Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (672)
Keho tuhotaan pakkolÀÀkkeillÀ
Perustuu valheisiin, diagnoosit ihmisten keksimiÀ lokeroita, sen huomaa sitten kun sellaiseen joutuu. Ulkopuolelta on varmaan kiva muita diagnosoida ja lokeroida.
Vierailija kirjoitti:
Perustuu valheisiin, diagnoosit ihmisten keksimiÀ lokeroita, sen huomaa sitten kun sellaiseen joutuu. Ulkopuolelta on varmaan kiva muita diagnosoida ja lokeroida.
Ja niin ettÀ samalla viedÀÀn vapaus, ihmisoikeudet, ihmisarvo, kunnioitus, huomaa esim joistain lÀÀkÀreistÀ ettei kunnioita yhtÀÀn, ovat ihmisinÀ mielestÀÀn niin paljon korkeammalla
Olin vielÀ suht nuori nainen kun noiden hampaisiin jouduin, kauneus, terveys tuhottu... joiltain lÀhtee kuukautiset pois noista lÀÀkkeistÀ, kÀytÀnnössÀ tehdÀÀn hedelmÀttömÀksi, siihen on mielestÀÀn oikeus, vÀkivaltaa, vÀkivaltaa, alaspainamista, niin paljon kÀrsimystÀ, rauha ja ilo viedÀÀn elÀmÀstÀ
LÀÀkitÀÀn tokkuraiseksi, itse pitÀÀ joka vaiheessa osata pyytÀÀ jos muuta kun huumaamista haluaa. Joka kerta eri ihminen vastassa, kova kiire lÀtkÀistÀ diagnoosi tai pÀÀstÀ eroon. Kukaan ei oikeasti halua ymmÀrtÀÀ miksi ahdistaa, lÀÀkkeet on ratkaisu kaikkeen. Luulin saavani apua, mutta tulin tuolla vain sairaammaksi, vaan opettipa sen ettÀ julkiselta on turhaa pyytÀÀ mitÀÀn apua mielenterveyden kanssa. Joko sitÀ ei saa, tai sitten se on todella huonoa.
on pelottava paikka sellainen missÀ ei ole rakkautta tai inhimillisyyttÀ heikossa asemassa olevaa ja kÀrsivÀÀ ihmistÀ kohtaan ja suuri osa hoidosta perustuu valheisiin
Ihan kamalaa kidutusta. Kuulemma ennen jopa oli jotain hoitoakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
Se on mun mielestÀ hyvÀ asia ettÀ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti. Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikÀ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekÀ tarvitsisivat. MielestÀni lÀÀkekeskeisyyttÀ on liikaa
Ei mitÀÀn hyvinvointikeskusta vaan ap haluaa tietÀÀ millaista on ihan oikeassa sairaalassa.
Ei halunnut, vaan utelee psyk.osastosta.
Somaattisella osastolla potilaiden kohtelu on pÀÀsÀÀntöisesti asiallista. Psyk.os:lla ei ole. LisÀksi siellÀ on puristettu kaikki mahdollinen minimiin.
Mut ei psyk.os.lla kannata olla jos ei ole ihan pakko. Ja silloinkin kotiin mahd pian: siellÀ nujerretaan ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuu valheisiin, diagnoosit ihmisten keksimiÀ lokeroita, sen huomaa sitten kun sellaiseen joutuu. Ulkopuolelta on varmaan kiva muita diagnosoida ja lokeroida.
Ja niin ettÀ samalla viedÀÀn vapaus, ihmisoikeudet, ihmisarvo, kunnioitus, huomaa esim joistain lÀÀkÀreistÀ ettei kunnioita yhtÀÀn, ovat ihmisinÀ mielestÀÀn niin paljon korkeammalla
Ei vaan lÀÀkÀrit on hyviÀ. Hoitajissa kuspÀitÀ riittÀÀ.
Tuleeko noissa sairaalabakteereja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
Se on mun mielestÀ hyvÀ asia ettÀ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti. Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikÀ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekÀ tarvitsisivat. MielestÀni lÀÀkekeskeisyyttÀ on liikaa
Ei mitÀÀn hyvinvointikeskusta vaan ap haluaa tietÀÀ millaista on ihan oikeassa sairaalassa.
Ei halunnut, vaan utelee psyk.osastosta.
Somaattisella osastolla potilaiden kohtelu on pÀÀsÀÀntöisesti asiallista. Psyk.os:lla ei ole
KyllÀ, sama idea kuin n atsien tuhoamisleireissÀ, 'haitallisten' henkilöiden tuhoaminen
Rangaistaan siitÀ ettÀ elÀmÀsi on sinusta riippumattomista syistÀ raskasta, voit huonosti, ja tÀmÀ on syy hyökÀtÀ kimppuusi vÀittÀen ettÀ aivoissasi on vika ja olet mielisairas
UlkonÀöllÀ valtava merkitys ainakin nÀin naisen nÀkökulmasta. Ongelmat pyrkii peittÀmÀÀn kun siellÀ vÀkivalta on niihin vastaus. Toisaalta tÀllainenkin kirjaus minusta oli, ettÀ "peittelen ongelmiani" Kaiken kaikkiaan mielivalta hallitsee hoidossa. NÀin normaalissa yhteiskunnassa typerÀ olo kun osastolla piti oppia aina esittÀmÀÀn, eikÀ mikÀÀn oikein esittÀmÀllÀ muutu. SisÀisiin ongelmiin apu oli pyöreÀ 0 ja leima perÀÀn vaikeuttamaan elÀmÀÀ.
Kauheasti tehdÀÀn oletuksia esim elÀmÀssÀsi olevien asioiden syistÀ ja yleensÀ syyt on aina sinussa. Jos sanotkin toisin, sitÀ ei uskota. Diagnoosi perustuu noihin oletuksiin, jotka ovat aina jotain pahaa sinusta ja tukee oletusta "sairaudestasi" Esim. talousvaikeudet voitaisiin periaatteess kÀÀntÀÀ niin, ettÀ sinÀ et kykene huolehtimaan itsestÀsi -> sairauden oire. Vain taivas ja mielikuvitus rajana. Ja jos rakastaa juoruilua, on psyk sairaanhoitaja varmaan unelma-ammatti, kun muiden ongelmilla mÀssÀilyn voi kÀÀntÀÀ ammatilliseksi toiminnaksi. Ja jos joku potilas vÀhÀn ÀrsyttÀÀ, voi koittaa lyodÀ pikkuisen vyön alle.
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti tehdÀÀn oletuksia esim elÀmÀssÀsi olevien asioiden syistÀ ja yleensÀ syyt on aina sinussa. Jos sanotkin toisin, sitÀ ei uskota. Diagnoosi perustuu noihin oletuksiin, jotka ovat aina jotain pahaa sinusta ja tukee oletusta "sairaudestasi" Esim. talousvaikeudet voitaisiin periaatteess kÀÀntÀÀ niin, ettÀ sinÀ et kykene huolehtimaan itsestÀsi -> sairauden oire. Vain taivas ja mielikuvitus rajana. Ja jos rakastaa juoruilua, on psyk sairaanhoitaja varmaan unelma-ammatti, kun muiden ongelmilla mÀssÀilyn voi kÀÀntÀÀ ammatilliseksi toiminnaksi. Ja jos joku potilas vÀhÀn ÀrsyttÀÀ, voi koittaa lyodÀ pikkuisen vyön alle.
* siis niillÀ henkilökohtaisilla tai arkaluontoisillakin tiedoilla, joita henkilöstÀ saatu ongittua
Ihan kauhea paikka. Hoitajat olivat hirveitÀ. Joukossa oli pari inhimillistÀ hoitajaa, mutta muut hoitajat kiusasivat nÀitÀ. Potilailla oli oma tupakkahuone, mutta sitÀ ei saanut kÀyttÀÀ, jos hoitajat olivat tupakalla. Sama telkkarin kanssa. Jos hoitajat katsoivat sitÀ, potilaat eivÀt saaneet tulla katsomaan. Omahoitajani sÀtti minua joka asiassa, paitsi jos lÀÀkÀri tai toimintaterapeutti olivat lÀsnÀ. Silloin esitti enkeliÀ. Yleisesti jÀi mielikuva, ettÀ miksi hoitajat edes olivat tuolla. EivÀt ainakaan potilaita varten. Jos sohvalla röhnöttÀviltÀ hoitajilta yritti kysyÀ jotain, vastaus oli yleensÀ, ettÀ mene pois. Muut potilaat olivat kyllÀ mukavia opastivat minut talon tavoille.
TÀmÀ joskus 2000-luvun alussa. Mutta tuskin mikÀÀn on muuttunut.
Minut pakotettiin kuumeessa lenkille. En ole koskaan tykÀnnyt juoda maitoa, mutta en saanut poistua ruokalasta ennen kuin olin juonut lasin maitoa. En ymmÀrrÀ, miten tÀmÀ simputus oikein edisti toipumistani.
Se on kanssa vaikea ymmĂ€rtÀÀ, ettĂ€ toki, jos osastolle joutuu on varmaan jotain ongelmia. Mutta miten VĂKIVALTA ennĂ€stÀÀn vaikeassa tilenteessa, heikoilla olevaa/ huonosti voivaa henkilöÀ kohtaan auttaa??