Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoin työkkärin tådille, ettei ilmaistyön teko kiinnosta

Vierailija
14.09.2025 |

Vastasi, mutta se voi kantaa kauaksi ja pitää yllä rytmiä. Omasta mielestä, ei edes kanna kauaksi, kun ei ole palkattu ikinä ilmaistöistä ja on jo tarpeeksi tekemistä ja rytmiä muutenkin. Ilmaseksi en ala mitään tekemään ja ihmisillä on itsemääräämis oikeus, eikä voi pakottaa

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kyllähän sen ymmärtää että työkkärintädin on työnsä puolesta pakko noin sanoa, mutta ei hän oikeasti itsekään ilmaiseksi töitä tekisi.

Vierailija
102/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on työkokeilijoista että heillä ei todellakaan ole kiinnostusta työllistyä. Olisin tarjonnut oppisopimuspaikkaa mutta työkokeilija sanoi että saa saman rahan kun on kotona miksi olla töissä?

Kyllä sinun pitää maksaa ihan tavallinen korvaus oppisopimuspaikkalaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 63 ja OVE -eläkkeellä. Pitkäaikaistyötön, eikä kukaan halua palkata minua, enkä itsekään oikeastaan töihin kaipaa. Hoidan sairasta eläkeläismiestäni ja kohta 90 vanhempani. Pyöritän siis kahta taloutta ja koko byrokratian vaatiman hömpän. Säästyy yhteiskunnalta pitkä sentti. Tiedän en saisi tehdä tätä, koska olen työtön työnhakija. 

Työkkärin tätikin sanoi viimeksi soittaessaan, että minut pitäisi laittaa JOHONKIN.

Hitto mitä porukkaa noi työkkärin tädit on 🤮

Vierailija
104/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Miksi kukaan haluaisi tehdä tullaista? Kököttää tyhjänpanttina katsomassa kun muut tekee. Vielä kamalampaa kuin ilmaistyö.

Koska työkokeilusopimuksessa on lueteltu työtehtävät, joihin on tarkoitus tutustua ja kun tuo on tehty, kokeilu päättyy. Ei siellä ole tarkoitus viikkotolkulla istuskella.

Miksi tutustua tehtäviin kun itseä ei kuitenkaan palkata sinne(kään)? 

T. 60 v. iän takia työtön korkeakoulutettu

Vierailija
105/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÖIHIN SIITÄ SAATANA LAISKURI PASKA

PITÄÄKÖ LÄSKIPERSEELLE POTKIA ENEMMÄNKIN VAUHTIA PERKELE

EIkö kodinhoitaja, se veronmaksajien maksama, taaskaan laittanut oikeita lääkkeitä sun dosettiin :(

KUULES NYT PIKKU NISTINULIKKA. AINUT TERVYDENHUOLTO JOTA OLEN KÄYTTÄNYT VIIMEISEN PARINKYMMENEN VUODEN AIKANA ON OLLUT TYÖTERVEYSLÄÄKÄRI. EN KULUTA YHTÄÄN JULKISEN HOITORESURSSEJA PASKIAINEN JA MAKSAN SINUNKIN ARVAILUKESKUSKÄYNNIT PERKELE. TÄSSÄ LÄÄKÄRIÄ PAREMPI NEUVO: KORKKI KIINNI JA LOPETA SE NIKOTIINIPASKA. JA MENE TÖIHIN NOUSET SÄNGYLTÄ SE AUTTAA TERVEYTEEN JA VAIKKA SAISIT SYDÄNKOHTAUKSEN EI MINUA PAHEMPAA KIINNOSTA

Vaikuttaa siltä, että nyt olisi korkea aika hakea apua noihin mielenterveydellisiin ongelmiisi. Koskaan ei ole liian myöhäistä 

Vierailija
106/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein työkkärin tädit luulevat, että heillä on oikeus määräillä

Mulle tuollainen täti sanoi, että hän voisi vaan laittaa siihen suunnitelmaan jonkun vaihtoehdoista, esim kuntouttavan työtoiminnan, ja että on kysellyt minun mielipidettä vaan ollakseen kiva, mutta hänen ei tarvis olla sitä. Melkoiselta määräysvallalta kuulosti

Mullakin kysyi, että haluanko hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa antaen ymmärtää, että voisin itse päättää. En suoraan vastannut heti mitään, mutta sanoikin sitten että alennetulle määrälle pitäisi olla vakavat perusteet. Ehdotteli myös kaikkea liikuntaa minullekin, ei sitten sitä ennen kysynyt harrastanko sitä tai mitään. Ne tykkää vähän esittää kaveria. Olisi pitänyt vissiin jutella sille kaikkea kun vanhalle kaverille kun ihmetteli miksi olen hiljaa. Olin siellä tietty pakosta ja vaan odotin koska on ohi. 😅 Kaikki työkokeilut tietty ehdotettiin myös.

Vierailija
107/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Kyllähän päivä voi olla tehokas ja silti rytminen, vaikka heräisi puolen päivän aikaan. En ymmärrä tuota pitkään nukkumisen demonisointia. Saman verran on jokaisella vuorokaudessa

Ja monissa työpaikoissa täytyy pystyä ilta- tai jopa yövuoroihin! 9-5 on ihan luksusta, ei sitä kaikille riitä.

Vierailija
108/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin eikä ole sitten mitään sisältöä elämässä. Sama kyllä lekureilla.

Tai että ei osata niitä työpaikkoja ja koulutuksia ihan itse netistä etsiä ja hakea. Pitää mennä sinne paikan päälle, jossa se työkkärin täti sanoo "katsos, tästä osoitteesta löytyy ja voit hakea, laitanko sulle tän osoitteen ylös?" 🤦

Ovat aidosti yllättyneitä ja hämmentyneitä kun heräilen yleensä viimeistään kuudelta, harrastan liikuntaa päivittäin ja olen koko ajan tekemässä jotain.

Kyllähän päivä voi olla tehokas ja silti rytminen, vaikka heräisi puolen päivän aikaan. En ymmärrä tuota pitkään nukkumisen demonisointia. Saman verran on jokaisella vuorokaudessa

Nämä "herää klo viisi" tavat ovat peruja Suomen karjakko ajoilta.

Navettaan herättiin 5-6 

Vierailija
109/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että yhteiskunta on elättänyt sinut koko lapsuuden ja nuoruuden ajan? Nyt olisi hyvä aika tarjota jotain takaisin. Eli menet töihin.

Menet ylitöihin ilmaiseksi, koska vanhempasi ei sinua elättänyt lapsuuden ja nuoruuden ajan.

Vierailija
110/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ei ole ilmaistyötä. Ei kokeilijan edes tarvitse tehdä mitään, pelkkä seuraaminen ja kokeilu riittää, mutta jostain syystä työttömät kuvittelevat, että kyseessä on työ. Eikä saa edes karenssia, jos saapuu paikalle sovittuun aikaan ja seuraa muiden työtä suostumatta sitä tekemään.

Kyllä se on usein just sitä ilmaistyötä. Minä menin työkokeiluun ja sinisilmäisesti uskoin että menen sinne juurikin kokeilemaan ja oppimaan rauhallisesti.

Mitä vielä, jouduin heti "remmiin" eli raatamaan niskaan limassa, yritettiin pakottaa jopa ylitöihin. Taukoja ei saanut pitää, vaikka minulle olisi sopimuksen mukaan kuulunut TUNNIN ruokatauko.

En siis ollut työsuhteessa työnantajan kanssa vaan Coronarian kanssa oli sopimus. Olin ammatillisessa kuntoutuksessa. Kuntoutuksessa, joka ROMAHDUTTI kuntoni. Lähdin lätkimään siinä vaiheessa kun en saanut syödä ede

Mun kokemus on myös se, että ihan olen tehnyt TYÖTÄ. Useassa paikassa myös ilman ohjausta ja valvontaa. Pitkiä päiviä ilman kunnollisia taukoja, jopa vuorotyötä ja viikonloppuja. Vakituiset on sitten lomailleet ja pitäneen kaikenlaisia lyhyempiä työpäiviä ja ottaneet tavallista rennommin. Koulutettuna ihmisenä olen työtä tehnyt jopa useita kuukausia pelkällä kulukorvauksella, joka ei riittänyt mihinkään. Ei näitä valvota turhan tarkasti. Tässä maassa työtön on alinta kastia ja on aivan liian helppoa työnantajille käyttää tilannetta hyväkseen. 

Vierailija
111/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi tehdä tullaista? Kököttää tyhjänpanttina katsomassa kun muut tekee. Vielä kamalampaa kuin ilmaistyö.

Koska työkokeilusopimuksessa on lueteltu työtehtävät, joihin on tarkoitus tutustua ja kun tuo on tehty, kokeilu päättyy. Ei siellä ole tarkoitus viikkotolkulla istuskella.

T. 60 v. iän takia työtön korkeakoulutettu

Korkeakoulutettuna osaat takuuvarmasti lukea hallituksen esityksestä ja muista lain esitöistä, mistä työkokeilussa on kyse.

Vierailija
112/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuollainen täti sanoi, että hän voisi vaan laittaa siihen suunnitelmaan jonkun vaihtoehdoista, esim kuntouttavan työtoiminnan, ja että on kysellyt minun mielipidettä vaan ollakseen kiva, mutta hänen ei tarvis olla sitä. Melkoiselta määräysvallalta kuulosti

Mullakin kysyi, että haluanko hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa antaen ymmärtää, että voisin itse päättää. En suoraan vastannut heti mitään, mutta sanoikin sitten että alennetulle määrälle pitäisi olla vakavat perusteet. Ehdotteli myös kaikkea liikuntaa minullekin, ei sitten sitä ennen kysynyt harrastanko sitä tai mitään. Ne tykkää vähän esittää kaveria. Olisi pitänyt vissiin jutella sille kaikkea kun vanhalle kaverille kun ihmetteli miksi olen hiljaa. Olin siellä

Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi...

Vierailija
113/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin virkailijat laitetaan kunhan yleistuki alkaa?

Taitaa suurinosa olla sosionomeja. Eivät kelpaa hoitoalalle, Norjassa vain avustajiksi.

Vierailija
114/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kysyi, että haluanko hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa antaen ymmärtää, että voisin itse päättää. En suoraan vastannut heti mitään, mutta sanoikin sitten että alennetulle määrälle pitäisi olla vakavat perusteet. Ehdotteli myös kaikkea liikuntaa minullekin, ei sitten sitä ennen kysynyt harrastanko sitä tai mitään. Ne tykkää vähän esittää kaveria. Olisi pitänyt vissiin jutella sille kaikkea kun vanhalle kave

Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi...

Mitä palvelua tuossa nyt oli? Kaverin esittäminen nyt vaan vaikuttaa kierolta eikä kovin ammattimaiselta. Joku on nyt keksinyt, että tuo olisi nykyään hyvä ja sopiva tyyli.

Vierailija
115/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sanonut. Työkkäreitä ei ole enää olemassakaan.

Paskat, mol.fi on toiminnassa yhä edelleen.

Vierailija
116/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun kautta minulle aukeni pitkä työura eläkeikään asti.

-yksi kokemus.

Jollekin voi käydä noin, mutta jos akateemisia tungetaan vessan pesijöiksi yli kuusikymppisinä ja kerrotaan, että siitä lohkeaa hiero ura, on jo aivan sairasta. Ei vain sairasta vaan loukkaus koko koulutussysteemiä ja ihmisyyttä vastaan.

Vierailija
117/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T

"Korkeakoulutettuna osaat takuuvarmasti lukea hallituksen esityksestä ja muista lain esitöistä, mistä työkokeilussa on kyse."

Kouluttamattomat ovat sadistisen kiimaisimpia mene töihin-huutelijoita akateemisille. Itse kun joutuvat rämpimään elämänsä läpi töissä, joita kukaan ei halua tehdä tai joista kukaan ei halua maksaa.

Vierailija
118/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin sanoin jämäkästi suoraan että " minä en tee ilmaiseksi töitä!". Eikä asiasta ole keskusteltu sen jälkeen.

Vierailija
119/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Musta on hieman loukkaavaa mutta myös huvittavaa, kun ne luulee, että kaikki työttömät tosiaan vaan nukkuu puolille päivin"

Tavallaan aika loogista ajattelua. Kun  itse joutunut heräämään aamulla aikaisin töihin. Ajattelee että jos itse olisi työtön niin nukkuisi kyllä niin pitkään kuin nukuttaa, eikä laittaisi herätystä päälle.

Vierailija
120/133 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan nyt ilmaiseksi töitä suostu tekemään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan