Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupungistumisen ennustetaan jatkuvan vaikka digitalisaatio ja etätyö mahdollistavat mukavan asumisen maaseudulla?

Vierailija
14.09.2025 |

Päivän Hesarissa oli juttu jossa haastateltiin asiantuntijoita asuntomarkkinoiden tulevaisuudesta. Kaikki olivat sitä mieltä että kaupungistuminen jatkuu ja maaseudun talot ja asunnot jäävät arvottomina lahoamaan kun vanhat omistajat kuolevat.

Miksi näin? Eikö digitalisaatio ja etätyö tee maaseudulle muuttamisesta aiempaa houkuttelevampaa, varsinkin kun asuminen kaupungeissa vain kallistuu koko ajan?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että suurin osa kaupunkilaisista elää uskomattoman vireää ja aktiivista City-elämää. Elämän täyttävät kulttuuririennot, moninaiset harrastukset ja aktiivinen ystävien kanssa seurustelu ja vapaa-ajan vietto.  Kaupungin kahviloissaja kaduilla  ei pelätä tuntemattomia (kuten maalla) joten päivät vierähtävät stimuloivissa kahvilakeskusteluissa niin tuttujen kuin tuntemattomienkin kanssa!

Niin täyttää. Mitä itse sitten teet työpäivän jälkeen ja viikonloppuisin?

Eri, mutta katson telkkaria, pelaan tietokoneella, neulon, teen ruokaa ja kotitöitä. Eipä tule juuri kotoa mihinkään lähdettyä, vaikka Helsingissä asunkin. Olen introvertti ja viihdyn yksin. Inhoan melua ja ihmisvilinää.

Vierailija
82/108 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en tule kaupungille enkä valtiolle töihin vaikka kuinka vainoaisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 7 km kehä kolmosesta , arvostan hiljaisuutta ja ettei naapurit ole liian lähellä. Minulla riittää harrastuksia ja tekemistä esim purjehtiminen golf metsästys. Nytkin istun rantasaunalla ja katson muuttolintuja ja mietin miten etuoikeutettu olen. 

Vierailija
84/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla taitaa olla syynä oman tai puolison etätyövastaisuus tai sitten että jompikumpi ei voi tehdä etätyötä (palomies t.m.s.).

Vierailija
85/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännää kun teknologinen kehitys laukkaa nopeammin mitä infrarakentaminen kehittyy. Tiedämme kyllä keiden asuttaminen tyhjiin radanvarsitorneihin hupenevilla yhteiskunnan varoilla ei ole kuin hätäratkaisu.

Vierailija
86/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30min matka Jyväskylään. Mikäs tässä asustellessa. Kaupat lähellä jne.

Vierailija
87/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 7 km kehä kolmosesta , arvostan hiljaisuutta ja ettei naapurit ole liian lähellä. Minulla riittää harrastuksia ja tekemistä esim purjehtiminen golf metsästys. Nytkin istun rantasaunalla ja katson muuttolintuja ja mietin miten etuoikeutettu olen. 

Luultavasti se maaseutu mitä tässä ketjussa tarkoittaa on jotain syrjäseutuja kaukana kaikesta. Jossain Itä-Suomessa sellaisia kuntia on aika monta.

Vierailija
88/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 799km päässä kehä kolmosesta, muuten aika sama..

Vierailija
89/108 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä varsinkaan pk seutukaan tule suomalaisten, varsinkaan perheellisten keskuudessa olemaan tulevaisuudessa houkutteleva. 20 vuoden päästä alkaa olla suomalaiset vähemmistönä, järkyttävän hintaiset asunnot, luonnon tuhoaminen yhä enemmän, huumeongelmat, ym ym ongelmat ja levottomuus. Näkisin että 25 000-80 000 asukkaan keskisuuret kaupungit ja tälläisten lähellä olevat kunnat tulevat nostamaan arvoaan.

Huumeongelmat ovat pahempia pikkukaupungeissa, koska niissä ei nuorisolla ole järkevää tekemistä.

Jos haluaa olla negatiivinen ja keksiä vain rötöksiä niin ei varmaan ole. Monissa pikkukunnissa on vaikka mitä kivaa tekemistä, jos on positiivista aloitekykyä ja siihen myös kannustetaan.

