Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (345)

Vierailija
221/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin jo 25-vuotiaana 100% varma, että en halua lapsia. Syynä mm. että suurin vastuu lankeaa aina naiselle. Mies ehkä auttelee siinä rinnalla, jos jaksaa/kiinnostaa. Eli oman palkkatyön lisäksi kotona odottaisi seuraava työmaa, kun naiselle kasaantuu suurin osa kotitöistä, ruoan laitosta, lasten asioiden hoidosta ym. metatyöt. Ei kiitos!

Minulla on nuoresta lähtien ollut hyvin realistinen käsitys siitä mitä perhe-elämä tarkoittaa naiselle. Enkä kokenut tuollaista elämää houkuttelevaksi. Vaikka ympärilläni kaverini alkoivat tekemään ensimmäisiä lapsiaan, niin en kokenut sosiaalisia paineita ryhtyä samaan, sillä tahtoni elää lapsettomana oli niin vahva.

35-vuotiaana totesin haluavani elää ilman kumppania, kun viimeisin parisuhteeni päättyi. Valitsin yksinelämisen. Nyt olen 45-vuotias ja nautin seesteisestä arjestani. Kun katson elämääni taaksepäin, niin totean tehneeni oikeat päätökset.

Älkää tehkö lapsia

Mieheni on ns jonossa. Vasektomiaan on julkisella yli neljän vuoden jono, yksityisellä maksaa liikaa, ja ulkomailla ei uskalla. 

Vierailija
222/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos päättäjiä oikeasti kiinnostaisi saada suomalaisten lapsiluku nousemaan niin politiikka olisi ihan erilaista. Nyt työelämä on todella epävarmaa kaikille. Tuodaan suuria määriä maahanmuuttajia jotta saadaan poljettua palkat alas. Halpa työvoima on ainoa joka kiinnostaa, lieveilmiöistä viis.

Niin, onhan ongelmaan jo keksitty ratkaisu, tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille.

Väestönvaihto, anteeksi väestönmuutos ei ole salaliitto, teoria eikä salaliittoteoria. Se on mitä silmiemme edessä kaiken aikaa tapahtuu. Ei salaisesti, vaan täysin avoimesti.

Maahan saapuva vierasperäinen väestö lisääntyy paljon vauhdikkaammin kuin syntyperäinen. Muualta muuttanee

Väestö vaihtuu vähitellen kaikkialla, kaikkina aikoina. Niin pitääkin. Muuten seurauksena on geenirappio ja sukupuutto. 

Historia ei pysähdy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa miten naisia kohdellaan suomalaisessa terveydenhuollossa ja siinä on yksi syy. Naiset kohtaa synnytys- ja gyneväkivaltaa, pelkopotilaatkin pakotetaan alatiesynnytyksiin, omaa lihaa ommellaan ilman puudutteita, synnytyksen jälkeen vaihda omat veriset lakanat, jos kehtaat valittaa niin kyllä nopeasti sanotaan että turpa kiinni ja älä itke. Synnytyksen jälkeisiä vaurioita ei korjata - ai sulla repesi alapää ja pidätyskyky meni, no good luck, lapsen sait kuitenkin maailmaan. Miksi kukaan suostuisi tuollaiseen kohteluun. Ja sitten on tietenkin nää taloudelliset syyt ja maailmantilanne yms.

Tätä juuri tarkoitan, että naisten hoito otettaisiin vakavasti. Yksi keskitetty paikka. Olen kuullut samaa, että synnytyksen jälkeisiä vaurioita (ei pelkästään fyysisiä) ei korjata/hoideta. Sitten olen kuullut, että keskenmenon jälkeen ei ole ollut psyykkistä tukea saatavilla. Kaikki asiat t

Tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Vierailija
224/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin sitä mieltä, että ei lapsia (m), mutta nelikymppisenä sitten hankttiin ja parasta ikinä.

Ei sitä voi tietää, mitä se on, ennenkuin on oma. Väitän, että paljosta jää paitsi-

Vierailija
225/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumenevat kesät ovat niin huolestuttavia, että en halua jälkikasvua maailmaan, joka on alkanut osoittamaan merkkejä elinkelvottomuudesta. 

Naisten ilmastohysteria on johtanut ajatteluun missä kaikki keskiarvosta poikkeava sää on merkki siitä, että maapallo on elinkelvoton ja tulee tuhoutumaan.

Miesten jumitus, henkinen takapakki ja tosiasioiden kieltäminen estää kehityksen ja edistyksen. 

Niin, ne eivät ole miehet jotka ovat muuttuneet vaan naiset. Itsenäisyys on noussut päähän ja naisesta on tullut itsekäs. Hän luulee että voi vahvana vaatia muilta paljon mutta hänen ei itsensä tarvitse tehdä mitään. Itse käsitän tasa-arvon siten, että seistään rintarinnan ja saadaan tukea toistemme vahvuuksista mutta itsenäi

Mistä sinä tällaisen skenaarion repäisit, kun naiset nimenomaan nykyyään pärjäävät omillaan ja ovat ylpeitä siitä? Yhtä itsekkäitä, kuin miehet ovat siis aina olleet. Voi työntää lisääntymisestä seuranneet velvoitteet mappi ööhön, aivan kuten miehetkin ovat aina tehneet.

Ei nainen siis ole heiluttamassa piiskaa miehelle, vaan keskittyy itseensä. Eikös se itsekkyys ole sitä? Miehenä tietysti ajattelet jälleen kerran olevasi maailman napa ja kaiken huomion kohde ja syy.

Vierailija
226/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus johtuu teknologisesta kehityksestä. Teknologian avulla me muokataan meidän ympäristöä yhä luonnottomammaksi ja kuolleemmaksi, ja koska evoluution mukaan organismit sopeutuu ympäristöön, ihmiset myös sopeutuu siihen luonnottomaan ja kuolleeseen ympäristöön, eli ihmiset kuolee pikkuhiljaa pois. Tilalle tulee mahdollisesti kuolleita robotteja tai puolikuolleita kyborgeja jotka ihmiset rakentaa nyt seuraavien vuosikymmenien aikana. Ne voi elää kuolleessa ja epäluonnollisessa ympäristössä ja hengittää saasteita, kuten me hengitämme ilmaa. 

Vierailija
227/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet miehet ei osallistu, noin niin kuin tilastojen valossa.

Meillä ei ole ainakaan ketään käynyt kysymässä, miten mieheni osallistuu. Rajallisen otannan pohjalta ei ole perusteltua tehdä yksiselitteisiä johtopäätöksiä. 

Eihän kyse ole tuosta vaan siitä, että jos miehesi joku päivä tavalla tai toisella lakkaa osallistumasta, et mahda sille yhtään mitään. Naisen on yksinkertaisesti kannattavaa miettiä worst case scenario ja kuinka sen kanssa pärjää, sillä jonkun ne lapset on hoidettava. Jostain syystä lapsensa hylkääviä ja elatusmaksuja karttelevia äitejä ei ole yhtä paljon kuin isiä. Mä olen jo aikuisen äiti, mun aikana aivan kaikki kippaantui helposti äidille. Toivottavasti nykyään on tasaisempaa. Onnea teille, joilla homma on vielä kesken, ei ole helppo homma kasvattaa ihminen.

Vierailija
228/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon muuten ihan varma et jos jokaisesta lapsesta saisi tuntuvan verovähennyksen (äiti) vaikka 10 vuoden ajaksi lapsia syntyisi myös koulutetuille perheille ja naisille enemmän. Itse DI naisena jotenkin päädyin hankkimaan ja saamaan 3 lasta mistä olen hyvin kiitollinen mutta olisin halunnut aina vielä 2 lisää. Veroja maksan erittäin rajusti et tuossa olis kannustin vaikuttanut kyllä täysin. 

Kuka ne sun verovähennykset maksaa, jos ei velat? 

Perheelliset ihmiset käyvät työssä. Ei heitä missään kaapeissa pidetä. Ylipäätään lasten ja perheiden olemassaolo luo työtä, työpaikkoja ja täytettäviä tarpeita, jotka myös tuottavat. 

Heh

Heh heh. Päiväkoti, neuvola, koulu, harrastukset. 

Vaatetus,  ravinto, koulutarvikkeet, hygienia. 

Vierailija
229/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin sitä mieltä, että ei lapsia (m), mutta nelikymppisenä sitten hankttiin ja parasta ikinä.

Ei sitä voi tietää, mitä se on, ennenkuin on oma. Väitän, että paljosta jää paitsi-

Paljosta jää myös paitsi kun on se oma.

Toimii kumpaankin suuntaan.

Vierailija
230/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin vaikka itsellä on maailman parhaat lapset, jotka on tärkeintä maailmassa. Suomi ei ole yhteiskuntana paikka, johon välttämättä haluaa lisääntyä. Monella on talous kuralla ja porukkaa koulutetaan työttömäksi kouluissa. Kokonaisia kursseja. Tulevaisuus on täys kysymysmerkki. Toinen on suomalaisten yhteisöllisyys. Sitä oli ennen mutta kännykät on tuonut sosiaalisen median ja minä minä kulttuurin maahan. Yhteisöissä on paljon helpompaa kasvattaa lapsia kuin minä minä kulttuurissa. Suomi maana ei ole paikka missä on helppo kasvattaa lapsia ja tämä ei suinkaan tarkoita etteikö lasten koulu tai terveydenhuolto olisi hyvällä tasolla. Kyllä ne on. Mutta elämässä on muutakin kuin koulu ja terveydenhuolto. 

Vierailija
231/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai lapsettomuus on tosi iso valinta, samoin kuin se, että tekee lapsia. Kyllä lasten hankkiminenkin voi kaduttaa, vaikka kukaan ei puhu siitä. Enemmän silti kaduttaisi se, että hän taipuisi yhteiskunnan painostukseen, hankkisi lapsia ja katuisi sitä.

Mulle on sanottu juuri tuota, etten mä en voi ikinä saada niin pyyteetöntä rakkautta kuin omalta lapselle, että jään valintani takia tässä elämässä ihmisenä kokonaan vaille jotain. Se tuntuu tosi pahalta. Varmasti se pitää paikkansa, mutta se on aika karusti sanottu.

Vierailija
232/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumenevat kesät ovat niin huolestuttavia, että en halua jälkikasvua maailmaan, joka on alkanut osoittamaan merkkejä elinkelvottomuudesta. 

Naisten ilmastohysteria on johtanut ajatteluun missä kaikki keskiarvosta poikkeava sää on merkki siitä, että maapallo on elinkelvoton ja tulee tuhoutumaan.

Miesten jumitus, henkinen takapakki ja tosiasioiden kieltäminen estää kehityksen ja edistyksen. 

Niin, ne eivät ole miehet jotka ovat muuttuneet vaan naiset. Itsenäisyys on noussut päähän ja naisesta on tullut itsekäs. Hän luulee että voi vahvana vaatia muilta paljon mutta hänen ei itsensä tarvitse tehdä mitään. Itse käsitän tasa-arvon siten, että seistään rintarinnan ja

OF ja kaupitellaan kuinka halutaan miehen elätettäväksi. Eduskunnan taholta polkaistiin kampanja, kuinka itsensä myyminen on työtä? Monelle työttömälle varmasti miettimisen paikka. 

Aikamoinen naisten alennustila tässä maassa, ei tähän pahemmin lapsi sovi.

Vierailija
233/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olis varmaan virtsarakko puhjennut, jos mies ei (luojan kiitos) olisi ollut mukana synnytyksessä. Hän oli alkanut ihmetellä hirveää, läpikuultavaa palloa alavatsallani ja hälyttänyt kätilön. Ilman miehen seuraa olisin ollut salilla yksin ja omillani... 

Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ymmärsin, että kukaan ei oikeastaan ole kiinnostunut äidistä, ainoastaan vauvasta. Pinnallisten repeämien alle saattaa jäädä vakavampia, jos kätilö ei tunnista repeämän laajuutta. 

Ällövaroitus!

Keneltäkään ei saa apua, kun synnytyksen jälkeen ei pysty ulostamaan vaan joutuu kaivamaan ulosteen käsin ulos. Voit saada ulostuslääkettä, mutta kukaan ei tarkista, onko alakerrassa kaikki ehjänä.

Vierailija
234/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä lisätä, että mulla on nuori työkaveri, joka jää pois vuorotyöstä ja etsii epätoivoisesti päivätyötä (alalla, missä se on kortilla) ja syynä se, ettei lasten isä suostu olemaan iltoja yksin omien lastensa kanssa. Käsittämätöntä, että noin voi edes tehdä. Kysyinkin, jäisivätkö tenavat heitteille, jos äiti jatkaisi vuorotyössä, ei kuulemma voi ottaa riskiä. Ihmisiä on joka junaan. Toki olisi parempi olla ilman tuollaista miestä, mutta jos muitakaan tukiverkkoja ei ole, onneton on tilanne. Aika moni varmistelee taustaansa juuri siksi, että jos jää yksin, ei tilastollinen todennäköisyys lohduta yhtään.

Vierailija
235/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan halua lapsia tälläiseen maahan/ympäristöön. Miksi tästä aiheesta jankutetaan jatkuvasti? Jos tämä paikka olisi erilainen niin silloin voisin ehkä tehdä lapsia mutta koko aikuis ikäni ajan tämä maa on ollut surkea ja mennyt vain huonompaan suuntaan.

M33

Suhteellisuudentajun puutos on karmea tauti, sen seurauksena voi kuolla vaikka sukupuuttoon.

Vierailija
236/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon muuten ihan varma et jos jokaisesta lapsesta saisi tuntuvan verovähennyksen (äiti) vaikka 10 vuoden ajaksi lapsia syntyisi myös koulutetuille perheille ja naisille enemmän. Itse DI naisena jotenkin päädyin hankkimaan ja saamaan 3 lasta mistä olen hyvin kiitollinen mutta olisin halunnut aina vielä 2 lisää. Veroja maksan erittäin rajusti et tuossa olis kannustin vaikuttanut kyllä täysin. 

Perheelliset ihmiset käyvät työssä. Ei heitä missään kaapeissa pidetä. Ylipäätään lasten ja perheiden olemassaolo luo työtä, työpaikkoja ja täytettäviä tarpeita, jotka myös tuottavat. 

Heh

Heh heh

Heh

Vierailija
237/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia. 

Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.

T. Yksi äiti

Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden

Vastuunpakoilijoita he ovat. Viime vuonna isät pitivät vain 21% perhevapaista, äidit 79%. Kotihoidontuella lapsia hoitaneista vain 8,7% oli miehiä. Numerot eivät valehtele.

Vierailija
238/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Heh heh

Niin? Olen ollut kokonaisen puolivuotta pois työelämästä lapseni syntymän jälkeen ja sen jälkeen palasin 50% työajalla painamaan duunia ja lapsen ollessa vuoden 100%. Mitenkä en nyt sitten ole veroja maksanut? Tässä jo kohta 15 vuotta on painettu tuota pientä taukoa lukuunottamatta.

Mama

Vierailija
239/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko sattuneet viime vuosina katsomaan, miltä maailma näyttää sotineen ja ilmastonmuutoksineen. Siihen tehköön lapsia ne jotka haluavat.

Ihme vinkumista.

Maailmassa on jo miljardi ihmistä liikaa.

Vierailija
240/345 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Palstalla on ruudinkeksijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi