Miksi kaupungistumisen ennustetaan jatkuvan vaikka digitalisaatio ja etätyö mahdollistavat mukavan asumisen maaseudulla?
Päivän Hesarissa oli juttu jossa haastateltiin asiantuntijoita asuntomarkkinoiden tulevaisuudesta. Kaikki olivat sitä mieltä että kaupungistuminen jatkuu ja maaseudun talot ja asunnot jäävät arvottomina lahoamaan kun vanhat omistajat kuolevat.
Miksi näin? Eikö digitalisaatio ja etätyö tee maaseudulle muuttamisesta aiempaa houkuttelevampaa, varsinkin kun asuminen kaupungeissa vain kallistuu koko ajan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluavat asua kaupungeissa. Pienemmät asunnot vaativat vähemmän siivoamista, palvelut kuten kaupat ja ravintolat ovat lähellä, eikä kaupungissa tarvitse viljellä maata, pitää kotieläimiä eikä hoitaa pihaa ja puutarhaa mikä säästä ja vapauttaa aikaa muuhun tekemiseen kuten harrastuksille ja kavereiden kanssa olemiseen.
outoa mutta en ole koskaan pitänyt oman kodin tai puutarhan ylläpitoa minään riippakivenä, eläintenhoidosta puhumattakaan. Kivaa puuhastelua ja aina on jotain tekemistä.En jaksa uskoa että pienessä asunnossa asuvat kaupunkilaiset viettävät kaikkea asunnon siivoamisesta säästyvät aikaansa virikkeellisten harrastusten parissa ja ystävien kanssa. Eiköhän aika moni käytä sen vapautuneen ajan lojumalla sohvalla puhelin kädessä.
Onko se sitä elämisen laatua että ei ole mitään mielekästä tekemistä?
Siis sä idiootti oikeasti kuvittelet, ettei kaupungeissa ole omakotitaloja?
Sisäsiittoset landepaskat täällä taas purkaa pahaa oloansa. Isoin virhe mitä suomessa 2000-luvulla tehtiin, oli vetää internetti näiden junttien saataville asti. Internet oli niin paljon parempi paikka ennen kuin vanhasen hallitus idiotismeissaan tähän ryhtyi
Maalla voi olla vähän tylsää, jos ei tykkää sienestyksestä ja puutarhanhoidosta. Kaupungissa voi mennä teatteriin, oopperaan tai uimahallille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska elämä on muutakin kuin työ. Entä perhe? Koulut, teiden auraaminen jostain pökkelön periltä talvikuukausina, entä missä palvelut, harrastukset jne.
Olisit tiivistänyt että laiskuus kun et itse halua mitään tehdä vaan haluat kaiken maksettuina palveluina? Itse en alkuunkaan ymmärrä ihmisiä jotka ei mitään haluaisi itse tehdä eikä mitään haluaisi itse opetella eikä todellakaan halua nähdä vaivaa minkäön asian eteen
Itse halua mitään tehdä? Koulut, tiet (osta aurauskalusto ei olekaan ihan pieni investointi) ja kaupat, lääkäri ym. Mitä näillä on itse tekemisen kanssa tekemistä?
Mitä ihmettä?! Luuletko ihan oikeasti että maaseudulla tai pienissä kaupungeissa/taajamissa ihmiset asuvat jossain maakuopissa keskellä tietöntä korpea?
Kyllä täällä on tiet (ja ne myös aurataan), lapset pääsevät kouluun ja lääkäriinkin pääsee, jopa helpommin kuin Helsingissä asuessani. Auto on kyllä välttämättömyys, mutta niin se oli Helsingissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä vanhuksia voi siirtää sinne kuntiin hoidettavaksi. Palkkaavat ja kouluttavat niitä kunnan työttömiä vanhusten hoitajiksi. Kunta saa rahaa vanhuksista ja työttömät saa töitä.
Täällä Pohjois-Savossa tuota yritettiin. Attendo hankki tilat ja vanhuksiakin olisi ollut tulossa, mutta henkilökuntaa ei saatu. Monta hakua tehtiin, ei saatu.
Meillä on talo pk-seudulla ja kakkostalo Saimaan rannalla. Eletään perusarkea kaikkien palveluiden lähellä ja AINA tilaisuuden tullen karataan Saimaalle jossa kyllä sielu lepää. En kyllä siellä vakituisesti voisi asua mutta tällainen yhdistelmä on itselleni täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella muuttavani jossain vaiheessa takaisin maaseudulle, kun olen alunperin pienestä kylästä kotoisin. Tykkään kuitenkin kaupungissa siitä, että täällä hukun massaan eikä kukaan tiedä kuka olen eikä siten voi juoruillakaan mitään.
Minä taas en jaksa pätkän vertaa välittää, juoruileeko joku jossain jotain minusta. Ei mitään merkitystä 😄 Vissiin iän ja kokemuksen tuomaa välinpitämättömyyttä sen suhteen.
Ei ksupungistuminen tarkoita koko maaseudun kuolemista. Mutta isossa osassa Suomea väkiluku maaseutumaisissa kunnissa vähenee alle kriittisen pisteen. Ylen jutussa 2040- luvulla on kuntia, joissa ei ole yhtään koulua ja jos/kun kunnat yhdistyvät, niin sittenkin ainakin yläkouluun ja lukioon nuoret joudutaan kuljettamaan kaupunkiin. Ja jotta koulupäivistä ei tulisi liian pitkiä, joudutaan harkitsemaan asuntoloiden rakentamista.
Jooopa....kuinkahan moni tekee näin?
Koska eliitti on jo päättänyt nämä suuntaviivat karja... kansalaisten puolesta. Maalla asumisesta tehdään tarkoituksella kallista/hankalaa, jotta ihmiset saadaan asumaan 15 minuutin tekoälydigivalvontakaupunkeihin.
Ihan huippua! En minäkään välitä, koska yleensä ihmiset ajattelevat pahaa toisesta ihmisestä.
Jos toinen ihminen on kanssasi samaa mieltä, mielistelee sinua ja hänestä on hyötyä sinulle, voit tykätä hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Maalla voi olla vähän tylsää, jos ei tykkää sienestyksestä ja puutarhanhoidosta. Kaupungissa voi mennä teatteriin, oopperaan tai uimahallille.
Siis nuoko ovat ainoat asiat mitä maalla voi tehdä? Maaltakin kyllä pääsee teatteriin, oopperaan ja uimahalliin. Suurin osa ihmisistä taitaa kyllä kaikkialla löhötä sohvalla ja somettaa tai katsoa suoratoistoa.
Kaupungistuminen on valtava globaali ilmiö jo vuosisadan ajan. Jollain etätyöllä ei ole mitään vaikutusta tähän megatrendiin.
Meidän mökkikunnan keskustasta on lähtenyt pari kauppaa, terveyskeskus, Matkahuollon/Onnibussin pysäkki ja yrittäjät.
Kuntakeskuksesta saisi nyt asuntoja muutamalla tonnilla mutta kuka niitä haluaisi ostaa.
Kun itse muutin maalta kaupunkiin, niin ajattelin että sitten on niin paljon palveluita ja kulttuuria ihan vieressä. Aika samanlaiseksi se elämä kuitenkin täällä kaupungissa on muodostunut, vaihtoehtoja toki on enemmän muttei niitä vaan itse tule hyödynnettyä. Ruokakauppa, apteekki, kuntosali, työpaikka... siinäpä ne oman elämän kannalta oleellisimmat ja samat löytyvät niin maalta kuin kaupungista. Työpaikka pitää toistaiseksi kaupungissa, mutta jossain vaiheessa varmaan tulee lähdettyä, sillä en koe saavani riittävästi hyötyä kalliimmista elinkustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Ideaali asuinpaikka olisi puolen tunnin ajomatkan päässä pienestä kaupungista (harrastukset, kaupat, palvelut) josta olisi sitten tunnin matka-aika kisko tai moottoritieyhteydellä johonkin isompaan kaupunkiin.
Oma talo ja iso puutarha, aurinkopaneeleja vanhan navetan katto täynnä ja niillä sähköauton lataus. Joki tai järvi näköetäisyydellä. Voisi liikkua luonnossa, kalastaa ja metsästää jos sellainen kiinnostaa ja toisaalta pilates -tunnille tai crossfittiin ajaisi puolessa tunnissa.
Asuminen ja liikkuminen olisi lähes ilmaista ja tilaa riittäisi rakentaa kunnollinen etätoimisto kaikilla herkuilla. Kun tilaa riittäisi niin olisi helppo kutsua myös ystäviä yökylään, saunomaan ja uimaan järvessä.
Peukkupäitä tai graffitinmaalaajia ei mailla halmeilla.
Tälläisiä paikkoja on Suomi pullollaan ja niitä myydään lähes ilmaiseksi.
Naurahdin tuolle ystävien kutsumiselle. Kaveri muutti Helsingistä niinkin kauas kuin Tuusulaan ja kiroaa nyt, kun on jäänyt hieman kaveriporukan ulkopuolelle. Kukaan meistä ei jaksa lähteä Tuusulaan asti ja toisaalta kaveri ei ennätä Tuusulasta asti ex-tempore juttuihin. Välillä toki sovitaan hyvissä ajoin baari-iltoja, mutta nämäkin ovat hankalia, kun joko pitäisi mennä taksilla (kallista), olla vesilinjalla (tylsää) tai lähteä hyvissä ajoin ja jurnuttaa julkisissa ikuisuus. Ainoa etäisesti järkevä vaihtoehto on ollut, että hän jää yöksi jonkun meistä luokse.
Muutenkin itseäni turhauttaisi, jos pitäisi ajaa puoli tuntia suuntaansa jotta pääsee harrastuksiin tai kaupoille, kun nyt menee viitisen minuuttia sporalla.
Kuulostaa siltä että suurin osa kaupunkilaisista elää uskomattoman vireää ja aktiivista City-elämää. Elämän täyttävät kulttuuririennot, moninaiset harrastukset ja aktiivinen ystävien kanssa seurustelu ja vapaa-ajan vietto. Kaupungin kahviloissaja kaduilla ei pelätä tuntemattomia (kuten maalla) joten päivät vierähtävät stimuloivissa kahvilakeskusteluissa niin tuttujen kuin tuntemattomienkin kanssa!
Hyvänä esimerkkinä eräs paikka Pohjois-Karjalassa, missä tuli lomailtua paljon menneinä vuosina. Osui yhdessä vaiheessa artikkeli silmiin, että miten tätä kyseistä paikkaa pitäisi kehittää. Kehityskohteita löytyi vaikka kuinka. Suurin ongelma vaan on se, että tuolla on vajaa 800 asukasta. Suurin osa palveluista on lakkautettu jo vuosia sitten. Ei ole pankkipalveluita, apteekki on lakkautettu, linja-autoasema tiettävästi tyhjillään. Mikään linja-auto tuonne ei enää kulje. Ei minkäänlaista huoltoasemaa, ei edes kylmäasemaa. Kyseisellä kylällä ainoastaan S-Market, joku kirpputori, ja kauppa/kioski mikä myy melkein mitä vaan. Siinä on palvelut lyhykäisyydessään. Koulut vielä löytyvät, mutta oppilaita tuonne tulee laajemmalta alueelta.Lähimpään isompaan kaupunkiin noin 30 km.
Voisin kuvitella muuttavani jossain vaiheessa takaisin maaseudulle, kun olen alunperin pienestä kylästä kotoisin. Tykkään kuitenkin kaupungissa siitä, että täällä hukun massaan eikä kukaan tiedä kuka olen eikä siten voi juoruillakaan mitään.