Vierailija
90/108 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en melkein lainkaan ymmärrä, miksi kaikki ei viihdy maalla 😄 Melkein, koska tajuan toki että ihmiset on erilaisia. Enhän minäkään halua kaupunkiin asumaan, ikinä enää.

Me muutettiin maalle kun lapset oli yläkouluikäisiä, eikä he siitä kärsineet. Kouluun, kavereille ym oli vartin matka. Päinvastoin saivat maalle muuton myötä isot omat huoneet, koko yläkerran omaa tilaa. Aina sai pyytää kavereita yöksi. Kaikkiin haluamiinsa harrastuksiin pääsivät. Kuopus sai alkaa ratsastaa naapurin hevosella ilmaiseksi, tallitöitä teki omasta halustaan kiitokseksi. Meillä oli omiakin eläimiä, kanalasta sai hakea pesätuoreet munat jne.

Kun lapset muutti omilleen, muutettiin miehen kanssa vielä syrjempään. Parin tuhannen asukkaan kunta, lähin pikkukaupunki 40 km päässä, lähin isompi kaupunki (jossa mm.Prisma) 100 km päässä. Remontoitiin pieni talo ja viihdytään äärettömän hyvin, vaikka asutaan melko vaatimattomasti. Ja mikä p

Minulle kuvaamasi elämä olisi hidastettu itsemurha ja henkinen kuolema, mutta onneksi meitä on moneen junaan. 

Vierailija
91/108 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin hyvä kysymys! Varmaan etätyövastaisuus on aika tärkeässä asemassa. Ei tarvita kuin vaikka yksi lähityöpäivä viikossa niin työntekijät sidotaan aika tehokkaasti johonkin paikkakuntaan...

Vierailija
92/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideaali asuinpaikka olisi puolen tunnin ajomatkan päässä pienestä kaupungista (harrastukset, kaupat, palvelut) josta olisi sitten tunnin matka-aika kisko tai moottoritieyhteydellä johonkin isompaan kaupunkiin.  

Oma talo ja iso puutarha, aurinkopaneeleja vanhan navetan katto täynnä ja niillä sähköauton lataus. Joki tai järvi näköetäisyydellä. Voisi liikkua luonnossa, kalastaa ja metsästää jos sellainen kiinnostaa ja toisaalta pilates -tunnille tai crossfittiin ajaisi puolessa tunnissa.

Asuminen ja liikkuminen olisi lähes ilmaista ja tilaa riittäisi rakentaa kunnollinen etätoimisto kaikilla herkuilla. Kun tilaa riittäisi niin olisi helppo kutsua myös ystäviä yökylään, saunomaan ja uimaan järvessä.

Peukkupäitä tai graffitinmaalaajia ei mailla halmeilla.

Tälläisiä paikkoja on Suomi pullollaan ja niitä myydään lähes ilmaiseksi. 

Niin, niitä saa lähes ilmaiseksi koska juuri kukaan ei niitä halua. Asun Helsingin eteläisessä kantakaupungissa josta kävelen meren rantaan viidessä minuutissa veneelleni. Olen hetkessä upeassa luonnossa merellä. 

Vierailija
93/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilun tunnin ajomatkan päässä isosta kaupungista saat omakotitalon isolla tontilla samalla rahalla kuin autopaikan Helsingistä. 

Ja mitäpä iloa siitä on, kun kulkemisen hinta nousee moninkertaiseksi ja se pari tuntia päivässä on sun muusta ajasta pois, samoin polttoainekulut muusta rahankäytöstä, kun työmatkakulujen verovähennystäkin pienennettiin.

Kaikkien ideaali ei ole metsässä asuminen kaljapurkkeja tyhjennellen, vaan ihmisillä on muitakin tarpeita kuin maata sohvalla tekemässä etätyötä ja juomassa kaljaa. Esim. koululaisille koulumatkojen pituus voi olla kolme tuntia päivässä. Sellaistako haluaisit lapsillesi?

