Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (374)

Vierailija
261/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että mulla on nuori työkaveri, joka jää pois vuorotyöstä ja etsii epätoivoisesti päivätyötä (alalla, missä se on kortilla) ja syynä se, ettei lasten isä suostu olemaan iltoja yksin omien lastensa kanssa. Käsittämätöntä, että noin voi edes tehdä. Kysyinkin, jäisivätkö tenavat heitteille, jos äiti jatkaisi vuorotyössä, ei kuulemma voi ottaa riskiä. Ihmisiä on joka junaan. Toki olisi parempi olla ilman tuollaista miestä, mutta jos muitakaan tukiverkkoja ei ole, onneton on tilanne. Aika moni varmistelee taustaansa juuri siksi, että jos jää yksin, ei tilastollinen todennäköisyys lohduta yhtään.

Kerromme negatiivisia tarinoita työkavereista, tutuista yms julistaessamme oman pään pyhää totuuttamme , mutta iloisesti unohdamme ne positiiviset. 

Pistää miettimään millaisia isejä, veljiä, ystäviä, jne teillä oikein on. 

No mun isäni oli aika ikävä ihminen, mutten puhu kuolleista pahaa. Veli on leppoisa ukko, kahden aikuisen lapsen isä ja isäpuoli kolmelle aikuiselle. Ystävät ovat lojaaleja ystäviä kuka missäkin elämäntilanteessa, pitkäaikainen puoliso on elämäni rakkaus. Ja mun oma lapsilukuni oli ekassa liitossani 1, koska en olisi jaksanut enempää yksin. Riski yksin jäämisestä myös toteutui mun kohdallani, tosin mun ei tarvinnut kasvattaa lasta yksin.

Vierailija
262/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä lisätä, että mulla on nuori työkaveri, joka jää pois vuorotyöstä ja etsii epätoivoisesti päivätyötä (alalla, missä se on kortilla) ja syynä se, ettei lasten isä suostu olemaan iltoja yksin omien lastensa kanssa. Käsittämätöntä, että noin voi edes tehdä. Kysyinkin, jäisivätkö tenavat heitteille, jos äiti jatkaisi vuorotyössä, ei kuulemma voi ottaa riskiä. Ihmisiä on joka junaan. Toki olisi parempi olla ilman tuollaista miestä, mutta jos muitakaan tukiverkkoja ei ole, onneton on tilanne. Aika moni varmistelee taustaansa juuri siksi, että jos jää yksin, ei tilastollinen todennäköisyys lohduta yhtään.

Kerromme negatiivisia tarinoita työkavereista, tutuista yms julistaessamme oman pään pyhää totuuttamme , mutta iloisesti unohdamme ne positiiviset. 

Pistää miettimään millaisia isejä, vel

Noo äiti on hoitanut lapset meidän perheessä. 🙄

Noo meidän perheessä ei hoitanut kumpikaan. 

- 70-luvun avainkaulalapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla olis varmaan virtsarakko puhjennut, jos mies ei (luojan kiitos) olisi ollut mukana synnytyksessä. Hän oli alkanut ihmetellä hirveää, läpikuultavaa palloa alavatsallani ja hälyttänyt kätilön. Ilman miehen seuraa olisin ollut salilla yksin ja omillani... 

Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ymmärsin, että kukaan ei oikeastaan ole kiinnostunut äidistä, ainoastaan vauvasta. Pinnallisten repeämien alle saattaa jäädä vakavampia, jos kätilö ei tunnista repeämän laajuutta. 

Ällövaroitus!

Keneltäkään ei saa apua, kun synnytyksen jälkeen ei pysty ulostamaan vaan joutuu kaivamaan ulosteen käsin ulos. Voit saada ulostuslääkettä, mutta kukaan ei tarkista, onko alakerrassa kaikki ehjänä.

Tämä on nyt se koko totuus, jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia? Sinulla ei mennyt hyvin, mutta valta osalla menee. Olen ylpeä meidän n

Häpeäisit. Synnytys- ja äitiysväkivalta on arkipävää ja sinä tulet valehtelemaan, että se mitänaisille tehdään olisi "asiat hyvin". Oksettava olet. Tuollaiset äidit ovat myös yksi syy lisää miksi ei huvita lisääntyä - lehtiä myöten kehuskellaan miten pillut ja kohdut silvottu ja lapset mutiloitu ja ihanaa olla äiti. Mikset samantien mene 1000-päisen armeijan r aiskattavaksi ja kehuskele, miten ihanaa on rakastella miehiä?

Kaltaisenne roska saa puolestani pitää suomen ja iloita näistä r aiskauslaitoksista ihan sielunsa kyllyydestä. Minun perimäni tällaiseen lietteeseen ei tule kasvamaan.

Vierailija
264/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.

Vierailija
265/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin vaikka itsellä on maailman parhaat lapset, jotka on tärkeintä maailmassa. Suomi ei ole yhteiskuntana paikka, johon välttämättä haluaa lisääntyä. Monella on talous kuralla ja porukkaa koulutetaan työttömäksi kouluissa. Kokonaisia kursseja. Tulevaisuus on täys kysymysmerkki. Toinen on suomalaisten yhteisöllisyys. Sitä oli ennen mutta kännykät on tuonut sosiaalisen median ja minä minä kulttuurin maahan. Yhteisöissä on paljon helpompaa kasvattaa lapsia kuin minä minä kulttuurissa. Suomi maana ei ole paikka missä on helppo kasvattaa lapsia ja tämä ei suinkaan tarkoita etteikö lasten koulu tai terveydenhuolto olisi hyvällä tasolla. Kyllä ne on. Mutta elämässä on muutakin kuin koulu ja terveydenhuolto. 

Nykyään ei ihmiset enää alistu ilmaisiksi lastenhoitajiksi toisille. Vanhempien pitää kantaa vastuu eikä dumpata vastuuta muille. Tämä ei ole minäminäajattelua vaan vastuullisuuden lisääntymistä. Se on hyvä asia.

Vierailija
266/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.

Meillä on huutava pula, esim sijaisperheitä. 

Vierailija
267/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin vaikka itsellä on maailman parhaat lapset, jotka on tärkeintä maailmassa. Suomi ei ole yhteiskuntana paikka, johon välttämättä haluaa lisääntyä. Monella on talous kuralla ja porukkaa koulutetaan työttömäksi kouluissa. Kokonaisia kursseja. Tulevaisuus on täys kysymysmerkki. Toinen on suomalaisten yhteisöllisyys. Sitä oli ennen mutta kännykät on tuonut sosiaalisen median ja minä minä kulttuurin maahan. Yhteisöissä on paljon helpompaa kasvattaa lapsia kuin minä minä kulttuurissa. Suomi maana ei ole paikka missä on helppo kasvattaa lapsia ja tämä ei suinkaan tarkoita etteikö lasten koulu tai terveydenhuolto olisi hyvällä tasolla. Kyllä ne on. Mutta elämässä on muutakin kuin koulu ja terveydenhuolto. 

Nykyään ei ihmiset enää alistu ilmaisiksi lastenhoitajiksi toisille. Vanhempien pitää kantaa vastuu eikä dumpata vastuuta muille. Tämä ei ole minä

Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Opettajalle he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille.  Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin golf-kentillä tai lähipubissa.

Vierailija
268/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Vähättelet nyt vauva- ja taaperoaikaa. Pahempia ne on ku raskaus ja synnytys.

Vierailija
269/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää alistu ilmaisiksi lastenhoitajiksi toisille. Vanhempien pitää kantaa vastuu eikä dumpata vastuuta muille. Tämä ei ole minä

Oikeasti lapset kuuluu kasvattaa yhteisöissä. Miten heistä muuten tulee sen jäseniä?

Itsekkäät ihmiset ei tahdo nähdä tarvitsevia perheitä ympärillään. 

Näytä aiemmat lainaukset

Järkevämpää olisi selvittää, miksi ihmiset, jotka haluavat lapsia, eivät niitä kuitenkaan hanki. Eikä taivastella, miksi joku ei edes halua lapsia. Eihän kukaan hämmästele, jos toisella ei ole hevosta eikä hankkisi hevosta, vaikka Kela maksaisi puolet hevosen hinnasta. Siltikään ei ajatella, että toinen olisi joku hevostenvihaaja. Ihan vaan riittää, että ei halua hevosta. Tai vaikka autoa, kesämökkiä tms. Siihen, miksi joku ei hanki lapsia - vaikka siis haluaisi lapsia - tai hankkii vähemmän lapsia kuin haluaisi, on jokaisella omat syynsä. Jos nämä syyt ovat sellaisia, joihin yhteiskunta voi vaikuttaa, niin poliitikkojen pitäisi ruveta sitten kääntämään suuntaa siihen, että nämä ihmiset voisivat hankkia haluamansa lapsen. 

Vierailija
271/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kivempaa kitistä netissä ulkomaalaisista ja väestönvaihdosta, kuin elää lapsiperhearkea

Vierailija
272/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vasektomia maksa yksityisellä vain tyyliin jotain 200€?

Tuttava mietti vasektomiaan menoa, mutta harmitteli kuinka pitkät jonot on julkisella puolella ja yksityisellä maksaisi liikaa. Sikäli ihmettelen ettei raaskinut maksaa yksityiselle, kun kuitenkin löytyy rahaa istua joka ikinen viikonloppu kantabaarissa ja olla vielä tupakoitsija.

Sä et pääse yksityiselle edes ovesta sisään parilla sadalla.

Tonnilla saa vasektomian. Ei ole mielestäni mikään järkyttävä summa, kun vaikutus on kuitenkin loppuelämäksi. Ja tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lapseen kuluva rahamäärä.

Vierailija
273/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailma on vienyt ihmisen aika kauas siitä, mihin evoluutio meidät alun perin muovasi. Lapsia ei enää tarvita turvaksi tai työvoimaksi, vaan heistä on tullut ennen kaikkea suuri vastuu ja kustannus. Samaan aikaan korostetaan yksilönvapautta ja itsensä toteuttamista, mikä tekee muista elämänpoluista yhtä houkuttelevia tai houkuttelevampia kuin vanhemmuudesta. Siksi lasten hankinta näyttäytyy tänä päivänä enemmän yhtenä valintana muiden joukossa kuin itsestäänselvyytenä.

Vierailija
274/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää alistu ilmaisiksi lastenhoitajiksi toisille. Vanhempien pitää kantaa vastu

Jos nyt ensin hankkisit omia lapsia, niin tietäisit asioista edes vähän jotakin. 

Vierailija
275/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vastuunpakoilijoita he ovat. Viime vuonna isät pitivät vain 21% perhevapaista, äidit 79%. Kotihoidontuella lapsia hoitaneista vain 8,7% oli miehiä. Numerot eivät valehtele."

No tuohon vaikuttaa myös paljon naisten asenteet. Palstalla olen ihmetellyt naisten haluttomuutta jakaa vapaita, haluavat itse olla kotona. Syyksi tarjotaan imetystä jne. Kyllä 3 kk äitiysloman jälkeen voi ihan hyvin jakaa vanhempaislomia. Me teimme noin jo yli 20 v sitten. Imetin illalla ja aamulla, päivällä vauva sai nestettä pullosta ja kiinteää ruokaa. Palkkioksi vapaiden jakamisesta lapsille muodostui hyvin kiinteä suhde isäänsä. Heille muodostui omanlaiset rutiinit, annoin heidän muokata noita rauhassa enkä puuttunut asiaan. Ovat vieläkin hyvin läheisiä isänsä kanssa kuten minunkin. Tasa-arvo on paljon helpompaa toteuttaa kun molemmat saavat liidata eikä miestä alisteta käskytettäväksi ja pilkattavaksi  perheissä ("eihän se osannut edes valita oikeita vaatt

Mä olisin halunnut jakaa... mies ei suostunut viikkoakaan pitämään.

Vierailija
276/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta

Vierailija
277/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se olis vaan hyvä suunta, että lisääntymään pääsee vain ne miehet, jotka osoittavat sitoutumiskykyä ja hoivaa jälkeläisiään kohtaan. 

Vierailija
278/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vasektomia maksa yksityisellä vain tyyliin jotain 200€?

Tuttava mietti vasektomiaan menoa, mutta harmitteli kuinka pitkät jonot on julkisella puolella ja yksityisellä maksaisi liikaa. Sikäli ihmettelen ettei raaskinut maksaa yksityiselle, kun kuitenkin löytyy rahaa istua joka ikinen viikonloppu kantabaarissa ja olla vielä tupakoitsija.

Sä et pääse yksityiselle edes ovesta sisään parilla sadalla.

Tonnilla saa vasektomian. Ei ole mielestäni mikään järkyttävä summa, kun vaikutus on kuitenkin loppuelämäksi. Ja tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lapseen kuluva rahamäärä.

Haha ei se noi paljo maksa. 150€ kelakorvauksen jälkee. 

Vierailija
279/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia. 

Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.

T. Yksi äiti

Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lapsen kasvatukseen jo ennen syntymää: laaditaan kirj

Ja tuo kaikki pitäisi tehdä ennen raskaaksi tuloa? 

Vierailija
280/374 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ihmiset enää alistu ilmaisiksi lastenhoitajiksi toisille. Vanhempien pitää kantaa vastu

Itsekkäät ihmiset ei tahdo nähdä tarvitsevia perheitä ympärillään. 

Lapsia tehdään silkkaa itsekkyyttä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Poistamaan yksinäisyyttä, tyydyttämään läheisyyden kaipuuta, toteuttamaan omia unelmia, yms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme