Sanoin työkkärin tådille, ettei ilmaistyön teko kiinnosta
Vastasi, mutta se voi kantaa kauaksi ja pitää yllä rytmiä. Omasta mielestä, ei edes kanna kauaksi, kun ei ole palkattu ikinä ilmaistöistä ja on jo tarpeeksi tekemistä ja rytmiä muutenkin. Ilmaseksi en ala mitään tekemään ja ihmisillä on itsemääräämis oikeus, eikä voi pakottaa
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Voishan tuet ottaa kokonaan pois ja tukien ehtona työkokeiluun osallistuminen niin ei tuntuisi ilmaistyöltä.
Kerrotko mitä nää työkokeilut ihan konkreettisesti hyödyttää ketään?
Kun ne taitamattomat ja haluttoman kokeilijat voi saada lafkalle pahasti haittaa ja ne paikat vie työt palkallisiltakin.
Täyttä idiotismia. Nää pitäis lakkauttaa kokonaan, sillä saattaisi oikeasti saada lisää niitä oikeita työpaikkoja.
Työlliset kusee vaan itseään pahasti nilkkaan näillä "mene töihin"-huuteluilla. Joku päivä se sunkin duuni saatetaan korvata ilmaisella työntekijällä ja sä saatat itse olla vielä se, joka sen joutuu ilmaiseksi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joillain ole korvaukset lopetettu jopa vapaaehtoistyön takia, kun ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Lisäksi kaikki ammattimainen toiminta on kielletty.
Käsittääkseni marjoja ei saa poimia tai pullojakaan kerätä, mikäli homma on kokopäiväistä ja ammattimaista.
Eikö tässä ole ristiriita, olet joka päivä "ei työmarkkinoiden käytettävissä", lisäksi tuo on ammattimaista valmentautumista, jota voi verrata opistkeluun tai yrittäjäksi valmentumiseen.
Ja vit...UT! Olen täysin työtön mutta juuri kohdakkoin, aamupuuroni syötyäni lähden puolukkaan! Koettakoonhan vain. Estää!
Itse voisin vaikka jotain vielä tehdäkin, mutta opiskelemaan en enää lähde, olen kohta 60vee.
Työkkärin täti hokee vain koko ajan, että lähde opiskelemaan! Menee kai korvaukset poikki kohta tuon takia kun en lähde,
Vierailija kirjoitti:
Moni on saanut työkokeilupaikasta töitä, mutta sitten on niitä, jotka menee työkokeiluun todella huonolla asenteella eikä todellakaan työllisty. Siksi monet firmat sanoo ettei ne ota enää työkokeilijoita. Itselläni oli aiemmassa työpaikassa monta työkaveria, jotka päätyi sinne työkokeilun myötä.
Firmat tietävät, että työkokeilijaa ei oikein sovi palkata, se tulkitaan helposti palkattoman koeajan käyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö joillain ole korvaukset lopetettu jopa vapaaehtoistyön takia, kun ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Käsittääkseni marjoja ei saa poimia tai pullojakaan kerätä, mikäli homma on kokopäiväistä ja ammattimaista.
Eikö tässä ole ristiriita, olet joka päivä "ei työmarkkinoiden käytettävissä", lisäksi tuo on ammattimaista valmentautumista, jota voi verrata opistkeluun tai yrittäjäksi valmentumiseen.
Ei tuossa ole ristiriitaa, koska työkokeilija on koko ajan ohjauksessa eli tavoitteellisesti matkalla kohti tiettyä ammattia. Ei kokeilua voi verrata opiskeluun, koska tavoitteet ovat aivan erilaiset, ei työkokeilijan tarvitse työkokeilun päätteeksi osata esim. varastokirjanpitoa tai varhaiskasvatuksen pedagogista suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voishan tuet ottaa kokonaan pois ja tukien ehtona työkokeiluun osallistuminen niin ei tuntuisi ilmaistyöltä.
Kun ne taitamattomat ja haluttoman kokeilijat voi saada lafkalle pahasti haittaa ja ne paikat vie työt palkallisiltakin.
Täyttä idiotismia. Nää pitäis lakkauttaa kokonaan, sillä saattaisi oikeasti saada lisää niitä oikeita työpaikkoja.
