Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (672)
Mielialaosastoilla parempi kuin psykoositautien. Psykoottiset ihmiset ovat pelottavia. Itse "psykoosien" aikana olen ultrapelokas, pelokkaampi kuin normaalisti. Peijaksen P2-osasto ollut parhain. Oli ennen vanhaan mielialaosasto.
VÀlillÀ kyllÀ maaniset ja anti-sosiaaliset kÀvi pelottaviksi uhkaillessaan muita, mutta depressio ja ahdistuspotilaat mukavampia. Fyssarin ja psykologien ryhmÀt parhaimpia ja ennen ainakin ruoka oli hyvÀÀ ja siihen oli panostettu. Hoitajien kanssa keskustelu oli ok.
En oo vielÀkÀÀn vaan saanut yli 10 vuoden sairastelun jÀlkeen varmistettua diagnoosia. Tiistaina olis jÀlleen lÀÀkÀrin aika ja katsotaan muuttuko mikÀÀn.
Heikossa tilanteessa sitten varmaankin jouduin psykiatriselle osastolle. Koko paska pahensi tilannetta entisestÀÀn. Sen sijaan, ettÀ jo valmiiksi sekaisin olevaa elÀmÀÀ olisi saanut alkaa ratkaisemaan, tuletkin vangituksi ja rampautetuksi, lobotoiduksi. SehÀn se auttaakin asiaan. Aivot menee rikki kaiken lisÀksi. Kemikaaleilla, elÀmÀ on tÀllÀ hetkellÀ stressaavaa mutta ei oikein toisaalta uskaltaisi vÀkivalloin medikaalisesti kimppuun kÀytyjen aivojen vuoksi enÀÀ kuormittaa niitÀ yhtÀÀn enempÀÀ.
"Ammattilaiset" keskiluokkaisia, teeskenteleviÀ ihmisiÀ joiden mielestÀ normaali=miten he itse elÀvÀt ja nÀin on kaikkien muidenkin ihmisten elettÀvÀ
Manifestoin kostoa nÀille vÀÀrinkohtelustani. Katsotaan sitten, miten psykoosia sekin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien ja lÀÀkÀrien asenne vaihtelee todella paljon. Koulutuksen lisÀksi tÀmÀn alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemÀisistÀ tyypeistÀ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin. Perushoitona Suomessa on lÀhinnÀ lÀÀkitys ja pÀivÀrytmi. YksilöllistÀ, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistÀ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellÀ on nykyisin kirjata ihmisiÀ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pÀinvastainen. LÀheiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikÀvistÀ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvÀstÀkin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.
Puolikuntoisina. Oletko koskaan itse ollut s
Miten parannuit vai parannuitko?
Skitsofrenia on henkivaltojen aiheuttamaa, juuri niitÀ joita Jeesus Raamatussa ajoi ulos ihmisistÀ. Siis harhat jne. Avun sijaan tÀllaisen ihmisen "hoitoa" ohjaa hoitajien pelko ja viha kys. poloista sielua kohtaan. Ja "hoidetaan" vÀkivallalla. Veikkaan ettÀ oikeat todelliset murhaajat vankiloissa saavat kunnioittavamman, ihmisarvoisen kohtelun. Verrattuna psyk hoidossa henkilöön jota KOHDELLAAN aivan kuin murhaajana. Jos sanot ettÀ "nÀmÀ on kyllÀ hengellisiÀ kokemuk...." huudetaan sairaudentunnotonta ja piikitetÀÀn lisÀÀ antipsykoottia jotta vÀÀrÀ mielipiteesi muuttuu, nÀin niimttÀin "hoidossa" tapahtui oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien ja lÀÀkÀrien asenne vaihtelee todella paljon. Koulutuksen lisÀksi tÀmÀn alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemÀisistÀ tyypeistÀ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin. Perushoitona Suomessa on lÀhinnÀ lÀÀkitys ja pÀivÀrytmi. YksilöllistÀ, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistÀ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellÀ on nykyisin kirjata ihmisiÀ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pÀinvastainen. LÀheiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikÀvistÀ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvÀstÀkin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.
Puolikuntoisina. Oletko koskaan itse ollut s
EipÀ ole nykyÀÀn yhtÀÀn parempaa SH hoito osastoilla. Valitettavasti
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
R aiskattu olo luodaan myös sillÀ ettÀ kaikki henkilökohtaiset arkaluontoisetkin tiedot tongitaan, levitellÀÀn hoitajien kesken ja puhutaan yleisinÀ asioina "tietÀvÀsti". Osastolla paljon vallankÀyttöÀ, jos vaikka olet eri mieltÀ jostain (omasta asiastasi) sieltÀ otetaan esiin asioita, esim. minulle saavutukistani elÀmÀssÀ (:D) ja yritetÀÀn lyödÀ vyön alle. Itse olen aika immuuni tuollaiselle mutta jos joku alkaisi vaikkapa itkeÀ, voitaisiin vielÀ pÀÀlle todeta hÀnet vaikkapa "potilas hysteerinen" ja hyökÀtÀ piikittÀmÀÀn vÀkisin rauhoittavaa. Noilla ei ole mitÀÀn inhimillisyyttÀ, arvostelukykyÀ tai moraalia suurelta osin.
Vapaa-aikaa, viihdettÀ, hyvÀÀ seuraa, lepositeitÀ ja paljon pipolÀÀkkeitÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
R aiskattu olo luodaan myös sillÀ ettÀ kaikki henkilökohtaiset arkaluontoisetkin tiedot tongitaan, levitellÀÀn hoitajien kesken ja puhutaan yleisinÀ asioina "tietÀvÀsti". Osastolla paljon vallankÀyttöÀ, jos vaikka olet eri mieltÀ jostain (omasta asiastasi) sieltÀ otetaan esiin asioita, esim. minulle saavutukistani elÀmÀssÀ (:D) ja yritetÀÀn lyödÀ vyön alle. Itse olen aika immuuni tuollaiselle mutta jos joku alkaisi vaikkapa itkeÀ, voitaisiin vielÀ pÀÀlle todeta hÀnet vaikkapa "potilas hysteerinen" ja hyökÀtÀ piikittÀmÀÀn vÀkisin rauhoittavaa. Noilla ei ole mitÀÀn inhimillisyyttÀ, arvostelukykyÀ tai moraalia suurelta osin.
TÀmÀ voi ilmetÀ sillÀ tavalla, ettÀ osastolle tulee joku tÀysin uusi hoitaja joka tulee hetken toimistossa vietettyÀÀn puhuttamaan sinua kuin paraskin vanha tuttu ja kyselemÀÀn asioista, joita et ole kertonut hÀnelle. TÀmÀ on aika epÀmiellyttÀvÀ tilanne, voin kertoa. Hoitaja on siis lukenut toisen hoitajan sinusta kirjaamia asioita tietokoneelta. No, kohtahan tÀmÀ voi olla arkipÀivÀÀ muillekin kuin psykiatrisille potilaille, ettÀ eri viranomaiset tenttavat heiltÀ toisten viranomaisten kirjaamia tietoja. Ei helvetti, minkÀlaiseen dystopiaan olemme liukumassa, ehkÀ jo liukuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
Kerroitko siitÀ hoitajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
Kerroitko siitÀ hoitajalle?
Niin mistÀ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)
Kerroitko siitÀ hoitajalle?
MitÀ se auttaa`? Ei ne tee mitÀÀ
Pakkohoito oli elÀmÀn hirvein kokemus, koska jouduin siihen saatuani lÀÀkkeistÀ jo haittaa ja vieroitusoireita. Minulle syötetiin lisÀÀ lÀÀkkeitÀ mikÀ aiheutti lisÀÀ haittaa ja sotki vain pÀÀtÀ. Tunsin kituvani nahoissani lÀÀkkeiden vaikutuksesta eikÀ tÀmÀ ole liioittelua. SiispÀ, ÀlÀ saa lÀÀkkeistÀ haittaa ja ole osastolla samaan aikaan. Heivasin lÀÀkkeet pois ja paranin lopulta ja olen todennut omalla kohdallani ettÀ lÀÀkkeet sotkee lÀhinnÀ pÀÀtÀ ja tunne-elÀmÀÀ. Olen huomattavasti selkeÀmpi ja ajattelukykyisempi lÀÀkkeettÀ ja toimintakykyisempi myös.
Hoitajat istuivat jatkuvasti kopissa, ja öisin nÀin yhden hoitajan nukkuvan sohvalla työvuorossa. Jos potilas yritti tulla esim hetkeksi yöllÀ saadakseen uudestaan unta, he yrittivÀt antaa tarvittavia lÀÀkkeitÀ ettÀ menisi takaisin nukkumaan. Jos oli paha olo, kokoajan tungettiin tarvittavia lÀÀkkeitÀ. Ihmiskohtaamiset korvasi monesti lÀÀkkeet. Oikeastaan koko osastohoito oli pelkkÀÀ sosiaalista kontrollia ja tarkkaa pÀivÀrytmiÀ. PÀivÀrytmi voi toki olla hyvÀ, mutta osastohoidosta on kadonnut inhimillisyys. IhmisiÀ lamataan lÀÀkkeillÀ kun heitÀ ei osata kohdata ja se on hoitajille itseisarvo. He ei varmasti edes ymmÀrtÀisi konseptia "lopetin lÀÀkkeet ja minulla alkoi mennÀ paremmin" kun uskovat kuvitteellisiin kemiallisiin epÀtasapainoihinsa jota luulevat korjaavansa lÀÀkkeillÀ. Psykiatria on yhden sortin kulttinsa ja uskontonsa, uskomuksilla ei tarvi olla tieteen kanssa vÀlttÀmÀttÀ tekemistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoito oli elÀmÀn hirvein kokemus, koska jouduin siihen saatuani lÀÀkkeistÀ jo haittaa ja vieroitusoireita. Minulle syötetiin lisÀÀ lÀÀkkeitÀ mikÀ aiheutti lisÀÀ haittaa ja sotki vain pÀÀtÀ. Tunsin kituvani nahoissani lÀÀkkeiden vaikutuksesta eikÀ tÀmÀ ole liioittelua. SiispÀ, ÀlÀ saa lÀÀkkeistÀ haittaa ja ole osastolla samaan aikaan. Heivasin lÀÀkkeet pois ja paranin lopulta ja olen todennut omalla kohdallani ettÀ lÀÀkkeet sotkee lÀhinnÀ pÀÀtÀ ja tunne-elÀmÀÀ. Olen huomattavasti selkeÀmpi ja ajattelukykyisempi lÀÀkkeettÀ ja toimintakykyisempi myös.
Hoitajat istuivat jatkuvasti kopissa, ja öisin nÀin yhden hoitajan nukkuvan sohvalla työvuorossa. Jos potilas yritti tulla esim hetkeksi yöllÀ saadakseen uudestaan unta, he yrittivÀt antaa tarvittavia lÀÀkkeitÀ ettÀ menisi takaisin nukkumaan. Jos oli paha olo, kokoajan tungettiin tarvittavia lÀÀkkeitÀ. Ihmiskohtaamiset korvasi monesti lÀÀkkeet. Oikeastaan koko osa
Oloni on paljon parempi ja turvallisempi AINA kotona kuin osastolla enkÀ koskaan menisi osastolle enÀÀ.
Olin osastohoidossa, pÀÀosin suljetulla niinkin kauan sitten kuin 1980-luvulla, sekÀ silloisessa Lapinlahdessa ettÀ Hesperiassa. Olin isosti syömishÀiriöinen (alimmillaan paino n. 25 kg 169 cm pituisena, joten ns. tavissairaalareissujakin kertyi paljon).
Lapparissa mut oikeutetusti luokiteltiin itselleni vaaralliseksi, joten tuli vietettyÀ kopissa viikkokausia nenÀ-maha-ruokinnassa ja tiukassa valvonnassa, kunnes aloin esittÀÀ hoitomyönteistÀ potilasta. Sain oman hoitajan (kiitos, B!!!) ja paljon eriasteisesti sekaisin olleita potilastovereita. Muutaman kuukauden jÀlkeen mut kirjattiin ulos, ja muutaman kuukauden pÀÀstÀ taas sisÀÀn. Onneks mulla oli osaava psykiatri, joka osasi passittaa mut oikeaan osoitteeseen heti kun mun kondis selvÀsti loppui, ja onneks mÀ suostuin passitettavaksi.
Hesperiassa (jonne myös hakeuduin lÀhetteellÀ vapaaehtoisesti) koko homma oli vÀhÀn enemmÀn levÀllÀÀn: isompi suljettu osasto, enemmÀn potilaita yhdessÀ huoneessa, vÀhemmÀn valvontaa. Sikinsokin bipoja, dementikoita, skitsofreenikoita, psykoosissa olevia, masentuneita ja itsarikandidaatteja. En tuntenut oloani kovinkaan turvalliseksi, kun mitÀÀn omaa ei saanut lukkojen taakse, ja viereisen punkan maanikko (?) riehui mielensÀ mukaan kenen hyvÀnsÀ kaapeilla, laatikoilla ja sÀngyissÀ tyyliin: "MÀ kakkaan tÀhÀn!" Oma hoitaja mulla oli, lekuria pÀÀsi/joutui tapaamaan kerran viikossa ehkÀ lÀhinnÀ mun fyysisen kunnon takia. PakkolÀÀkitystÀ mulle survottiin vain po. sairaalan sisÀtautiosastolla, kun uusi osastonlÀÀkÀri sotki kaikki potilaat Orsanililla. TÀtÀ kesti vain pari pÀivÀÀ, onneks.
Hoitsuista mulla on pelkÀstÀÀn hyvÀÀ sanottavaa. Lekureihin ei vÀltsiin saanut oikein kontaktia, vaikka he kaikki pÀÀtökset tekivÀtkin.
Hienoa, ettÀ nykyÀÀn on oikeaa hoitoa syömishÀiriöisille, toivottavasti siitÀ on apua. Silloin 1980-luvulla keskityttiin tasan siihen, ettei anneta tyyppien kuolla