Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?
Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä.
Kommentit (40)
En kuulu. Erosin heti kun täytin 18 vuotta.
En kuulu, erosin vuonna 2002. Ajattelin liittyä uudestaan, mutta kirkollisvero on yksi syy, etten vielä ole liittynyt. Maksan veroja jo nyt aika reippaasti.
En ole koskaan kuulunut. Olen ollut ateisti pitkään ja koska kirkon toiminta on itselleni täysin vierasta niin en ole koskaan halunnut liittyä siihen.
Eronnut olen, en halua maksaa palvelusta, jota en käytä.
Miksi maksaa jostakin itselle täysin turhasta ja fiktiivisestä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuulunut. Olen ollut ateisti pitkään ja koska kirkon toiminta on itselleni täysin vierasta niin en ole koskaan halunnut liittyä siihen.
Sama, isä oli ateisti ja eronnut kirkosta heti kun mahdollista, mua ei ole koskaan kirkkoon kirjattu. En keksi mitä olisin menettänyt, päin vastoin tosiaan säästänyt kymmeniä tuhansia.
Jäänne pimeältä keskiajalta. Miksi kuuluisin,? Ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, isä oli ateisti ja eronnut kirkosta heti kun mahdollista, mua ei ole koskaan kirkkoon kirjattu. En keksi mitä olisin menettänyt, päin vastoin tosiaan säästänyt kymmeniä tuhansia.
Mietitkö elämässäsi ainoastaan sitä miten paljon voit säästää?
En. Erosin 18-vuotiaana. En usko jumalaan, enkä halua kuulua ahdas- ja naisvihamieliseen yhteisöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö elämässäsi ainoastaan sitä miten paljon voit säästää?
En, mutta monihan tässäkin toteaa että eroaa kirkosta verojen maksun takia.
Mä maksan mielelläni kaikesta tarpeellisesta ja kivasta, matkailusta, ravintoloista jne ja jos kaipaan hengenravintoa voin vaikka ostaa kirjan - en ehkä Raamattua kuitenkaan.
En. Voisin maksaa jonkinlaista jäsenmaksua tai pääsymaksua, sillä pidän kirkkorakennusten kauneudesta ja rauhasta. Joiltakin osin sanomastakin, vaikka ateisti olenkin. Minusta kirkon pitäisi olla aivan erillään valtiosta, eli ei mitään veronkeruuta.
Kuulun. Eroan tod näk koska suunta on kohti yhä hullumpaa ja maallistuneempaa. En pysty pettämään itseäni kun muistan millainen kirkon luonne oli lapsuudessani 80-luvulla.
Mielestäni kirkolla ja Suomen historian tajulla ja kansallisuuden arvolla on ollut tiivis yhteys. Nyt tämä yhteys on pahasti hämärretty. Kansankirkko on ilmeisesti jotain vaivaannuttavan syrjivää, populistista ja noloa joka on raivattava pois jonkin paljon ehomman ja jalostuneemman tieltä. Ideologisilla lisäaineilla parannellun.
Uskoa voi toteuttaa ilman kirkollisveroakin.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu. Erosin heti kun täytin 18 vuotta.
Samoin. Miksi kuulua johonkin kirkkoon kun ei edes usko taikauskoihin.
En maksa kirkollisveroa, niin ihan sama kuulua.
Koska olen jo aikuinen, niin en katso tarpeelliseksi kuulua mihinkään satupiirien kaltaisiin maksullisiinkaan jengeihin.
Erosin kirkosta koska mielestäni kirkon tehtäviin ei kuulu lahkojen toiminnan tukeminen. Kerroin syyni eroamiseen ja seurakunnasta oltiin yhteydessä, jos haluaisin keskustella asiasta kirkkoherran kanssa. Kerroin, että olen asiaa kauan harkinnut ja keskustelu ei tule muuttamaan mieltäni.
Valtion kirkko on jäänne menneisyydestä ja kirkollisverosta tulisi ehdottomasti luopua. Jokainen tukee uskonsa asiaa niin rahallisesti kuin henkisesti.eli jokainen tulee autuaaksi oman uskonsa kautta.
En näy eroa luterilaisuudella tai vaikka hindulaisuudella mutta heidän taloudellinen kohtelunsa Suomessa on täysin eriarvoista. Mielestäni kaikki uskonnot pitäisi laittaa samalle viivalle. Ei valtion kirkkoa tai sitten kaikki uskontokunnat saisivat osuutensa kirkollisverosta.
Ortodoksiseen kirkkoon. Koska seuraan Kristusta. Mikä muu syy voisi edes olla?
Erosin kauan aikaa sitten, ihan pelkästään rahan takia.
En, ei ole varaa