Säästän tänäkin vuonna 2695€ kun otin lainaan korkokaton
Tai siis 12kk tästä eteenpäin, korontarkistus oli minulla syyskuussa.
Kyllä tuolla hinnalla muutamat kahvit juo.
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, aloittaja maksaa joka kuukausi pankille ylimääräistä, etteivät nosta korkoa. Järkevä teko pankilta. Saavat ylimääräistä rahaa, vaikka korot eivät nousisikaan.
Tajuatko, että EN MAKSA?
Ap
Meinaatko, että olet saanut ilmaisen korkotakuun? Nyt et ole ihan tajunnut, että maksat sitä ihan kuin vakuutuksena, että korkosi ei joskus tulevaisuudessa nousisi. Mikäli korot ei olisi koskaan nousseetkaan, olisit maksanut kaikki vuodet ylimääräistä!
Korkosuoja tuottaa, mikäli korot nousee. En maksa siitä tuotosta yhtään mitään, sehän on tuottoa.
Sit maksaisin, jos mun kokonaiskorko olisi ilman sitä pienempi. Mutta näinhän ei asia ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertonut ottaneensa lainan kun korko ollut nolla prosenttia ja siihen päälle 0.74 prosenttiyksikön korkosuojan. Heti, kun korko on noussut 0.01 prosenttiin alkaa pankin rahastus. Silloin aloittaja maksaa korostaan 7400 prosenttia enemmän kuin ilman korkosuojausta. Kun korko nousee 1 prosenttiin, niin aloittaja maksaa korostaan 74 prosenttia enemmän, kuin ilman korkosuojaa, jne.
Siis mitä sä oikein seepee selität?
Ap
Kerro että tuo laskelma on väärin. KERRO, KERRO. Olisi ihana kuulla miten sen kumoat. Nosta tämä näytelmä uusiin fääreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit eivät sano aloittajaa tyhmäksi asiakkaaksi, vaan hyväksi asiakkaaksi. Saavathan he nyt lainasta enemmän rahaa, kuin ilman korkokattoa ja asia vaan kallistuu pankkien eduksi paremmin, kun korot laskevat.
Eivät saa nyt enempää rahaa vaan vähemmän. Pankit saavat nyt eniten rahaa lainoista, joissa EI OLE KORKOSUOJAA, tyhmä.
Ap
Sinä olet sen ylimääräisen maksanut jo monin verroin korkokaton merkeissä 🤣
En ole. Maksoin 1. vuonna 0,74% enemmän, joka oli 235 000 eurosta 1739€. Eli oon ollut tässä jo monta vuotta pelkästään saamapuolella. Taannoin jopa yli 4000€ vuodessa verrattuna heihin, joilla ei ollut korkosuojausta vuodelta 2021!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika saatanan paljon sinulla on lainaa. Jos noin valtavasti menee rahaa korkoihin. Euribor on tällä hetkellä 2 % tuntumassa. Tuskin korkokatto sekään sentään 0 % tasolla on.
Lainassa on iso marginaali, koska se määriteltiin kulutusluotoksi, eli 1,5%. Lainaa on jäljellä 188 000€. Kulutusluottoa ei tuon pienemmällä marginaalilla olisi silloin saanut, kun summa oli valtava, 235 000€.
Korko ilman kattoa olisi 3,68%, nyt 2,25%.
Ap
Kuka käski ottaa noin järjettömän kulutusluoton. Meidän asuntolainan kokonaiskorko on 2,3% ilman mitään korkokattoja tai putkia. Ehdittiin myös lyhentää nollakoroilla lainaa monta vuotta, joten plussalla ollaan edelleen vahvasti. Aikanaan pankki tarjosi jotain korkoputkea, mutta se olisi tullut kallii
kuten sanottu, se laina on otettu jo monta vuotta ennen tuota maagista 2021 vuotta, joten ylimääräinen 0,7% korko sinä aikana olisi tullut todella kalliiksi. Joskus muistan jostain lukeneeni, että korkokatot toimii ottajan eduksi vain, jos ne on otettu alle vuosi ennen korkojen nousua. Muussa tapauksessa niitä alun kovempia maksuja ei saa enää takaisin. Sulla kävi tuuri. Itse en tosin koskaan olisi ottanut noin isoa kulutusluottoa mikä sulla, vaan olisi realisoinut osan perinnöstä, mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika saatanan paljon sinulla on lainaa. Jos noin valtavasti menee rahaa korkoihin. Euribor on tällä hetkellä 2 % tuntumassa. Tuskin korkokatto sekään sentään 0 % tasolla on.
Lainassa on iso marginaali, koska se määriteltiin kulutusluotoksi, eli 1,5%. Lainaa on jäljellä 188 000€. Kulutusluottoa ei tuon pienemmällä marginaalilla olisi silloin saanut, kun summa oli valtava, 235 000€.
Ap
Kuka käski ottaa noin järjettömän kulutusluoton. Meidän asuntolainan kokonaiskorko on 2,3% ilman mitään korkokattoja tai putkia. Ehdittiin myös lyhentää nollakoroilla lainaa monta vuotta, joten plussalla ollaan edelleen vahvasti. Aikanaan pankki tarj
Kyllä me palstalla pidempään roikkuneet muistetaan äitihullun perimiset. Sen lisäksi, että maksoit verot (joita ei voi jättää maksamatta) päätit vielä maksaa järkyttävän kokoisen kulutusluoton korot pankille. Ihan mahtava diili!
Kyllä me palstalla pidempään roikkuneet muistetaan äitihullun perimiset. Sen lisäksi, että maksoit verot (joita ei voi jättää maksamatta) päätit vielä maksaa järkyttävän kokoisen kulutusluoton korot pankille. Ihan mahtava diili!
Niin, mietipäs, miten tyhmä sä olisit ollut. Olisit köyhtynyt samantien 235 000€. Mutta mäpäs en ookaan köyhtynyt. Maksan kaikki korot kevyesti omaisuuden, joka tossa säästyi, tuotoilla ja lainaa lyhennän osittain tuotoilla, osittain vaiheittaisesti ja hitaasti omaisuudella. Samaan aikaan mulla on 25 vuotta aikaa odotella, että omaisuuden arvo kasvaa. Jolloin tuo laina tulee kuitattua ainakaan alkuperäisestä perintösummasta senttiäkään menettämällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä AP kaiva kuoppaasi syvemmäksi. Aluksi väitit kivenkovaan, että et maksa korkosuojasta mitään.
Niin? En maksakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, jostain syystä ne pankitkaan ei enää sen 2021 jälkeen ole myöntäneet korkokattoja enää samoilla ehdoilla kuin me saimme, eli vaikka massojen ratkaisuna olisikin noin että pankit jäisivät keskimäärin voitolle, niin aina on yksilöitä, jotka ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja voivat jäädä voitolle asiassa."
Tietenkin niin on monissa asioissa. Itse olin sellainen onnekas Hannu Hanhi joka teki 3 vuoden kiinteähintaisen sähkösopimuksen vuonna 2021 hintaan 4.8 snt/kWh. Kyllä minua hymyilytti silloin kun kiinteiden hinnat huitelivat kohta sen jälkeen 20 sentissä. Mutta ei tuo ollut kuin silkkaa tuuria. Yhtä hyvin olisin voinut ottaa sen ajan halvimman tarjouksen mutta vain vuodeksi ja kuvitella olevani viisas.
Näin se menee. Mitään yksilöön päteviä yleistyksiä siis ei voi oikein näissä asioissa tehdä. Ei ap voi sanoa että olisi aina kannattavaa ottaa korkok
En ole sanonutkaan, että se olisi aina kannattavaa :D Se vain ois ollut 2020-2021 KAIKILLE (isompia lainoja ottaneille) kannattavaa :DDDDD
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oho, aika hiljaista on vastaan inttäjien leirissä, lopultakin!
Vielä vuosi sitten moni oli sitä mieltä, että kyllä se korkosuojaus on minulla ihan kohta turha.
Ap
Miksi ylipäätään otit lainaa? Ostin käteisellä tämän asuntoni. No tosin jouduin sijoitustililtäni siirtämään rahojani (meni kaksi vuorokautta siihen että näkyivät käyttötililläni) koska en pidä tuommoisia summia käyttötililläni ja käteisestä voidaan olla eri mieltä koska maksoin kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertonut ottaneensa lainan kun korko ollut nolla prosenttia ja siihen päälle 0.74 prosenttiyksikön korkosuojan. Heti, kun korko on noussut 0.01 prosenttiin alkaa pankin rahastus. Silloin aloittaja maksaa korostaan 7400 prosenttia enemmän kuin ilman korkosuojausta. Kun korko nousee 1 prosenttiin, niin aloittaja maksaa korostaan 74 prosenttia enemmän, kuin ilman korkosuojaa, jne.
Ap
Kerro että tuo laskelma on väärin. KERRO, KERRO. Olisi ihana kuulla miten sen kumoat. Nosta tämä näytelmä uusiin fääreihin.
Mun euribor ois ilman suojausta 2,18%. Nyt se on 0,75% (korkosuojausmaksu + kattosuojattu euribor).
Niin mikä toi 7400% oli? Ei ihan nyt liity tähän mun tilanteeseen mitenkään.
Ap
"Kyllä me palstalla pidempään roikkuneet muistetaan äitihullun perimiset. Sen lisäksi, että maksoit verot (joita ei voi jättää maksamatta) päätit vielä maksaa järkyttävän kokoisen kulutusluoton korot pankille. Ihan mahtava diili! "
Minäkin muistan äitihullun perimiset. Muistan myös, kuinka monikin kommentoija hänelle silloin selitti, kuinka tyhmä hän on maksaessaan pankille korkosuojauksesta.
Mitä tulee ap:n kulutusluottoon, niin jos ap:n sijoitukset tuottavat esim. 7 % vuodessa ja ap maksaa lainastaan 2,25 % vuosikorkoa, niin on selvää, että laina tällä hetkellä kannattaa ap:lle. Ap saa sijoituksistaan rahaa selvästi enemmän kuin mitä hän maksaa pankille korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka käski ottaa noin järjettömän kulutusluoton. Meidän asuntolainan kokonaiskorko on 2,3% ilman mitään korkokattoja tai putkia. Ehdittiin myös lyhentää nollakoroilla lainaa monta vuotta, joten plussalla ollaan edelleen vahvasti. Aikanaan pankki tarj
kuten sanottu, se laina on otettu jo monta vuotta ennen tuota maagista 2021 vuotta, joten ylimääräinen 0,7% korko sinä aikana olisi tullut todella kalliiksi. Joskus muistan jostain lukeneeni, että korkokatot toimii ottajan eduksi vain, jos ne on otettu alle vuosi ennen korkojen nousua. Muussa tapauksessa niitä alun kovempia maksuja ei saa enää takaisin. Sulla kävi tuuri. Itse en tosin koskaan olisi ottanut noin isoa kulutusluottoa mikä sulla, vaan olisi realisoinut osan perinnöstä, mutta kukin tavallaan.
Ootko säkin joku ihan typerys? Ei mitenkään pidä paikkaansa tuo sooperrus. "Joskus muistan jostain lukeneeni, että korkokatot toimii ottajan eduksi vain, jos ne on otettu alle vuosi ennen korkojen nousua."
Toihan riippuu täysin siitä, minne ne korot nousee korkokaton ottamisen jälkeen
🤦🤦🤦🤦🤦
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä me palstalla pidempään roikkuneet muistetaan äitihullun perimiset. Sen lisäksi, että maksoit verot (joita ei voi jättää maksamatta) päätit vielä maksaa järkyttävän kokoisen kulutusluoton korot pankille. Ihan mahtava diili! "
Minäkin muistan äitihullun perimiset. Muistan myös, kuinka monikin kommentoija hänelle silloin selitti, kuinka tyhmä hän on maksaessaan pankille korkosuojauksesta.
Mitä tulee ap:n kulutusluottoon, niin jos ap:n sijoitukset tuottavat esim. 7 % vuodessa ja ap maksaa lainastaan 2,25 % vuosikorkoa, niin on selvää, että laina tällä hetkellä kannattaa ap:lle. Ap saa sijoituksistaan rahaa selvästi enemmän kuin mitä hän maksaa pankille korkoja.
Sijoitin huhtikuussa kultakaivoksiin, oon jo 50% plussalla. Euroina 25 000. Että aika kivasti 5kk ajalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun euribor ois ilman suojausta 2,18%. Nyt se on 0,75% (korkosuojausmaksu + kattosuojattu euribor).
Niin mikä toi 7400% oli? Ei ihan nyt liity tähän mun tilanteeseen mitenkään.<
Jos euribor kohdallasi on 2.18% ja otat siihen 0.75 prosenttiyksikön korkosuojauksen, niin maksat kokonaiskorkoa 34.4 prosenttia enemmän, kun ilman korkosuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin mikä toi 7400% oli? Ei i
Jos euribor kohdallasi on 2.18% ja otat siihen 0.75 prosenttiyksikön korkosuojauksen, niin maksat kokonaiskorkoa 34.4 prosenttia enemmän, kun ilman korkosuojaa.
Ootko vähän vftun tyhmä? Otin lainan ja korkosuojauksen 2021, kun euribor oli -0,5%.
Ap
Ja mun 5 vuotta sitten ostamat kultaharkot on keskimäärin 110% plussalla 😎
Ap
Siis jos nollakorkoinen laina vielä palaa, niin voi olla, että koitan ottaa sitä lisää kynsin ja hampain, sitoa sen korkosuojauksella, ostan sillä ehkä kultaa(??) ja katselen sit rauhassa popparit sylissä, kun maailma ympärillä palaa 😎
Ap
Tää on aina kiva tälleen syksyllä katsoa, että kuinka paljon mä tulevana kautena säästänkään, kun otin ton korkosuojan 😎😎😎
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun euribor ois ilman suojausta 2,18%. Nyt se on 0,75% (korkosuojausmaksu + kattosuojatt
Mitä sitten? Laskentakaavaan otto hetken euriborilla ei ole mitään merkitystä. Tuo 0.75 prosenttiyksikön korkokattokorvaus lisätään lukuun aina. Jos alle nolla, niin et maksa mitään siitä, mutta kun ylittää nollan se astuu mukaan. Koron ollessa esim. 0.01, niin maksat 7500 prosenttia enemmän korkoa, kuin ilman korkokattoa. Yhteen prosenttiin nouseesta korosta maksat 75 prosenttia enemmän korkoa, kuin ilman korkokatto. Kumoappa tämä laskenta, niin kumoat koko prosenttilaskennan perusteet. Otan poppari eteen ja odotan.
Matematiikan kirjat uusittava. AP kumonnut prosenttilaskennan perusteet.
Miksi ap on ryhtynyt maksamaan noin järjettömän isoa korkoa?
Mutta onhan se toki parempi maksaa aivan hillittömän korkeaa korkoa, kuin hillittömän korkeaa + vielä vähän päälle. =D