Ekaa kertaa Lapissa lumettomana aikana ja yllätys miten rumaa täällä on
Luonto tietysti kaunis, mutta rakennetun ympäristön ulkoalueisiin ei ole panostettu yhtään. Ruohot ja puskat rehottaa, pihat soratettu miten sattuu. Ravintoloiden ja kahviloiden ulkoalueet todella rumat. Ilmeisesti niitä ei koeta tärkeinä asioina, turistin silmiin vaan tuntuu oudolta
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerroha ne ravintolat ja kahvilat joiden ulkoalueet sinua närästi? Olikos majoituuspaikkasi ulkoalueet mieluisat?
Vastausta odotellaan vai etkö ole vielä ehtinyt KVG tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota.
Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.
Mitä sinne olisi sodan jälkeen pitänyt rakentaa? Alppimajojako?
Kyllä, sellaista sveitsiläistyyliä että k unniavieraamme viihtyisivät nyt paremmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sodankylästä. Ruma on sekä rovaniemi, sodankylä ym.
Sodankyläkään ei kyllä mitään kunnon Lappia ole.
Sä nyt voit olla ihan mitä mieltä haluat, voit mennä vaikka Kautokeinoon jos koet, että se vain on lappia.
Kysyppä paikallisilta mikä on "oikeaa Lappia", sitä on ns. tunturilappi ja saamelaisalue. Lappi ei ole sama asia kuin Lapin maakunta.
Mä olen paikallinen, aika monessa polvessa äitini puolelta
Saamelainen, lappilainen vai junan tuoma?
No voi sentään, kun sinua varten ei Lappia kaunistettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa houria 😂
Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin.
Paikallisten talojen pihat ihan kauheita suorastaan. Yllästunturin huippu karsea epämääräinen sorakenttä ja sitä sitten muutamat ulkomaalaiset turistit ihmettelemässä. Ulkona ei mitään paikkaa missä istua. Sieltä ei paljoa someen postata selfieitä, ei mitään maamerkkiä, Ylläs-kylttiä. Ilmeisesti tuonne ei edes haluta lisää turisteja?
Se on tunturin huippu, mitä siellä pitäisi olla? :D
No kyllähän se nyt kannattaisi ainakin asfaltoida, olisi paljon siistimpi. Tuollaisessa kivikossa voi sitäpaitsi joku turisti nyrjäyttää jalkansa. Siitä saisi sitten lehtipuhaltimella roskatkin hyvin pois. Ja reunoille jotain kukkaistutuksia. Ja lapsille vähintään pomppulinna kannustimeksi ja palkinnoksi, jos jaksavat ylös kiivetä.
"Eli kylttejä somen takia. Tästä sai kyllä aamun naurut"
Kyllä nykypäivänä näin, jos turisteja halutaan paikalle. Noille näköjään riittää koko kesän puolityhjinä pyörivät gondolihissit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota.
Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.
Valitettavasti se 60-70 -lukujen neukkuestetiikka ei ole jäänyt historiankirjoihin kauneudestaan kuuluisana. Alppimajat on kieltämättä nättejä.
Oletko ihan idari. Miksi epäkäytännöllistä tuontikamaa ja kulttuurin omimista? Ei kai mitään paikkakuntaa ole rakennettu turisteja vaan paikallisia varten. Paitsi ne turistikylät josta autentisuus puuttuu ja joissa vain juhlitaan ja ryypätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sodankylästä. Ruma on sekä rovaniemi, sodankylä ym.
Sodankyläkään ei kyllä mitään kunnon Lappia ole.
Sä nyt voit olla ihan mitä mieltä haluat, voit mennä vaikka Kautokeinoon jos koet, että se vain on lappia.
Kysyppä paikallisilta mikä on "oikeaa Lappia", sitä on ns. tunturilappi ja saamelaisalue. Lappi ei ole sama asia kuin Lapin maakunta.
Mä olen paikallinen, aika monessa polvessa äitini puolelta
Saamelainen, lappilainen vai junan tuoma?
1600-luvulta asti lappilaista sukua
Vierailija kirjoitti:
"Eli kylttejä somen takia. Tästä sai kyllä aamun naurut"
Kyllä nykypäivänä näin, jos turisteja halutaan paikalle. Noille näköjään riittää koko kesän puolityhjinä pyörivät gondolihissit.
Joopajoo, kyllä siellä turisteja on ilman somekylttejäkin. Ehkä se on sulle vaan väärä kohde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran lähdetään puhtaalta pöydältä ja on mahdollisuus rakentaa kaunista tai rumaa, niin miksi valitaan, että rakennetaanpa rumaa - siinä on ihmisen hyvä olla, silmä ja sielu lepää.
Koskee myös muita kaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
Eli kylttejä somen takia. Tästä sai kyllä aamun nauru
Mitäs naurettaavaa somemarkkinoinnissa on? Muutama kyltti ja pienet kustannukset. Tuo Sallakin on niin pieni paikka, vain 6000 asukasta, että kyllä siellä kannattaa kaikki mun mielestä yrittää, mitä voi. Ja kaunista niitä laskettelurakenteita ja joitain louhosjuttuja yms. lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran lähdetään puhtaalta pöydältä ja on mahdollisuus rakentaa kaunista tai rumaa, niin miksi valitaan, että rakennetaanpa rumaa - siinä on ihmisen hyvä olla, silmä ja sielu lepää.
Koskee myös muita kaupunkeja.
Mitä sä luulet, oliko estetiikka ja alppimajat ekana mielessä sodan jälkeen jälleenrakennusvuosina? Maksettavana suuret sotakorvaukset naapurimaalle. Miutta ei, olisi pitänyt tietää, että av-mamma herran vuonna 2025 haluaa alppimajoja ja ihkuja pihoja ja toinen kylttejä erämaahan, jotta saa naamansa someen. O tempora o mores
Äkäslompolo on kyllä alueena ankeuden huipentuma. Yksi tie ja sitten sen varrella rivissä kaupat ja ravintolat. Jounin kaupan pihassa olevat iso poro ja Mailan putiikin edustalla olevat pari pelagoniaa, siinäpä se. Odotin jotain idyllistä kylää. Onneksi retkeilyreiteillä on mahtavat maisemat.
Tässä unohtuu nyt etelän veteliltä se, että yleensä lappiin tuöevat ihmiset haluavat autenttisuutta ja luontoa, hiljaisuutta ym. Ei silloin ole tarkoitus, että kylä on kuin jostain disneyleffasta alppimajoineen ja kukkaistutuksineen. Tälläkin palstalla valitetaan erityyppisistä turistirysistä, ei siis tehdä lapistakin sellaista.
Meillä on myös lähitunturin laella isoja kivilohkareita ; ovat kuulema olleet vuosisatoja siellä. Olen jo vuosia sitten laittanut kunnalle postia,, , että tunturinlaki pitäisi siistiä. Mitään ei ole tapahtunut, vaikka veroja maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa houria 😂
Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin.
Paikallisten talojen pihat ihan kauheita suorastaan. Yllästunturin huippu karsea epämääräinen sorakenttä ja sitä sitten muutamat ulkomaalaiset turistit ihmettelemässä. Ulkona ei mitään paikkaa missä istua. Sieltä ei paljoa someen postata selfieitä, ei mitään maamerkkiä, Ylläs-kylttiä. Ilmeisesti tuonne ei edes haluta lisää turisteja?
Se on tunturin huippu, mitä siellä pitäisi olla? :D
No kyllähän se nyt kannattaisi ainakin asfaltoida, olisi paljon siistimpi. Tuollaisessa kivikossa voi sitäpaitsi joku turisti nyrjäyttää jalkansa. Siitä saisi sitten lehtipuhaltimella roskatkin h
Tämä. Rinteiltä rakka vitthuun ja tilalle esteetön kulku funikulaarilla ja kuntoportailla. Parhaalle näköalakohdalle iso valaistu sydän tekstillä I love Ylläs jossa voisi selfieitä ottaa. Oikeestaan, muutama palmu ja uima-allas olisi iloinen yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Äkäslompolo on kyllä alueena ankeuden huipentuma. Yksi tie ja sitten sen varrella rivissä kaupat ja ravintolat. Jounin kaupan pihassa olevat iso poro ja Mailan putiikin edustalla olevat pari pelagoniaa, siinäpä se. Odotin jotain idyllistä kylää. Onneksi retkeilyreiteillä on mahtavat maisemat.
Mäneppä Äkäslompolon rannalle, vaikkapa uimarannalle, ilta-auringossa ja nauti. On hiton hienoo. Kylä itse ei ole kummoinen, mutta hyvä niin, ympäristössä on liikaakin rakennuksia. Hyvä kylä, pieni kylä.
Onko Lappi se suttuinen pikkukylä tai ruma Rovaniemi? Onko Lappi se laskettelukeskus ja mökkikeskittymä? Rumia rakennuksia ja infraa?
Minulle Lappi on se koskematon erämaa, jonne pitää kävellä ja nähdä vähän vaivaa että pääsee näkemään vapaana virtaavan putouksen, kosken, järvet, tunturit, väriä vaihtavat puut ja revontulet, suuret porotokat, maassa vilistelevät sopulit, kapustarinnan haikea ääni suon laidalla.
Siellä ei ole mitään rumaa sinun lisäksesi.
Kannattaa unohtaa taajamat ja muut rakennetut kohteet ja mennä kunnolla luontoon ruska-aikana. Jos ei siellä mieli ja silmä lepää, niin ei sitten missään. Miehen kanssa ollaan menossa kolmen viikon päästä viikon mittaiselle vaellukselle, yövytään autiotuvissa ja nautitaan luonnonrauhasta. Kuinka jo odotankaan reissua!