Työlliset kusee vaan itseään pahasti nilkkaan näillä "mene töihin"-huuteluilla. Joku päivä se sunkin duuni saatetaan korvata ilmaisella työntekijällä ja sä saatat itse olla vielä se, joka sen joutuu ilmaiseksi tekemään.
Miten vaikea on uskoa, että yritykset EI HALUA työkokeilijoita! Yrityksissä tarvitaan ammattilaisia, motivoituneita osaajia, ei mitään vastentahtoisia laiskoja työttömiä. Jokaisella työkokeilijalla tulee olla ohjaaja, joten kokeilija on taakka, ei mikään tulosta tekevä työntekijä. 98% yrityksistä ei suostu ottamaan kokeilijaa eikä ota, vaikka siitä maksettaisiin. Työttömät eivät osaa yrityksen työtehtäviä, joten ihan turha kuvitella, että metallifirmasta heivataan 20 ulos ja otetaan osaamattomia palkatta kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei ole mutta kummasti työkokeilupaikkoja tuntuu riittävän kaikille työttömille. Tuokin homma haisee.
Jos tämä työllistää niin olisin valmis lähtemään tähän. Työkkärissä.sanottiin että 2kk sopimuksia suositellaan tekemään. Ennen oli maksimissaan 6kk. Johtuuko muutos siitä että mitään kulukorvauksiakaan ei makseta eikä työllistyminen tämän kokeilun kautta ole enää yhtään mahdollista? Eihän se mukavaa ole tehdä työtä ilmaiseksi jos se ei hyödytä. Ennen oli ainakin samalla työnantajan mahdollista nähdä työntekijää tämän avulla jotta palkkaaminen olisi turvallisempaa.
Töissä on koeaika alussa just sitä varten että näkee tuleeko siitä hommasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea on uskoa, että yritykset EI HALUA työkokeilijoita! Yrityksissä tarvitaan ammattilaisia, mot
Ei tässä ole uskosta kyse. Jossain ne yli 100 000 työkokeilijaa ovat. Lisää voidaan ottaa kun niitä työkokeilu paikkoja saa työkkäristä vaikka heti. Tuollainen määrä työkokeilijoita vääristää työmarkkinoita näin pienessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea on uskoa, että yritykset EI HALUA työkokeilijoita! Yrityksissä tarvitaan ammattilaisia, mot
Kuitenkin yritykset käyttää työkokeilijoita lomasijaisina! Vakkarit lähtee lomille ja työ"kokeilija" jätetään tekemään niitten hommat!
Jos joutuisin työttömäksi ja minut laitettaisiin tuollaiseen työkokeiluun josta saa kuulemma sen 9€ per päivä, niin en todellakaan antaisi työpanostani kuin vain tuon yhdeksän euron edestä. Vaikka työkkärissä sanotaan noiden työkokeilujen kantavan hedelmää, niin totuus on se, että työnantajat haalivat vain hetkeksi ilmaista työvoimaa. Olisin työntekijänä tuolloin hidas ja aloitekyvytön. Pitäisin kymmenen minuutin vessatauot, koska vaivanani on ibs. Jos työmatka olisi pitkä ja vaikeakulkuinen julkisilla, niin väkisinhän siinä töistäkin myöhästelisi.
Olen kohta 63 ja OVE -eläkkeellä. Pitkäaikaistyötön, eikä kukaan halua palkata minua, enkä itsekään oikeastaan töihin kaipaa. Hoidan sairasta eläkeläismiestäni ja kohta 90 vanhempani. Pyöritän siis kahta taloutta ja koko byrokratian vaatiman hömpän. Säästyy yhteiskunnalta pitkä sentti. Tiedän en saisi tehdä tätä, koska olen työtön työnhakija.
Työkkärin tätikin sanoi viimeksi soittaessaan, että minut pitäisi laittaa JOHONKIN.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.
Kyllä se on usein just sitä ilmaistyötä. Minä menin työkokeiluun ja sinisilmäisesti uskoin että menen sinne juurikin kokeilemaan ja oppimaan rauhallisesti.
Mitä vielä, jouduin heti "remmiin" eli raatamaan niskaan limassa, yritettiin pakottaa jopa ylitöihin. Taukoja ei saanut pitää, vaikka minulle olisi sopimuksen mukaan kuulunut TUNNIN ruokatauko.
En siis ollut työsuhteessa työnantajan kanssa vaan Coronarian kanssa oli sopimus. Olin ammatillisessa kuntoutuksessa. Kuntoutuksessa, joka ROMAHDUTTI kuntoni. Lähdin lätkimään siinä vaiheessa kun en saanut syödä edes juostessa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei ole mutta kummasti työkokeilupaikkoja tuntuu riittävän kaikille työttömille. Tuokin homma haisee.
Eipä tunnu kokeilupaikkoja olevan ainakaan täällä Lahdessapäin. Poitettiin työkokeiluvaihtoehto minunkin suunnitelmastani. Veikkaan ettei firmat enää halua ketään sinne norkoilemaan. Tai sitten paikat on suunnattu enemmän nuorille. Hyvä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä työllistää niin olisin valmis lähtemään tähän. Työkkärissä.sanottiin että 2kk sopimuksia suositellaan tekemään. Ennen oli maksimissaan 6kk. Johtuuko muutos siitä että mitään kulukorvauksiakaan ei makseta eikä työllistyminen tämän kokeilun kautta ole enää yhtään mahdollista? Eihän se mukavaa ole tehdä työtä ilmaiseksi jos se ei hyödytä. Ennen oli ainakin samalla työnantajan mahdollista nähdä työntekijää tämän avulla jotta palkkaaminen olisi turvallisempaa.
Täh? Ei makseta edes 9e?
Taitaa nekin korvaukset valua Ukrainaan
Eläköön Suomi!
Virkailija ei ollut varma
Olet väärässä. Kulukorvaus on edelleen olemassa. Työkkärin täti tai setä ei voi siitä varmaksi sanoa, koska etuuden päälle maksettava kulukorvaus tulee Kelasta tai kassasta.
TÖIHIN SIITÄ SAATANA LAISKURI PASKA
PITÄÄKÖ LÄSKIPERSEELLE POTKIA ENEMMÄNKIN VAUHTIA PERKELE
Vierailija kirjoitti:
EIkö kodinhoitaja, se veronmaksajien maksama, taaskaan laittanut oikeita lääkkeitä sun dosettiin :(
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin vaikka jotain vielä tehdäkin, mutta opiskelemaan en enää lähde, olen kohta 60vee.
Työkkärin täti hokee vain koko ajan, että lähde opiskelemaan! Menee kai korvaukset poikki kohta tuon takia kun en lähde,
Kuusikymppisenä opiskelemaan...hoh hoijaa. Siitä sitten suoraan eläkkeelle suurinpiirtein. Naurahdin kun eräällä tapaamisella virkailija luki uramahdollisuuksista ja valinnoista... niin no tää on tällainen kaavamainen tekstipohja, sanoi virkailija hiukan nolona ja heti perään ettei mihinkään pakoteta. Se yksi työpaikka pitää vaan hakea kuussa ja ilmoittaa. Ok sopii mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIkö kodinhoitaja, se veronmaksajien maksama, taaskaan laittanut oikeita lääkkeitä sun dosettiin :(
KUULES NYT PIKKU NISTINULIKKA. AINUT TERVYDENHUOLTO JOTA OLEN KÄYTTÄNYT VIIMEISEN PARINKYMMENEN VUODEN AIKANA ON OLLUT TYÖTERVEYSLÄÄKÄRI. EN KULUTA YHTÄÄN JULKISEN HOITORESURSSEJA PASKIAINEN JA MAKSAN SINUNKIN ARVAILUKESKUSKÄYNNIT PERKELE. TÄSSÄ LÄÄKÄRIÄ PAREMPI NEUVO: KORKKI KIINNI JA LOPETA SE NIKOTIINIPASKA. JA MENE TÖIHIN NOUSET SÄNGYLTÄ SE AUTTAA TERVEYTEEN JA VAIKKA SAISIT SYDÄNKOHTAUKSEN EI MINUA PAHEMPAA KIINNOSTA