Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupungistumisen ennustetaan jatkuvan vaikka digitalisaatio ja etätyö mahdollistavat mukavan asumisen maaseudulla?

Vierailija
14.09.2025 |

Päivän Hesarissa oli juttu jossa haastateltiin asiantuntijoita asuntomarkkinoiden tulevaisuudesta. Kaikki olivat sitä mieltä että kaupungistuminen jatkuu ja maaseudun talot ja asunnot jäävät arvottomina lahoamaan kun vanhat omistajat kuolevat.

Miksi näin? Eikö digitalisaatio ja etätyö tee maaseudulle muuttamisesta aiempaa houkuttelevampaa, varsinkin kun asuminen kaupungeissa vain kallistuu koko ajan?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että suurin osa kaupunkilaisista elää uskomattoman vireää ja aktiivista City-elämää. Elämän täyttävät kulttuuririennot, moninaiset harrastukset ja aktiivinen ystävien kanssa seurustelu ja vapaa-ajan vietto.  Kaupungin kahviloissaja kaduilla  ei pelätä tuntemattomia (kuten maalla) joten päivät vierähtävät stimuloivissa kahvilakeskusteluissa niin tuttujen kuin tuntemattomienkin kanssa!

Niin täyttää. Mitä itse sitten teet työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin?

Vierailija
62/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseutu kuolee koska siellä ei enää ole vara tuottaa palveluja. Etkö vilkaissut eilistä uutista kuntien ajautumisesta kriisiin? Tulee kuntaliitoksia ja puolet kunnista lakkaa olemasta. Palvelut keskittyvät yhä harvempaan kasvukeskukseen.

Kaupungistuminen on suora seuraus väestön ikääntymisestä, jota persut edistävät vastustamalla työperäistä maahanmuuttoa. Kylistä loppuvat veronmaksajat.

Mä kokeilin asumista maalla 12 vuotta ja oli työlästä. Lähin kauppa 5 km, muut palvelut 15 km, yksityistie, jonka auraus tapahtui milloin tapahtui ja maksettiin itse. Oli pakko pitää jokaiselle täysi-ikäiselle omaa autoa, jotta pääsi kulkemaan.

Auraus maksetaan aina itse. Joko tiemaksuina tai veroissa. Ei kukaan auraa ilmaiseksi. Ei ole ilmaisia lounaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi oletteko tehneet tönönne väärään paikkaan. teitä ei arvosta kuin kunta kiinteistö verolla ja kuntien mafia jäte yritykset. joka syksyinen ongelma kukaan ei tönöä poron perseestä osta ainakaan maksa siitä 500000e. hirveää joutuu kälyiseen kunnan keskustaan muuttamaan kamalia kt joissa kaikki ovat vaan ala arvoisia vuokralaisia. käyttävät hissiäkin  ja jopa vetävät vessan klo 22,00 jälkeen eikä kukaan käy marjassa tai sienessä.

Vierailija
64/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...tekemässä etätyötä ja juoda kaljaa..."

Voi voi ja pieni kyynel. Ehkei kannata juoda sitä kaljaa. Mä teen etätöitä, hoidan puutarhaa, koiriani, kissojani ja hevosiani. Ratsastan, tapaan ystäviäni, lenkkeilen, marjastan, hiihdän, opiskelen. Harrastan kaikenlaista. Eikä tarvitse nähdä ihmisiä. Ihanaa!

Elämäni paras päätös oli muuttaa landelle. Kohta 10 vuotta tulee täyteen. 

Vierailija
65/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä varsinkaan pk seutukaan tule suomalaisten, varsinkaan perheellisten keskuudessa olemaan tulevaisuudessa houkutteleva. 20 vuoden päästä alkaa olla suomalaiset vähemmistönä, järkyttävän hintaiset asunnot, luonnon tuhoaminen yhä enemmän, huumeongelmat, ym ym ongelmat ja levottomuus. Näkisin että 25 000-80 000 asukkaan keskisuuret kaupungit ja tälläisten lähellä olevat kunnat tulevat nostamaan arvoaan.

Vierailija
66/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä varsinkaan pk seutukaan tule suomalaisten, varsinkaan perheellisten keskuudessa olemaan tulevaisuudessa houkutteleva. 20 vuoden päästä alkaa olla suomalaiset vähemmistönä, järkyttävän hintaiset asunnot, luonnon tuhoaminen yhä enemmän, huumeongelmat, ym ym ongelmat ja levottomuus. Näkisin että 25 000-80 000 asukkaan keskisuuret kaupungit ja tälläisten lähellä olevat kunnat tulevat nostamaan arvoaan.

Muutettiin keväällä Helsingistä Mikkeliin, koska hiukan pienemmässä kaupungissa parempi ympäristö perustaa perhe ja omakotitalon saa samaan hintaan mitä Helsingistä yksiön tai huonolta alueelta kaksion. Tähänastisen asumisen perusteella ollaan enemmän kuin tyytyväisiä,parasta on arjen helppous kun välimatkat lyhyitä eikä ole ruuhkia tai ihmispaljoutta.

Vierailija
67/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maaseudulla on? Tylsää ja se ainainen kehuttu luonto. Kävellään korvessa ja ihmetellään samoja puita. Ei kiitos.

Vierailija
68/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää

Vierailija
69/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla on terveellisempää ja turvallisempaa asua, myös poikkeustilanteissa (pandemia, laajamittainen sähköhäiriö, sota). Kaupungeissa on kaikkea, mutta jos arki suistuu raiteiltaan, kaupungissa asuminen ei ole enää yhtään kivaa. Eikä se ole sitä välttämättä normaaliarjessakaan ruuhkien ja rikollisuuden takia.

Vierailija
70/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan haluais elää maaseudulla.

Sen ymmärrän jos ihmiset muuttaa suurkaupungeista pienempiin kaupunkeihin, tähän on moniakin syitä mm. suurkaupunkien kalliit hinnat. Mutta miks kukaan asuis maalla, ei siellä ole mitään

Mulla on kaupunkiasunto stadissa, kesämökki täällä landella. Olen oravanpyörästä vapaa ja saan valita itse missä aikaani vietän. Ja suurimman osan vuodesta olen landella, 3-4 kuukautta stadissa ja pari sydäntalven kuukautta ulkomailla, usein Madeiralla. En ymmärrä alkuunkaan tuota höpötystä siitä, etteikö täällä landella olisi palveluita. Toki auto on välttämätön, mutta niin se oli mulle vakituisesti stadissa asuessani. Alle varttitunnissa olen S-marketin pihassa, puolessa tunnissa Sittarissa tai Prismassa. Järvessä voi pulahtaa milloin vaan tai käydä kalassa omalla veneellä. Sieniä löytyy jopa omasta pihasta runsaasti. Marjat lähimetsistä. Ihanan hiljaista ja puhdasta. Mukavampaa täällä on kuin stadissa.

Vierailija
71/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan haluais elää maaseudulla.

Sen ymmärrän jos ihmiset muuttaa suurkaupungeista pienempiin kaupunkeihin, tähän on moniakin syitä mm. suurkaupunkien kalliit hinnat. Mutta miks kukaan asuis maalla, ei siellä ole mitään

Mulla on kaupunkiasunto stadissa, kesämökki täällä landella. Olen oravanpyörästä vapaa ja saan valita itse missä aikaani vietän. Ja suurimman osan vuodesta olen landella, 3-4 kuukautta stadissa ja pari sydäntalven kuukautta ulkomailla, usein Madeiralla. En ymmärrä alkuunkaan tuota höpötystä siitä, etteikö täällä landella olisi palveluita. Toki auto on välttämätön, mutta niin se oli mulle vakituisesti stadissa asuessani. Alle varttitunnissa olen S-marketin pihassa, puolessa tunnissa Sittarissa tai Prismassa. Järvessä voi pulahtaa milloin vaan tai käydä kalassa omalla veneellä. Sieniä löytyy jopa omasta pihasta runsaasti. Marjat lähimetsistä. Ihanan hiljaista ja puhdasta. Mukavampaa täällä on kuin stadissa.

Sitten kun tarvitset lääkäriä tulee kaupunkiasumisen hyvät puolet mieleen. Samoin jos haluat käydä elokuvissa, teatterissa, kahviloissa tai ravintoloissa eli muissakin kuin niissä kahdessa joista toinen on Essonbaari jne. 

Vierailija
72/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseutu kuolee koska siellä ei enää ole vara tuottaa palveluja. Etkö vilkaissut eilistä uutista kuntien ajautumisesta kriisiin? Tulee kuntaliitoksia ja puolet kunnista lakkaa olemasta. Palvelut keskittyvät yhä harvempaan kasvukeskukseen.

Kaupungistuminen on suora seuraus väestön ikääntymisestä, jota persut edistävät vastustamalla työperäistä maahanmuuttoa. Kylistä loppuvat veronmaksajat.

Mä kokeilin asumista maalla 12 vuotta ja oli työlästä. Lähin kauppa 5 km, muut palvelut 15 km, yksityistie, jonka auraus tapahtui milloin tapahtui ja maksettiin itse. Oli pakko pitää jokaiselle täysi-ikäiselle omaa autoa, jotta pääsi kulkemaan.

Auraus maksetaan aina itse. Joko tiemaksuina tai veroissa. Ei kukaan auraa ilmaiseksi. Ei ole ilmaisia lounaita.

No minä maksan stadissa pelkästään autohallipaikasta vuodessa enemmän kuin maksan täällä landella yksityistiemaksua plus oman tienpätkäni (noin 400 metriä) auraamisesta.

Vierailija
73/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä maaseudulla on? Tylsää ja se ainainen kehuttu luonto. Kävellään korvessa ja ihmetellään samoja puita. Ei kiitos.

Eikös tuo ole sullekin ihan yks hailee mistä noita viestejäsi vauvikselle naputtelet ? 

Vierailija
74/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeongelmat ovat pahempia pikkukaupungeissa, koska niissä ei nuorisolla ole järkevää tekemistä.

Vierailija
75/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole sullekin ihan yks hailee mistä noita viestejäsi vauvikselle naputtelet ? 

Ei. Nytkin olen ihmisiä vilisevässä kahvilassa. Miten maalla? Kahvilat on kiinni sunnuntaisin ja huoltoaseman baarissa ukkolauma kyttää mitä kukin ostaa ja tekee.

Vierailija
76/76 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksajia on vain enemmän kaupungeissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi