Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa kertaa Lapissa lumettomana aikana ja yllätys miten rumaa täällä on

Vierailija
12.09.2025 |

Luonto tietysti kaunis, mutta rakennetun ympäristön ulkoalueisiin ei ole panostettu yhtään. Ruohot ja puskat rehottaa, pihat soratettu miten sattuu. Ravintoloiden ja kahviloiden ulkoalueet todella rumat. Ilmeisesti niitä ei koeta tärkeinä asioina, turistin silmiin vaan tuntuu oudolta

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemi on ruma kaupunki, johtuu suureksi osaksi siitä, että siellä ei ole säilynyt mitään kauniita puutaloja yms.alueita, koska ne poltettiin Lapin sodassa. Asun itse Rollossa ja en tykkää kaupunkikuvasta. Kauniita paikkoja tähän aikaan on Pallas, Ylläs, Levi ja puhun nyt luonnosta, en tonk

--

Ehkä siellä on ollut vaikea säilyttää, koska Lapin sodassa Lappi poltettiin. 

Olisiko niin?

Vierailija
62/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Lappi se suttuinen pikkukylä tai ruma Rovaniemi? Onko Lappi se laskettelukeskus ja mökkikeskittymä? Rumia rakennuksia ja infraa?

Minulle Lappi on se koskematon erämaa, jonne pitää kävellä ja nähdä vähän vaivaa että pääsee näkemään vapaana virtaavan putouksen, kosken, järvet, tunturit, väriä vaihtavat puut ja revontulet, suuret porotokat, maassa vilistelevät sopulit, kapustarinnan haikea ääni suon laidalla.

Tämä. Mulle se on ihan vaan nuotioilta Ounasjoen rannalla. Tai sitten nousen tunturiin seuraamaan auringonlaskua. Upeaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemi on ruma kaupunki, johtuu suureksi osaksi siitä, että siellä ei ole säilynyt mitään kauniita puutaloja yms.alueita, koska ne poltettiin Lapin sodassa. Asun itse Rollossa ja en tykkää kaupunkikuvasta. Kauniita paikkoja tähän aikaan on Pallas, Ylläs, Levi ja puhun nyt luonnosta, en tonk

--

Olisiko niin?

No näinhän tuossa kerrottiin

Vierailija
64/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota. 

Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.

Mitä sinne olisi sodan jälkeen pitänyt rakentaa? Alppimajojako?

Kun kerran lähdetään puhtaalta pöydältä ja on mahdollisuus rakentaa kaunista tai rumaa, niin miksi valitaan, että rakennetaanpa rumaa - siinä on ihmisen hyvä olla, silmä ja sielu lepää.

Koskee myös muita kaupunkeja.

Mitä sä luulet, oliko esteti

En kirjoittanut mitään alppimajoista, ei sinne sellaisia tarvittu eikä tarvita. Enkä noista muista luettelemistasi asioista. Ei sen silmälle kauniin välttämättä tarvitse maksaa enemmän kuin ruma, tarvitaan vain halu nähdä asiat siltäkin kannalta ja miettiä mitä se tekee asukkaiden hyvinvoinnille, jos on kyseessä harmaa betonilaatikkohelvetti tai viihtyisä ympäristö. Tuo ensimmäinen todellakin on sitä neukkutyyliä. 

Vierailija
65/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sodankylästä. Ruma on sekä rovaniemi, sodankylä ym. 

Sodankyläkään ei kyllä mitään kunnon Lappia ole.  

Sä nyt voit olla ihan mitä mieltä haluat, voit mennä vaikka Kautokeinoon jos koet, että se vain on lappia. 

Kysyppä paikallisilta mikä on "oikeaa Lappia", sitä on ns. tunturilappi ja saamelaisalue. Lappi ei ole sama asia kuin Lapin maakunta. 

Mä olen paikallinen, aika monessa polvessa äitini puolelta

Saamelainen, lappilainen vai junan tuoma? 

1600-luvulta asti lappilaista s

Sodankylässäkö? Mutta et saamelaissukua? 

Vierailija
66/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle saamelaisista jankkaaja: oletko itse saamelainen? Lapissa on asunut ammoisista ajoista muitakin kuin saamelaisia, Voit mennä saamelaisten kanssa vääntämään kuka asuu ja missä, ovat sen verran eripuraista sakkia, että sinne vaan sekaan tinkaamaan.

Vierailija
67/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kommenttiin 20.             

Ei halutakaan. Tietysti isot matkailuyritykset haluavat rahansa.

Pienemmistä monet pakkoraossa. Ei Lapissakaan työpaikkoja jaella tarjottimella.

En viitsi sanoa, mitä kansallisuutta varsinkaan ei haluta. He tulevat kaukaa, heitä on loputtomasti. He eivät kunnioita mitään paikallista tai paikallisia ihmisiä. 

Vierailija
68/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Lappi se suttuinen pikkukylä tai ruma Rovaniemi? Onko Lappi se laskettelukeskus ja mökkikeskittymä? Rumia rakennuksia ja infraa?

Minulle Lappi on se koskematon erämaa, jonne pitää kävellä ja nähdä vähän vaivaa että pääsee näkemään vapaana virtaavan putouksen, kosken, järvet, tunturit, väriä vaihtavat puut ja revontulet, suuret porotokat, maassa vilistelevät sopulit, kapustarinnan haikea ääni suon laidalla.

Tämä. Mulle se on ihan vaan nuotioilta Ounasjoen rannalla. Tai sitten nousen tunturiin seuraamaan auringonlaskua. Upeaa

Kävely tunturissa, vain sinä ja porot, no joo.. kuukkelit. 

Vierailija
69/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Olisiko niin?

Mitä sähläät? Niinhän tuossa juuri kirjoitettiin.

Vierailija
70/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Olisiko niin?

Osaatko lukea ollenkaan? Eka lause. Lue uudelleen. Herrajumala mitä porukkaa täällä käy 😂

Vierailija
71/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi-Norja-vertailussa suomalaisten kaupunkien suurin ankeus tulee tunnelman ja viihtyisyyden puutteesta. Yhtenäiset puutalojonot, viihtyisä valaistus, talot lähellä katua jne. ovat ihmiselle miellyttävä mittakaava ja tuottavat turvallisuuden tunnetta. Sellainen puuttuu Suomesta pitkälti.

Saksalaiset poltti lähtiessään puutalot Lapista, siksi niitä siellä ei ole.

Vierailija
72/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota. 

Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.

Historian tuntemus.

" sodassa saksalaisjoukot vetäytyessään käyttivät poltetun maan taktiikkaa. Rovaniemen kauppalassa saksalaisten omat parakit poltettiin 7. lokakuuta.[25] Kauppalan muut rakennukset poltettiin tai räjäytettiin 10.16. lokakuuta, ja tuhon täydensi 14. lokakuuta keskustassa rautatieasemalla ilmeisesti vahingossa räjähtänyt 400 tonnin ammusjuna.[26][27] Samana päivänä räjäytettiin Suutarinkorvan ja Ounaskosken sillat. Juuri ennen vetäytymistään pohjoiseen 16. lokakuuta saksalaiset sytyttivät polttopulloilla Rovaniemen kirkon palamaan.[28] Kauppala tuhoutui täysin: rakennuksista arviolta lähes 90 prosenttia tuhoutui. Maalaiskunnan puolella saksalaiset tuhosivat noin 60 prosenttia rakennuskannasta."

Vierailija
73/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt jankataan asiaa, mikä selitettiin jo ekalla sivulla. Luetun ymmärtäminen hukassa?

Vierailija
74/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle saamelaisista jankkaaja: oletko itse saamelainen? Lapissa on asunut ammoisista ajoista muitakin kuin saamelaisia, Voit mennä saamelaisten kanssa vääntämään kuka asuu ja missä, ovat sen verran eripuraista sakkia, että sinne vaan sekaan tinkaamaan.

Öööö.. Lapissa asuu saamelaisia, lappilaisia ja junan tuomia. Ollaanko tässä muuta väitetty? Lappilaiset ne muuten on eripuraista sakkia varsinkin sen suhteen kuinka saamelaisiin ja poroihin suhraudutaan, iso osa kauheita rasisteja jotka veritöitäkin tehneet, eikä vain poroille. Saamelais- ja poroviha on valitettavan yleistä. Sitten unohdetaan sekin, että osa poroisännistä ei edes ole saamelaisia, mutta porojen "tihutyöt" kuten rouvan pelargonien syönti on sekin saamelaisten syy. Että näin. 

Vierailija
75/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö.. Lapissa asuu saamelaisia, lappilaisia ja junan tuomia. Ollaanko tässä muuta väitetty? Lappilaiset ne muuten on eripuraista sakkia varsinkin sen suhteen kuinka saamelaisiin ja poroihin suhraudutaan, iso osa kauheita rasisteja jotka veritöitäkin tehneet, eikä vain poroille. Saamelais- ja poroviha on valitettavan yleistä. Sitten unohdetaan sekin, että osa poroisännistä ei edes ole saamelaisia, mutta porojen "tihutyöt" kuten rouvan pelargonien syönti on sekin saamelaisten syy. Että näin. 

Kyllä. sekaan mahtuu monenlaista. Suvussa on ollut poromiehiä ja kaikenlaista on nähnyt ja kuullut

Vierailija
76/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia pihoja ja puutarhoja laittaisit Lappiin tai kasvuvyöhykkeelle 7, kun  pohjoisemmat osat kuuluvat  jopa arktiseen vyöhykkeeseen?

Vierailija
77/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi-Norja-vertailussa suomalaisten kaupunkien suurin ankeus tulee tunnelman ja viihtyisyyden puutteesta. Yhtenäiset puutalojonot, viihtyisä valaistus, talot lähellä katua jne. ovat ihmiselle miellyttävä mittakaava ja tuottavat turvallisuuden tunnetta. Sellainen puuttuu Suomesta pitkälti.

Saksalaiset poltti lähtiessään puutalot Lapista, siksi niitä siellä ei ole.

Miksi jankkaat tuota samaa täällä moneen kertaan jo kirjoitettua? Tuossa sitäpaitsi puhuttiin yleisesti Suomen kaupungeista sekä mikä on ihmissilmälle kaunista. Kautta Suomen on kauniita rakennuksia (puisia tai kivisiä) kaupungeista viime vuosikymmenien aikana purettu rahanahneuden vuoksi ja hyvävelikerhojen toimesta ja lopputulos ihmisten hyvinvoinnissa näkyy. 

Vierailija
78/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa on kaunis luonto, se ei juuri koristuksia tarvi

Vierailija
79/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemi on ruma kaupunki, johtuu suureksi osaksi siitä, että siellä ei ole säilynyt mitään kauniita puutaloja yms.alueita, koska ne poltettiin Lapin sodassa. Asun itse Rollossa ja en tykkää kaupunkikuvasta. Kauniita paikkoja tähän aikaan on Pallas, Ylläs, Levi ja puhun nyt luonnosta, en tonkisi ravintoloiden takapihoja 

No voi hemmetti, kyllä Lapin sodan jälkeen on ollut vuosikymmeniä aikaa rakennella uusia puutaloja vanhan mallin mukaan. Mutta kun ei osata eikä ainakaan viitsitä.

Vierailija
80/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi nyt tietää missä olet. Jos olet hiihtokeskuksessa, niin tokihan he satsaa pääsääntöisesti turistiaikaan, eli talveen.

Olen Ylläksellä. Kovasti on porukkaa ruskaretkeilemässä. Ruskaa ei tosin ole. 

Ap

Äkäslompolossa vai Ylläsjärvellä? 

Äkäslompolossa

Jännä juttu. Juuri eilen lähdettiin Äkäslompolosta ja kyllä siellä oli jo komeaa ruskaa. Toki liikuttiin ja majoituttiin luonnossa. Ehkä ruska ei näy hotellin pihalle niin hyvin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän