Säästän tänäkin vuonna 2695€ kun otin lainaan korkokaton
Tai siis 12kk tästä eteenpäin, korontarkistus oli minulla syyskuussa.
Kyllä tuolla hinnalla muutamat kahvit juo.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, uskon kyllä, että kuka tahansa saa lainaan tuon saman ehdon, jolla on sama laina."
No on välillä asiakkaasta kiinni että millaisen lainan edes saa. Olen esim. saanut "omasta pankista" remonttilainan käytännössä asuntolainan ehdoilla kun muut pankit tarjosivat sitä kulutusluoton ehdoilla. Ero oli aivan huikea esim. marginaalissa.
Ero oli luultavasti siinä että "oma pankki" tunsi minut ja raha-asiani vuosikymmenten ajalta kun muille olin se uusi tuntematon asiakas. Jos joku olisi tullut minun pankkiini uutena siakkaan niin tuskin olisi saanut samanlaista lainaa kuin minä, ainakaan automaattisesti.
Suurin osa jengistä ottaa yli sadantonnin lainoja asuntoon ja niihin on satavarmasti saanut (samassa markkinatilanteessa eli samoina vuosina) tuon saman oikeuden maksaa laina pois aikaisemmin kuluitta.
Ap
Siis vaikka lainassa ois korkosuoja. Kunha se ei ole kiinteäkorkoinen laina. Silloin ei taida saada oikein kukaan, tai en ole siis ainakaan itse kuullut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No koska ihmiset väittävät, että korkosuojauksen ottaja maksaa siitä suojasta AINA."
No maksaahan se siitä aina. Ei sitä ilmaiseksi anneta. Joskus sitten käy tuuri ja maksaa siitä vähemmän kuin olisi maksanut vaihtuvalla korolla mutta kyllä silloinkin siitä maksaa.
Ja muista Ap että jos sinulla tosiaan on 14 vuoden laina niin et voi vielä tietää mitenkään että oletko koko laina-aikana voitolla. Jos tulee taas vielä syystä tai toisesta pidempi nollakorkojen aika niin et välttämättä voitakaan tässä.
No siis jos Euribor painuisi nollaan tai miinukselle mä voin sillä tavalla purkaa tän mun korkokattosopparin, että otan lainan toisesta pankista (tai samasta...) paremmilla ehdoilla, maksan tän pois ja avot, nautin nollakoroista.
Ja ei sitä o
Hieno juttu, jos näin on. En kuitenkaan puhunut jäljelle jäävistä koroista vaan nimenomaan korkokatosta. Pankin silmissä nämä on kaksi eri asiaa. Ja toki lainan voi kilpailuttaa, mutta et tietenkään saa lainaa samoilla ehdoilla kuin vuonna 2021. Yleinen korkotason nousu näkyy myös korkokatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, uskon kyllä, että kuka tahansa saa lainaan tuon saman ehdon, jolla on sama laina."
No on välillä asiakkaasta kiinni että millaisen lainan edes saa. Olen esim. saanut "omasta pankista" remonttilainan käytännössä asuntolainan ehdoilla kun muut pankit tarjosivat sitä kulutusluoton ehdoilla. Ero oli aivan huikea esim. marginaalissa.
Ero oli luultavasti siinä että "oma pankki" tunsi minut ja raha-asiani vuosikymmenten ajalta kun muille olin se uusi tuntematon asiakas. Jos joku olisi tullut minun pankkiini uutena siakkaan niin tuskin olisi saanut samanlaista lainaa kuin minä, ainakaan automaattisesti.
Suurin osa jengistä ottaa yli sadantonnin lainoja asuntoon ja niihin on satavarmasti saanut (samassa markkinatilanteessa eli samoina vuosina) tuon saman oikeuden maksaa laina pois aikaisemmin kuluitta.
Ap
Oletko joku pankki kun voit luvata jonkun "satavarmasti"? Olen antanut sinulle jo monia esimerkkejä siitä miten lainaehdot voivat riippua paljonkin siitä miten paljon joku pankki juuri sitä asiakasta haluaa ja millaiseksi riskiksi sen asiakkaan arvioivat. Jos tätä et usko niin en voi mitään.
Joku lainaehto on myös voinut olla tarjolla vain rajoitetun ajan kun pankki on halunnut lisätä lainanantoaan ja silloin sitä ei saa kuin vain se joka sattuu olemaan juuri silloin liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No koska ihmiset väittävät, että korkosuojauksen ottaja maksaa siitä suojasta AINA."
No maksaahan se siitä aina. Ei sitä ilmaiseksi anneta. Joskus sitten käy tuuri ja maksaa siitä vähemmän kuin olisi maksanut vaihtuvalla korolla mutta kyllä silloinkin siitä maksaa.
Ja muista Ap että jos sinulla tosiaan on 14 vuoden laina niin et voi vielä tietää mitenkään että oletko koko laina-aikana voitolla. Jos tulee taas vielä syystä tai toisesta pidempi nollakorkojen aika niin et välttämättä voitakaan tässä.
No siis jos Euribor painuisi nollaan tai miinukselle mä voin sillä tavalla purkaa tän mun korkokattosopparin, että otan lainan toisesta pankista (tai samasta...) paremmilla ehdoilla, maksan tän pois ja
Hieno juttu, jos näin on. En kuitenkaan puhunut jäljelle jäävistä koroista vaan nimenomaan korkokatosta. Pankin silmissä nämä on kaksi eri asiaa. Ja toki lainan voi kilpailuttaa, mutta et tietenkään saa lainaa samoilla ehdoilla kuin vuonna 2021. Yleinen korkotason nousu näkyy myös korkokatossa.
Niin, ei tietenkään saa samoilla ehdoilla, en näin ajattelekaan. Mutta jos on mahiksia oleellisesti parempiin ehtoihin kuin lainassa korkosuojauksen päätyttyä olisi, niin sen voi uudelleenlainoittaa, tarkoitinkin.
Osa ihmisistähän voi haluta jatkaa lainaa siinä vaiheessa taas pitempänäkin, jos haluaa tiputtaa kuukausierää. Eli jos lainaa on jäljellä 10 vuodeksi niin sen voi uudelleenjärjestellä 20 vuoden lainaksi, jos haluaa.
Ainahan se ei kannata, mutta ihmisten tilanteet vaihtelee. Esim perintöä odotellessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakai asiakkaat arvotetaan pankin toimesta. Aikanaan, kun ruvettiin rakentamaan taloa, niin vain oma pankki suostui antamaan lainaa ja sekin huonoilla ehdoilla (vaikka oltiin hyviä asiakkaita ja omaa rahaakin oli). Sitten kun talo oli valmis, niin kiinnostusta olikin jo kaikilla pankeilla ja saatiin hyviä tarjouksia. Aika pihalla on maailmanmenosta, jos kuvittelee, että kuka vaan saa ap:n kaltaisen kulutusluoton pankista. Sen kun vaan marssii sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai asiakkaat arvotetaan pankin toimesta. Aikanaan, kun ruvettiin rakentamaan taloa, niin vain oma pankki suostui antamaan lainaa ja sekin huonoilla ehdoilla (vaikka oltiin hyviä asiakkaita ja omaa rahaakin oli). Sitten kun talo oli valmis, niin kiinnostusta olikin jo kaik
Aloituksessa ei kyllä edes niin väitetty, mutta aika lailla kuka tahansa ois saanut viitekorkonsa 2021 max 0,8%:iin kun ois vain viitsinyt hakea.
Ap
Ap