Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…
Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.
Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.
**
Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut.
Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kivempaa kitistä netissä ulkomaalaisista ja väestönvaihdosta, kuin elää lapsiperhearkea
Teen molempia.
T.M36
Mielikuvitusperheitä tai jotain simssin pelaamista ei lasketa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselta vaaditaan valtavia yhden ihmisen tuottamiseen.
T. Yksi näkökulma
Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät?
Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.
Vähättelet nyt vauva- ja taaperoaikaa. Pahempia ne on ku raskaus ja synnytys.
Riippuu lapsesta. Esikoisemme on ollut todella helppo ja aurinkoinen vauva alusta asti. Raskaana oleminen oli huomattavasti vauvavuotta vaikeampi.
Synnytys kestää 14h ja pennut vaatii vuorokauden ympäri hoitoa puoli vuosikymmentä sen jälkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.
Ja vaikka mies pysyisikin perheensä luona, niin silti on todella iso riski että naiselle jää isompi vastuu lapsesta. Harvassa ovat ne perheet, joissa mies hoitaa 50%.
Naisen kannattaa hankkia lapsi ainoastaan, jos on sitten valmis siihen, että hoitaa sen lapsen täysin yksin.
Miehen kannattaa hankkia lapsi ainoastaan, jos on sitten valmis siihen, että on olemassa melko suuri todennäköisyys, että nainen haluaa kasvattaa lapsen pääosin itse ilman miestä ja että mies maksaa viulut.
Heheh. Miehen ei siis koskaan tarvitse varautua siihen, että nainen häipyykin ja mies joutuu järjeste
Mä tiedän yhden tapauksen. Mies jäi yksin vastasyntyneen ja 2-vuotiaan kanssa. Tosin nainen ei lähtenyt, vaan itsekkäästi kuoli synnytyksessä ja jätti miehen ja lapset oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Missä vaaditaan? Kiertääkö jossain joku poliisi ovelta ovella kyselemässä miten sinä naisena elät?
Itse hankkisin vaikka viisi vauvaa, jos ei tarvitsisi olla raskaana. Unelmoin toisesta, mutta raskaus oli niin kammottava kokemus ja rasitus keholleni, että en tiedä pystynkö siihen enää uudestaan.
Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta
Voi luoja. Kyllä olen ihan perusterve nuori nainen kuka oli raskausaikana hyvin pahoinvoiva ja aneeminen minkä lisäksi raskaus jätti minulle valtavan erkauman liiallisen lapsivesimäärän takia.
Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Koetko muuten olos terveeks. Mietin, onko yleinen elintapojen huononeminen tässä myös osasyynä. Ettei naisten kehot enää kestä raskautta
Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia johtuen synnyttävien ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Vähättelet nyt vauva- ja taaperoaikaa. Pahempia ne on ku raskaus ja synnytys.
Riippuu lapsesta. Esikoisemme on ollut todella helppo ja aurinkoinen vauva alusta asti. Raskaana oleminen oli huomattavasti vauvavuotta vaikeampi.
Mulla taas raskaus sujui hyvin, mutta vauva-aika refluksivauvan kanssa oli aivan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25% todennäköisyys joutua hoitamaan lapsi yksin vailla kumppania. Tilastotieto.
Ja vaikka mies pysyisikin perheensä luona, niin silti on todella iso riski että naiselle jää isompi vastuu lapsesta. Harvassa ovat ne perheet, joissa mies hoitaa 50%.
Naisen kannattaa hankkia lapsi ainoastaan, jos on sitten valmis siihen, että hoitaa sen lapsen täysin yksin.
Miehen kannattaa hankkia lapsi ainoastaan, jos on sitten valmis siihen, että on olemassa melko suuri todennäköisyys, että nainen haluaa kasvattaa lapsen pääosin itse ilman miestä ja että mies maksaa viulut.
Heheh. Miehen ei siis koskaan tarvitse varautua siih
Tosin nainen ei lähtenyt, vaan itsekkäästi kuoli synnytyksessä ja jätti miehen ja lapset oman onnensa nojaan.
Älä jaksa olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti lapset kuuluu kasvattaa yhteisöissä. Miten heistä muuten tulee sen jäseniä?
Itsekkäät ihmiset ei tahdo nähdä tarvitsevia perheitä ympärillään.
Itsekkäintä on se vaaditaan muita ihmisiä hylkäämään omat elämänsä ja että koko maailman pitää alkaa tarjota itselle rahaa, resursseja ja lastenhoitoa vastikkeetta. Se on itsekästä. Viis muista, koska minä ja minun perhe. Minä minä minä.
Jos ei kestä omaa vastuuta, ei kannata hankkia lapsia.
Ihmiset on aika kauheita nykyisin jopa siellä kauniimmassa päädyssä. Joten vie lisääntymis halut ihan nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kivempaa kitistä netissä ulkomaalaisista ja väestönvaihdosta, kuin elää lapsiperhearkea
Teen molempia.
T.M36
Hauskaa ku on joku hirvee saavutus täällä jos on lapsia. Kadehdittavampaa poikamiesten asema on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia johtuen synnyttävien ylipainosta.
Ylipaino on myös miksi raskaus jää monella haaveeksi, hys hys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Suomeen syntyy koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia johtuen synnyttä
Ylipaino on myös miksi raskaus jää monella haaveeksi, hys hys.
Ja se heikentään myös sperman laatua. Noin 1,2 miljoonalla suomalaisella aikuisella on liikapainoa keskimäärin 24 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yksi näkökulma
Niin juu elintapojen takia historiassakin naiset kuoli ja vammautui synnytyksissä. Varmaan olivat liikaa käyneet mäkkärissä?
"Älä jaksa olla lapsellinen."
Ei ollut vitsi. Olin sairaalassa töissä tuolloin ja kuulin tästä kohtalosta kollegalta.. sarkasmia toki ujutin kommenttiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen molempia.
T.M36
Hauskaa ku on joku hirvee saavutus täällä jos on lapsia. Kadehdittavampaa poikamiesten asema on
Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Moni sinkku kaipais edes jotain merkityksellisyyttä elämäänsä, näkeehän sen täälläkin kuinka paha monella poikamiehellä on olla
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on aika kauheita nykyisin jopa siellä kauniimmassa päädyssä. Joten vie lisääntymis halut ihan nolliin.
Jos sulle ihminen on pelkkä ulkokuori niin varmaan parempi että runkkaat rauhassa koko ikäs sille jynkylle etkä lisäänny
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen molempia.
T.M36
Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Moni sinkku kaipais edes jotain merkityksellisyyttä elämäänsä, näkeehän sen täälläkin kuinka paha monella poikamiehellä on olla
Ne on jotain rahattomia ressukoita sit. Jos mä oisin poikamies panisin joka viikonloppu hyvännäkösiä naisia.
Miksi en halua lisää lapsia? Minulla entuudestaan yksi alakoululainen erityislapsi.
- Et voi tietää saatko erityislapsen. Arki on hyvin raskasta, joutuu työelämästä sivuun, uupuu
- Et voi tietää kestääkö parisuhde. Meillä tuli ero ja olen totaaliyh, vastaan kaikesta yksin, myös taloudellisesti, lapsen isä lipesi vastuusta eikä halua nähdä kehityshäiriöistä lastaan. Yleisesti kotitöiden, metatyön, lapsenhoitovastuun kaatuminen äidille. Työt + kodin- ja lastenhoito yksinään tämän päälle = äärimmäisen raskasta.
- Päiväkodit ovat huonoja, liian täysiä, uupuneet hoitajat, liian vähän henkilökuntaa
- Koulussa ei saa lapselle tarvittavia tukitoimia, vaikka lakien pitäisi taata ne. Joudut vanhempana olemaan jatkuvasti voimiesi äärirajoilla yrittäessäsi saada lapsellesi tukea ja mukautuksia, jotta pystyisi elämäänsä elämään. Kehityshäiriöisen (monella tapaa), immuunipuutteisen, jatkuvasti sairastelevan, totaaliuupuneen, ja monitarpeisen lapsen kanssa sitten neljän seinän sisällä, välillä kotiopettajana toimien
- Menetät oman elämän, oman ajan, omat haaveet, toiveet, unelmat, uran
- Tukiverkostoja ei välttämättä ole, nekin jotka ovat eivät jaksa kannatella
- Yhteiskunnalta turha odottaa tukea ja apua vaikka olisi tarve. Esimerkiksi hyvinvointialueiden myötä omaishoidontuet lakkautettu / niitä on hyvin vaikea saada.
- Yleinen kiusaamisilmapiiri, kylmyys, lapsivihamielisyys yhteiskunnassa.
Yksinkertaistettuna: Arki on liian kuormittavaa. Yhteiskunta ei vastaa palveluilla, joilla sen pitäisi vastata. Päiväkotien pitäisi toimia, pitäisi saada tuki kouluun, kiusaamiset pois. Mahdollistaa ja tukea vanhemman työssäkäyntiä tarjoamalla palveluita perheelle lapsen jatkuvan sairastelun ja tarpeisuuden vuoksi. Näin ei tapahdu. Lisää vain köyhdytetään ja kurjistetaan monien perheiden elämää näiden uusien leikkausten myötä.
Uusia kumppaniehdokkaita on ollut useita, jotka olisivat lapsia halunneet. Ei kiitos minulle. Ei tähän kylmään ja asiat huonosti hoitavaan yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en halua lisää lapsia? Minulla entuudestaan yksi alakoululainen erityislapsi.
- Et voi tietää saatko erityislapsen. Arki on hyvin raskasta, joutuu työelämästä sivuun, uupuu
- Et voi tietää kestääkö parisuhde. Meillä tuli ero ja olen totaaliyh, vastaan kaikesta yksin, myös taloudellisesti, lapsen isä lipesi vastuusta eikä halua nähdä kehityshäiriöistä lastaan. Yleisesti kotitöiden, metatyön, lapsenhoitovastuun kaatuminen äidille. Työt + kodin- ja lastenhoito yksinään tämän päälle = äärimmäisen raskasta.
- Päiväkodit ovat huonoja, liian täysiä, uupuneet hoitajat, liian vähän henkilökuntaa
- Koulussa ei saa lapselle tarvittavia tukitoimia, vaikka lakien pitäisi taata ne. Joudut vanhempana olemaan jatkuvasti voimiesi äärirajoilla yrittäessäsi saada lapsellesi tukea ja mukautuksia, jotta pystyisi elämäänsä elämään. Kehityshäiriöisen (monella tapaa), immuunipuutteisen, jatkuvasti sairaste
Noista ei pitäny paikkaansa ainakaan kaks kohtaa. Sikiöseulonnalla löydetään kehitysvammasuus ja päiväkodit on nyt paljon parempia ku lamavuosina jollon mä olin tarhas.