Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anniina sai pienen perinnön, jota on vaikea myydä nyt Kela perii häneltä vuosien toimeentulotuet takaisin!

Vierailija
13.09.2025 |

https://yle.fi/a/74-20179457

Reilu ja välittävä suomi...

Ymmärtäisin jos olisi suoraa rahaa. Miten kaupaksi menemättömät muutat rahoiksi sillä sekunnilla? Tai pätkän seinää jossa vielä asuu vanhus vaikka 30 vuotta? Kyllä olisi kirveellä töitä kuten  aikoinaan sanottiin. Mielettömän epäreilua ja vielä viimesijaisessa tuessa eli kun on todella nälkä ja vilu!!

Pitäisikö tuo maapala nälkäisenä nyt vain lusikoida suuhunsa? Ja haukkoa osuus-seinät pirtistä? Samaan aikaan eräille asukkaille jaetaan 4500e/kk ilmaista elintasorahaa! Asiasta on täällä llinkkejäihan virallisiin suomen uutisiin joten en nyt etsi sitä. Mutta halukkaat löytää jos kiinnostaa. pistää vihaksi! Perk...Le! Onneksi ei kosketa itseä. 

Kommentit (305)

Vierailija
281/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miesystävån vanhemmilla on maata ja mantuja. Kerran anoppikokelas selitti miten ovat tehneet testamentin, lasten puolisot eivät saa mitään. Sanoin sehän on teidän valinta, mutta miksi eivät mielummin myy omaisuutta ja käytä rahat omaan arvoon. Mamma yritti jotain ikävää kyllähän sä tajuat ettet saa penniäkään. Katsoin silmät pyöreinä ja kerroin jotta edes perisin, meidän pitäisi olla naimisissa ja meillä ei olisi avioehtoa. Me ei olla puhuttu naimisiinmenosta ja minä en ikinä menisi naimisiin ilman avioehtoa.

Kerroin kaikki omaisuus, mikä ei ole missään aktiivikäytössä, josta maksetaan esim kiinteistöveroa, ei ole kovin järkevää säilyttää. Perikunnalle on aivan liikaa työtä muutenkin, eikä kukaan halua riesaksi kuivan maan mökkejä. Anoppi siinä nikotteli kyllä lapset arvostavat. Jatkoin siinä ja kerroin kuinka kauan me ollaan oltu kimpassa ja ikinä ei ole näinä vuosina paikassa käynyt.

Oli sitten jutellut la

Aivan oikein. Minäkin ajattelin lapsiani kun myin pois tontin, jolla ei ole mitään käyttöä. Se olisi aikanaan rasite heille sitten. 

Todellakin kiinteistövero ja tienhoitomaksulaskut vuosittain olen maksanut siitä tontista jo 30 vuotta. Mut nyt se loppu se turhasta makselu.

Vierailija
282/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tälläisissä tapauksissa perijän laittaa omaisuus jollakin tapaa myyntiin (ehkö jopa huutokauppa)? Silloin voisi ainakin koittaa vedota siihen että on yrittänyt myydä kyseisen omaisuuden eli saada varat käyttöönsä.

Sitä on yritetty myydä kaksi vuotta. Mitä jos yrittäisit opetella lukemaan aloituksen linkkeineen ennenkuin alat höpöttää?

Kaksiota on yritetty myydä 2 vuotta. A:n osuus siitä on 1/18.

Sen sijaan tontin myymisestä ei ollut artikkelissa, että onko sitä kauan myyty tai ollenkaan ollut myynnissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija, joka asuu vanhemman omistamassa asunnossa saa elokuusta alkaen asumislisää vain 83 euroa kuukaudessa ja asumislisää saa vain opiskelukuukausilta. 

https://yle.fi/a/74-20168244

Saadakseen toimeentulotukea pitää ensin nostaa opintolaina. 

Jos on noin varakkaat vanhemmat, niin ei pidä maksaa mitään tukia.

Vierailija
284/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, itse hankittu ongelma.

Monille se totuus paljastuu vasta sitten kun perintö on otettu vastaan, kelakin voi antaa virheellistä tietoa. Tieto on epämääräistä ja hajallaan, yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Lisäksi vielä tämä mikä minullakin on edessä eli ei voi kieltäytyä perinnöstä (hometalo) koska se menisi lapselleni jolla isot asuntovelat. Jos hän kieltäytyisi, perintö menisi hänen alaikäiselle lapselleen. Jos hänkin kieltäytyisi, perintöosani menisi kaiketi sisaruksilleni ja siitä olisi seurauksena välirikko loppuelämäksi. Tekee niin tai näin, jotain menee pieleen pahasti. Ja vanhus ilolla ja ylpeydellä luettelee mitä homeroskaa kenellekin haluaa jättää. On mm huonosti myytäviä lomaosakkeita. Onneksi on nyt ymmärtänyt alkaa lahjoittelemaan tavaroitaan pois, olemme siihen yllyttäneet että olisi sitten vähemmän kaatopaikalle kuskattavaa roinaa. Itse en haluaisi mitään, mutta uhraudun lapseni puolesta. En halua heille mitään vaikeuksia elämään jos vaan jotenkin pystyn estämään.

Vierailija
285/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä Anniinan tonttia myynnistä. Yritin etsiä. Se ei riitä että sanoo ettei mene kaupaksi kun pitäisi näyttää toteen että on yritetty myydä ja on edelleen myynnissä.

Villi veikkaus ettei tontti ole ollut myynnissä koskaan.

Vierailija
286/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee kaupaksi kun hinta on oikea.

Pitäisikö toimeentulotukea myöntää ihan vaan kaikille, "joo on mulla kämppä ja kesämökki mut ei kukaan oo ostanut niitä"...

Ei mene. Mutta jos nyt oletetaan että jutun naisen omaisuus (se pieni osa asuntoakin rasitteineen) menis kaupaksi, miksi Kelalle ei riitä se omistuksen arvo vaan vaativat enemmän?

Vierailija
287/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En löydä Anniinan tonttia myynnistä. Yritin etsiä. Se ei riitä että sanoo ettei mene kaupaksi kun pitäisi näyttää toteen että on yritetty myydä ja on edelleen myynnissä.

Villi veikkaus ettei tontti ole ollut myynnissä koskaan.

Aavistelen samaa. Ja kun sijainti on hieman syrjässä, niin kantsii laittaa hintapyynnöksi se verotusarvo.

Siitä sitten tulla vähän vastaan ostotarjouksen tekijälle.

Minä laitoin hieman alle tontin verotusarvon hintapyynnöksi aloittaessani myymistä.

Lopulta neuvottelimme kauppahinnaksi n. puolet verotusarvosta. En halunnut maksella enää kiinteistöveroa ja tienhoitomaksuja.

Vierailija
288/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee kaupaksi kun hinta on oikea.

Pitäisikö toimeentulotukea myöntää ihan vaan kaikille, "joo on mulla kämppä ja kesämökki mut ei kukaan oo ostanut niitä"...

Ei mene. Mutta jos nyt oletetaan että jutun naisen omaisuus (se pieni osa asuntoakin rasitteineen) menis kaupaksi, miksi Kelalle ei riitä se omistuksen arvo vaan vaativat enemmän?

Eiköhän johtune yksinkertaisesti siitä että toimeentulotukea on myönnetty takaisinperittävänä. Ettei pitäisi elää velaksi, edes Kelan rahoilla. Saa niitä pikavippejäkin ja turha valittaa jos ei ole millä maksaa takaisin sen vuoksi että on ehtinyt käyttää elämiseen ne varatut rahat. 

Vierailija
289/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiivia on vedota siihen, että tontille ei pääse julkisilla kulkupeleillä, ja siksi ei mene kaupaksi.

Ei mun vakituiseen osoitteeseenkaan pääse julkisilla kulkuvälineillä. Silti täällä asustelee lukuisia talouksia, ja monilla on myös lomatontti täällä, jonne ei saa taksiakaan ihan helposti tulemaan.

Vierailija
290/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajaltakin saa pikalainan jos ilmoittaa tulonsa alakanttiin, 

Vierailija
291/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perskokkareet ovat väsänneet tuollaisen lain, jota Kelan on pakko noudattaa.

Toimeentulotukilaki vuodelta 1997, jolloin toiminnassa oli Lipposen I hallitus. Hallituksenm uodostivat SDPkokoomusRKPvasemmistoliitto sekä vihreät.

Näitähän sinä äänestät joten mitä valitat.

Köyhistä niin kovin välittävä Kokoomus olisi ehtinyt korjata tuon jo aikoja sitten, jos olisi halunnut. 

Ai. Nyt kun selvisi kuka lain aikoinaan todellisuudessa laati, niin silti se on kokoomuksen vika joka ei ymmärtänyt korjata lakia "köyhien" hyväksi?  Äänestä nyt vielä edelleen demaria ja oleta koko

Toimeentulotukilakia on muuteltu lähes joka vuosi, viimeksi tänä vuonna kun persut istuvat sosiaaliturvaministerinä ja valtiovarainministerinä. Kuvitteletko sinä, että eduskunta istuu peukaloita pyöritellen ja mitään tekemättä vaallikaudesta toiseen odottelemassa, josko tarttis joku uusi laki säätää?

Vierailija
292/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl joku ostaja näkee tontissa vaikka retkeilyarvon. Telttailua ja tukikohta sienestämiseen, marjastamiseen ja vaikkapa hiihtämiseen.

Ei moniin muihinkaan vapaa-ajan kiinteistöille pääse julkisilla. Jotenkin toimittaja pääsi ja Anniinakin lapsesta saakka on päässyt sinne.

Sulan maan aikaan pyöräillen, mopolla, skootterilla, prätkällä.

Talvella autoillen.

Vierailija
293/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiipahan

t: Kelan täti

Vierailija
294/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Annina!

Ikävä tilanne sinulla, tsemppiä.

Et valitettavasti ole ainoa, jolle perintö tai lahja on tuottanut harmia. Samassa tilanteessa ovat esim. vanhempansa perineet pikkulapset ja opintovelkaiset perilliset, joille on pamahtanut harteille esimerkiksi velkainen kiinteistö tai huoneisto. Perintöverolle saa maksuaikaa, mutta se kasvaa kivasti korkoa korolle koko ajan. Lisäksi perinnön tuomat muut velvoitteet kuten kiinteistövero ja yhtiövastikkeet ja liittymämaksut raksuttavat koko ajan.

Olisi kiva kuulla, miten asia ratkeaa aikanaan. 

Mulle on jäämässä käsiin huoneisto, josta taloyhtiölainaa saman verrran kuin on asunnon arvo, eikä mulla tule olemaan varaa jatkaa asumista tässä koska olen työkyvyttömyyseläkeläinen.

Olen sillä tavoin onnekas, että eläkkeestäni ei pysty ulosmittaamaan yhtään mitään, kun nytkin jää elämiseen 10 euroa vähemmän päivässä kuin on ulosoton suojaosa. Eli pahin mitä voi käydä, on että minut häädetään kodistani ja ulosotot keskeytetään koska olen maksukyvytön, mutta varmaan minulta menee luottotiedot ensimmäisen kerran elämässäni. Näin se Purra meitä köyhiä kohtelee samalla kun keventelee rikkaimpien prosenttien verotusta ja lappaa niille Kela-korvauksia.

Ja sosiaaliturvalakiahan on päivitetty viimeksi kuluvana vuonna useaan otteeseen, eli persut sen on tällaiseksi tehneet, väittivät itse mitä lie muuta asiantuntemattomuuksissaan. Vastuuministeri on Kaisa Juuso (PS).

Vierailija
295/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tontin lähiseuduilla hyviä kalastusvesiä, kansallispuistoa tai muuten vaan kivoja maisemia vaikka patikointiin tai vaellukia silmällä pitäen?

Kiinnostuitko joku taho hankkimaan läntin itselleen? Yhdistys , seura tai tämän tyyppinen taho. Partio/lippukunta tai joku telttailua harrastava kaveriporukka.

Nämä seikat kannattaa panna myynti-ilmoitukseen.

Vierailija
296/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka lähellä tonttia tie kulkee?

Vierailija
297/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika törkeetä! Mun mielestä ne takaisinperittävät tars ottaa ma muilta, ne saa enempi kuin suomalaiset ja niillä on kalliita autoja, vaatteita, koruja ja hajuvesiä jne.

Vierailija
298/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaksion verotusarvo on 86 400 euroa. Anniinan osuus verotusarvossa 4800 euroa.

Paljonko se kaksion myyntihinta on nyt?

Lähetä Anniina linkki siihen myynti-ilmoitukseen.

Vierailija
299/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun rauta on kuuma, niin Anniina sun kannattaa infota täällä niistä myyntikohteista. Edistät ilmaiseksi markkinointia sillä keinoin. 

Vai onko niin, että et halua myydä tonttia?

Vierailija
300/305 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela toimii lain puitteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme