Miksi en enää tunne mitään suuria tunteita muita ihmisiä kohtaan?
Siis mitään voimakasta ihastumista, mustasukkaisuutta, ikävää tai mitään. Tilalla jonkinlainen yhdentekevyys, voiko olla iän tuoma juttu?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Luonnollinen kehitysvaihe. Yhtä lailla kun sinua ei kiinnosta enää päiväkodin touhutkaan, jossain vaiheessa parisuhde tai joku muu vastaava konsepti voi olla vaan "nähty" ja jotakin mielenkiintoisempaa on tullut tilalle. Älä mieti sen enempää vaan anna asioiden jäädä, kun kiinnostus vähenee.
Tämä
Mielestäni on ihan luonnollista, että iän ja kokemuksen myötä alkaa suhtautua muihin ihmisiin välinpitämättömämmin. Ihmissuhteet sinänsä eivät tuo onnea ja mielekkyyttä ja melko moni on havahtunut tähän keski-ikään mennessä. Kaikki ihmiset eivät ansaitse osakseen niitä suuria tunteita ja jakamatonta huomiota. On viisasta olla hieman kyyninen eikä päästää kaikkia näennäisesti sinusta kiinnostuneita heti lähelle.
Pyrin edelleen olemaan peruskohtelias ja pitämään kiinni sellaisesta arkipäivän ihmisyydestä. Tervehdin naapureita, kohtelen asiallisesti asiakaspalvelijoita ja työkavereita, pysähdyn auttamaan, jos huomaan jonkun joutuneen onnettomuuteen jne. Sen sijaan en enää kulje niin sanotusti sydän auki enkä katso olevani velvollinen "antamaan itsestäni jotain" vain siksi, että sitä minulta odotetaan. Naisilta monesti odotetaan ja vaaditaankin rajattomuutta ihmissuhteissa, mikä sitten usein johtaa yksipuolisiin, hyväksikäyttöä muistuttaviin ihmissuhteisiin. Kun nämä vaatimukset oppii tunnistamaan, niin niille tulee immuunimmaksi eikä taivu painostuksen tai syyllistämisen alla enää niin helposti.
Ihan sama ongelma, ja olen nelikymppinen mies. Pari vahvaa rakastumista tai palavaa ihastumista kaks-kolemkymppisenä ja sen jälkeen en ole tuntenut enää kiinnostusta kehenkään tai mihinkään. Ainoat euforiset tunteet olen saanut lempiartistien konserteissa ja niissä olen antanutkin palaa sekä antanut tunteille vallan. Ihmisten kanssa samaa ei ole ollut enää yhtään. Itse arvelen sen johtuvan aikuistumisesta ja sen tuomasta viisaantumisesta, joka on tullut muista aiemmista kokemuksista.
Mutta tosin en myöskään enää saa minkäänlaisia tunteita sodista, läheisten kuolemista, maailmalla tapahtuvista kamaluuksista. Jotenkin olen tehnyt muurin kaikelle tuolle ja suojelen siten omia tuntemuksia. Muuten ei elämässä ole mitään ongelmia. Viihdyn omillani.
Sama homma. Viimeisin epävakaa ihmissuhde kaikkine lieveilmiöineen sammutti vähäisenkin liekin. Aamulla ei tiennyt mitä ilta tuo tullessaan, se riitti.
Minä annan kaiken ja enemmän
Tuli polttaa uskon mihinkään
Itselläni aikalailla sama.
Kun mietin syvemmin, niin läheiset ihmissuhteeni ovat olleet aikalailla sitä, että minä olen se joka tukee toista kaikessa. Mutta sitten kun itse olisin tarvinnut tukea, olen ollut omillani.
Niin kai jotenkin sitten miellän nykyään ihmissuhteet liian työläiksi, kun itse en saa niistä mitään. Yksin minulla on paremmat voimavarat pitää itse itsestäni huolta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aikalailla sama.
Kun mietin syvemmin, niin läheiset ihmissuhteeni ovat olleet aikalailla sitä, että minä olen se joka tukee toista kaikessa. Mutta sitten kun itse olisin tarvinnut tukea, olen ollut omillani.
Niin kai jotenkin sitten miellän nykyään ihmissuhteet liian työläiksi, kun itse en saa niistä mitään. Yksin minulla on paremmat voimavarat pitää itse itsestäni huolta.
Sama minulla. N43
80 tykkäystä aloituksella. Wow! En tajunnut miten yleistä tämä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Välttelevä kiintymyssuhde?
Tuskin se minulla yhtäkkiä keski-iässä alkoi
Vierailija kirjoitti:
Joskus kiinnosti pohtia tällaisiakin. Ja kaiken maailman keittiöpdykologiaa. Enää ei kiinnosta kenenkään itseanalyysit eikä analyysit minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kiinnosti pohtia tällaisiakin. Ja kaiken maailman keittiöpdykologiaa. Enää ei kiinnosta kenenkään itseanalyysit eikä analyysit minusta.
Tämä!!!
Tunnistan saman. Liekö hormonien muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ketjuun vastanneilla pettymyksiä rakkaudessa joilta suojaudutaan kaivautumalla omaan poteroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ketjuun vastanneilla pettymyksiä rakkaudessa joilta suojaudutaan kaivautumalla omaan poteroon.
Pitäisikö jäädä hakkaamaan päätä samaan seinään jotta ei olisi "välttelevästi kiintynyt"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tämä on ihan mahdollinen selitys. Mutta voi johtua jostain muustakin, kuten hormoneista tai siitä että olen tehtäväni täyttänyt muiden palvelijana ja nyt keskityn itseeni.
Olen saanut tarpeekseni muista ja muiden tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tarpeekseni muista ja muiden tunteista.
Entä omistasi?
Voimaantunut, vahva ja itsenäinen!