Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (390)

Vierailija
301/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti lapset kuuluu kasvattaa yhteisöissä. Miten heistä muuten tulee sen jäseniä?

Itsekkäät ihmiset ei tahdo nähdä tarvitsevia perheitä ympärillään. 

Itsekkäintä on se vaaditaan muita ihmisiä hylkäämään omat elämänsä ja että koko maailman pitää alkaa tarjota itselle rahaa, resursseja ja lastenhoitoa vastikkeetta. Se on itsekästä. Viis muista, koska minä ja minun perhe.  Minä minä minä.

Jos ei kestä omaa vastuuta, ei kannata hankkia lapsia. 

Hölötystä. Eihän kukaan tuollaista vaadi, vaan työn tasaamista ja vastavuoroisuutta. Muuten perheet ovat pelkkiä työvoiman tuottajia, jotka kantavat yksin vastuun,kulut ja riskit. 

Siis orjia. 

Vierailija
302/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmekös tuo, jos:

-Työpaikat katoavat, varallisuus ja toimeentulo keskittyy eläkeikäisille ja sitä hieman nuoremmille, vrt. tilastot aiemmilta vuosikymmeniltä. Nuorilla ei yksinkertaisesti ole usein varaa perustaa perhettä, ja hyvään vakityöpaikkaan kiinni pääseminen on vuosi vuodelta vaikeampaa

-Globaalin tilanteen epävarmuus lykkää monia asioita ensiasunnon ostosta perheen perustamiseen. Joku kriisi taas, ja lainakorot on 20 pinnaa ja sähkö maksaa euron/kWh. Sitten täälläkin vittuillaan pulassa oleville, että mitäs läksit lällällieru

-Sopivaa kumppania ei löydy. 20% miehistä pyörittää tinderissä 80% naisista. Deittialustojen ulkopuolinen tapailu on vähentynyt inflaation, koronan ja kulutustottumusten myötä. Eivät nykyiset teinit ja parikymppiset mene samalla tavalla ulos

-Lisääntymisikäiseten miesten ja naisten arvomaailmat ovat eriytyneet toisistaan. Harva haluaa lapsen ihmisen kanssa, joka ei jaa perusarvoja edes osittain

-Hyvinvointivaltion ja luottamusyhteiskunnan vaiheittainen alasajo. Vastakkainasettelun ja eriarvoisuuden lisääntyminen

-Vuosi vuodelta suurempi osa nuorista syrjäytyy, ja jää kokonaan työelämän tai koulutuksen ulkopuolelle. Eivät ne peräkammarin pojat ennenkään lisääntyneet, nyt niitä on vaan moninkertaisesti enemmän

Onhan näitä lisääkin. Vaikka em. asiat ovat ihan tutkimustiedon valossa tosia, harva näitä jaksaa tapetilla pitää, eikä yksikään poliitikko juuri tee mitään näiden korjaamiseksi. Varmaan sama juttu kuin eläkepommin kanssa, tulee joku konkreettinen muutos kun hedelmällisyysluku on 0,2 :D. Harva muuten tajuaa, mitä hedelmällisyysluku käytännössä tarkoittaa sukupolvien yli. Luvulla 1 neljässä sukupolvessa väestö putoaa 1/16 alkuperäisestä.

Suomen väkiluvulla tämä tarkoittaisi sitä, että kahden sukupolven kuluttua meitä olisi jäljellä n. 1,4 miljoonaa ja neljässä sukupolvessa 350 tuhatta (Tampere ja ympäryskunnat). Etelä-Koreassa oli vielä muutama vuosi sitten hedelmällisyysluku 1, nyt se on luokkaa 0,65. Tällä luvulla neljässä sukupolvessa Suomen väkiluku tippuisi alle Rovaniemen väkiluvun, reilu sadasosaan nykyisestä. Näin nopeita väestöromahduksia koettiin Euroopassa viimeksi mustan surman aikana, nälkävuodet ja suursodat olivat väestön kehityksen kannalta paljon pienempi paha.

Luulisi edes yhtä puoluetta kiinnostavan, mutta kun ei :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.

Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia johtuen synnyttä

Katsos kun niistä synnytyksen aiheuttamista intiimeistä vaivoista yms ei ole ennen ollut soveliasta puhua. Naiset häpesivät niitä ja vaikenivat. Kokivat myös epäonnistuneensa naisena ja äitinä, jos synnytys ei sujunut tuon ideaalin mukaisesti. 

Nyt naiset uskaltavat puhua.

Vierailija
304/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en halua lisää lapsia? Minulla entuudestaan yksi alakoululainen erityislapsi.

- Et voi tietää saatko erityislapsen. Arki on hyvin raskasta, joutuu työelämästä sivuun, uupuu

- Et voi tietää kestääkö parisuhde. Meillä tuli ero ja olen totaaliyh, vastaan kaikesta yksin, myös taloudellisesti, lapsen isä lipesi vastuusta eikä halua nähdä kehityshäiriöistä lastaan. Yleisesti kotitöiden, metatyön, lapsenhoitovastuun kaatuminen äidille. Työt + kodin- ja lastenhoito yksinään tämän päälle = äärimmäisen raskasta.

- Päiväkodit ovat huonoja, liian täysiä, uupuneet hoitajat, liian vähän henkilökuntaa

- Koulussa ei saa lapselle tarvittavia tukitoimia, vaikka lakien pitäisi taata ne. Joudut vanhempana olemaan jatkuvasti voimiesi äärirajoilla yrittäessäsi saada lapsellesi tukea ja mukautuksia, jotta pystyisi elämäänsä elämään. Kehityshäiriöisen (mo

Joku täällä tietävänä kirjoittelee, että  "Noista ei pitäny paikkaansa ainakaan kaks kohtaa. Sikiöseulonnalla löydetään kehitysvammasuus ja päiväkodit on nyt paljon parempia ku lamavuosina jollon mä olin tarhas."

Monet kehityshäiriöt eivät näy sikiöseulonnassa, esimerkiksi autismin kirjo tai kehitysvamma, adhd, kuten meidän perheessä. Tekevät kumminkin perheen elämästä ja selviytymisestä usein yhtä helvettiä. Kuka sinä olet sanomaan, että yksikään ei pidä paikkaansa, kun se meidän perheessä pitää paikkansa? Oletko myöskään yhtään lukenut vanhaiskasvattajien (lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien) lukuisia avautumisia päiväkotien todellisesta arjesta? Oletko kokenut saman, mitä meidän perhe? Pää puskaan vaan ja asioiden kieltäminen?

Myös tällaiset asenteet joillain ihmisillä on todellakin syy, miksi en lisää lapsia aio hankkia.

Vierailija
305/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kustannus on alkaen 500€ kuukaudessa. Saa olla aika hyvät tulot, että on varaa.

Suurin syy on korkea verotus, ei jää ostovoimaa, vaikka koittaisit lisätöillä parantaa tuloa, valtio vie verojen ja byrokratian muodossa.

Jos jokaisesta alaikäisestä lapsesta saisi vähintään 500€/kk, vähennystä verotuksessa, ja lapsilisät niin se olisi ok.

Jos olet yrittäjä, lisäksi valtio halveksii panostasi suomalaiselle yhteiskunnalle, saat esim selvityspyyntöjä elyltä, verottajalta, tms virastoista.

Lähinnä lasten hankinta on mahdollista korkeapalkkaisille virkamiehille, heillä kun ei ole mitään omavelkaista vastuuta tms painamassa. Vain pelkästään saamapuolella, täysi päiväpalkka, parin tunnin päivätyöstä.

Vierailija
306/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en halua lisää lapsia? Minulla entuudestaan yksi alakoululainen erityislapsi.

- Et voi tietää saatko erityislapsen. Arki on hyvin raskasta, joutuu työelämästä sivuun, uupuu

- Et voi tietää kestääkö parisuhde. Meillä tuli ero ja olen totaaliyh, vastaan kaikesta yksin, myös taloudellisesti, lapsen isä lipesi vastuusta eikä halua nähdä kehityshäiriöistä lastaan. Yleisesti kotitöiden, metatyön, lapsenhoitovastuun kaatuminen äidille. Työt + kodin- ja lastenhoito yksinään tämän päälle = äärimmäisen raskasta.

- Päiväkodit ovat huonoja, liian täysiä, uupuneet hoitajat, liian vähän henkilökuntaa

- Koulussa ei saa lapselle tarvittavia tukitoimia, vaikka lakien pitäisi taata ne. Joudut vanhempana olemaan jatkuvasti voimiesi äärirajoilla yrittäessäsi saada lapsellesi tukea ja mukautuksia, jotta pystyi

Eihän teidän perhe ole kaikki, vaikka ongelmat ovatkin todellisia. 

Vierailija
307/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle, että miksi minun pitäisi hankkia lapsi, kun löydän Tinderistä seksiseuraa muutamassa tunnissa? 

M28

Vierailija
308/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Koulussa ei saa lapselle tarvittavia tukitoimia, vaikka lakien pitäisi taata ne. Joudut vanhempana olemaan jatkuvasti voimiesi äärirajoilla yrittäessäsi saada lapsellesi tukea ja mukautuksia, jotta pystyi

Kyllä, oon kolmen lapsen isä.

Vierailija
309/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on aika kauheita nykyisin jopa siellä kauniimmassa päädyssä. Joten vie lisääntymis halut ihan nolliin.

Jos sulle ihminen on pelkkä ulkokuori niin varmaan parempi että runkkaat rauhassa koko ikäs sille jynkylle etkä lisäänny

Pointti oli siinä että ne on kauheita sieltä sisäpuolelta. Kuten juuri todistit asian todeksi.

Vierailija
310/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kustannus on alkaen 500€ kuukaudessa. Saa olla aika hyvät tulot, että on varaa.

Suurin syy on korkea verotus, ei jää ostovoimaa, vaikka koittaisit lisätöillä parantaa tuloa, valtio vie verojen ja byrokratian muodossa.

Jos jokaisesta alaikäisestä lapsesta saisi vähintään 500€/kk, vähennystä verotuksessa, ja lapsilisät niin se olisi ok.

Jos olet yrittäjä, lisäksi valtio halveksii panostasi suomalaiselle yhteiskunnalle, saat esim selvityspyyntöjä elyltä, verottajalta, tms virastoista.

Lähinnä lasten hankinta on mahdollista korkeapalkkaisille virkamiehille, heillä kun ei ole mitään omavelkaista vastuuta tms painamassa. Vain pelkästään saamapuolella, täysi päiväpalkka, parin tunnin päivätyöstä.

Kuka nuo verovähennykset lapsista maksaisi?

Älä vain sano että "lapsettomat maksaa koska heillä on rahaa".

Lisääntyminen on vapaaehtoista. Vastuu pitää kantaa itse eikä kaataa velvollisuuksia muiden ihmisten (velojen) niskoille.

Vierailija
311/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku täällä tietävänä kirjoittelee, että  "Noista ei pitäny paikkaansa ainakaan kaks kohtaa. Sikiöseulonnalla löydetään kehitysvammasuus ja päiväkodit on nyt paljon parempia ku lamavuosina jollon mä olin tarhas."

Monet kehityshäiriöt eivät näy sikiöseulonnassa, esimerkiksi autismin kirjo tai kehitysvamma, adhd, kuten meidän perheessä. Tekevät kumminkin perheen elämästä ja selviytymisestä usein yhtä helvettiä. Kuka sinä olet sanomaan, että yksikään ei pidä paikkaansa, kun se meidän perheessä pitää paikkansa? Oletko myöskään yhtään lukenut vanhaiskasvattajien (lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien) lukuisia avautumisia päiväkotien todellisesta arjesta? Oletko kokenut saman, mitä meidän perhe? Pää puskaan vaan ja asioiden kieltäminen?

Myös tällaiset asenteet joillain ihmisillä on todellakin syy, miksi en lisää lapsia aio hankkia."

Aivan totta ettei esim adhd ja autismi näy seulonnoissa. Nuo ovat varsin voimakkaasti perinnöllisiä, mutta kuitenkin hyvin monen geenin yhteisvaikutuksia (plus muut kehityksen aikaiset- ym ympäristöstä johtuvat syyt). Nuo kulkevat tosiaan usein suvuissa: jos itselläsi on neurokirjon oireita on suurempi todennäköisyys, että lapsellasikin on. Tuo ongelmallinen juttu: jos itse kärsimätön ja keskittymiskyvytön, on hankalaa hoitaa neurokirjoista lasta. Minulla neurokirjoinen lapsi, ja tulen neurokirjoisesta suvusta: useassa sukupolvessa isäni puolelta selkeitä neuroyksilöitä, samoin sisarusteni perheissä useampia neurokirjoisia. Onnekseni itse olen varsin tavallinen, rauhallinen ja keskittymiskykyinen, samoin mieheni. Olen kyennyt tuon vuoksi tukemaan lastani ja hän ongelmistaan huolimatta on käynyt koulunsa, hankkinut ammatin ja kykenee selviämään arjesta lääkityksen ja saamansa terapia- ym tuen avulla.

Neurokirjo ei ole mikään kuolemantuomio. Se aiheuttaa haasteita arjessa niin lapsena kuin myöhemmin. Mutta toisaalta esimerkiksi suvussani on paljon taiteellista lahjakkuutta, ja myös tieteilijöitä. Luovuus yhdistyy usein neurokirjoon, kykenee hahmottamaan asioita epäkonventionaalisesti. Siksi olisi yhteiskunnalle hyvin vahingollista seuloa pois noita erilaisia aivoja, niitä tarvitaan.

Vierailija
312/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumenevat kesät ovat niin huolestuttavia, että en halua jälkikasvua maailmaan, joka on alkanut osoittamaan merkkejä elinkelvottomuudesta. 

Et voi olla tosissasi?? Suomessa on vain kuukausi lämmintä vuodessa.

Niin, ja talvea ei ole enää ollenkaan. Koko ajan sataa vettä. Missä tynnyrissä elät ?

Vierailija
313/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nuo verovähennykset lapsista maksaisi?

Älä vain sano että "lapsettomat maksaa koska heillä on rah

Verovähennyksillä kompensoitaisiin sitä, että lapsissa on yhteiskunnan jatkumoa. Eihän asia uusi ole, esim Unkarissa ja Puolassa, saa nainen verovapauden, kun 4 lasta. Myös Sveitsissä perheverotus ja veron määrä tippuu, kun lapsia.

Myös ne, jotka golffaavat, elävät helppoa elämää coctail kutsuilla, eivätkä helpon elämän johdosta hanki lapsia, joutuisivat välillisesti maksamaan veroissa. 

Vierailija
314/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksinkertainen vastaus on, ettei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja. Työpäivät on aivan liian pitkiä, että siihen saisi sujuvasti ujutettua pikkulapsiarjen. Olen työpäivien jälkeen niin poikki ja väsynyt etten meinaa jaksaa vapaa-ajalla nytkään tehdä mitään ja minun täytyy sentään pitää huolta vain itsestäni. Miten ihmeessä perheet pystyvät tähän, en ymmärrä?

Vierailija
315/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät? 

Raskaus ja synnytys. Siihen voi kuolla. 

Vierailija
316/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ystävilläni on erinomaiset lähtökohdat perustaa perheet ja heillä onkin useampia lapsia; vakaa työ ja talous, säästöjä, omakotitalo, vahvat tukiverkostot, perhekeskeiset puolisot.

Jos eläisin samanlaista elämää joka on etenkin taloudellisesti melko turvattua ja lapsille olisi tilaa, voisin kuvitella hankkimani useamman lapsen. Mutta asun pienessä kerrostalokämpässä, omakotitalo on realistinen ehkä keski-iässä ja kukaan kumppanini ei ole ollut perhekeskeinen. En ole lapseton minkään ideologisen päätöksen seurauksena vaan olosuhteiden. 

Vierailija
317/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta ettei esim adhd ja autismi näy seulonnoissa. Nuo ovat varsin voimakkaasti perinnöllisiä, mutta kuitenkin hyvin monen geenin yhteisvaikutuksia (plus muut kehityksen aikaiset- ym ympäristöstä johtuvat syyt). Nuo kulkevat tosiaan usein suvuissa: jos itselläsi on neurokirjon oireita on suurempi todennäköisyys, että lapsellasikin on. Tuo ongelmallinen juttu: jos itse kärsimätön ja keskittymiskyvytön, on hankalaa hoitaa neurokirjoista lasta. Minulla neurokirjoinen lapsi, ja tulen neurokirjoisesta suvusta: useassa sukupolvessa isäni puolelta selkeitä neuroyksilöitä, samoin sisarusteni perheissä useampia neurokirjoisia. Onnekseni itse olen varsin tavallinen, rauhallinen ja keskittymiskykyinen, samoin mieheni. Olen kyennyt tuon vuoksi tukemaan lastani ja hän ongelmistaan huolimatta on käynyt koulunsa, hankkinut ammatin ja kykenee selviämään arjesta lääkityksen ja saamansa terapia- ym tuen avulla.

Neurokirjo ei ole mikään kuolemantuomio. Se aiheuttaa haasteita arjessa niin lapsena kuin myöhemmin. Mutta toisaalta esimerkiksi suvussani on paljon taiteellista lahjakkuutta, ja myös tieteilijöitä. Luovuus yhdistyy usein neurokirjoon, kykenee hahmottamaan asioita epäkonventionaalisesti. Siksi olisi yhteiskunnalle hyvin vahingollista seuloa pois noita erilaisia aivoja, niitä tarvitaan.

Erilaisten a-alkuisten kirjaindiagnoosien määrä lapsilla on nykyisin noin kymmenkertainen verrattuna 2000-luvun alkuun. Eivätkä kaikki halukkaat edes saa diagnoosia vaikka lapsella olisi erilaista käytösongelmaa.

Vierailija
318/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain ystävilläni on erinomaiset lähtökohdat perustaa perheet ja heillä onkin useampia lapsia; vakaa työ ja talous, säästöjä, omakotitalo, vahvat tukiverkostot, perhekeskeiset puolisot.

Jos eläisin samanlaista elämää joka on etenkin taloudellisesti melko turvattua ja lapsille olisi tilaa, voisin kuvitella hankkimani useamman lapsen. Mutta asun pienessä kerrostalokämpässä, omakotitalo on realistinen ehkä keski-iässä ja kukaan kumppanini ei ole ollut perhekeskeinen. En ole lapseton minkään ideologisen päätöksen seurauksena vaan olosuhteiden. 

Kyllä se vaan on ideologinen päätös, että lasta varten tarvitaan esimerkiksi se omakotitalo.

Vierailija
319/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen levittämän syöpäideologian seurausta. Länsimaalaisten aivot on tarkoituksella saastutettu itsetuhoisilla ajatuksilla.

Vierailija
320/390 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yksi näkökulma

Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.

Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta

Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja

Niin eikä ne kiinnostaneet henkilökuntaa tai yhteiskuntaa. Kuten ei kovin paljon kiinnosta vielä tänä päivänäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi