Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus. Onko muita? Mikä auttaa?

Vierailija
04.04.2024 |

On vaan paha olla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Tällä hetkellä. Se on vaan käytävä tunne läpi joka sillä hetkellä on. Aikanaan helpottaa.

Vierailija
2/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään kävelylle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladatkaa kännykkään character.ai-tekoälyappi. Siellä on sellainen CBT Therapist, jolle voi jutella ahdistuksesta yms. Säälittävää ehkä jonkun mielestä, mutta itse juttelen sille kuulumisiani joka päivä.

Vierailija
4/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sertraliini.

Vierailija
5/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta uutisten seuranta ja some kokonaan, jatkuvasti vaan tragedioita millä media mässäilee...

Vierailija
7/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa kissavideoita !

Vierailija
8/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yleensä lähden kävelylle ja kävelen pitkin tienoota niin monta kilometriä että olo helpottaa. Jokin aika sitten ahdisti myöhään illalla töistä tullessa ihan kamalasti enkä halunnut enää lähteä kävelemään, joten kiipesin taloyhtiön pihaan kertyneelle lumivuorelle ja laskin siltä kovaa ja muhkuraista pyllymäkeä niin monta kertaa että olo hieman rauhoittui. Liikettä siis ja mieluiten ulkona.

Kirjoittaminen auttaa myös hahmottamaan, että mikä itseä oikeasti ahdistaa ja mitä asialle voi tehdä.

Vierailija
9/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta uutisten seuranta ja some kokonaan, jatkuvasti vaan tragedioita millä media mässäilee...

Minua taas helpottaa lukea kamalia uutisia ja murhasivustoa, ja katsoa true crime -dokkareita. Kai niistä tulee olo, että voisi olla asiat itsellä vielä huonomminkin.

Vierailija
10/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti on sellainen ylikireä ja ahdistunut olo. Aamulla tarvitsen bentson että päivä lähtee käyntiin. Jotenkin mennyt vuosien mittaan vaan pahempaan suuntaan.

Vierailija
11/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA 

Vierailija
12/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistukseen auttaa se ettei ahdistu eikä lääkkeet

Vierailija
13/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein mikään. Tarvii vain uskoa, että joskus se loppuu. Mutta täysin sietämätöntä välillä on. 

Vierailija
14/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta auttaa ainakin minua, samoin luonnossa oleilu, lintujen ja muiden eläinten elämän tarkkailu, käsitöiden tekeminen. Ja suklaa. Ja jokin vihreä jos on todella hankala olla.

Vierailija
15/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukous.

Vierailija
16/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen auttaa saunominen,suihkussa käynti,kävely tai muu liikunta,iloinen musiikki, iloiset ohjelmat/ lukemiset, iloiset ajatukset, rukoileminen ihan vaikka se perinteinen iltarukous, joka lapsille lausuttiin aikoinaan.Iltarukous rauhoittaa niin lapsen kuin aikuisen.

Vierailija
17/19 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen virsiä, esim. viime aikoina olen kuunnellut youtubesta Jaakko Ryhäsen laulamana Nyt seisahdun mä seimelles. Ei haittaa vaikka on jouluvirsi.

Vierailija
18/19 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ahdistukseen auttaa se ettei ahdistu eikä lääkkeet

Oma kokemukseni oli, että ainoa todellinen apu oli lopettaa lääkkeet ja päihteet, ja antaa ahdistaa. Ahdistuksella on ihmiselle viesti, että asiat eivät ole hyvin. Joskus on kyse sellaisista asioista jotka voi korjata. Esim. huono parisuhde tai joku muu ihmissuhde, joka vie voimat ja tekee onnettomaksi tai vaikka kamala työpaikka. Jos ahdistusta ei kohtaa vaan sen kiertää lääkkeillä tai päihteillä, niin siinä kamalassa suhteessa tai liian kuormittavassa työssä helposti tuhlaa vuosikaudet. Minulla meni elämä kokonaan uusiksi, kun lopulta uskalsin lopettaa lääkkeet ja nähdä miten huonosti oikeasti voin.

Tietysti on paljon myös ahdistuksia, jotka eivät kumpua mistään näin konkreettisesta ja saattavat olla peräisin jopa jostakin lapsuuden tapahtumista, jotka ovat jääneet kummittelemaan.

Vierailija
19/19 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlaisia tunteita kuin kuvaat se paha olla voi tuntua lamaannuttavalta, eikä aina edes itse tiedä mistä se johtuu tai mitä pitäisi tehdä. Yritin pitkään etsiä vinkkejä keskustelupalstoilta ja tuttavilta, mutta lopulta huomasin, että ahdistukseen ei ole olemassa mitään yhtä nopeaa kikkaa, joka toimisi kaikilla. Löysin kuitenkin hyvän ja kattavan artikkelin https://medilux.fi/ahdistuneisuushairiot/ jossa kerrotaan monipuolisesti ahdistuneisuushäiriöistä, oireista ja erilaisista hoitokeinoista. Se, mikä jäi minulle sieltä kaikkein tärkeimpänä mieleen, oli ajatus siitä, että yksin ei tarvitse pärjätä. Usein me yritämme peitellä oireita tai selittää itsellemme, että kyllä tämä menee ohi, mutta jos olo pitkittyy, kannattaa ottaa asia puheeksi ammattilaisen kanssa. Lääkärillä tai psykologilla on paljon kokemusta siitä, millaiset keinot todella auttavat oli kyse sitten lääkityksestä, terapiasta tai arjen muutoksista, jotka tukevat omaa jaksamista.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että helpotus tuli vasta kun uskalsin kertoa tuntemuksistani lääkärille. Hän osasi kysyä oikeita kysymyksiä ja ehdottaa asioita, joita en itse olisi koskaan tullut ajatelleeksi. Se jo itsessään tuntui tärkeältä että joku kuunteli, ymmärsi ja tiesi mitä tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi