Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en enää tunne mitään suuria tunteita muita ihmisiä kohtaan?

Vierailija
13.09.2025 |

Siis mitään voimakasta ihastumista, mustasukkaisuutta, ikävää tai mitään. Tilalla jonkinlainen yhdentekevyys, voiko olla iän tuoma juttu?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää ajatus: 

Olisiko osat tästä ilmiöstä somen ehtymättömän tietovuodon seurausta...

Kun ihmiset jatkuvasti viestittelevät kaikesta, ja kaikkea odotetaan ihan jokaisen kommentoivan, tai vähintään peukuttavan, niin ihmiset turtuvat tähän infoputkeen ja väsyvät toisiinsa. Ja Youtubesta, Tiktokista ja Tinderistä tulee tuutin täydeltä lisää.

Kaikki on siis jo nähty ja kuultu, joten aivot tarvii ehkä hätkähdyttävämpiä juttuja, jotta jaksaisi taas kiinnostua ympäristöstään. 

Kuuntelin äskettäin erään aivotutkijan haastattelua, hän oli vähän samoilla ajatuspoluilla. 

Vierailija
22/116 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tunne suuria tunteita ketään muita kuin lapsiani kohtaan. Heitä rakastan niin paljon, että sydämeen sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nykyään empatiakyvytön enkä tunne enää mitään eikä kiinnosta kukaan eikä kenenkään länkytykset.

Tarpeeksi kun torjutaan, kohdellaan ikävästi ja saa paskaa, niin tunteethan siinä turtuvat.

Itselläni takana erittäin uuvuttava limerenssi. Siis mun tunteet oli niin rajuja, vuoristoratamaisia, miltei pakonomaisia. Siis oikein addiktoiva pakahtumisen ja rakkauden tunne vuosikausia yhteen mieheen, yli viisi vuotta kesti, huh heijakkaa. Mutta kun siihen ei saa olosuhteiden vuoksi oikeanlaista vastakaikua, niin olen huomannut, että nyt en tunne enää mitään. Totaali turtuminen. Ehkä aivoni eivät vain enää jaksa sitä hormonimyrskyä, serotoniinia, oksitosiinia ja dopamiinia. Oikein tunsin, kun ne syöksyivät kehossani ja olin aivan täpinöissäni tästä ihmisestä.

Ikää 45+. Veikkaan, että tämä päätön pakonomainen ihastuminen liittyi esivaihdevuosiin ja munasarjojen viimeisiin kuolonkorahduksiin :D

Ihana teksti! Tulin niin iloiseksi.

Minä myös kävin ihan kuumana yhteen kamalaan mieheen. Mua nuorempi. Ihan sekaisin ja kauhea p*netus. Tuohon aikaan kyllä tykkäsin muutenkin siitä ihmisestä. Hormonihuuruissa voi arvioida ihmisen tyystin väärin.

Kyllä edelleen tykkään katsella komeita miehiä, mutta en enää rakastu. En jaksa enää mitään parisuhdesotkuja. Tapaan mielummin ystävättärien kanssa harrastuksissa ja käydään viihteellä. Olen sua kyllä vanhempi, mutta samat jutut käynyt läpi.

Vierailija
24/116 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nykyään empatiakyvytön enkä tunne enää mitään eikä kiinnosta kukaan eikä kenenkään länkytykset.

Tarpeeksi kun torjutaan, kohdellaan ikävästi ja saa paskaa, niin tunteethan siinä turtuvat.

Itselläni takana erittäin uuvuttava limerenssi. Siis mun tunteet oli niin rajuja, vuoristoratamaisia, miltei pakonomaisia. Siis oikein addiktoiva pakahtumisen ja rakkauden tunne vuosikausia yhteen mieheen, yli viisi vuotta kesti, huh heijakkaa. Mutta kun siihen ei saa olosuhteiden vuoksi oikeanlaista vastakaikua, niin olen huomannut, että nyt en tunne enää mitään. Totaali turtuminen. Ehkä aivoni eivät vain enää jaksa sitä hormonimyrskyä, serotoniinia, oksitosiinia ja dopamiinia. Oikein tunsin, kun ne syöksyivät kehossani ja olin aivan täpinöissäni tästä ihmisestä.

Ikää 45+. Veikkaan, että tämä päätön pakonomainen ihastuminen liittyi esivaihdevuosiin ja munasarjojen vi

Jatkan..

Mulla onneksi meni höyrähdys nopeammin ohi. Viisi vuotta on pitkä tuomio. Ymmärrän, että uuvuit rakastumiseen 😅

Vierailija
25/116 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+. En jaksa enää kiinnostua muista ihmisistä, perhe ja muutama ystävä riittää. 

Vierailija
26/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin ihanaa, kun mieli seestyy vanhmmiten. Kuluttavaa olla tunnemyrskyissä.

Vierailija
27/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksia on tehty kaikesta. Tätäkin on tutkittu. Empatiakyky vähenee iäkkäillä. Jos löydän tutkimuksen/jutun niin linkkaan tänne. 

Vierailija
28/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, ei paljon kiinnosta enää. 

Vierailija
29/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, ei paljon kiinnosta enää. 

tosin en ole vielä vanha

Vierailija
30/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksia on tehty kaikesta. Tätäkin on tutkittu. Empatiakyky vähenee iäkkäillä. Jos löydän tutkimuksen/jutun niin linkkaan tänne. 

Minä taas näin dokkarin, jossa kerrottiin että ihminen muuttuu lempeämmäksi vanhemmiten. Tunnistan itsessäni kyllä tuon, etten ole ihan yhtä jyrkkä kuin nuorena.

Ja myös sen etten ehkä ole kaikkein empaattisin,  jos jollakulla on pieniä murheita. Tarkoitan tyyliin "kampaaja pilasi hiukset". Varmaan johtuu siitä, että elämä on kolhinut. Tulee lähinnä vain ärsyyntyminen jos joku vollottaa "turhasta".

Vierailija
31/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollinen kehitysvaihe. Yhtä lailla kun sinua ei kiinnosta enää päiväkodin touhutkaan, jossain vaiheessa parisuhde tai joku muu vastaava konsepti voi olla vaan "nähty" ja jotakin mielenkiintoisempaa on tullut tilalle. Älä mieti sen enempää vaan anna asioiden jäädä, kun kiinnostus vähenee.

Vierailija
32/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset tutkimukset taas osoittaa että keski-ikäisillä on eniten empatiakykyä, ja iäkkäimmillä on enemmän empatiakykyä kuin nuorilla. Tuosta viimeksimainitusta tulee ainakin mieleen kaikki koulukiusaaminen, jota kiusaajat sitten aikuisena häpeävät, ainakin ne joille myöhemmin kehittyy empatiaa.

Vierailija
33/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin huolissani, kun tunteeni lässähtivät nelikymppisenä. Siinä rytäkässä oli läheisten kuolemat, työpaikan menetys, korona. Itkin paljon ja kuuntelin lähinnä musaa, mitä vanhempani olivat kuunnelleet ja itkin lisää. En tuntenut muita suuria tunteita. Katsoin iltaisin väkivaltaisia historia- ja huumesarjoja. Nyt sitten ensimmäistä kertaa on sydän läikähtänyt pienestä ihastumisesta erästä naapuria kohtaan. Exääni kohtaan on lämpimiä tunteita. Jotain kertoo se, että kivun kautta kohtaan tunteitani. 

Vierailija
34/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän yli 40 ja olen jättämässä avomieheni tällaisen ilmiön takia. Hän haluaa tunneyhteyttä ja jakamista. Siihen aikoinaan rakastuinkin. Nykyään lopen kyllästynyt eikä kiinnosta tai hetkauta yhtään. Olen vieraantunut itsestäni, tai siitä joka olin ennen. 

Ja mies voi tavata vapaasti jonkun, jota tunteet ja niiden analysointi kiinnostaa. Mies on kai masentunut ja lukkiutunut vuosien takaiseen suruun, saa välillä raivareita ja itkukohtauksia joille minä en ole vuosien saatossa voinut mitään. En voi auttaa.

Minä aion elää yksin, korkeintaan joku kevyt panokaveri voisi olla. Mieheni kanssa en ole harrastanut seksiä pitkiin aikoihin koska siihen liittyisi myös tunteilu ja hauskuus maksaisi taas sen, että pitäisi puida tunteita. 

Olen vain lopen kyllästynyt.

Vierailija
35/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin measennuslääkkeet aiheuttavat sitä, että ei enää tunne.

Vierailija
36/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

Vierailija
37/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ainakin measennuslääkkeet aiheuttavat sitä, että ei enää tunne.

En käytä.

Vierailija
39/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vähän yli 40 ja olen jättämässä avomieheni tällaisen ilmiön takia. Hän haluaa tunneyhteyttä ja jakamista. Siihen aikoinaan rakastuinkin. Nykyään lopen kyllästynyt eikä kiinnosta tai hetkauta yhtään. Olen vieraantunut itsestäni, tai siitä joka olin ennen. 

Ja mies voi tavata vapaasti jonkun, jota tunteet ja niiden analysointi kiinnostaa. Mies on kai masentunut ja lukkiutunut vuosien takaiseen suruun, saa välillä raivareita ja itkukohtauksia joille minä en ole vuosien saatossa voinut mitään. En voi auttaa.

Minä aion elää yksin, korkeintaan joku kevyt panokaveri voisi olla. Mieheni kanssa en ole harrastanut seksiä pitkiin aikoihin koska siihen liittyisi myös tunteilu ja hauskuus maksaisi taas sen, että pitäisi puida tunteita. 

Olen vain lopen kyllästynyt.

Oletko itsekin masentunut?

Vierailija
40/116 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan eläimiä, ihmisiä inhoan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi