Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoin työkkärin tådille, ettei ilmaistyön teko kiinnosta

Vierailija
14.09.2025 |

Vastasi, mutta se voi kantaa kauaksi ja pitää yllä rytmiä. Omasta mielestä, ei edes kanna kauaksi, kun ei ole palkattu ikinä ilmaistöistä ja on jo tarpeeksi tekemistä ja rytmiä muutenkin. Ilmaseksi en ala mitään tekemään ja ihmisillä on itsemääräämis oikeus, eikä voi pakottaa

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan omaa työtäni sen verran etten sitä ilmaiseksi anna.

Vierailija
82/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein työkkärin tädit luulevat, että heillä on oikeus määräillä

Mulle tuollainen täti sanoi, että hän voisi vaan laittaa siihen suunnitelmaan jonkun vaihtoehdoista, esim kuntouttavan työtoiminnan, ja että on kysellyt minun mielipidettä vaan ollakseen kiva, mutta hänen ei tarvis olla sitä. Melkoiselta määräysvallalta kuulosti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla oli jossain vaiheessa muutama noita työkokeilussa olevia yksi kerrallaan. Heitä ei ollut aikomustakaan ottaa taloon ns. oikeiksi työntekijöiksi. Yksi mies olisi halunnut jäädä ja hän ihan itki pettymystään viimeisenä työpäivänään. Mutta minkäs teet. Yritin tätä ihmistä lohdutella ja valaa häneen tulevaisuudenuskoa. Oli kyllä surullinen tilanne.

En tiedä miksi työpaikallani yhtäkkiä lopetettiin tuo. Oma veikkaukseni on se, että opastavilta työntekijöiltä ja esimiehiltä tuli johdolle negatiivista palautetta.

Hassua sinänsä, että kuitenkin johtajien ja joidenkin työntekijöiden samaa nuorisoa otetaan kesätöihin vuodesta toiseen, vaikka eivät tee mitään ja vessatauko saattaa venyä puoleenkin tuntiin. Näistä annettu negatiivinen palaute ei kuitenkaan johda mihinkään.

Eli johtopäätöksenä voisi olla sitä mieltä, että suhteilla pääsee palkkalistoille huono ja laiska työntekijä.

Vierailija
84/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkareille orjia. Ei kiitos.

Vierailija
85/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Kyllähän päivä voi olla tehokas ja silti rytminen, vaikka heräisi puolen päivän aikaan. En ymmärrä tuota pitkään nukkumisen demonisointia. Saman verran on jokaisella vuorokaudessa tunteja, vaikka heräisi myöhään, niin silti ehtii hoitaa velvolllsuudet ja askareet.

Vierailija
86/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Kyllä se on usein just sitä ilmaistyötä. Minä menin työkokeiluun ja sinisilmäisesti uskoin että menen sinne juurikin kokeilemaan ja oppimaan rauhallisesti.

Mitä vielä, jouduin heti "remmiin" eli raatamaan niskaan limassa, yritettiin pakottaa jopa ylitöihin. Taukoja ei saanut pitää, vaikka minulle olisi sopimuksen mukaan kuulunut TUNNIN ruokatauko.

En siis ollut työsuhteessa työnantajan kanssa vaan Coronarian kanssa oli sopimus. Olin ammatillisessa kuntoutuksessa. Kuntoutuksessa, joka ROMAHDUTTI kuntoni. Lähdin lätkimään siinä vaiheessa kun en saanut syödä ede

Ei kai tuollaiseneen tarvi eikä pidä suostua. Itse en suostuisi mitenkään. Tekisin työni rauhallisesti ja tauoista pitäisin kiinni ja jos työkaveri erehtyy räpläämään kännykkäänsä, lopettaisin työnteon siksi aikaa. Aivan niinkuin oikeissa töissä ollessanikin. Kesällä viimeksi oli erään laitoksen huoltoseisakki ja kehuja saatiin hyvästä työstä.

Vierailija
87/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuollainen täti sanoi, että hän voisi vaan laittaa siihen suunnitelmaan jonkun vaihtoehdoista, esim kuntouttavan työtoiminnan, ja että on kysellyt minun mielipidettä vaan ollakseen kiva, mutta hänen ei tarvis olla sitä. Melkoiselta määräysvallalta kuulosti

Yllättävää tai ei, se työkkärin täti haluaa yleensä oikeasti auttaa asiakkaitaan, eikä pakottaminen yleensä johda mihinkään. Mutta kyllä, hän voisi myös karenssin uhalla pakottaa moneenkin asiaan.

Vierailija
88/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää, että pitkään nukkuminen tulkitaan laiskuudeksi. Ei aamuherätykset autuaaksi tee. Ihminen voi olla silti tehokas ja aikaansaava, vaikka ei heräisi aikaisin aamulla. On loputtava tuo laiskaksi leimaaminen, vaikka ei heräisi aikaisin. On järkevämpää nukkua pitkään, ja siten kerätä voimia, kuin olla pitkälle päivään puoliväsynyt tai väsynyt. Pirteänä heränneenä jaksaa paremmin.

Ihmisellä voi olla silti hyvä päivärytmi, vaikka päivä ei alkaisi kello 8:00.

Onhan työelämässäkin töitä, joissa on joillekkin vain iltavuoroa tai yövuoroa.

Vierailija
89/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joillain ole korvaukset lopetettu jopa vapaaehtoistyön takia, kun ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.

Lisäksi kaikki ammattimainen toiminta on kielletty.

Käsittääkseni marjoja ei saa poimia tai pullojakaan kerätä, mikäli homma on kokopäiväistä ja ammattimaista.

Eikö tässä ole ristiriita, olet joka päivä "ei työmarkkinoiden käytettävissä", lisäksi tuo on ammattimaista valmentautumista, jota voi verrata opistkeluun tai yrittäjäksi valmentumiseen.

On lopetettu etuuden maksu joskus ammoin. Minulle työkkärin virkailija sanoi että se oli väärä tulkinta silloin, eihän sieltä marjametsästä kenenkään tarvi välittömästi töihin sännätä. Eikä harrastuksia ja elämää lopettaa vaan päinvastoin pitää yllä työkuntoa ja vireyttä. Voi matkustella ja lepäillä. Se hyvä näissä sähköisissä palveluissa on että asiat voi hoitaa vaikka olisi missä reissussa. Joskus on mennyt yli kuukausi työpaikan hakemisesta työn alkamiseen.

Vierailija
90/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Täh? Ihan niin kuin iltavirkku ihminen, joka herää kymmenen maissa tai vasta puolilta päivin, ei voisi olla aivan yhtä aktiivinen ja harrastaa liikuntaa päivittäin. 

Itse tykkään työskennellä ja opiskella iltapainotteisesti aina kun se on vaan mahdollista. Lopputulos on paljon parempi, kun saa työskennellä silloin, kun aivot ovat virkeimmillään.

Vierailija
91/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Missä tuollaisia paikkoja on? En ole te-virkailija mutta monta vuotta toiminut ohjaajana työttömille eikä yhtäkään työkokeilupaikkaa ole ollut jossa saisi vain seurata, kyllä sinne haalitaan nimenomaan ilmaista työvoimaa ja tehdä täytyy. Samat velvollisuudet kuin palkatuilla työntekijöillä mutta edut puuttuvat.

Vierailija
92/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää, että pitkään nukkuminen tulkitaan laiskuudeksi. Ei aamuherätykset autuaaksi tee. Ihminen voi olla silti tehokas ja aikaansaava, vaikka ei heräisi aikaisin aamulla. On loputtava tuo laiskaksi leimaaminen, vaikka ei heräisi aikaisin. On järkevämpää nukkua pitkään, ja siten kerätä voimia, kuin olla pitkälle päivään puoliväsynyt tai väsynyt. Pirteänä heränneenä jaksaa paremmin.

Totta. Itselle sopii hyvin kaksivuorotyö. Aamuvuorot väännän väkisin töissä mutta sitten on pitkä ilta touhuta kaikenlaista. Iltavuorossa on mukava taas työskennellä ja kun ei pomotkaan ole jaloissa pyörimässä. Aamulla voin nukkua pitkään enkä tee kotona juuri mitään.

Vierailija
93/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka määrittää että marjanpoiminta on kokopäiväistä? Seuraako työkkärintäti työttömiä jollain satelliitilla tai jalkapannalla?

Vierailija
94/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on työkokeilijoista että heillä ei todellakaan ole kiinnostusta työllistyä. Olisin tarjonnut oppisopimuspaikkaa mutta työkokeilija sanoi että saa saman rahan kun on kotona miksi olla töissä?

Vierailija
95/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä siihen tarvitaan kokous, johon sinä osallistut ja sinun allekirjoituksesi papereihin. Tämä on lakisääteistä. Missä DDRssä täti luulee elävänsä? 

Vierailija
96/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä siihen tarvitaan kokous, johon sinä osallistut ja sinun allekirjoituksesi papereihin. Tämä on lakisääteistä. Missä DDRssä täti luulee elävänsä? 

Mitä luulet tapahtuvan, jos ei osallistu työkkärin tapaamiseen tai kieltäytyy allekirjoittamasta paperia?

Vierailija
97/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös ihmettelen tuota, miksi pitkään nukkumista pidetään negatiivisena asiana. Huvittaa töissä välillä kuinka jotkut (lähinnä naiset) ylpeänä kertoo kuinka viikonloppuisin ja lomillakin tulee herättyä jo viimeistään kuudelta. Mitä väliä sillä on moneenko asti nukkuu, jos ei ole työpäivää eikä muitakaan velvollisuuksia?

Itse siis olen aamuvirkku ja omalla kohdallani pidän kahdeksaan asti nukkumista jo todella myöhään nukkumisena. Mutta minulla ei kuitenkaan ole vaikeuksia ymmärtää joidenkin olevan luonnostaan iltavirkkuja joille on luonnollista nukkua sinne yhteentoista asti. Koulu- ja työelämässä tulisikin paremmin ottaa huomioon erilaiset luontaiset rytmit.

Edellisessä työpaikassani oli henkilö, joka olisi halunnut tehdä vain yövuoroa, koska se olisi ollut hänelle luontaisinta. Työnantaja ei tuohon suostunut, vaikka muut työntekijät mielellään puolsivat asiaa, koska se olisi ollut myös heille etu. Tuosta olisi ollut hyötyä kaikkien jaksamiselle.

Vierailija
98/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Itselle sopii hyvin kaksivuorotyö. Aamuvuorot väännän väkisin töissä mutta sitten on pitkä ilta touhuta kaikenlaista. Iltavuorossa on mukava taas työskennellä ja kun ei pomotkaan ole jaloissa pyörimässä. Aamulla voin nukkua pitkään enkä tee kotona juuri mitään.

Elämme yhä agraariyhteiskunnan perinneaikaa. Kulttuuriperimämme on hiottu jopa sananlaskuin aamuihmisiä ylistäviksi. On aikaisia madonnappaajalintuja ja aamuvirkkuja, jotka pitävät talouden ja talon pystyssä. 

"Sainpas sen ylös" oli äitini toteamus aina viikonloppuisin, kun hän kattiloita paukuttelemalla sai minut, väsyneen opiskelijaraukan, ilokseen hereille jo seitsemältä. (En vieläkään tiedä miksi. Koska aamuherääminen?)

Nyt olen akateeminen työtön. Nukun noin kello 11 ja aloitan sen jälkeen toiminnan. En nyt ala avautua, mitä teen, mutta toimin tehokkaasti yli kello kahteen asti aamuyöhön. Sillä ei ole enää mitään merkitystä, ovatko eri instanssit ns. auki vai eivät. Yössä suihkivat nettiyhteydet.

Vierailija
99/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun laitoin työkkärin palautteeseen työkokeilusta että olihan kiva saada välillä palkkaa (kulukorvaus, 180e/kk) niin sain palautteen sehän ei ole palkkaa vaan kulukorvaus, niinhän se on.

Vierailija
100/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 63 ja OVE -eläkkeellä. Pitkäaikaistyötön, eikä kukaan halua palkata minua, enkä itsekään oikeastaan töihin kaipaa. Hoidan sairasta eläkeläismiestäni ja kohta 90 vanhempani. Pyöritän siis kahta taloutta ja koko byrokratian vaatiman hömpän. Säästyy yhteiskunnalta pitkä sentti. Tiedän en saisi tehdä tätä, koska olen työtön työnhakija. 

Työkkärin tätikin sanoi viimeksi soittaessaan, että minut pitäisi laittaa JOHONKIN.

Tämä on kummallista, miten joillakin virkailijoilla on jotenki oikein himo savustaa melkein eläkeläisiä. Eikö ne uskalla sanoa vastaan. Joskus näkee paikallisessa marketissa nyrpeitä eläkeläisen oloisia naisia täyttämässä hyllyjä. Olisko ne työkokeilussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän