Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…
Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.
Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.
**
Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut.
Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?
Kommentit (467)
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu nainen. En todellakaan pilaa elämääni menemällä m@ehen kanssa naimisiin ja porsimalla
N26
Ei ole pakko jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö lapsia ei tehdä siksi kun se häiritsee omaa elämää. Lapsista on työtä ja vaivaa. Nuoret ihmiset on itsekkäitä omat harrastukset ulkomaanmatkat jäisi tekemättä. Taloudelliset syyt ovat usein myös ettei lapsia tehdä. Miten oli 60 - luvulla silloin oltiinkin rikkaita asuttiin mökeissä ulkohuussi, puulämmitys kannettiin kaivosta vesi. Tiskikoneista, pyykinpesukoneista ei tietoakaan. Perheiden mies hankki elannon pienen sellaisen. Naiset hoiti kodin lapset ja ehkä muutaman lehmän navetassa. Ei ollu elintaso korkea. Ulkomaanmatkoista ei kukaan tiennyt mitään. Kotimaassakin matkailu ei rahan puutteen takia onnistunut. Lapsia näillä perheillä oli usein monta. Ainut huvitus oli lavatanssit kesällä. Näistä lapsista tuli aivan kelpo kansalaisia veroja maksavia ja työtä tekeviä. Vaikka heillä ei ollut omaa huonetta merkkivaatteita. Lapsen hyvinvointi ei riipu rahasta vaan siitä miten lapsesta huolehditaan ja rakastetaan. Itse näistä oloista
Täytyy sanoa, että ne nykypäivän mummot ja vaarit ovat myös melko itsekkäitä. Ainakin omalla kohdalla tämä ero on ollut valtava, kun itse vietin lähes koko lapsuuteni mummon mukana, jopa mummon työpaikalla, mutta oma äitini on niin kiireinen eläkeläinen, kun täytyy käydä humppaamassa Arjan ja Tarjan kanssa ties missä risteilyillä eikä edes ehdi lastenlasten syntymäpäiville. Asuu 20 minuutin ajomatkan päässä, mutta ei ole sellainen mummo joka edes hädän hetkellä tulisi jeesaamaan. Kiva näyttää kuitenkin kuvia lapsista niille Marjoille ja Tarjoille, kun ollaan niin mummoa niin mummoa...
Voisi ne vaaritkin joskus tarjota lastenhoitopalveluja, eikä odottaa niitä vain mummoilta. Ei ihme, että mummoa ärsyttää asenteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö lapsia ei tehdä siksi kun se häiritsee omaa elämää. Lapsista on työtä ja vaivaa. Nuoret ihmiset on itsekkäitä omat harrastukset ulkomaanmatkat jäisi tekemättä. Taloudelliset syyt ovat usein myös ettei lapsia tehdä. Miten oli 60 - luvulla silloin oltiinkin rikkaita asuttiin mökeissä ulkohuussi, puulämmitys kannettiin kaivosta vesi. Tiskikoneista, pyykinpesukoneista ei tietoakaan. Perheiden mies hankki elannon pienen sellaisen. Naiset hoiti kodin lapset ja ehkä muutaman lehmän navetassa. Ei ollu elintaso korkea. Ulkomaanmatkoista ei kukaan tiennyt mitään. Kotimaassakin matkailu ei rahan puutteen takia onnistunut. Lapsia näillä perheillä oli usein monta. Ainut huvitus oli lavatanssit kesällä. Näistä lapsista tuli aivan kelpo kansalaisia veroja maksavia ja työtä tekeviä. Vaikka heillä ei ollut omaa huonetta merkkivaatteita. Lapsen hyvinvointi ei riipu rahasta vaan siitä miten lapsesta huolehditaan ja rakastetaan. Itse näistä oloista
Täytyy sanoa, että ne nykypäivän mummot ja vaarit ovat myös melko itsekkäitä. Ainakin omalla kohdalla tämä ero on ollut valtava, kun itse vietin lähes koko lapsuuteni mummon mukana, jopa mummon työpaikalla, mutta oma äitini on niin kiireinen eläkeläinen, kun täytyy käydä humppaamassa Arjan ja Tarjan kanssa ties missä risteilyillä eikä edes ehdi lastenlasten syntymäpäiville. Asuu 20 minuutin ajomatkan päässä, mutta ei ole sellainen mummo joka edes hädän hetkellä tulisi jeesaamaan. Kiva näyttää kuitenkin kuvia lapsista niille Marjoille ja Tarjoille, kun ollaan niin mummoa niin mummoa...
Voisi ne vaaritkin joskus tarjota lastenhoitopalveluja, eikä odottaa niitä vain mummoilta. Ei ihme, että mummoa ärsyttää asenteesi.
Entä jos vaarit ei halua? Eihän siihen pakkoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma näkökulma.. Ostovoima on huono. Kun hankkii lapsen niin pitää miettiä onko siihen varaa. Vastuu kaatuu myös usein naiselle. Mies voi lähteä menemään kun ei enää kiinnosta. Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa väsyneenä ja kipeänä vauvaa. Mies ehkä auttelee. Nainen palaa töihin ja hoitaa kaikki lapsen päiväkotiasiat. Mies taas vaan auttelee. Nainen hoitaa ruokien suunnittelun ja huolehtii, että maito ei pääse loppumaan. Mies taas auttelee. En ihmettele yhtään, että lapsia ei haluta hankkia.
Minulla on 1 lapsi ja hän on maailmqn rakkain. En jaksaisi kyllä enää käydä läpi tuota kaikkea yo. Tyttö on nyt 11 v. ja elämää on vähän helpottanut.
T. Yksi äiti
Nämä ongelmat voitaisiin ehkäistä sillä, että ollaan tarkempia isäehdokkaiden suhteen. Lisäksi sitoutetaan isäehdokas mukaan lap
Avioliitto on miehelle sellainen tulikoe, että siitä ei selviä kunnialla kuin 1% jos sitäkään. Ei saa pettää, mutta ei saa myöskään hyväksikäyttää ja pahoinpidellä vaimoa tai lapsia. Apinavaistoiselle typerykselle mahdoton yhtälö.
Ja siksi ei tule lapsia. Ne jotka vielä sitä tekevät, ovat alisuoriutujia, jotka eivät itsekään tajua, mitä tekevät. Niitä apinoita siis. Sukuelimen hinkuttajia, hedonisteja.
Ovatko miehet jo niin paskoja, että on haasteellista elää elämää jossa ei petetä tai pahoinpidellä vaimoa?
Vierailija kirjoitti:
Koska nykylapset on täysiä id i oo tteeja. Kielitaito täysin hukassa, somettaminen estää sosiaalisen kehityksen ja kaikki muut ongelmat, jotka tekevät lapsista älyllisesti kehitysvammaisia. Kuka sellaisia haluaisi riesakseen.
Kasvatuksellahan ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
Jos tuon itänaapurin saisi eliminoitua iäksi, ihan näin aluksi. Sen takia ei mene kaupaksi edes 10 tonnin ok-talot.
Olen korkeakoulutettu nainen. En todellakaan pilaa elämääni menemällä m@ehen kanssa naimisiin ja porsimalla
N26