Reilun tunnin ajomatkan päässä iso ok-talo maksaa 300 000 euroa. Mikään autopaikka Stadissa ei maksa niin paljon, saati että Stadissa edes tarvitsisi seisottaa rahaa kiinni autossa.

Eikö maalla voi tehdä mitään muuta kuin kitata kaljaa? 

Ps. Isoja kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki ja tunnin päässä niistä talot ei maksa 300 tonnia. Itse möin 200 neliön talon 3 ha tontilla 30min isosta kaupungista hintaan 180k.

Vierailija
94/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä varsinkaan pk seutukaan tule suomalaisten, varsinkaan perheellisten keskuudessa olemaan tulevaisuudessa houkutteleva. 20 vuoden päästä alkaa olla suomalaiset vähemmistönä, järkyttävän hintaiset asunnot, luonnon tuhoaminen yhä enemmän, huumeongelmat, ym ym ongelmat ja levottomuus. Näkisin että 25 000-80 000 asukkaan keskisuuret kaupungit ja tälläisten lähellä olevat kunnat tulevat nostamaan arvoaan.

Huumeongelmat ovat pahempia pikkukaupungeissa, koska niissä ei nuorisolla ole järkevää tekemistä.

Laitahan linkkiä tutkimukseen, jossa tälläistä on todettu.

Vierailija
95/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutosagenda, ihmisten pitäisi olla onnellisia asuessaan valtavilla hiilidioksiditonneilla tuotetuissa kerrostaloissa joiden elinikä on 50 vuotta.

Asun yli 100 vuotta vanhassa paikallaan muuratussa talossa ja samoin kaikki ympäröivät talot ovat viime vuosisadan alusta. Nämä ovat pystyssä vielä satoja vuosia, ellei joku katastrofi niitä tuhoa. Samaa ei voi sanoa nykyisistä tikuista tehdyistä omakotitaloista

Vierailija
96/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki halua asua maalla vaikka etätyö mahdollistaisi. 

Maalla asuminen on paljon hankalampaa kuin kaupungissa kun kaikki pitää tehdä itse ja kaikki palvelut ja kaupat ovat kaukana.

Maalla on lisäksi yksiläistä ja tylsää  ios ei voi tavata kavereita eikä harrastaa sellaisia harrastuksia joita yleensä kaupungissa on tottunut harrastamaan.

Nuorille poikamiehille maalle muuttaminen tarkoittaisi että joutuu elämään selibaatissa. Myös ukkomiehehelle jos vaimo ottaa hatkat.

Kaupunkilainen joka tykkää luonnosta voi hankkia tai vuokrata mökin maalta  ja olla siellä silloin kun huvittaa ilman että tarvitsee sitoutua Maalla  asumiseen ympäri vuoden. 

Nimim koko ikänsä kaupungissa asunut 65 v.

Vierailija
97/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Huumeet, holtiton ryyppääminen,  autoilla kaahailu ja tappeleminen ovat tyypillisiä nuorten miesten harrastuksia maaseudulla.

Vierailija
98/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun maaseudulla ei ole enää lapsille koulua, koska lapsia liian vähän. Eikä muitakaan peruspalveluita.

Ei tietenkään koska valtiovalta yms. ovat väkisin ajaneet ihmiset muutamaan suureen kaupunkiin maksamaan sairaan kalliista asumisesta, jotta rikkaat rikastuvat.

Vierailija
99/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella muuttavani jossain vaiheessa takaisin maaseudulle, kun olen alunperin pienestä kylästä kotoisin. Tykkään kuitenkin kaupungissa siitä, että täällä hukun massaan eikä kukaan tiedä kuka olen eikä siten voi juoruillakaan mitään.

Minä taas en jaksa pätkän vertaa välittää, juoruileeko joku jossain jotain minusta. Ei mitään merkitystä 😄 Vissiin iän ja kokemuksen tuomaa välinpitämättömyyttä sen suhteen.

Minä välittäisin mitä minusta juorutaan koska miniulla on sellainen harrastus jota tavallisesti vain sukupuolivähemmistöt harrastavat.

Vierailija
100/108 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK eli työnantajat eivät halua edistää etätyötä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi