Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen jatkuva herkunhimo ja kaappien koluaminen. Kunnon ruualle nyrpistelee ja etsii herkkuja

Vierailija
13.09.2025 |

Tänään tein kattilallisen maukasta kasvissosekeittoa ja leivoin porkkanasämpylöitä. Sanoi yök ja kysyi eikö ole mitään"hyvää".

Myöhemmin yllätin syömästä vanilijasokeria purkista.

Eilen oli herkkupäivä jolloin sai pussin juustonaksuja ja suklaapatukan.

Joskus valmistan  pitsan tai tortilloja,mutta yleensä pyrin terveelliseen ja kasvispainotteiseen ruokaan.

Jos lapselle on yhtään omaa rahaa,ryntää heti ostamaan herkkuja ja löydän suklaapatukoiden kääreitä ym ympäri huonettaan.

9vuotias.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossa ei ole yhtään herkkuja, ei se niitä saa. 

Vierailija
42/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD. 

Älkää aina joka asiaan tunkeko  noita aakkosdiagnoosejanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla lapsi on helpompi kasvattaa, kun pääsee kauppaan vain vanhempien seurassa. Ja kyllä, olen katkera maalaislapsi. Rahaa olisi kyllä ollut, mutta sitä ei päässyt ikinä käyttämään :D

Eikös maalla paistella pullaa ja lättyjä... 

Vierailija
44/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Itse olin samanlainen lapsi, ja vielä todella laiha (aikuisena edelleen bmi 19). En tiedä mistä hirveä sokerinhimo johtui, se loppui pikkuhiljaa vasta yli 25-vuotiaana. Saatoin siis helposti syödä päivässä vaikka 4 muffinssia eikä sitten muuta. Ja meillä syötiin kyllä lihaa, aloin vasta aikuisena kasvissyöjäksi. 

Vanhempani eivät ole suuria ruuanlaittajia, syötiin paljon ihan mäkkäriruokaa tai sitten jotain valmispakasteita. Kasviksia oli harvoin ja vaikka olisi ollutkin minä en niitä syönyt :D Ihan hyvä musta silti tuli! 

Vierailija
45/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ostaa muroja,koska syö ne kuiviltaan. En myöskään kaakaojauheta koska syö sitä lusikalla. Jatkuva kysely onko mitään hyvää,onko karkkia. En ymmärrä mikä ihmeen sokerinhimo tuolla lapsella on. Kesällä käytiin jäätelöautolla ja söi päivässä  koko laatikon,eli 10  jäätelöä!  Ja seuraavana päivänä nurina kun olivat loppu ja lisää olisi pitänyt hakea,

Ap

No, sillä lapsella voi olla traumoja ja/tai stressiä, mitä en suoranaisesti ihmettelisi yhtään.

Voi olla myös nepsy. ADHD aivoille roskaruoka on lääkitsevää, jos ei ole oikeaa lääkettä. Ja autistia yököttää keitot ja salaatit ja perunat.

Vierailija
46/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljastui provoksi kohdassa "kattilallisen maukasta kasvissosekeittoa". 

Totta.

Tuo maukasta etenkin.

Vierailija
47/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitto täyttää kyllä sämpylöiden kanssa. Ongelma on nyt se, ettei keitto muutu pitsaksi tai purilaiseksi. Pitäisi olla ns "roskaruokaa". Jos valmistan lihapullia ja salaattia sekä keitän  perunoita, ei koske salaattiin eikä perunoihin.

Ap

KUKA sen lapsen opetti pienenä ei-syömään! Katoppa peiliin!

Meillä oli aina ja aina lihaa, jota inhosin, en syönyt. Siksi lonkkusin kaapeilla etsimässä aina jotakin!

Het kun menin töihin aloin kantaa itelle sopivaa ruokaa, kasviksia ja hedelmiä jne.

Vierailija
48/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitto täyttää kyllä sämpylöiden kanssa. Ongelma on nyt se, ettei keitto muutu pitsaksi tai purilaiseksi. Pitäisi olla ns "roskaruokaa". Jos valmistan lihapullia ja salaattia sekä keitän  perunoita, ei koske salaattiin eikä perunoihin.

Ap

Kasvissosekeitto ei täytä edes aikuista naista, vaikka samalla söisi leipää. Ei se silloin voi täyttää kasvavaa lastakaan. Tee edes soseuttamaton kasviskeitto ja laita lihapullia sattumiksi. Mistä helkutista teitä sosekeittohulluja oikein siunaantuu, onko teillä itsellänne niin huonot hampaat, että pitää koko perhe pakottaa sen syöntiin?

No huh huh. Kyllä minut ainakin täyttää, samoin erittäin fyysistä tekevän miehen. Lapset harrastavat kaikki lihasta ja voimaa vaativaa kilpaurheilua ja yksi lemppariruoka jota pyytävät on kasvissos

Tuota noin, miksi ihmeessä maailman helpoin ruoka pitää tehdä vaikeimman kautta? Normaalissa kaaviskeitossa on sentään sattumia ja kasvisten maut erottuvat, eli jos on joku inhokkikasviksen pala, sen voi helposti nyppäistä pois. Itse inhoan juuriselleriä ja jos sitä sisältävä kasviskeitto soseutetaan, pilaa se koko sopan maun, muut herkulliset kasvikset eivät sitten maistu enää ollenkaan.

Vierailija
49/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annoit lapsen syödä 10 jäätelöä.

Vierailija
50/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD. 

Älkää aina joka asiaan tunkeko  noita aakkosdiagnoosejanne!

Ohiksena kerron, että mulla ADHD-lääkitys hävittää makeanhimon kokonaan. Tosin olen aikuinen ja saanut diagnoosinkin vasta kypsällä iällä.

Vierailija
51/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi lihavuuteen taipuvainen? 

Vierailija
52/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään lapsi saa energiaa ja ravintoaineita kunnon ruuasta, jos lapsi täyttää vatsan herkuilla tai välipaloilla, eikö suostu syömään sitä kunnon ruokaa! Vika ei silloin ole tarjotussa ruuassa vaan siinä herkkujen syönnissä.

Itse ilmoitin, että rahan antaminen kotoa loppuu ja herkkujen ostaminen vanhempien toimesta  kotiin loppuu, kun lapsi alkoi ostella jatkuvasti herkkuja ja ruoka ei kelvannut. Ja olisi toki syönyt niiden itse ostettujen herkkujen lisäksi vanhempien ostamat satunnaiset jälkkärit ja viikonloppuherkut. Ja pidin ihan vakavan puheen siitä, mitä käy hampaille ja mitä käy elimistölle jos jää ne vitamiinit, kuidut ja proteiinit saamatta, ja mun tehtävä aikuisena on huolehtia että lapsi saa kunnon ravintoa. Meni perille.

Vierailija
53/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata se pentus! Se syö just sen mitä Sinä annat sen syödä. Omin luvin ei kaapeille mennä.

Vierailija
54/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko se salaatti perunoihin? Olen AuDHD enkä pysty syömään perunoihin koskenutta salaattia. 

Ja olen syönyt kaakaojauhetta lusikalla purkista. Ja muroja, tosin maidolla. 

Jäätelöitä söin max 1 per pv, koska niitä EI SAANUT syödä enempää.

Jos sun lapsi on nepsy, sillä on nyt krapula siitä, että eilen aivot saivat ravintoa ja nyt ne huutavat sitä lisää. Ei ole kauaa, kun tapahtui itselle. Siitä syystä kaapissa on aina jotain tuollaista suuhunpantavaa ja yritän syödä sitä tasaisesti päivittäin mahd vähän. Ja joo, en ole mikään hyllyvä läski. On muuten todella fyysisesti paha olo se, kun ei saa niitä "herkkuja" jonain päivänä. Niitä ei syö maun vuoksi vaan sen, että ne auttavat aivoja. 

Vierailija
55/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen oma lapsuus. Äiti teki kanaviilokkia, lihamureketta ym mutta meikälikka vaan veteli vaniljasokrut kaapista. Aloin myös varastaa karkkia kaupasta.  13vuotiaana olin jo luokan isoin. En vieläkään tiedä mikä hiton syömishäiriö mulla on ollut 40 vuotta,nyt kun asu yksin syön etupäässä pizzaa ja lihiksiä,

Vierailija
56/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitosta valittajille: Kasvissosekeitto on hyvää ja ainakin  meillä maistuu lapsille ja aikuisille. Purkki kermaa sekaan, rasvaa kyllä riittää. Juustoja ja leipää lisänä.  

Minusta kuulostaa että kyseinen lapsi syö liikaa sokeria ja siksi tavallinen ruoka ei maistu, aina on sokerin himo. Miksi hän sitten on tällainen jos muu perhe ei ole, Herra tietää. Yksilölliset erot. 

Vierailija
57/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osteta herkkuja, kotiruokaa, liikuntaa. Kerran viikossa jotain mutta ei paljoa. 

Vierailija
58/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vasta 9-v lapsi ole valmis päättämääm syömisistään. Sitä syödään mitä vanhemmat hankkii pöytään.

Vierailija
59/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Lapsi tarvitsee enemmän kasvuun proteiinia, välipaloja ja myös jälkiruokia. Voi olla nälkäkin. Se mikä on hänen mieleen jopa. Kasviskeitto on litku ja sopii aikuiselle laihduttajalle.

Vierailija
60/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha..

Mokasit koko homman heti alussa kun laitoit karkkipäivät ja rajoitit makeansyöntiä.

Meillä oli karkkia kokoajan tarjolla eikä sen syöntiin koskaan puuttuttu. Lapset ei 9 vuotiaana ei oikeastaan enää koskenut karkkiin ollenkaan ja syövät satunnaisesti muutaman.

Se mikä lapsena kielletään, siihen tulee himo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme