Vanhempiensa kiusaama lapsi joutuu myös koulukiusatuksi?
Vanhemmat jotenkin istuttavat lapsensa kehoon ja hermostoon sellaisen asennon, josta on luettavissa että tämä ei ole suojeltu ja hyväksytty. Kiusaajat sitten näkevät tämän ja iskevät kiinni. Huomaako kukaan tällaista dynamiikkaa omassa tai lapsensa tilanteessa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No itsellä ne oli vanhemmat sisarukset jotka kiusasi jo lapsena ja sitten koulussa muiden kanssa. Jotenkin vielä vähätelty aihe jos kiusaaja on oma sisko tai veli?
Se kyllä oli kamalaa kun sisarus kertoi häpeävänsä minua. Haukkui joka asiasta ja oli kateellinen jos minä edes joskus sain jotain. Toinen vanhemmistakin sääli sisarustani kun hänellä oli niin kamala sisko. Lapsena!!! Tämä vanhempi ilmeisesti unohti että oli itse minut kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsellä ne oli vanhemmat sisarukset jotka kiusasi jo lapsena ja sitten koulussa muiden kanssa. Jotenkin vielä vähätelty aihe jos kiusaaja on oma sisko tai veli?
Se kyllä oli kamalaa kun sisarus kertoi häpeävänsä minua. Haukkui joka asiasta ja oli kateellinen jos minä edes joskus sain jotain. Toinen vanhemmistakin sääli sisarustani kun hänellä oli niin kamala sisko. Lapsena!!! Tämä vanhempi ilmeisesti unohti että oli itse minut kasvattanut.
Samainen sisarus kertoi miten naapurustonkin teinit häpeävät kun asuvat minun naapurinani. Eli oli aika pitkälle viety heidän häpeilynsä... Olisi aika mahtavaa kohdata heidät nyt aikuisiällä.
Oma kokemus on toisin päin. Kiusaajia on kiusattu kotona. Joku sen kiusaamisen opettaa ja jostain se kurja luonne periytyy. Minusta näytti, että joku rakastava uskis-koti altisti enemmän kiusaamiselle. Sellaiset kodit, missä opetettiin, että olet hyvä juuri tuollaisena. Muut lapset ei sitten hyväksyneetkään joukkoonsa sellaisena, vaan sille oli ehdot. Ehdot saattoi olla melko normaalit, sellaiset, mitä voi vaatia ryhmässä toimiessa. Joko kaikki tekee näin tai kukaan ei tee -tyylisesti. Jotkut sitten totesi, että minun ei tarvitse, koska kelpaan juuri näin. Heitä kiusattiin. Kiusaaminen oli yleensä jotain painostusta ja sille oli joku syy. Kiusatut oli AINA jotenkin häiriöksi muille.
Sekä kiusatut että kiusaajat ovat ensin olleet aikuisten kiusaamia. Toisin tähän on poikkeus: kun ei-kiusattu pakotetaan kiusattujen joukkoon, häntä voidaan ryhmävoimin kiusata kateudesta. (Näin voi käydä esim. silloin, kun samaan koululuokkaan valikoidaan henkilöitä samantyyppisistä kotioloista, joissa vanhempi/vanhemmat ovat ankaria, mutta yksi tuleekin kodista, jossa ihmistä on kohdeltu rakastavasti.)
Kiusaaminen on Suomessa yleistä aikuisten kesken. Joten kai lapsiakin kiusataan.
Luulen, ettei moni ymmärrä, mitä kiusaaminen tarkoittaa. Ja ettei lasten hienovaraisesta mutta pitkäkestoisesta kiusaamisesta puhuta tarpeeksi - tai siitä, mitä tarkoittaa, että kohtelee muita ihmisiä hyvin.
Kotona kiusattujen ihmisten on vaikea sietää erilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ne kiusatut lapset joilla on hyvät vanhemmat?
Ne vanhemmat voivat tulla kertomaan itse miten kokevat.
Mua kiusattiin monet vuodet. On hyvät vanhemmat.
Ei se että kiusaa lasta tarkoita, että on huono vanhempi - valtaosa vanhemmista ei kokemukseni mukaan tajua kiusaa kiusaksi. He tarkoittavat hyvää. Mutta he tiedostamattaan toistavat kiusaajan roolia, kasvatuksen nimissä.
Jos lapsi ei ekalla kerralla puolusta itseä kiusaajia vastaan täpäkästi, osa voi yrittää uudelleen. Eli jo aluksi pitäisi aikuisen tai lapsen puuttua siihen. Kiusaaja voi säikähtää jos on varma ja näyttää sen.
Kiusaaminen tarkoittaa esim. sitä, että aikuinen väittelee ilkeästi pienen lapsen kanssa. Väkivallan muotoja on niin paljon, ettei niitä voi tässä luetella.
Mutta joo, aikuisen kiusaama lapsi on tottunut ajatukseen, että häntä saa kohdella halveksuvasti. Hän kuvittelee, että pitäisi vaan kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että kiusaa lasta tarkoita, että on huono vanhempi - valtaosa vanhemmista ei kokemukseni mukaan tajua kiusaa kiusaksi. He tarkoittavat hyvää. Mutta he tiedostamattaan toistavat kiusaajan roolia, kasvatuksen nimissä.
Mun vanhemmat eivät ole kiusanneet tietämättään. Ei edes kasvatuksen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei ekalla kerralla puolusta itseä kiusaajia vastaan täpäkästi, osa voi yrittää uudelleen. Eli jo aluksi pitäisi aikuisen tai lapsen puuttua siihen. Kiusaaja voi säikähtää jos on varma ja näyttää sen.
Nimenomaan. Mutta mitä tapahtuu, kun tämä ei ole kotona sallittua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat eivät ole kiusanneet tietämättään. Ei edes kasvatuksen nimissä.
Onkohan se helpompaa, kuin salattu kiusaaminen? Ainakin tiedät, ketkä ovat syyllisiä.
Miten on vaikuttanut suhtautumiseesi kiusaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä jatkunut teillä myös työpaikkakiusaamisena?
Luulen, että työpaikkakiusaajien on vaikea sietää itseään parempia tai sellaisia, joiden kanssa tuntevat pienuutensa. Eli vähän eri ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Voi Freud, mitä menit tekeen! Laitoit kaikki äidin syyksi?
uusfreudilaiset suojelevat äitejä. Lapset eivät saisi tajuta, mitä heille on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Sekä kiusatut että kiusaajat ovat ensin olleet aikuisten kiusaamia. Toisin tähän on poikkeus: kun ei-kiusattu pakotetaan kiusattujen joukkoon, häntä voidaan ryhmävoimin kiusata kateudesta. (Näin voi käydä esim. silloin, kun samaan koululuokkaan valikoidaan henkilöitä samantyyppisistä kotioloista, joissa vanhempi/vanhemmat ovat ankaria, mutta yksi tuleekin kodista, jossa ihmistä on kohdeltu rakastavasti.)
Luokkajaot ovat harkittuja, aivan kuten päivähoitopaikkojen ruokailujen istumapaikat taktikoidaan lasten profilointien mukaan.
Kiusaaja vanhemmat groomaa lapsen uhriksi. Kiusaaja demonit näkee tämän uhriroolin, joka puuttuu normaalin kasvatuksen saaneilta jotka osaa suullisesti sanoa vastaan.
Tämä on totta. Esim. narsistisen vanhemman lapsesta muut vaistoavat, että se ei osaa puolustaa rajojaan, koska niin rajaton vanhempi on sen kouluttanut. Tosi ikävä juttu.
Little Girl's 911 Call Rescues Her From INSANELY Dangerous Mother https://youtu.be/mk3WfAxz2yk?si=raR2NNEDCnlyseoJ
"You've done breathing."
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Esim. narsistisen vanhemman lapsesta muut vaistoavat, että se ei osaa puolustaa rajojaan, koska niin rajaton vanhempi on sen kouluttanut. Tosi ikävä juttu.
Luulen, että narsistilla on hyvinkin tarkat "rajat", mutta [pinta-ala -symboliikkaa jatkaakseni] ne ulottuvat muiden kunnioittamisen alueen päälle. Hän kokee olevansa oikeutettu huolehtimaan "rajoistaan" niin paljon, että muiden "rajoja" ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Mutta mitä tapahtuu, kun tämä ei ole kotona sallittua?
Aikuisten yksinoikeus kiusata ("kasvatuksen nimissä"), lapsille samasta käytöksestä suututaan?
Entä jos lapsella joka kiusaa, on kiusatessaan jalo tarkoitus, kuten kiusaavalla aikuisella on. Eihän se poista sitä tosiasiaa, että käytös on moukkamaista, kun asian voisi fiksumminkin hoitaa.
-eri