Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaa kertaa Lapissa lumettomana aikana ja yllätys miten rumaa täällä on

Vierailija
12.09.2025 |

Luonto tietysti kaunis, mutta rakennetun ympäristön ulkoalueisiin ei ole panostettu yhtään. Ruohot ja puskat rehottaa, pihat soratettu miten sattuu. Ravintoloiden ja kahviloiden ulkoalueet todella rumat. Ilmeisesti niitä ei koeta tärkeinä asioina, turistin silmiin vaan tuntuu oudolta

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen jää sinne kylään kököttämään vaan kiiku vaikka tunturin päälle, maisemat on hienot. Ja jos on auto käytössä, käykää vaikka ajelemassa Pallaksella, Punaisen hiekan rannalla, Jerisjärven saunamaailmassa jne. On kaunista

"Lapin luonto luo outoa taikaa, se on kaunis ja korvaamaton"

Käyn kesällä kalastelemassa ja muuten,  syksyllä metsästys reissulla.  Tullut perinteeksi jo yli 20v ajan, aina vaan päästävä.

Vierailija
22/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turistirysiä kaipaaville Saariselkä ja Sirkka (Levi) joissa vilinää ja "alppimajoja" 🥱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin. 

Paikallisten talojen pihat ihan kauheita suorastaan. Yllästunturin huippu karsea epämääräinen sorakenttä ja sitä sitten muutamat ulkomaalaiset turistit ihmettelemässä. Ulkona ei mitään paikkaa missä istua. Sieltä ei paljoa someen postata selfieitä, ei mitään maamerkkiä, Ylläs-kylttiä. Ilmeisesti tuonne ei edes haluta lisää turisteja?

😅🤣😂 Päivän paras! 

Vierailija
24/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin. 

Paikallisten talojen pihat ihan kauheita suorastaan. Yllästunturin huippu karsea epämääräinen sorakenttä ja sitä sitten muutamat ulkomaalaiset turistit ihmettelemässä. Ulkona ei mitään paikkaa missä istua. Sieltä ei paljoa someen postata selfieitä, ei mitään maamerkkiä, Ylläs-kylttiä. Ilmeisesti tuonne ei edes haluta lisää turisteja?

No se on pakko sanoa, että Yllästunturi on laskettelurinne. Jos haluat kesällä käydä sielläpäin, niin mene mielummin Pallakselle ja käy kiipeämässä Taivaskerolle. 

Vierailija
25/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

Se on tunturin huippu, mitä siellä pitäisi olla? :D

Vierailija
26/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sodankylästä. Ruma on sekä rovaniemi, sodankylä ym. 

Vierailija
27/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodankyläkään ei kyllä mitään kunnon Lappia ole.  

Vierailija
28/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rovaniemeläinen ja samaa mieltä. Lisäksi kaikki laskettelukeskukset ovar rumia kesällä ja syksyllä. 

Vierailija
29/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä nyt voit olla ihan mitä mieltä haluat, voit mennä vaikka Kautokeinoon jos koet, että se vain on lappia. 

Vierailija
30/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

No se on pakko sanoa, että Yllästunturi on laskettelurinne. Jos haluat kesällä käydä sielläpäin, niin mene mielummin Pallakselle ja käy kiipeämässä Taivaskerolle. 

Ylläksellä on muitakin kuin ne laskettelurinteet. Ylläksen ympäristö on täynnä hyviä luontoreittejä joissa mahtavat maisemat olipa talvi tai kesä. 

Vierailija
31/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

Muutama penkki, näköslatasanne, joku maamerkki, kota, tms. Tai esim siisti kävelypolku gondolilta kahvilaan. Pelkkää ankeutta, ei estetiikkaa yhtään. Joku aidanpätkä, opastekyltit kelohongasta tms olis jo paljon. 

Vierailija
32/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä nyt voit olla ihan mitä mieltä haluat, voit mennä vaikka Kautokeinoon jos koet, että se vain on lappia. 

Kysyppä paikallisilta mikä on "oikeaa Lappia", sitä on ns. tunturilappi ja saamelaisalue. Lappi ei ole sama asia kuin Lapin maakunta. 

Vierailija
33/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

No esimerkiksi Sallassa on joka paikassa niitä "in the middle of nowhere" -kylttejä, joiden vieressä ihmiset poseeraavat. Ihan siellä kamalalla lasketteluhuipullakin hissirakennelmien seassa. Ja siellä on myös penkkejä ja rakennelmia istuskeluun, yhteen kohtaan on laitettu ryhmä riippukeinuja, joissa pötkötellä. Joihinkin taukopaikkoihin polkujen varrella on laitettu puisia keinutuoleja Salla-kylttien viereen, niistä kelpaa someen postailla :). On aikaa siitä, kun olen käynyt Ylläksen huipulla, joten en muista tarkkaan mitä siellä oli, mutta ei jäänyt mitään erityistä mieleen muuta kuin maisemat ja nousu tietysti.

Vierailija
34/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi on kaunista aluetta.

Mutta kullanhuuhtomiset, malmien etsimiset ja laskettelurinteet ovat kauhistus.

Talvituristeille Lappi on ihanteellinen, kaikki on valkoisen lumen peitossa.

MUISSA MAISSA ei saa poiketa viitoitelluilta poluilta. On käytettävä valmiita polkuja ja yöpymiset ovat kiellettyjä

luonnossa.

Meillä tarvitaan tarkennettuja sääntöjä. Missä ovat Lapin omat kansanedustajat?

Vierailija
35/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
36/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

😅🤣😂 Päivän paras! 

Juu ihan on Gardajärven meininki hakusessa. Etelässä on vielä pari kahvilaa sellaisessa paikassa ja autolla sinne Ylläksen huipulle vaan.

Me ajettiin Ylläksen rinnettä fillareilla, joissa ei ollut edes jarruja ja hyvin selvittiin, slalomia oli ja hurjaa vauhtia alaspäin.

Vierailija
37/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

Muutama penkki, näköslatasanne, joku maamerkki, kota, tms. Tai esim siisti kävelypolku gondolilta kahvilaan. Pelkkää ankeutta, ei estetiikkaa yhtään. Joku aidanpätkä, opastekyltit kelohongasta

Kotia ja kävelypolkuja on siellä kyllä riittämiinympäristössä. Se on talvella laskettelupaikka, ei sinne kannata alkaa pykäämään mitään isoja rakennuksia. Estetiikka? Oletko sinä katsonut ympärillesi? Jos haluat laitettua paikkoja, humppaa ja huvia, olet  kyllä vähän väärässä kohteessa, mene vaikka Disnelylandiin. Hyvä kun joka paikkaa ei rakenneta täyteen turismihömppää vaan annetaan luonnon pysyä luontona

Vierailija
38/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä paikallisilta mikä on "oikeaa Lappia", sitä on ns. tunturilappi ja saamelaisalue. Lappi ei ole sama asia kuin Lapin maakunta. 

Mä olen paikallinen, aika monessa polvessa äitini puolelta

Vierailija
39/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappi on kaunista aluetta.

Mutta kullanhuuhtomiset, malmien etsimiset ja laskettelurinteet ovat kauhistus.

Talvituristeille Lappi on ihanteellinen, kaikki on valkoisen lumen peitossa.

MUISSA MAISSA ei saa poiketa viitoitelluilta poluilta. On käytettävä valmiita polkuja ja yöpymiset ovat kiellettyjä

luonnossa.

Meillä tarvitaan tarkennettuja sääntöjä. Missä ovat Lapin omat kansanedustajat?

Heikki Autto on varmaan lentokoneessa ja Junno ihastelee omaa miljoonatietänsä. Markus Lohi ei ainakaan ole kotona, koska ei ole näkynyt kuin vaimo ja lapset. Olen naapuri.

Muista en tiedä missä ovat.

Vierailija
40/121 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa houria 😂

No esimerkiksi Sallassa on joka paikassa niitä "in the middle of nowhere" -kylttejä, joiden vieressä ihmiset poseeraavat. Ihan siellä kamalalla lasketteluhuipullakin hissirakennelmien seassa. Ja sie

Eli kylttejä somen takia. Tästä sai kyllä aamun naurut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi