Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (672)

Vierailija
381/672 |
08.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ja lÀÀkĂ€rien asenne vaihtelee todella paljon.  Koulutuksen lisĂ€ksi tĂ€mĂ€n alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemĂ€isistĂ€ tyypeistĂ€ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin.  Perushoitona Suomessa on lĂ€hinnĂ€ lÀÀkitys ja pĂ€ivĂ€rytmi.  YksilöllistĂ€, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistĂ€ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellĂ€ on nykyisin kirjata ihmisiĂ€ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pĂ€invastainen. LĂ€heiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikĂ€vistĂ€ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvĂ€stĂ€kin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.

Puolikuntoisina. Oletko koskaan itse ollut siellÀ, siis potilaan asemassa? TietÀmÀttömÀstÀ

Olin osastohoidossa, pÀÀosin suljetulla niinkin kauan sitten kuin 1980-luvulla, sekÀ silloisessa Lapinlahdessa ettÀ Hesperiassa. Olin isosti syömishÀiriöinen (alimmillaan paino n. 25 kg 169 cm pituisena, joten ns. tavissairaalareissujakin kertyi paljon).

Lapparissa mut oikeutetusti luokiteltiin itselleni vaaralliseksi, joten tuli vietettyĂ€ kopissa viikkokausia nenĂ€-maha-ruokinnassa ja tiukassa valvonnassa, kunnes aloin esittÀÀ hoitomyönteistĂ€ potilasta. Sain oman hoitajan (kiitos, B!!!) ja paljon eriasteisesti sekaisin olleita potilastovereita. Muutaman kuukauden jĂ€lkeen mut kirjattiin ulos, ja muutaman kuukauden pÀÀstĂ€ taas sisÀÀn. Onneks mulla oli osaava psykiatri, joka osasi passittaa mut oikeaan osoitteeseen heti kun mun kondis selvĂ€sti loppui, ja onneks mĂ€ suostuin passitettavaksi. 

Hesperiassa (jonne myös hakeuduin lÀhetteellÀ vapaaehtoisesti) koko homma oli vÀhÀn enemmÀn levÀllÀÀn: isompi suljettu osasto, enemmÀn potilaita yhdessÀ huoneessa, vÀhemmÀn valvontaa. Sikinsokin bipoja, dementikoita, skitsofreenikoita, psykoosissa olevia, masentuneita ja itsarikandidaatteja. En tuntenut oloani kovinkaan turvalliseksi, kun mitÀÀn omaa ei saanut lukkojen taakse, ja viereisen punkan maanikko (?) riehui mielensÀ mukaan kenen hyvÀnsÀ kaapeilla, laatikoilla ja sÀngyissÀ tyyliin: "MÀ kakkaan tÀhÀn!" Oma hoitaja mulla oli, lekuria pÀÀsi/joutui tapaamaan kerran viikossa ehkÀ lÀhinnÀ mun fyysisen kunnon takia. PakkolÀÀkitystÀ mulle survottiin vain po. sairaalan sisÀtautiosastolla, kun uusi osastonlÀÀkÀri sotki kaikki potilaat Orsanililla. TÀtÀ kesti vain pari pÀivÀÀ, onneks.

Hoitsuista mulla on pelkÀstÀÀn hyvÀÀ sanottavaa. Lekureihin ei vÀltsiin saanut oikein kontaktia, vaikka he kaikki pÀÀtökset tekivÀtkin.

Hienoa, ettĂ€ nykyÀÀn on oikeaa hoitoa syömishĂ€iriöisille, toivottavasti siitĂ€ on apua. Silloin 1980-luvulla keskityttiin tasan siihen, ettei anneta tyyppien kuolla 

 

382/672 |
08.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mielialaosastoilla parempi kuin psykoositautien. Psykoottiset ihmiset ovat pelottavia. Itse "psykoosien" aikana olen ultrapelokas, pelokkaampi kuin normaalisti. Peijaksen P2-osasto ollut parhain. Oli ennen vanhaan mielialaosasto.

VÀlillÀ kyllÀ maaniset ja anti-sosiaaliset kÀvi pelottaviksi uhkaillessaan muita, mutta depressio ja ahdistuspotilaat mukavampia. Fyssarin ja psykologien ryhmÀt parhaimpia ja ennen ainakin ruoka oli hyvÀÀ ja siihen oli panostettu. Hoitajien kanssa keskustelu oli ok.

En oo vielÀkÀÀn vaan saanut yli 10 vuoden sairastelun jÀlkeen varmistettua diagnoosia. Tiistaina olis jÀlleen lÀÀkÀrin aika ja katsotaan muuttuko mikÀÀn.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/672 |
10.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Heikossa tilanteessa sitten varmaankin jouduin psykiatriselle osastolle. Koko paska pahensi tilannetta entisestÀÀn. Sen sijaan, ettĂ€ jo valmiiksi sekaisin olevaa elĂ€mÀÀ olisi saanut alkaa ratkaisemaan, tuletkin vangituksi ja rampautetuksi, lobotoiduksi. SehĂ€n se auttaakin asiaan. Aivot menee rikki kaiken lisĂ€ksi. Kemikaaleilla, elĂ€mĂ€ on tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ stressaavaa mutta ei oikein toisaalta uskaltaisi vĂ€kivalloin medikaalisesti kimppuun kĂ€ytyjen aivojen vuoksi enÀÀ kuormittaa niitĂ€ yhtÀÀn enempÀÀ. 

Vierailija
384/672 |
11.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Ammattilaiset" keskiluokkaisia, teeskenteleviÀ ihmisiÀ joiden mielestÀ normaali=miten he itse elÀvÀt ja nÀin on kaikkien muidenkin ihmisten elettÀvÀ

Vierailija
385/672 |
14.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Manifestoin kostoa nÀille vÀÀrinkohtelustani. Katsotaan sitten, miten psykoosia sekin on

Vierailija
386/672 |
14.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni oli kamala.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
387/672 |
14.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jopas tÀÀllĂ€ on hulluja🙄

Vierailija
388/672 |
14.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ja lÀÀkĂ€rien asenne vaihtelee todella paljon.  Koulutuksen lisĂ€ksi tĂ€mĂ€n alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemĂ€isistĂ€ tyypeistĂ€ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin.  Perushoitona Suomessa on lĂ€hinnĂ€ lÀÀkitys ja pĂ€ivĂ€rytmi.  YksilöllistĂ€, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistĂ€ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellĂ€ on nykyisin kirjata ihmisiĂ€ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pĂ€invastainen. LĂ€heiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikĂ€vistĂ€ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvĂ€stĂ€kin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.

Puolikuntoisina. Oletko koskaan itse ollut s

Miten parannuit vai parannuitko?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
389/672 |
16.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on henkivaltojen aiheuttamaa, juuri niitĂ€ joita Jeesus Raamatussa ajoi ulos ihmisistĂ€. Siis harhat jne. Avun sijaan tĂ€llaisen ihmisen "hoitoa" ohjaa hoitajien pelko ja viha kys. poloista sielua kohtaan.  Ja "hoidetaan" vĂ€kivallalla. Veikkaan ettĂ€ oikeat todelliset murhaajat vankiloissa saavat kunnioittavamman, ihmisarvoisen kohtelun. Verrattuna psyk hoidossa henkilöön jota KOHDELLAAN aivan kuin murhaajana.  Jos sanot ettĂ€ "nĂ€mĂ€ on kyllĂ€ hengellisiĂ€ kokemuk...." huudetaan sairaudentunnotonta ja piikitetÀÀn lisÀÀ antipsykoottia jotta vÀÀrĂ€ mielipiteesi muuttuu, nĂ€in niimttĂ€in "hoidossa" tapahtui oikeasti

Vierailija
390/672 |
22.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien ja lÀÀkĂ€rien asenne vaihtelee todella paljon.  Koulutuksen lisĂ€ksi tĂ€mĂ€n alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemĂ€isistĂ€ tyypeistĂ€ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin.  Perushoitona Suomessa on lĂ€hinnĂ€ lÀÀkitys ja pĂ€ivĂ€rytmi.  YksilöllistĂ€, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistĂ€ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellĂ€ on nykyisin kirjata ihmisiĂ€ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pĂ€invastainen. LĂ€heiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikĂ€vistĂ€ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvĂ€stĂ€kin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.

Puolikuntoisina. Oletko koskaan itse ollut s

EipÀ ole nykyÀÀn yhtÀÀn parempaa SH hoito osastoilla. Valitettavasti

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
391/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LisÀÀ.

Vierailija
392/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
393/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)

 

 

R aiskattu olo luodaan myös sillĂ€ ettĂ€ kaikki henkilökohtaiset arkaluontoisetkin tiedot tongitaan, levitellÀÀn hoitajien kesken ja puhutaan yleisinĂ€ asioina "tietĂ€vĂ€sti". Osastolla paljon vallankĂ€yttöÀ, jos vaikka olet eri mieltĂ€ jostain (omasta asiastasi) sieltĂ€ otetaan esiin asioita, esim. minulle saavutukistani elĂ€mĂ€ssĂ€ (:D) ja yritetÀÀn lyödĂ€ vyön alle. Itse olen aika immuuni tuollaiselle mutta jos joku alkaisi vaikkapa itkeĂ€, voitaisiin vielĂ€ pÀÀlle todeta hĂ€net vaikkapa "potilas hysteerinen" ja hyökĂ€tĂ€ piikittĂ€mÀÀn vĂ€kisin rauhoittavaa. Noilla ei ole mitÀÀn inhimillisyyttĂ€, arvostelukykyĂ€ tai moraalia suurelta osin. 

Vierailija
394/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vapaa-aikaa, viihdettĂ€, hyvÀÀ seuraa, lepositeitĂ€  ja paljon pipolÀÀkkeitĂ€.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
395/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)

 

 

R aiskattu olo luodaan myös sillĂ€ ettĂ€ kaikki henkilökohtaiset arkaluontoisetkin tiedot tongitaan, levitellÀÀn hoitajien kesken ja puhutaan yleisinĂ€ asioina "tietĂ€vĂ€sti". Osastolla paljon vallankĂ€yttöÀ, jos vaikka olet eri mieltĂ€ jostain (omasta asiastasi) sieltĂ€ otetaan esiin asioita, esim. minulle saavutukistani elĂ€mĂ€ssĂ€ (:D) ja yritetÀÀn lyödĂ€ vyön alle. Itse olen aika immuuni tuollaiselle mutta jos joku alkaisi vaikkapa itkeĂ€, voitaisiin vielĂ€ pÀÀlle todeta hĂ€net vaikkapa "potilas hysteerinen" ja hyökĂ€tĂ€ piikittĂ€mÀÀn vĂ€kisin rauhoittavaa. Noilla ei ole mitÀÀn inhimillisyyttĂ€, arvostelukykyĂ€ tai moraalia suurelta osin. 

TÀmÀ voi ilmetÀ sillÀ tavalla, ettÀ osastolle tulee joku tÀysin uusi hoitaja joka tulee hetken toimistossa vietettyÀÀn puhuttamaan sinua kuin paraskin vanha tuttu ja kyselemÀÀn asioista, joita et ole kertonut hÀnelle. TÀmÀ on aika epÀmiellyttÀvÀ tilanne, voin kertoa. Hoitaja on siis lukenut toisen hoitajan sinusta kirjaamia asioita tietokoneelta. No, kohtahan tÀmÀ voi olla arkipÀivÀÀ muillekin kuin psykiatrisille potilaille, ettÀ eri viranomaiset tenttavat heiltÀ toisten viranomaisten kirjaamia tietoja. Ei helvetti, minkÀlaiseen dystopiaan olemme liukumassa, ehkÀ jo liukuneet.

Vierailija
396/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)


Kerroitko siitÀ hoitajalle?

Vierailija
397/672 |
23.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)

 

Kerroitko siitÀ hoitajalle?

Niin mistÀ?

Vierailija
398/672 |
24.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista, ihmisen sisimmÀn r aiskaamista (minun kohdalla jÀi yritykseksi)

 

Kerroitko siitÀ hoitajalle?

MitÀ se auttaa`? Ei ne tee mitÀÀ

Vierailija
399/672 |
24.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pakkohoito oli elÀmÀn hirvein kokemus, koska jouduin siihen saatuani lÀÀkkeistÀ jo haittaa ja vieroitusoireita. Minulle syötetiin lisÀÀ lÀÀkkeitÀ mikÀ aiheutti lisÀÀ haittaa ja sotki vain pÀÀtÀ. Tunsin kituvani nahoissani lÀÀkkeiden vaikutuksesta eikÀ tÀmÀ ole liioittelua. SiispÀ, ÀlÀ saa lÀÀkkeistÀ haittaa ja ole osastolla samaan aikaan. Heivasin lÀÀkkeet pois ja paranin lopulta ja olen todennut omalla kohdallani ettÀ lÀÀkkeet sotkee lÀhinnÀ pÀÀtÀ ja tunne-elÀmÀÀ. Olen huomattavasti selkeÀmpi ja ajattelukykyisempi lÀÀkkeettÀ ja toimintakykyisempi myös.

Hoitajat istuivat jatkuvasti kopissa, ja öisin nÀin yhden hoitajan nukkuvan sohvalla työvuorossa. Jos potilas yritti tulla esim hetkeksi yöllÀ saadakseen uudestaan unta, he yrittivÀt antaa tarvittavia lÀÀkkeitÀ ettÀ menisi takaisin nukkumaan. Jos oli paha olo, kokoajan tungettiin tarvittavia lÀÀkkeitÀ. Ihmiskohtaamiset korvasi monesti lÀÀkkeet. Oikeastaan koko osastohoito oli pelkkÀÀ sosiaalista kontrollia ja tarkkaa pÀivÀrytmiÀ. PÀivÀrytmi voi toki olla hyvÀ, mutta osastohoidosta on kadonnut inhimillisyys. IhmisiÀ lamataan lÀÀkkeillÀ kun heitÀ ei osata kohdata ja se on hoitajille itseisarvo. He ei varmasti edes ymmÀrtÀisi konseptia "lopetin lÀÀkkeet ja minulla alkoi mennÀ paremmin" kun uskovat kuvitteellisiin kemiallisiin epÀtasapainoihinsa jota luulevat korjaavansa lÀÀkkeillÀ. Psykiatria on yhden sortin kulttinsa ja uskontonsa, uskomuksilla ei tarvi olla tieteen kanssa vÀlttÀmÀttÀ tekemistÀ.

Vierailija
400/672 |
24.11.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoito oli elÀmÀn hirvein kokemus, koska jouduin siihen saatuani lÀÀkkeistÀ jo haittaa ja vieroitusoireita. Minulle syötetiin lisÀÀ lÀÀkkeitÀ mikÀ aiheutti lisÀÀ haittaa ja sotki vain pÀÀtÀ. Tunsin kituvani nahoissani lÀÀkkeiden vaikutuksesta eikÀ tÀmÀ ole liioittelua. SiispÀ, ÀlÀ saa lÀÀkkeistÀ haittaa ja ole osastolla samaan aikaan. Heivasin lÀÀkkeet pois ja paranin lopulta ja olen todennut omalla kohdallani ettÀ lÀÀkkeet sotkee lÀhinnÀ pÀÀtÀ ja tunne-elÀmÀÀ. Olen huomattavasti selkeÀmpi ja ajattelukykyisempi lÀÀkkeettÀ ja toimintakykyisempi myös.

Hoitajat istuivat jatkuvasti kopissa, ja öisin nÀin yhden hoitajan nukkuvan sohvalla työvuorossa. Jos potilas yritti tulla esim hetkeksi yöllÀ saadakseen uudestaan unta, he yrittivÀt antaa tarvittavia lÀÀkkeitÀ ettÀ menisi takaisin nukkumaan. Jos oli paha olo, kokoajan tungettiin tarvittavia lÀÀkkeitÀ. Ihmiskohtaamiset korvasi monesti lÀÀkkeet. Oikeastaan koko osa

Oloni on paljon parempi ja turvallisempi AINA kotona kuin osastolla enkÀ koskaan menisi osastolle enÀÀ.