Toimittajille tiedoksi, että jos kirjoitat "Poliisi ampui ihmisen", siihen ei tarvitse laittaa tarkennusta "Ammuttu ihminen kuoli"
Koska ensimmäisen lauseen sanamuoto jo kertoo sen.
"Poliisi ampui ihmisen Espoossa
Ammuttu ihminen kuoli."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f684291c-6881-4fa3-a628-b27703842bd3
Kommentit (62)
Ampui ihmistä tarkoittaisi, että ei ole kuollut, ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös sanoa "ampui ihmisen kuoliaaksi".
Mutta "ampui ihmisen" sisältää jo tiedon siitä, että hän kuoli, ei tarvitse tarkentaa.
Eri asia olisi sitten esim. "pahoinpiteli ihmisen kuoliaaksi", siinä tuo tarkennus tarvitaan.
Aloittajalle tiedoksi, että jos puhuttelet toimittajia monikossa, myös verbi tulee yksikkömuotoon.
P.o. Toimittajille tiedoksi, että jos kirjoitatte ...
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että jos puhuttelet toimittajia monikossa, myös verbi tulee yksikkömuotoon.
Minä kun tyhmänä luulin, että "kirjoitatte" on monikkomuodossa, mutta onkin näköjään yksikössä...
Vierailija kirjoitti:
No yksikkömuodossahan se verbi on aloituksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun tyhmänä luulin, että "kirjoitatte" on monikkomuodossa, mutta onkin näköjään yksikössä...
P.o. = pitää olla.
"Aloittajalle tiedoksi, että jos puhuttelet toimittajia monikossa, myös verbi tulee yksikkömuotoon.
P.o. Toimittajille tiedoksi, että jos kirjoitatte ..."
Huvittavia nämä neuvojat, joiden omakin viesti on täynnä virheitä :D
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä. Voisihan olla vaikka "Uimareille tiedoksi: peseydy ennen saunaan menoa, älä käytä uimashortseja jne jne.", eli voi se varsinainen ohje olla yksikössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän yrität selittää?
Toimittajat eivät osaa enää suomea. Puukotettua ukrainalaistyttöäkin kutsuttiin nuorukaiseksi ip-lehdessä.
Usein myös jotain hienoa itse tehtyä kutsutaan tekeleeksi lehdissä 🥴
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse.
Joku ammutaan -> kuoli
Jotain ammutaan -> jäi henkiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.o. = pitää olla.
Niin?
Lue ja yritä ymmärtää lukemasi.
Joo, sama kuin "kuollut ruumis". Kyllä ruumis aina on kuollut.
ampui ihmisen vs. ampui ihmistä
Ensimmäinen ei tarvitse mitään jatkoa. Ei "kuoliaaksi" eikä "ihminen kuoli". Jälkimmäinen ei kerro, kuinka henkilölle kävi, mutta implikoi, ettei ainakaan välittömästi kuollut ampumiseen.
Ei nämä osaa enää kirjoittaa. Kohta ei osata enää puhua, sitten ei ymmärretä toisiamme. Palataan kivikaudelle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama kuin "kuollut ruumis". Kyllä ruumis aina on kuollut.
Paitsi jos on elävä kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat eivät osaa enää suomea. Puukotettua ukrainalaistyttöäkin kutsuttiin nuorukaiseksi ip-lehdessä.
Usein myös jotain hienoa itse tehtyä kutsutaan tekeleeksi lehdissä 🥴
Olen huomannut että tänä vuonna on iltapäivälehtien artikkeleissa varmaan yli 90% jutuissa vähintään kirjoitusvirheitä. Tiedä sitten, johtuuko se tekoälyn tekemistä virheistä, jotka toimittajat "tarkastavat" eli eivät tarkasta.
Mielestäni on huolestuttava suuntaus, että ammatissa jossa työnä on tekstin tuottaminen yleisölle, ei ole enää mitään väliä onko se kirjoitettu oikein vai ei...
Jossakin törmäsin siihen, että sarkasmia ei enää ymmärretä. Otetaan vakavasti sarkastinen kommentti. Tai joku tajusi, mutta totesi, että "hei, toihan on satiiria". En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.