Säästän tänäkin vuonna 2695€ kun otin lainaan korkokaton
Tai siis 12kk tästä eteenpäin, korontarkistus oli minulla syyskuussa.
Kyllä tuolla hinnalla muutamat kahvit juo.
Kommentit (108)
Että miten se meni, maksat kuitenkin aina enemmän pankille korkokatosta kuin itse hyödyt siitä tai: pankki voittaa näissä aina. Eivät ne myöntäisi kellekään korkokattoa, jos se olisi oikeasti koskaan kuluttajalle kannattavaa..
Noinko se meni?
Ap
Toenperrään. Otitkos takaisinmaksuturvan? Kuittasin sillä muutaman tonnin tapaturmasta ja vielä lopputilistäkin. Nyt jo onnellisesti tosin velaton jo vuosia.
Oho, aika hiljaista on vastaan inttäjien leirissä, lopultakin!
Vielä vuosi sitten moni oli sitä mieltä, että kyllä se korkosuojaus on minulla ihan kohta turha.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Että miten se meni, maksat kuitenkin aina enemmän pankille korkokatosta kuin itse hyödyt siitä tai: pankki voittaa näissä aina. Eivät ne myöntäisi kellekään korkokattoa, jos se olisi oikeasti koskaan kuluttajalle kannattavaa..
Noinko se meni?
Ap
Suomi on ainoita maita jossa on muuttuvakorkoiset asuntolainat. Euroopassa käytetään kiinteää korkoa. Eli niissä on aina korkokatto. Minä säästin melkoisesti viime vuosina kun omassa lainassa oli alle 2 % korkokatto.
Aika saatanan paljon sinulla on lainaa. Jos noin valtavasti menee rahaa korkoihin. Euribor on tällä hetkellä 2 % tuntumassa. Tuskin korkokatto sekään sentään 0 % tasolla on.
Vierailija kirjoitti:
Toenperrään. Otitkos takaisinmaksuturvan? Kuittasin sillä muutaman tonnin tapaturmasta ja vielä lopputilistäkin. Nyt jo onnellisesti tosin velaton jo vuosia.
En ottanut sellaista. Mulla lainaotto liittyi tavallaan sijoittamiseen. Eli perintöverojen maksuun. Pidin perinnön sijoituksissa kasvamassa ja lainalla maksoin verot.
Sairastuminen ei siis tavallaan vaikuttaisi edes takaisinmaksuun vaan sijoittaminen. Toki sillä lailla vaikuttaisi, että jos tulot tippuisivat sijoitustuottoa pitäisi käyttää enemmän elämiseen. Mutta se ois sitten vain bad luck ja pitäisi myydä jokin sijoitus kuitatakseen lainan pois.
Siitä (sen riskin poistamiseksi) ei mielestäni minun tilanteessani kannattanut ylimääräistä maksaa. Lainasumma ei ole läheskään koko omaisuuteni (perintöverohan on max 19%)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinko se meni?
Ap
Suomi on ainoita maita jossa on muuttuvakorkoiset asuntolainat. Euroopassa käytetään kiinteää korkoa. Eli niissä on aina korkokatto. Minä säästin melkoisesti viime vuosina kun omassa lainassa oli alle 2 % korkokatto.
Saat sinä suomessa ottaa kiinteäkorkoisen lainan jos haluat. Yleensä vaihtuvakorkoinen on vaan edullisempi niin ihmiset suosii niitä. Sama juttu korkokaton kanssa. Sehän on vakuutuksen ostamista. Teoriassa vakuutuksen myyjä on aina hinnoitellut tuotteen sillä tavalla, että odottaa jäävänsä voitolle. Korkokatto-tuotteiden myyminen on pankeille bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aika saatanan paljon sinulla on lainaa. Jos noin valtavasti menee rahaa korkoihin. Euribor on tällä hetkellä 2 % tuntumassa. Tuskin korkokatto sekään sentään 0 % tasolla on.
Lainassa on iso marginaali, koska se määriteltiin kulutusluotoksi, eli 1,5%. Lainaa on jäljellä 188 000€. Kulutusluottoa ei tuon pienemmällä marginaalilla olisi silloin saanut, kun summa oli valtava, 235 000€.
Korko ilman kattoa olisi 3,68%, nyt 2,25%.
Ap
Eli, aloittaja maksaa joka kuukausi pankille ylimääräistä, etteivät nosta korkoa. Järkevä teko pankilta. Saavat ylimääräistä rahaa, vaikka korot eivät nousisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinko se meni?
Ap
Saat sinä suomessa ottaa kiinteäkorkoisen lainan jos haluat. Yleensä vaihtuvakorkoinen on vaan edullisempi niin ihmiset suosii niitä. Sama juttu korkokaton kanssa. Sehän on vakuutuksen ostamista. Teoriassa vakuutuksen myyjä on aina hinnoitellut tuotteen sillä tavalla, että odottaa jäävänsä voitolle. Korkokatto-tuotteiden myymi
Olen käsittänyt, että pankki myy korkokattolainan jotenkin eteenpäin eli se riski ei edes kaadu pankin niskaan vaikka korot nousisivatkin. Ainakaan täysimääräisesti.
Lisäksi voi olla, että pankit näin tekevät hieman hyväntekeväisyyttäkin, eli tavoite on pitää asiakkaat maksukykyisinä, ei ainoastaan tienata sillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli, aloittaja maksaa joka kuukausi pankille ylimääräistä, etteivät nosta korkoa. Järkevä teko pankilta. Saavat ylimääräistä rahaa, vaikka korot eivät nousisikaan.
Tajuatko, että EN MAKSA?
Ap
Olisit ottanut kiinteäkorkoisen lainan silloin kun korot olivat matalimmillaan, niin olisit säästänyt vielä enemmän.
Miten joku voi olla noin tyhmä, että jankuttaa edelleen tuota ap maksaa pankille koko ajan siitä, ettei pankki nosta korkoa?????????? Oletko ehkä VÄHÄN yksinkertainen??????? Etkö oikein tajua lainojen korkojen muidostumisesta YHTÄÄN mitään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että EN MAKSA?
Ap
Oho. Kävit siis pankissa ja sanoit että laittakaa korkokatto lainaani ilmaiseksi ja pankki antoi. Taidat olla pankkien unelma asiakas ja tämä ei ollut imarteleva johtopäätös. Kyllä sinä maksat korkokatosta, siitä ei ole epäilystäkään.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ottanut kiinteäkorkoisen lainan silloin kun korot olivat matalimmillaan, niin olisit säästänyt vielä enemmän.
En olisi. Kiinteäkorkoinen ois tullut kalliimmaksi PLUS sitähän ei voi maksaa kuluitta pois ennenaikaisesti (iso myrkky minulle), PLUS sitäkään ei saanut tuolloin tälle lainalle koko laina-ajalle. Katon sai 14 vuodeksi. Uskon, että se riittää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että EN MAKSA?
Ap
Oho. Kävit siis pankissa ja sanoit että laittakaa korkokatto lainaani ilmaiseksi ja pankki antoi. Taidat olla pankkien unelma asiakas ja tämä ei ollut imarteleva johtopäätös. Kyllä sinä maksat korkokatosta, siitä ei ole epäilystäkään.
Ootpa tyhmä. Mun lainani marginaali on 1,5%, tajuathan, mikä on marginaali?????
Korkokatosta "maksan" 0,74%, ok?
Korkokatto määrää, että mun viitekorko on ikinä korkosuojauksen aikana max 0,01%, oothan edelleen kärryillä???
No, mitäs noi on summattuna yhteen, osaatko laskea? 2,25%!
Se on mun lainani korko!!!
Osaatko laskea, MIKÄ SE KORKO OLISI ilman tota korkosuojaa????????
Viitekorko 2,184% plus mun marginaali 1,5%.
Paljonko tekee??????? ????
3,68%!
Nyt se vaikein kysymys; kumpi on isompi luku: 2,25 vai 3,68?
Ap
Pankit rakastavat aloittajan kaltaisia asiakkaita. Luulevat etteivät maksa palveluista ja siten heitä voidaan laillisesti rahastaa palveluista kuluilla, jotka löytyvät lainasopimuksen pienistä pränteistä ja ne on lainan ottohetkellä suullisesti esitetty. Se korkokaton hinta sisältyy, joko nykyiseen korkoon tai lisäeränä, joka sisältyy kuukausierään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että EN MAKSA?
Ap
Kerro, että olet vähän tyhmä sanomatta, että olet ihan tyhmä 😅😁😁😆
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vaan tavallisen vaihtuvakorkoisen asuntolainan niin silloinkin kulut olisi pienemmät kuin nyt.
Tuo on kuitenkin 224€ joka kuukausi selvää säästöä. Aiempina vuosina säästö on ollut jopa päälle 4000€. Lainan otin 2021.
Ap