pienemmällä paikkakunnalla asuvat maksaa suurimpien kaupunkien asukkaiden palvelut

Ja onhan poliitikot itsekin sanoneet että kansaa on helpompi hallita ja kontrolloida kun kansa on mahdollisimman pienellä alueella

Vierailija
107/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisiä käsityksiä maalla asumisesta osalla...

Kyllä: on paikkakuntia mitkä n keskellä ei mitään, missä palvelut yksi kerrallaan kadonneet jne.

Mutta sitten on, usein isompien kaupunkien läheisyydessä, PALJON ns. vireitä pikkupaikkakuntia. On palvelut omalla 'kylällä' (koulu, kirjasto, apteekki, kauppoja, jne.) ja ihmisiä, usein juuri lapsiperheitä, muuttaa myös uusia, eli ei ole 'kuolevia kyliä'.

Noiden paikkojen edut on siinä, että on TOIMIVAT peruspalvelut (ei liian isot luokat jne.) ja harrastuksiin on edullisempi ja helpompi päästä vs. isoissa kaupungeissa. Usein esim. on hyvä kuntosali, mikä edullinen tai jopa ilmainen, lapset pääsevät soittotunneille, on jalkapalloa ja tanssikerhoa jne.

Toki ihan kaikkea ei ehkä pysty harrastamaan, mutta jos kelpaa 'tavalliset jutut' (ei pidä olla 'ilma-akrobatiaa vaan tavallinen pilates tai zumba kelpaa) niin noita on tarjolla, ja parasta on se, ettei hinnat ole pilvis

Ehkä maalle muutto sopii naisille sitten mutta tiesitkö että perheen mies ei edes pääse metsästämään ellei omista kymmeniä hehtaareja metsää. 

Vierailija
108/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit asua maaseudulla vaikka rivitalossa pienessä taajamassa missä on 2 kauppaa, kirkko ja muutama pieni liike. Nämä siis kävelymatkan päässä kotiovelta. 

Sitten autolla tai bussilla pääsee 25-45 minuutissa isompaan kaupunkiin missä elokuvat, ravintolat, erikoisliikkeet jne. 

Tämähän olisi se kaikista pskin ratkaisu. Asut jossain hevonkuusessa, missä on pitkä matka kaikkialle mutta silti sinulla on pieni piha ja naapurit heti seinän takana. Eikö maalle muuteta just siksi, että on oma tupa ja oma lupa. Ei tarvitse sopia seinänaapurin kanssa yhteisiä sääntöjä ja pyykkiä voi pestä ja imuria huudattaa vaikka keskellä yötä. Voi kulkea vaikka munasillaan tiluksillaan ilman että on heti naapurin ikkunan alla. En ymmärrä sitä, että muutetaan jollekin pikkupaikkakunnalle missä ei ole mitään muuta kuin tilaa ja sitten pitää ängätä kylki kylkeen jonkun kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi