Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoin työkkärin tådille, ettei ilmaistyön teko kiinnosta

Vierailija
14.09.2025 |

Vastasi, mutta se voi kantaa kauaksi ja pitää yllä rytmiä. Omasta mielestä, ei edes kanna kauaksi, kun ei ole palkattu ikinä ilmaistöistä ja on jo tarpeeksi tekemistä ja rytmiä muutenkin. Ilmaseksi en ala mitään tekemään ja ihmisillä on itsemääräämis oikeus, eikä voi pakottaa

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Kuka ne työmatkat maksaa ilmaistöissä kun ei se kulkeminen ole ilmaista.85

Työkokeilu ei ole työtä, joten ei ole työmatkoja! On vain matka työkokeiluun ja takaisin.

Vierailija
22/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Miksi kukaan haluaisi tehdä tullaista? Kököttää tyhjänpanttina katsomassa kun muut tekee. Vielä kamalampaa kuin ilmaistyö.

Koska työkokeilusopimuksessa on lueteltu työtehtävät, joihin on tarkoitus tutustua ja kun tuo on tehty, kokeilu päättyy. Ei siellä ole tarkoitus viikkotolkulla istuskella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja ei ole mutta kummasti työkokeilupaikkoja tuntuu riittävän kaikille työttömille. Tuokin homma haisee.

Vierailija
24/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun kautta minulle aukeni pitkä työura eläkeikään asti.

-yksi kokemus.

Niin? Tuosta on 50 vuotta.

Nykyiset tökokeilut ovat pajoille tai yhdistyksille.

Näissä odotetaan lähinnä et saadaan tuo 4.5 tuntia täyteen.

Mutta aina löytyy hevoselle kengittäjä. Tehkää työsuojeluun ilmoja ( home, puutteellinen ergonomia, teräaseita pöydillä, kohtelu yms) alkaa tapahtua.

Tein itse näin ja ei varmasti oteta enää työkokeiluun 👍

Tuosta on n. 24 vuotta. Eli  2000-luvun alussa.

On silti paljon aikaa

Vierailija
25/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yksi kokemus.

Mutta aina löytyy hevoselle kengittäjä. Tehkää työsuojeluun ilmoja ( home, puutteellinen ergonomia, teräaseita pöydillä, kohtelu yms) alkaa tapahtua.

Minulla on ollut 6 tunnin päiviä. Miksi vain 4,5 tuntia joillakin?

Vierailija
26/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Up

Sinähän aikaseen oot aloittanut uppaamisen, eikö nukuttanut!

Ei. Herään aina aika aikasin, vaikka olen työtön 

Vierailija
27/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vastusta työkokeiluja, niin ei joudu ikinä töihin. Tervetuloa näköalaton elämä.

Vierailija
28/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut työkkärin kautta yhtään työpaikkaa. Kaikki ovat tulleet omien kontaktien ja hakujen kautta. Yksi työvoimavirkailija kysyi minulta, mitä minun mielestäni pitäisi tehdä, että työpaikkoja löytyisi. Luulin menneeni hänen toimistoonsa saamaan apua, mutta olinkin yllättäen tietolähde hänelle päin. No, omaan vaikuttavan työhistorian ja saan aina töitä, vaikka projektien välissä olen väkisinkin joutunut työttömäksi ja tästä surkeasta työnvälityshumpasta osalliseksi.

Töitä saa siis suhteiden kautta. Hyvä että vastaus lopulta löytyi.

Ei kai yllätyksenä voinut kenellekään tulla? Ainoa järkevä tapa palkata ketään!

Vierailija
29/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ole mutta kummasti työkokeilupaikkoja tuntuu riittävän kaikille työttömille. Tuokin homma haisee.

Jos tämä työllistää niin olisin valmis lähtemään tähän. Työkkärissä.sanottiin että 2kk sopimuksia suositellaan tekemään. Ennen oli maksimissaan 6kk. Johtuuko muutos siitä että mitään kulukorvauksiakaan ei makseta eikä työllistyminen tämän kokeilun kautta ole enää yhtään mahdollista? Eihän se mukavaa ole tehdä työtä ilmaiseksi jos se ei hyödytä. Ennen oli ainakin samalla työnantajan mahdollista nähdä työntekijää tämän avulla jotta palkkaaminen olisi turvallisempaa.

Vierailija
30/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yksi kokemus.

Riippuu paikasta. Joissain ok olla, vain 4h tuntia ja jotkut paikat saattaa vaatia, että täytyy olla jopa 7h. Mutta siis tuo 4h on vähin, mitä voi olla

Vierailija
31/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein työkkärin tädit luulevat, että heillä on oikeus määräillä

Kuuluu suomalaisen naisen perus vittumaiseen luoteeseen ja sitten kun siihen lisätään pieni mitätön valta niin aletaan käyttäytymään kuin kunnon diktaattori jonka jalkoja pitäisi palvoa ja suudella ja kun hän käskee hyppäämään niin ei ole mitään muuta oikeutta kuin kysyä kuinka korkealle haluatte minun hyppivän ja kuinka kauan

Vierailija
32/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yksi kokemus.

Riippuu paikasta. Joissain ok olla, vain 4h tuntia ja jotkut paikat saattaa vaatia, että täytyy olla jopa 7h. Mutta siis tuo 4h on vähin, mitä voi olla

7 tuntiin kuuluu jo ruokatunti. 

Vierailija
33/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä työllistää niin olisin valmis lähtemään tähän. Työkkärissä.sanottiin että 2kk sopimuksia suositellaan tekemään. Ennen oli maksimissaan 6kk. Johtuuko muutos siitä että mitään kulukorvauksiakaan ei makseta eikä työllistyminen tämän kokeilun kautta ole enää yhtään mahdollista? Eihän se mukavaa ole tehdä työtä ilmaiseksi jos se ei hyödytä. Ennen oli ainakin samalla työnantajan mahdollista nähdä työntekijää tämän avulla jotta palkkaaminen olisi turvallisempaa.

Täh? Ei makseta edes 9e?

Taitaa nekin korvaukset valua Ukrainaan

Eläköön Suomi!

Vierailija
34/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantajat odottaa ja olettaa että työkokeilija työskentelee siinä missä muutkin palkatut työntekijät

Vierailija
35/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ei makseta edes 9e?

Taitaa nekin korvaukset valua Ukrainaan

Eläköön Suomi!

Virkailija ei ollut varma mutta itse olen tästä aika varma että sitäkään ei maksettaisi enää työttömyyskorvauksen päälle.

Vierailija
36/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työnantajat odottaa ja olettaa että työkokeilija työskentelee siinä missä muutkin palkatut työntekijät

Juurikin näin, niitä työtehtäviä joita pystyy tekemään. Kaikkia ei aina edes saa tehdä työkokeilijana mutta riippuu työstä ja tehtävistä.

Vierailija
37/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työkokeilun kautta vakityöpaikan. Innostuin vielä kouluttautumaan alalle, joten suoritin yhden perustutkinnon ja sitten työnantaja jo maksoikin erilaisia koulutuksia lisää. 

Terv it-alalta

Vierailija
38/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut työkkärin kautta yhtään työpaikkaa. Kaikki ovat tulleet omien kontaktien ja hakujen kautta. Yksi työvoimavirkailija kysyi minulta, mitä minun mielestäni pitäisi tehdä, että työpaikkoja löytyisi. Luulin menneeni hänen toimistoonsa saamaan apua, mutta olinkin yllättäen tietolähde hänelle päin. No, omaan vaikuttavan työhistorian ja saan aina töitä, vaikka projektien välissä olen väkisinkin joutunut työttömäksi ja tästä surkeasta työnvälityshumpasta osalliseksi.

Töitä saa siis suhteiden kautta. Hyvä että vastaus lopulta löytyi.

Ei kai yllätyksenä voinut kenellekään tulla? Ainoa järkevä tapa palkata ketään!

Ihmiset ehkä käsittää tuon suhteiden kautta väärin. Eli työelämässä syntyneiden kontaktien kautta kai tarkoitetaan. Niin minäkin olen aina työni saanut, kaksi kertaa työnantaja on soittanut ja kysynyt tulisinko heille töihin.

Vierailija
39/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Itsekin aina luulin, että Kelan elätit ovat vain jotain laiskoja pummeja. Kyllähän siellä sinunlaisia järkeviäkin ihmisiä onneksi löytyy.

Vierailija
40/93 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vastusta työkokeiluja, niin ei joudu ikinä töihin. Tervetuloa näköalaton elämä.

Olet aika pihalla asioista. Työkokeilu on jo vuosien ajan ollut sitä, että esim. DI menee firmaan tekemään koulutustaan vastaavaa työtä ilmaiseksi.

Työkokeilussa olevat ovat pääsääntöisesti tunnollisia, ahkeria ihmisiä, joilla on jo useitakin (myös korkeakoulu)  tutkintoja, ja yritykset käyttävät tilannetta hyväkseen, eikä tarvitse palkata työntekijää. Näitä "kokeilijoita" yritykset ketjuttavat vuodesta toiseen. Samoin on toimittu palkkatuella työskentelevien kanssa. Palkkatukijörjestelmäkään ei tutkitusti johda juuri koskaan vakktuiseen työsujteeseen. Näistä on ihan tutkimustietoa. 

Osa työkokeilijoista on toki nuoria työttömiä tai/ ja aidosti alanvaihtajia, joille uuteen työgenreen tutustuminen on oikeasti hyödyllistä.

On ärsyttävää ja loukkaavaa yhäkin kuulla, että "tekee päivärytmille hyvää" osallistua johonkin työkkärin pakottamaan toimintaan. Tämä pätee päihde ja mt-ongelmaisiin, ja joihinkin nuoriin, mutta me vanhempien ikäluokkien työttömät naiset emme makaa perC homeessa puoleen päivään. Kerätään marjoja, säilötään, käydään kansalaisoposton kursseilla, opiskellaan omaehtoisesti kuka mitäkin, moni hoitaa ikääntyneitä vanhempiaan, liikutaan luonnossa ja muuallakin jne. Itse teen vapaaehtoistyötä salaa työkkäriltä, koska sekin kiellettäisiin tässä byrokratian luvatussa maassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä