Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästän tänäkin vuonna 2695€ kun otin lainaan korkokaton

Vierailija
12.09.2025 |

Tai siis 12kk tästä eteenpäin, korontarkistus oli minulla syyskuussa. 

Kyllä tuolla hinnalla muutamat kahvit juo.

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit eivät itse rahoita korkosuojauksia, vaan ostavat ne markkinoilta. Toki siivun vetävät välistä, mutta riskiä ei näissä pankeille ole.

Ei kukaan ilmaiseksi ota sitä riskiä kannettavakseen. Tottakai se joka korkosuojan lupaa tarjota haluaa tästä vakuutuksesta niin korkean hinnan, että se ennusteen mukaan tuottaa voittoa. Ihan kuten vakuutusten myynnissä aina. Vakuutusyhtiö haluaa jäädä keskimäärin voitolle. Eihän näitä tuotteita kukaan muuten myisi.

Vierailija
182/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, Korkokattohullu päässyt taas avohoitoon 🤣🤣

On ollut jo pitkään avohoidossa. Riehuu Harry ketjussa ja haukkuu muita keskustelijoita. Väärässä oleminen aiheuttaa aina hänelle itkupotkuraivarit.

En keskustele siinä ketjussa. Enkä muutenkaan Vauvalla enää.

Ap

Et myöskään facebookmokissa. 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kulta, se että onko lainanmaksuturvasi kannattanut vai ei realisoituu, kun olet maksanut koko lainasi pois. Onhan se nyt selvä asia että merkittävä osa ihmisistä häviää tässä rahaa ja pankki voittaa, vai luuletko että hyvyyttään tätä palvelua (vakuutusta) tarjoavat?

Ootko vähän tyhmä, jos kuvittelet, että tähän liittyy pankin etu yhtään mitenkään? Opi fiksummiltasi, että pankki suojaa myös oman toimintansa, ostaa suojaa markkinoilta itsekin. 

Toisekseen, et oo kuullut lainan kilpailuttamisesta koskaan? Kesken laina-ajan?

Ap

Vierailija
184/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut jo pitkään avohoidossa. Riehuu Harry ketjussa ja haukkuu muita keskustelijoita. Väärässä oleminen aiheuttaa aina hänelle itkupotkuraivarit.

Ap

Okei. Missä sä kuvittelet nyt olevasi? Ylilaudalla?

Ihan Vauvalla on tämä ketju. 

Ap

Vaikka et keskustele enää vauvalla? Onkohan sulla kaikki ihan kunnossa?

Vierailija
185/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No koska ihmiset väittävät, että korkosuojauksen ottaja maksaa siitä suojasta AINA."

No maksaahan se siitä aina. Ei sitä ilmaiseksi anneta. Joskus sitten käy tuuri ja maksaa siitä vähemmän kuin olisi maksanut vaihtuvalla korolla mutta kyllä silloinkin siitä maksaa. 

Ja muista Ap että jos sinulla tosiaan on 14 vuoden laina niin et voi vielä tietää mitenkään että oletko koko laina-aikana voitolla. Jos tulee taas vielä syystä tai toisesta pidempi nollakorkojen aika niin et välttämättä voitakaan tässä.

No siis jos Euribor painuisi nollaan tai miinukselle mä voin sillä tavalla purkaa tän mun korkokattosopparin, että otan lainan toisesta pankista (tai samasta...) paremmilla ehdoilla, maksan tän pois ja avot, nautin nollakoroista.

Ja ei sitä oikein "maksamiseksi" sanota, jos valitsemalla X:n hi

Ihmeellistä haukkumista. Oletko tarkistanut lainasi ehdot, että noin voi tehdä ilman lisäkuluja? Luulenpa, että sieltä joku pankin pykälä löytyy. 

Olen tarkistanut. Se oli ehtona sille, että otin lainan. En maksa senttiäkään ns. "pankilta saamatta jääviä" korkoja, jos maksan koko lainasumman kerralla pois kesken laina-ajan. Pankkitoimihenkilö sanoi, että voin kilpailuttaa lainan ja maksaa kesken pois, ilman mitään lisäkuluja. 

Ap

Vierailija
186/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Et osaa suomea? Et ymmärrä lukemaasi? Kirjoitin: "Enkä muutenkaan Vauvalla enää". Muutenkaan???

Ap

Vierailija
187/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No koska ihmiset väittävät, että korkosuojauksen ottaja maksaa siitä suojasta AINA."

No maksaahan se siitä aina. Ei sitä ilmaiseksi anneta. Joskus sitten käy tuuri ja maksaa siitä vähemmän kuin olisi maksanut vaihtuvalla korolla mutta kyllä silloinkin siitä maksaa. 

Ja muista Ap että jos sinulla tosiaan on 14 vuoden laina niin et voi vielä tietää mitenkään että oletko koko laina-aikana voitolla. Jos tulee taas vielä syystä tai toisesta pidempi nollakorkojen aika niin et välttämättä voitakaan tässä.

No siis jos Euribor painuisi nollaan tai miinukselle mä voin sillä tavalla purkaa tän mun korkokattosopparin, että otan lainan toisesta pankista (tai samasta...) paremmilla ehdoilla, maksan tän pois ja avot, nautin nollakoroista.

Ja ei sitä oikein "maksamiseksi" sanota, jos valitsemalla X:n hinta on 50€ ja ilman X:n valintaa hinta ois 100€.

Pankit ovat varautuneet tällaiseen "puliveivaukseen" sillä että korkokattolainoissa on yleensä ehtoja joilla asiakas sitoutuu maksamaan ylimääräisiä "luopumismaksuja" jos lainan maksaa kokonaan pois ennen aikojaan.

Muutenhan tosiaan noita irtisanottaisiin paljon heti kun korkotaso näyttääkin olevan pysyvämmin paljon alempana kuin se korkokatto.

Vierailija
188/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi ihan hyvin olla, että korot ovat 15% vuonna 2035, mutta niin on sitten inflaatiokin ja kullan ja asuntojen arvot pilvissä. Tai ainakin kullan. Lainasumma ei kasva, vaan pienenee, eiköhän sen jollain maksa sit pois, vaikka sitä ei nyt lyhennäkään normaalia nopeammin. Ja jos korot on tällä tasolla, ei haittaa, koska laina on niin paljon pienempi, että korotkin ovat. 

Ap

Vierailija
189/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen tarkistanut. Se oli ehtona sille, että otin lainan. En maksa senttiäkään ns. "pankilta saamatta jääviä" korkoja, jos maksan koko lainasumman kerralla pois kesken laina-ajan. Pankkitoimihenkilö sanoi, että voin kilpailuttaa lainan ja maksaa kesken pois, ilman mitään lisäkuluja. "

Eli jälleen kerran käy ilmi että sinä olet saanut VIP-kohtelua jota tavallinen pulliainen ei saa. Normaalisti korkokattolainoissa on nimenomaan ehto jossa niitä ei voi ilman eri korvausta irtisanoa kesken korkotukiajan.

Vierailija
190/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Hyistna!

Minä en edes isoimmilla koroille 4,7% maksanut noin paljoa asuntolainasta korkoa. Nyt korko 3,3% ja korkoa maksan reilun satasen/vähän alle kuukaudessa

Vierailija
191/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei sitä oikein "maksamiseksi" sanota, jos valitsemalla X:n hi

Pankit ovat varautuneet tällaiseen "puliveivaukseen" sillä että korkokattolainoissa on yleensä ehtoja joilla asiakas sitoutuu maksamaan ylimääräisiä "luopumismaksuja" jos lainan maksaa kokonaan pois ennen aikojaan.

Muutenhan tosiaan noita irtisanottaisiin paljon heti kun korkotaso näyttääkin olevan pysyvämmin paljon alempana kuin se korkokatto.

Eihän tossa mun kommentissa mitään puliveivausta ollut, jota lainasit. Vaan esimerkki siitä, että sopimalla mun lainaan tekijän X maksan siitä 50€ missä ilman tekijää X sä maksat 100€.

Ap

Vierailija
192/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen tarkistanut. Se oli ehtona sille, että otin lainan. En maksa senttiäkään ns. "pankilta saamatta jääviä" korkoja, jos maksan koko lainasumman kerralla pois kesken laina-ajan. Pankkitoimihenkilö sanoi, että voin kilpailuttaa lainan ja maksaa kesken pois, ilman mitään lisäkuluja. "

Eli jälleen kerran käy ilmi että sinä olet saanut VIP-kohtelua jota tavallinen pulliainen ei saa. Normaalisti korkokattolainoissa on nimenomaan ehto jossa niitä ei voi ilman eri korvausta irtisanoa kesken korkotukiajan.

Älä jauha paskaa, enpä oikein usko, että pankilla on ne lainaehdot mitään henkilökohtaisia! Pässi! Vaan heidän lainaehtonsa ovat kuule kyllä ihan kaikille. Ihan normaalien, kaikille pankin tuon lainatuotteen ottajille kuuluvien lainaehtojen mukaan tuossa mennään.

Sitä sä sitten voit miettiä, että milloin viimeksi sä itse olet tsekkaillut niitä pankkien eri lainatuotteitten ehtoja? Oliko 2003? Oli kuule vähän eri tilanne 2021.

Ap

Vierailija
193/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä jauha paskaa, enpä oikein usko, että pankilla on ne lainaehdot mitään henkilökohtaisia! Pässi!"

Ei se ole sinun uskostasi kiinni vaan kyllä nimenomaan pankki antaa lainoja eri ehdoilla eri asiakkaille sen mukaan miten maksukykyinen asiakas on ja miten paljon pankki haluaa saada sen asiakkaan.

"Vaan heidän lainaehtonsa ovat kuule kyllä ihan kaikille. Ihan normaalien, kaikille pankin tuon lainatuotteen ottajille kuuluvien lainaehtojen mukaan tuossa mennään."

Ei vain ole olemassa mitään kaikille samanlaisia ehtoja. Samasta tuotteesta voi olla erilaisilla ehdoilla olevia "versioita" joita sitten kaupataan eri asiakkaille.

"Sitä sä sitten voit miettiä, että milloin viimeksi sä itse olet tsekkaillut niitä pankkien eri lainatuotteitten ehtoja? Oliko 2003? Oli kuule vähän eri tilanne 2021."

Olen viimeksi ottanut pankista lainaa 2024. Ja kilpailuttanut monia pankkeja ja niiden ehdoissa periaatteessa ihan samanlaiseen lainaan oli eroja aivan valtavasti. Niin ehdoissa kuin lainan hinnassakin. Ja se pankki josta lainan otin paransi vielä lainan ehtoja kun asiasta neuvoteltiin.

Vierailija
194/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Et osaa suomea? Et ymmärrä lu

Et pysty edes pysymään poissa palstalta. 🤣

Vierailija
195/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä jauha paskaa, enpä oikein usko, että pankilla on ne lainaehdot mitään henkilökohtaisia! Pässi!"

Ei se ole sinun uskostasi kiinni vaan kyllä nimenomaan pankki antaa lainoja eri ehdoilla eri asiakkaille sen mukaan miten maksukykyinen asiakas on ja miten paljon pankki haluaa saada sen asiakkaan.

"Vaan heidän lainaehtonsa ovat kuule kyllä ihan kaikille. Ihan normaalien, kaikille pankin tuon lainatuotteen ottajille kuuluvien lainaehtojen mukaan tuossa mennään."

Ei vain ole olemassa mitään kaikille samanlaisia ehtoja. Samasta tuotteesta voi olla erilaisilla ehdoilla olevia "versioita" joita sitten kaupataan eri asiakkaille.

"Sitä sä sitten voit miettiä, että milloin viimeksi sä itse olet tsekkaillut niitä pankkien eri lainatuotteitten ehtoja? Oliko 2003? Oli kuule vähän eri tilanne 2021."

Olen viimeksi ottanut pankista lainaa 2024. Ja kilpailuttanut monia pankkeja ja niiden ehdo

No, uskon kyllä, että kuka tahansa saa lainaan tuon saman ehdon, jolla on sama laina. Vakuudellinen kulutusluotto. Pankkihan haluaa asiakkaan, jos asiakas ei ilman tuota ota lainaa niin...?

Ap

Vierailija
196/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Hyvin pystyn. En käy täällä enää tämmöisiä muutamia sijoituksiin liittyviä aloituksia ehkä lukuunottamatta. 

Ap

Vierailija
197/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, uskon kyllä, että kuka tahansa saa lainaan tuon saman ehdon, jolla on sama laina. Vakuudellinen kulutusluotto."

Edelleen se ei ole sinun uskostasi kiinni. Pankit arvioivat asiakkaita ja ehdot vaihtelevat sen mukaan. Aina lainaa ei edes myönnetä.

"Pankkihan haluaa asiakkaan, jos asiakas ei ilman tuota ota lainaa niin...?"

Pankki ei tarvitse yksittäistä pienasiakasta niin paljon että ottaisi sen mihin hintaan hyvänsä. Esim. kun viime vuonna kilpailutin vapaa-ajanasunnon peruskorjauksen lainan niin oli aivan selvää että osa pankeista ei oikeastaan edes kovasti halunnut minua asiakkaaksi kun ehdot olivat niin huonot ja paras tarjous oli niin hyvä että toisen pankin edustaja totesi vain että "oho, me ei kyllä pystytä lähellekään tuota".

Riippuu siis ihan siitä miten paljon pankki sitä asiakasta haluaa että millaiset ehdot lainalle annetaa.

Vierailija
198/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun euribor ois ilman suojausta 2,18%. Nyt se on 0,75% (korkosuojausmaksu + kattosuojattu euribor).

Niin mikä toi 7400% oli? Ei ihan nyt liity tähän mun tilanteeseen mitenkään.<

Kirjoittaja yritti selittää, että jos jossain vaiheessa euribor oli 0,01 %, mutta maksoit korkosuojauksen takia lainasta korkoa 0,75 %, niin maksoit siinä vaiheessa korkoa 7400 % enemmän kuin olisit maksanut ilman korkosuojausta. Ero oli siis 0,74 prosenttiyksikköä, mutta prosentti on eri asia kuin prosenttiyksikkö. Kirjoittajan laskelmassa oli kuitenkin se vika, että se ei ottanut huomioon korkoon euriborin päälle lisättävää marginaalia. Se muuttaa laskelmia selvästi.

Juu, en laittanut marginaalia mukaan, koska halusin pitää esimerkin mahdollisimman yksinkertaisena. Jos marginaali lisätään, niin prosentuaalinen ero pienenee, mutta asiakkaan maksama rahamäärä suurenee tuosta esimerkkilaskelmasta.

Sen ero prosentuaalisessa nousussa ei ole mitätön. Jos lainan korko nousee 0,01 prosentista 0,75 prosenttiin, niin se nousee 7400 %, kuten laskelmassasi esitit. Mutta kun otetaan ap:n marginaali huomioon, niin korko nouseekin 1,56 prosentista 2,25 prosenttiin. Nousua on 44 %.

Vierailija
199/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen ero prosentuaalisessa nousussa ei ole mitätön. Jos lainan korko nousee 0,01 prosentista 0,75 prosenttiin, niin se nousee 7400 %, kuten laskelmassasi esitit. Mutta kun otetaan ap:n marginaali huomioon, niin korko nouseekin 1,56 prosentista 2,25 prosenttiin. Nousua on 44 %."

Prosentuaalisella nousulla ei ole asiassa mitään merkitystä. Vain sillä on merkitystä että mitä se tekee rahassa.

Jos tikkarin hinta nousee 10 sentistä 20 senttiin niin nousu on 100% ja jos auton hinta nousee 100 tuhannesta 101 tuhanteen niin nousu on 1%. Silti jälkimmäinen nousu on paljon kalliimpi sille joka sen ostaa.

Vierailija
200/206 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, uskon kyllä, että kuka tahansa saa lainaan tuon saman ehdon, jolla on sama laina."

No on välillä asiakkaasta kiinni että millaisen lainan edes saa. Olen esim. saanut "omasta pankista" remonttilainan käytännössä asuntolainan ehdoilla kun muut pankit tarjosivat sitä kulutusluoton ehdoilla. Ero oli aivan huikea esim. marginaalissa.

Ero oli luultavasti siinä että "oma pankki" tunsi minut ja raha-asiani vuosikymmenten ajalta kun muille olin se uusi tuntematon asiakas. Jos joku olisi tullut minun pankkiini uutena siakkaan niin tuskin olisi saanut samanlaista lainaa kuin minä, ainakaan automaattisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan